הבדלים בין גרסאות בדף "בנימין מנדלזון"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(ערך חדש על הרב מנדלזון וקשריו עם הרבי)
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
 
(עדכון, עדכון)
 
(10 גרסאות ביניים של 5 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
הרב בנימין מנדלזון.
+
רבי '''בנימין מנדלזון''' היה [[חסיד גור]] רבה של קריית אתא ושל המושב קוממיות ומגדולי ידידי ומעריצי הרבי.
  
הגאון החסיד רבי בנימין מנדלזון היה רבו של היישוב קוממיות בארץ הקודש, היה מגדולי ידידי חבוממעריצי הרבי.
+
==תולדות חיים==
 +
נולד בשנת [[תרס]] בעיר [[פלוצק]] שב[[פולין]] לאביו ר' מנחם מענדל שהיה מחסידי אלכסנדר. בנעוריו למד בישיבת פלוצק.
  
הרב בנימין מנדלזון נולד בשנת תרס"ד בעיר פלאצק שבפולין לאביו הגאון ר' מנחם מענדל שהיה מחסידי אלכסנדר. כבר בנעוריו כשהיה מבחירי ישיבת פלאצק היה מתמיד בתורה ובעבודת ה'.
+
לאחר [[מלחמת העולם הראשונה]] עבר לעירו של חותנו הנגיד בעיר בודז'אנוב ושם ישב על התורה והעבודה, והקים שם ישיבה. בהשפעת רבו, ה'[[אמרי אמת]]' מגור, היה מעורה בחיי היהדות בעיר ועשה רבות למען החינוך הכשר. בהוראת רבו [[עלייה לארץ ישראל|עלה לישראל]] בשנת [[תרצ"ד]], והתיישב בכפר אתא (לימים, [[קריית אתא]]). הקים מוסדות תורה לילדים ופעל לייצב את שלטון התורה בקהילה.
  
לאחר מלחמת העולם הראשונה עבר לעירו של חותנו הנגיד בעיר בודז'אנוב ושם ישב על התורה והעבודה, והקים שם ישיבה. בהשפעת רבו, ה'אמרי אמת' מגור, היה מעורה בחיי היהדות בעיר ועשה רבות למען החינוך הכשר. בשנת תרצ"ד עלה לאה"ק בהוראת רבו, ה'אמרי אמת' מגור והתיישב בכפר אתא (לימים, קרית אתא). הקים מוסדות תורה לילדים, ולחם בעוז לייצב את שלטון התורה בקהילה.
+
היה ידוע בתפילתו הארוכה והייחודית. את רוב יומו הקדיש ל[[לימוד תורה]] ובכתיבת חידושי תורה. כן הקדיש זמן רב ללימוד עם בני קהילתו ולהדרכתם בדרך התורה והחסידות.
היה מתפלל בהתלהבות במשך כמה שעות ביום, ואחר כך עסק בלימוד תורה ובכתיבת חידושי תורה. הקדיש זמן רב ללימוד עם בני קהילתו ולהדרכתם בדרך התורה והחסידות.
 
לאחר ששימש 17 שנה כרבה של קרית אתא, עבר בפרוס שנת השמיטה תשי"ב למושב קוממיות ושם היה רב אב"ד וראש הכולל במשך 27 שנים עד לפטירתו.
 
עורר והקים עולה של שמיטה ושמירת המצוות התלויות בארץ. במסגרת זו, הרחיב את פעילות "קרן השביעית" (ראה ערך; קרן השביעית).
 
בקיום מצוות התלויות בארץ ראה את המפתח לגאולה הקרובה.  
 
  
היה דבוק לאדמור"י גור כל ימיו.
+
לאחר ששימש 17 שנה כרבה של קריית אתא, עבר בפרוס שנת [[תשי"ב]] למושב קוממיות בו שימש כרב אב"ד וראש הכולל במשך 27 שנים עד לפטירתו.
תחילה ל'אמרי אמת' (היה גם בין אלה שרשמו את תורותיו) ואח"כ ל'בית ישראל' ולאחיו ה'לב שמחה'.
 
