הבדלים בין גרסאות בדף "פרצוף"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 1: שורה 1:
 
'''פרצוף''' הוא התכללות של ספירה או של כמה ספירות.
 
'''פרצוף''' הוא התכללות של ספירה או של כמה ספירות.
  
ישנם שלוש מדרגות שונות בבניה של ספירה: נקודה, ספירה, פרצוף:
+
ישנם שלוש מדרגות שונות בבניה של ספירה: נקודה, ספירה, פרצוף{{מקור}}:
  
 
"נקודה" הוא בחינת עשייה שבספירה.
 
"נקודה" הוא בחינת עשייה שבספירה.
שורה 8: שורה 8:
  
 
"פרצוף" הוא קשר [[עשר ספירות]] וכל ספירה שלימה מ[[אבי"ע]].
 
"פרצוף" הוא קשר [[עשר ספירות]] וכל ספירה שלימה מ[[אבי"ע]].
 +
 +
== הפרצופים בעולם האצילות ==
 +
=== ששה פרצופי אצילות ===
 +
בעולם האצילות ששה פרצופים: [[עתיק יומין]] (ע"י), [[אריך אנפין]] (א"א), אבא, אמא (ביחד - או"א), [[זעיר אנפין]] (ז"א) ו[[נוקבא]] דז"א (נוק').
 +
 +
פרצופי '''אריך אנפין''' ו'''עתיק יומין''' הם שני פרצופים השייכים אל [[ספירת הכתר]]. פרצוף עתיק יומין, פנימיות הכתר, נחשב לחלק האחרון במאציל, ולעומתו פרצוף אריך אנפין, חיצוניות הכתר, נחשב לראש הנאצלים.
 +
 +
פרצוף '''אבא''' הוא הפרצוף של [[ספירת החכמה]], ופרצוף '''אמא''' הוא הפרצוף של [[ספירת הבינה]].
 +
 +
פרצוף '''ז"א''' הוא הפרצוף של שש הספירות מ[[ספירת החסד|חסד]] עד [[ספירת היסוד|יסוד]], ופרצוף '''נוקבא''' הוא הפרצוף של [[ספירת המלכות]].
 +
 +
=== י"ב פרצופי אצילות ===
 +
בפרטות יותר, מחולק כל פרצוף לשני פרצופים:
 +
 +
פרצוף עתיק יומין מתחלק לפרצופים '''עתיק יומין''' ו'''נוקבא דעתיק יומין'''. הזכר הוא החצי הימני של פרצוף עתיק הכללי והנקבה היא הצד השמאלי שלו{{הערה|אף על פי שהנקבה היא בצד שמאל, אין זה מעיד על אופי של דין בפרצוף נוקבא דעתיק יומין, וכמאמר הזהר: "לית שמאלא בהאי עתיקא סתימאה, כלא ימינא" (זהר ח"ג דקכ"ט ע"א).}}.
 +
 +
פרצוף אריך אנפין מתחלק לפרצופים '''אריך אנפין''' ו'''נוקבא דאריך אנפין'''. הזכר הוא הצד הקדמי של פרצוף אריך הכללי, הפנים, והנקבה היא הצד האחורי שלו.
 +
 +
הפרצופים אבא ואמא מתחלקים לארבעת הפרצופים '''אבא עילאה''', '''אמא עילאה''', '''ישראל סבא''' ו'''תבונה'''. חלוקת פרצופי או"א לשני פרצופים (כל אחד) היא שהפרצופים העליונים הם ה[[ג"ר]] של או"א הכלליים, והפרצופים התחתונים הם ה[[ז"ת]] שלהם. בחלק מהמקומות בקבלה ובחסידות מבואר שפרצוף אבא מתחלק לפרצופים '''אבא עילאה''' ו'''אמא עילאה''' ופרצוף אמא מתחלק לפרצופים '''ישראל סבא''' ו'''תבונה'''. במקומות אחרים מבוארת חלוקה אחרת, שפרצוף אבא מתחלק לפרצופים '''אבא עילאה''' ו'''ישראל סבא''', ואילו פרצוף אמא מתחלק לפרצופים '''אמא עילאה''' ו'''תבונה'''.
 +
 +
פרצוף ז"א מתחלק לפרצופים '''ישראל''' ו'''לאה'''. על שם פרצוף ''ישראל'' נקראו ישראל ''בני ישראל'', וכמ"ש "בנים אתם להוי' אלקיכם"{{הערה|דברים יד, א.}}, ועל שמו נקראת ספירת המלכות בשם [[כנסת ישראל]].
 +
 +
פרצוף הנוקבא מתחלק לפרצופים '''יעקב''' ו'''רחל'''. פרצוף הנוקבא הוא פרצוף המלכות, ולכן שני פרצופים אלו הם שני רכיבים בדיבור - "מלכות פה"{{הערה|מתוך "[[פתח אליהו]]", הקדמה ל[[תיקוני זוהר|תקו"ז]].}}. יעקב הוא הקול, כמ"ש "הקל קול יעקב"{{הערה|בראשית כז, כב.}}, ורחל היא חיתוך האותיות - הדיבור{{הערה|גלות השכינה היא העלמת הדיבור העליון, ועליה נאמר "וכ'''רחל''' לפני גזזיה נאלמה" (ישעיהו נג, ז).}}.
  