  
נחשב כבר סמכא בעיני גדולי הדור בשאלות רעיוניות בענייני התקופה כמו: השואה, היחס למדינה וכו'. כל הסהריו היו סביב הציר של אמונתו הלוהטת בגאולה הקרובה. בספרו "אגרות הר"ב", חלק א, הוא כותב (עמ' קג): "בזמננו שהיה כבר בא משיח לולא חטא הציונות".
+
עורר והקים עולה של [[שמיטה]] ושמירת המצוות התלויות בארץ. במסגרת זו, הרחיב את פעילות "[[קרן השביעית]]".
נפטר בכ"ד אייר תשל"ט. את מקומו מילא בנו הרב מנחם מענדל (נפטר בתשע"ב).
 
  
קשריו עם הרבי וחסידות חב"ד  
+
היה נחשב בעיני גדולי הדור כ"בר סמכא" בשאלות רעיוניות והשקפתיות, כגון ה[[שואה]], היחס למדינה וכו'. היה ידוע בציפייתו הרבה ל[[גאולה]]. בספרו "אגרות הר"ב"{{הערה|חלק א, עמ' ק"ג.}} הוא כותב: "בזמננו שהיה כבר בא משיח לולא חטא הציונות".
 +
 
 +
נפטר ב[[כ"ד אייר]] [[תשל"ט]] ואת מקומו מילא בנו הרב מנחם מענדל.
 +
 
 +
==קשריו עם הרבי וחסידות חב"ד==
 +
הרב מנדלזון היה מגדולי ידידי חב"ד ומעריץ של הרבי. כמה פעמים הביע את תמיכתו במבצעיו ופעולותיו של הרבי. בין היתר חתם על כרוז לעידוד [[מבצע נש"ק]] וכן חתם על מכתב תמיכת גדולי ישראל במאבקו של הרבי לתיקון חוק "[[מיהו יהודי]]".
  
הרב מנדלזון היה מגדולי ידידי חב"ד, ומעריץ של הרבי. כמה פעמים הביע את דעתו בעד מבצעי הקודש ומלחמות ה' של הרבי. חתם על כרוז לעידוד מבצע נש"ק ע"י בנות ישראל שהגיעו לחינוך וכן על מכתב גדולי ישראל לתמיכה במאבקו של הרבי לתיקון חוק "מיהו יהודי".
 
 
הרב מנדלזון התכתב עם הרבי בהלכה ובחסידות ובענייני הכלל.
 
הרב מנדלזון התכתב עם הרבי בהלכה ובחסידות ובענייני הכלל.
  
בשנת תשי"ב כתב לרבי שאפשר להביא את משיח צדקנו "זה מכבר על ידי יחודים", ועל כך ענה לו הרבי במכתב (ט' תמוז תשי"ב. אג"ק, אגרת א'תרצג).
+
בשנת [[תשי"ב]] כתב לרבי שאפשר להביא את משיח צדקנו "זה מכבר על ידי יחודים", ועל כך ענה לו הרבי במכתב{{הערה|ט' תמוז תשי"ב. אג"ק, אגרת א'תרצג.}}. בסיון תש"כ{{הערה|אג"ק, אגרת ז'שכג.}} השיב הרבי על מכתב שקיבל מהרב מנדלזון ומוסיף שמאחר שיודע "השפעתו בקהילתו הטהורה ובכמה מקומות בארה"ק ת"ו" על כן מבקשו לנצל את יום ההילולא המאתיים של הבעש"ט, לעורר את מושפעיו אודות הליכה בדרך הבעש"ט ולימוד תורתו.
בסיון תש"כ (אג"ק, אגרת ז'שכג) משיב הרבי על מכתב שקיבל מהרב מנדלזון ומוסיף שמאחר שיודע "השפעתו בקהילתו הטהורה ובכמה מקומות בארה"ק ת"ו" על כן מבקשו לנצל את יום ההילולא המאתיים של הבעש"ט, לעורר את מושפעיו אודות הליכה בדרך הבעש"ט ולימוד תורתו.
+
 
במכתב מעשרת ימי תשובה תשכ"א כותב הרב מנדלזון לרבי (אגרות הר"ב, אגרת פב): "קיבלתי בזמנו מכתב..מכ"ק שליט"א ותשואות חן על זה. גם מילאתי וקיימתי דבר כ"ק שליט"א ודיברתי בציבור מענין הבעש"ט זיע"א.. מסגנון מכתב כ"ק שליט"א ראיתי אהבה, לכן ארהיב עוז בנפשי לכתוב כמה דברים.. לומדים ב"ה שיעור קבוע בין מנחה למעריב בציבור בשו"ע הרב ז"ל.. בר"ה ושבת שובה למדתי בצבור הלקוטי תורה מהרב ז"ל (=אדה"ז).. מה מאד אבקש שכ"ק שליט"א יזכירני בתפילתו שאוכל ללמוד וללמד תוה"ק מתוך בריאות בשלמות ולעבודתו מתוך הרחבה. החותם במודים דרבנן ובהדרת קודש, בנימין מנדלזון".
+
במכתב מ[[עשרת ימי תשובה]] [[תשכ"א]] כותב הרב מנדלזון לרבי{{הערה|אגרות הר"ב, אגרת פב.}} שמילא אחר דבריו, ודיבר בציבור אודות הבעל שם טוב, ובנוסף מספר על שיעור קבוע בין [[תפילת מנחה]] ל[[ערבית]] ב[[שולחן ערוך אדמו"ר הזקן]] ושב[[ראש השנה]] ו[[שבת שובה]] מסר שיעור ב[[לקוטי תורה]].
 +
 
 +
כמה מרבני חב"ד קיבלו שימוש בהוראה אצל הרב מנדלזון. אחד מהם היה הרב [[יצחק יהודה ירוסלבסקי]] שקודם נסיעתו לרבי בשנת [[תשל"ו]], ביקש את ברכת הדרך מהרב מנדלזון. הרב מנדלזון חזר בפניו שיחה של הרבי שלמד אז בדיוק, ואמר לו למסור לרבי דרישת שלום ולומר לו שהם נפגשו בדיוק כאשר למד את השיחה של הרבי. כשהגיע הרב ירוסלבסקי לניו יורק, כתב לרבי את מה שביקש הרב מנדלזון. לאחר מכן, כשנכנס הרב ירוסלבסקי ל[[יחידות]], התייחס הרבי לעניין זה ואמר במאור פנים: "ר' בנימין לערענט מיינע שיחות?!" (="ר' בנימין לומד את השיחות שלי?")
  