 
==ראו גם==
 
==ראו גם==
 
*[[אריך אנפין]]
 
*[[אריך אנפין]]
 
*[[זעיר אנפין]]
 
*[[זעיר אנפין]]
 +
 +
{{הערות שוליים}}
  
 
[[קטגוריה:ספירות]]
 
[[קטגוריה:ספירות]]
 
[[קטגוריה:עולמות]]
 
[[קטגוריה:עולמות]]

גרסה מ־23:54, 12 בינואר 2011

פרצוף הוא התכללות של ספירה או של כמה ספירות.

ישנם שלוש מדרגות שונות בבניה של ספירה: נקודה, ספירה, פרצוף[דרוש מקור]:

"נקודה" הוא בחינת עשייה שבספירה.

"ספירה" הוא הספירה השלימה מאבי"ע שבה.

"פרצוף" הוא קשר עשר ספירות וכל ספירה שלימה מאבי"ע.

הפרצופים בעולם האצילות

ששה פרצופי אצילות

בעולם האצילות ששה פרצופים: עתיק יומין (ע"י), אריך אנפין (א"א), אבא, אמא (ביחד - או"א), זעיר אנפין (ז"א) ונוקבא דז"א (נוק').

פרצופי אריך אנפין ועתיק יומין הם שני פרצופים השייכים אל ספירת הכתר. פרצוף עתיק יומין, פנימיות הכתר, נחשב לחלק האחרון במאציל, ולעומתו פרצוף אריך אנפין, חיצוניות הכתר, נחשב לראש הנאצלים.

פרצוף אבא הוא הפרצוף של ספירת החכמה, ופרצוף אמא הוא הפרצוף של ספירת הבינה.

פרצוף ז"א הוא הפרצוף של שש הספירות מחסד עד יסוד, ופרצוף נוקבא הוא הפרצוף של ספירת המלכות.

י"ב פרצופי אצילות

בפרטות יותר, מחולק כל פרצוף לשני פרצופים:

פרצוף עתיק יומין מתחלק לפרצופים עתיק יומין ונוקבא דעתיק יומין. הזכר הוא החצי הימני של פרצוף עתיק הכללי והנקבה היא הצד השמאלי שלו[1].

פרצוף אריך אנפין מתחלק לפרצופים אריך אנפין ונוקבא דאריך אנפין. הזכר הוא הצד הקדמי של פרצוף אריך הכללי, הפנים, והנקבה היא הצד האחורי שלו.

הפרצופים אבא ואמא מתחלקים לארבעת הפרצופים אבא עילאה, אמא עילאה, ישראל סבא ותבונה. חלוקת פרצופי או"א לשני פרצופים (כל אחד) היא שהפרצופים העליונים הם הג"ר של או"א הכלליים, והפרצופים התחתונים הם הז"ת שלהם. בחלק מהמקומות בקבלה ובחסידות מבואר שפרצוף אבא מתחלק לפרצופים אבא עילאה ואמא עילאה ופרצוף אמא מתחלק לפרצופים ישראל סבא ותבונה. במקומות אחרים מבוארת חלוקה אחרת, שפרצוף אבא מתחלק לפרצופים אבא עילאה וישראל סבא, ואילו פרצוף אמא מתחלק לפרצופים אמא עילאה ותבונה.

פרצוף ז"א מתחלק לפרצופים ישראל ולאה. על שם פרצוף ישראל נקראו ישראל בני ישראל, וכמ"ש "בנים אתם להוי' אלקיכם"[2], ועל שמו נקראת ספירת המלכות בשם כנסת ישראל.

פרצוף הנוקבא מתחלק לפרצופים יעקב ורחל. פרצוף הנוקבא הוא פרצוף המלכות, ולכן שני פרצופים אלו הם שני רכיבים בדיבור - "מלכות פה"[3]. יעקב הוא הקול, כמ"ש "הקל קול יעקב"[4], ורחל היא חיתוך האותיות - הדיבור[5].

ראו גם

הערות שוליים

  1. אף על פי שהנקבה היא בצד שמאל, אין זה מעיד על אופי של דין בפרצוף נוקבא דעתיק יומין, וכמאמר הזהר: "לית שמאלא בהאי עתיקא סתימאה, כלא ימינא" (זהר ח"ג דקכ"ט ע"א).
  2. דברים יד, א.
  3. מתוך "פתח אליהו", הקדמה לתקו"ז.
  4. בראשית כז, כב.
  5. גלות השכינה היא העלמת הדיבור העליון, ועליה נאמר "וכרחל לפני גזזיה נאלמה" (ישעיהו נג, ז).