כמה מרבני חב"ד קיבלו שימוש בהוראה אצל הרב מנדלזון. אחד מהם הוא הרב יצחק יהודה ירוסלבסקי, שסיפר כי בתשל"ו לפני נסיעתו לרבי, בא לקוממיות לקבל ברכת הדרך מהרב מנדלזון. היה זה ביום חמישי בלילה והרב מנדלזון היה באמצע לימוד בשיחה של הרבי לפרשת השבוע שיצאה אז בליקוט השבועי. הוא חזר לפני הרב ירוסלבסקי על נקודה ממה שלמד עתה בשיחה, ואחר כך הוסיף: "אני מבקש ממך למסור דרישת שלום לרבי שליט"א, ותאמר לו שמצאת אותי בדיוק באמצע לימוד השיחה שלו".
+
עסק רבות בתורת הרבי והביע כלפיה את התפעלותו. בהזדמנות ציין בפני בנו כי: "בעניין התהפוכות הרעיוניות שרבים הסתבכו בהם בתקופת הקמת המדינה, היו דברי האדמו"ר מליובאוויטש ברורים ומאירים". כאשר מישהו הזכיר את דברי הרבי בענייני השקפה בנימת זלזול, הגיב מיד: "איך איבערגעקוקט אסאך שיחות און אגרות פון ליובאוויטשער רבי'ן, און איך קען מעיד זיין, אז זיין השקפה, וועגן די מדינה און מאורעות התקופה, קען מען איהם נישט טרעפען אין א האר" (= ראיתי הרבה שיחות ואגרות של הרבי מליובאוויטש, ויכולני להעיד שבעניין השקפתו אודות המדינה ומאורעות התקופה, אי אפשר להעיר עליו אפילו כחוט השערה).
כשהרב ירוסלבסקי הגיע לניו יורק, כתב לרבי את מה שביקש הרב מנדלזון למסור. לאחר מכן, כשנכנס הרב ירוסלבסקי ליחידות, התייחס הרבי לעניין זה ואמר במאור פנים: "ר' בנימין לערענט מיינע שיחות?!" (="ר' בנימין לומד את השיחות שלי?")
 
  
בנו של הרב מנדלזון, הרב מנחם מענדל, סיפר להרב שדוולפא:
+
באגרותיו, הירבה הרב מנדלזון לצטט מספר התניא ומליקוטי תורה. באיגרת חיזוק {{הערה|אגרות הר"ב, איגרת מט}}  שכתב לאחד מאנשי קוממיות, הוא  כותב: "חזק ליבך שכל פסיעה של איש ישראלי הוא בהשגחה מהשם יתברך... ותשמח.. בהעצה של הרההתניא זי"ע בפרק ל"ג לשמח הנפש בהעמקת המחשבה וציור בשכלו ובינתו שהשם יתברך ממלא כל עלמין וכו' והוא לבדו הוא בעליונים ותחתונים ממש וכו'. והנה כמה גדולה שמחת הדיוט ושפל אנשים בהתקרבותו למלך בשר ודם המתאכסן ודר איתו עימו בביתו וק"ו לאין קץ לקרבת ודירת מלך מלכי המלכים הקב"ה"...
"שמעתי מאבי הרב זצ"ל שבעניין התהפוכות הרעיוניות שרבים הסתבכו בהם בתקופת הקמת המדינה, היו דברי האדמו"ר מליובאוויטש ברורים ומאירים. ופעם כשדיבר מידהו במחיצתו של אבי הרב אודות שיטת הרבי בעניני השקפה, והרב הרגיש שהדברים נאמרים קצת בזלזול, הגיב מיד: "איך איבערגעקוקט אסאך שיחות און אגרות פון ליובאוויטשער רבי'ן, און איך קען מעיד זיין, אז זיין השקפה, וועגן די  מדינה און מאורעות התקופה, קען מען איהם נישט טרעפען אין א האר" (= ראיתי הרבה  שיחות ואגרות של הרבי מליובאוויטש, ויכולני להעיד שבעניין השקפתו אודות המדינה ומאורעות התקופה, אי אפשר להעיר עליו אפילו כחוט השערה).
 
גם מחותנו הרב שמעון למברגר, אב"ד מאקאווא, העיד: "שמעתי ממחותני גאב"ד קוממיות זצוק"ל, שלפניו חנף לא יבוא, שהיה מעיין במאות ואולי באלפי שיחות של כהאדמו"ר מליובאוויטש שליט"א, והיה מתפעל מהם כל כך עד שאמר שאי אפשר אפילו בחוט השערה לתפוס אותו".  
 
 
 
גם הרב מנחם מענדל מנדלזון, בנו וממלא מקומו של הרב בנימין, היה מידידי חב"ד וכן השתתף בקביעות בהתוועדויות של חסידי חב"ד.
 
בביקורו אצל הרבי באלול תש"נ, אמר הרב מ"מ מנדלזון לרבי שבתור שכן טוב הוא רוצה לבקש ברכת הרבי עבור מוסדות ליובאוויטש בקרית גת (השוכנת ליד קוממיות) (שהיו אז במצב כספי קשה). הרבי בירכו "שיהיה קוממיות בכל הפרטים ובכל העניינים".  
 
כשהזכיר הרב מנדלזון שיש קשיים בהשגת האמצעם לקיום המוסדות, שבהם לומדים כאלף תלמידים, הורה לו הרבי להקים בית דין ולפסוק הוראה ביחס להצלחתם הכלכלית של מוסדות אלו. הרבי אף הצביע לפניו על הלכה ברמב"ם שתהיה המקור לפסק הדין, ובירכו שהפסק שלהם יתקבל במרומים ויפעל פעולתו. ואכן כך עשו, וראו בפועל שהדבר פעל פעולתו.  
 
  
בשנת תשמכשהגיע הרבי לגבורות, שלח הרב מ"מ מנדלזון מדברי התורה של אביו לקובץ "שער הדרום" שיצא לאור לכבוד י"א בניסן, ובין היתר כתב: "כאשר כל ימיו של אאמו"ר זצלא מש מלהחדיר האמונה בביאת משיח צדקנו ובגדולי ובגאוני הדור זי"ע שעסקו למהר ביאתו... יהיה בוודאי הפרסום מדבריו באכסניה לכבוד כ"ק האדמו"ר מליובאוויטש שליט"א - המפיץ ומחדיר הגעגועים לביאת המשיח - נייחא לעילוי נשמתו (= של הר"ב מנדלזון) בגן עדן".
+
באיגרת אחרת{{הערה|אגרות הר"ב, איגרת לד, עמ' עו. עיין שם בארוכה.}} הוא מקשר בין דברי אדמו"ר הזקן בליקוטי תורה פרשת אמור (לא, ד), השבת שלפני ל"ג בעומר, בנוגע לעניין השערות, לבין מנהג האפשערניש שעושים במירון בל"ג בעומר, ומציין: "יש להסביר יותר שבשבת לפני ל"ג בעומר השיג הרב הקדוש ז"ע (=אדה"ז) האור של ל"ג בעומר והאור של מנהג ישראל מה"חלאקה", וידוע שדרכו בקודש היה שהאורות הכניס בהתורה שהיה אומר ומגלה, ולכן אמר וגילה לנו התורה הזו בפרשת אמור, שבת שלפני ל"ג בעומר".  
 
  
מקורות: שמן ששון מחבריך, חלק ג, עמ' 49- 55.
+
==לקריאה נוספת==
+
*שמן ששון מחבריך, חלק ג, עמ' 49- 55
להרחבה אודות תולדות חייו:
+
*משה גוטמן, '''נזר הדור, פרקי חיי... הגאון.. מרן רבינו בנימין מנדלזון''', חלק א, כסלו תשפ"ב
+
*  כי קרוב, גליון 97, ערב שבת פרשת תבוא תשפ"ב, עמ' 4 ואילך (ראיון עם רבי ישראל יצחק מנדלזון, על קשריו של אביו רבי בנימין זצ"ל עם הרבי.)
נזר הדור, פרקי חיי... הגאון.. מרן רבינו בנימין מנדלזון. מאת משה גוטמן, חלק א, כסלו תשפ"ב.
+
{{הערות שוליים}}
 +
[[קטגוריה:אישים שנולדו בשנת תרס"ד]]
 +
[[קטגוריה:אישים שנפטרו בשנת תשל"ד]]
 +
[[קטגוריה:רבני עיירות ומושבים]]
 +
[[קטגוריה:חסידי גור]]

גרסה אחרונה מ־19:41, 15 בספטמבר 2022

רבי בנימין מנדלזון היה חסיד גור רבה של קריית אתא ושל המושב קוממיות ומגדולי ידידי ומעריצי הרבי.

תולדות חיים[עריכה]

נולד בשנת תרס"ד בעיר פלוצק שבפולין לאביו ר' מנחם מענדל שהיה מחסידי אלכסנדר. בנעוריו למד בישיבת פלוצק.

לאחר מלחמת העולם הראשונה עבר לעירו של חותנו הנגיד בעיר בודז'אנוב ושם ישב על התורה והעבודה, והקים שם ישיבה. בהשפעת רבו, ה'אמרי אמת' מגור, היה מעורה בחיי היהדות בעיר ועשה רבות למען החינוך הכשר. בהוראת רבו עלה לישראל בשנת תרצ"ד, והתיישב בכפר אתא (לימים, קריית אתא). הקים מוסדות תורה לילדים ופעל לייצב את שלטון התורה בקהילה.

היה ידוע בתפילתו הארוכה והייחודית. את רוב יומו הקדיש ללימוד תורה ובכתיבת חידושי תורה. כן הקדיש זמן רב ללימוד עם בני קהילתו ולהדרכתם בדרך התורה והחסידות.

לאחר ששימש 17 שנה כרבה של קריית אתא, עבר בפרוס שנת תשי"ב למושב קוממיות בו שימש כרב אב"ד וראש הכולל במשך 27 שנים עד לפטירתו.

עורר והקים עולה של שמיטה ושמירת המצוות התלויות בארץ. במסגרת זו, הרחיב את פעילות "קרן השביעית".

היה נחשב בעיני גדולי הדור כ"בר סמכא" בשאלות רעיוניות והשקפתיות, כגון השואה, היחס למדינה וכו'. היה ידוע בציפייתו הרבה לגאולה. בספרו "אגרות הר"ב"[1] הוא כותב: "בזמננו שהיה כבר בא משיח לולא חטא הציונות".

נפטר בכ"ד אייר תשל"ט ואת מקומו מילא בנו הרב מנחם מענדל.

קשריו עם הרבי וחסידות חב"ד[עריכה]

הרב מנדלזון היה מגדולי ידידי חב"ד ומעריץ של הרבי. כמה פעמים הביע את תמיכתו במבצעיו ופעולותיו של הרבי. בין היתר חתם על כרוז לעידוד מבצע נש"ק וכן חתם על מכתב תמיכת גדולי ישראל במאבקו של הרבי לתיקון חוק "מיהו יהודי".

הרב מנדלזון התכתב עם הרבי בהלכה ובחסידות ובענייני הכלל.

בשנת תשי"ב כתב לרבי שאפשר להביא את משיח צדקנו "זה מכבר על ידי יחודים", ועל כך ענה לו הרבי במכתב[2]. בסיון תש"כ[3] השיב הרבי על מכתב שקיבל מהרב מנדלזון ומוסיף שמאחר שיודע "השפעתו בקהילתו הטהורה ובכמה מקומות בארה"ק ת"ו" על כן מבקשו לנצל את יום ההילולא המאתיים של הבעש"ט, לעורר את מושפעיו אודות הליכה בדרך הבעש"ט ולימוד תורתו.

במכתב מעשרת ימי תשובה תשכ"א כותב הרב מנדלזון לרבי[4] שמילא אחר דבריו, ודיבר בציבור אודות הבעל שם טוב, ובנוסף מספר על שיעור קבוע בין תפילת מנחה לערבית בשולחן ערוך אדמו"ר הזקן ושבראש השנה ושבת שובה מסר שיעור בלקוטי תורה.

כמה מרבני חב"ד קיבלו שימוש בהוראה אצל הרב מנדלזון. אחד מהם היה הרב יצחק יהודה ירוסלבסקי שקודם נסיעתו לרבי בשנת תשל"ו, ביקש את ברכת הדרך מהרב מנדלזון. הרב מנדלזון חזר בפניו שיחה של הרבי שלמד אז בדיוק, ואמר לו למסור לרבי דרישת שלום ולומר לו שהם נפגשו בדיוק כאשר למד את השיחה של הרבי. כשהגיע הרב ירוסלבסקי לניו יורק, כתב לרבי את מה שביקש הרב מנדלזון. לאחר מכן, כשנכנס הרב ירוסלבסקי ליחידות, התייחס הרבי לעניין זה ואמר במאור פנים: "ר' בנימין לערענט מיינע שיחות?!" (="ר' בנימין לומד את השיחות שלי?")

עסק רבות בתורת הרבי והביע כלפיה את התפעלותו. בהזדמנות ציין בפני בנו כי: "בעניין התהפוכות הרעיוניות שרבים הסתבכו בהם בתקופת הקמת המדינה, היו דברי האדמו"ר מליובאוויטש ברורים ומאירים". כאשר מישהו הזכיר את דברי הרבי בענייני השקפה בנימת זלזול, הגיב מיד: "איך איבערגעקוקט אסאך שיחות און אגרות פון ליובאוויטשער רבי'ן, און איך קען מעיד זיין, אז זיין השקפה, וועגן די מדינה און מאורעות התקופה, קען מען איהם נישט טרעפען אין א האר" (= ראיתי הרבה שיחות ואגרות של הרבי מליובאוויטש, ויכולני להעיד שבעניין השקפתו אודות המדינה ומאורעות התקופה, אי אפשר להעיר עליו אפילו כחוט השערה).

באגרותיו, הירבה הרב מנדלזון לצטט מספר התניא ומליקוטי תורה. באיגרת חיזוק [5] שכתב לאחד מאנשי קוממיות, הוא כותב: "חזק ליבך שכל פסיעה של איש ישראלי הוא בהשגחה מהשם יתברך... ותשמח.. בהעצה של הרה"ק התניא זי"ע בפרק ל"ג לשמח הנפש בהעמקת המחשבה וציור בשכלו ובינתו שהשם יתברך ממלא כל עלמין וכו' והוא לבדו הוא בעליונים ותחתונים ממש וכו'. והנה כמה גדולה שמחת הדיוט ושפל אנשים בהתקרבותו למלך בשר ודם המתאכסן ודר איתו עימו בביתו וק"ו לאין קץ לקרבת ודירת מלך מלכי המלכים הקב"ה"...

באיגרת אחרת[6] הוא מקשר בין דברי אדמו"ר הזקן בליקוטי תורה פרשת אמור (לא, ד), השבת שלפני ל"ג בעומר, בנוגע לעניין השערות, לבין מנהג האפשערניש שעושים במירון בל"ג בעומר, ומציין: "יש להסביר יותר שבשבת לפני ל"ג בעומר השיג הרב הקדוש ז"ע (=אדה"ז) האור של ל"ג בעומר והאור של מנהג ישראל מה"חלאקה", וידוע שדרכו בקודש היה שהאורות הכניס בהתורה שהיה אומר ומגלה, ולכן אמר וגילה לנו התורה הזו בפרשת אמור, שבת שלפני ל"ג בעומר".

לקריאה נוספת[עריכה]

  • שמן ששון מחבריך, חלק ג, עמ' 49- 55
  • משה גוטמן, נזר הדור, פרקי חיי... הגאון.. מרן רבינו בנימין מנדלזון, חלק א, כסלו תשפ"ב
  • כי קרוב, גליון 97, ערב שבת פרשת תבוא תשפ"ב, עמ' 4 ואילך (ראיון עם רבי ישראל יצחק מנדלזון, על קשריו של אביו רבי בנימין זצ"ל עם הרבי.)

הערות שוליים

  1. חלק א, עמ' ק"ג.
  2. ט' תמוז תשי"ב. אג"ק, אגרת א'תרצג.
  3. אג"ק, אגרת ז'שכג.
  4. אגרות הר"ב, אגרת פב.
  5. אגרות הר"ב, איגרת מט
  6. אגרות הר"ב, איגרת לד, עמ' עו. עיין שם בארוכה.