הבדלים בין גרסאות בדף "עילה ועלול"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(יש לראות אם ראוי לתואר קצרמר)
 
(11 גרסאות ביניים של 5 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
'''עילה ועלול''' הוא אופן של התהוות, שבו יש קשר וערך בין העלול לעילתו ובאופן שהעילה עצמה "מצביעה" על עילתה (בשונה מ[[סיבה ומסובב]]). אופן זו שונה מבריאת [[יש מאין]], שבו העילה היא בבחינת לא מושג ונפלא באופן של [[אין ערוך]], עד שנקרא בשם [[אין]] ביחס למתהווה ממנו הנקרא [[יש]].  
+
'''עילה ועלול''' הוא אופן של התהוות, שבו יש קשר וערך בין העלול לעילתו ובאופן שהעילה עצמה "מצביעה" על עילתה (בשונה מ[[סיבה ומסובב]]). אופן זו שונה מבריאת [[יש מאין]], שבו העילה היא בבחינת לא מושג ונפלא באופן של [[אין ערוך]], עד שנקרא בשם [[אין]] ביחס למתהווה ממנו הנקרא [[יש]].
 +
 
 +
== דוגמאות לעילה ועלול ==
 +
משל אחד מ[[שכל]] ו[[מידות]]. ידוע{{הערה|תניא פרק ג'.}} שהדרך הנכונה ליצור מידות - רגשות אמיתיים ונכונים היא על ידי השכל.
 +
 
 +
זהו תהליך של עילה ועלול. השכל יוצר את המידה, כבר לפני שהמידה נוצרה היא כלולה ונמצאת בשכל, ולאחר שנוצרה היא מכוונת ומתאימה לשכל.
  
 
==ענינו בעולמות==
 
==ענינו בעולמות==
שורה 9: שורה 14:
 
כמו כן השפעת השכל למידות היא בכללות באופן של [[עילה ועלול]] שאותו השכל עצמו הוא היורד ומתלבש ב[[מידות]], כנודע שמבחינת ה[[מידות]] שב[[מוחין]] נמשך ה[[מוחין]] שב[[מידות]].
 
כמו כן השפעת השכל למידות היא בכללות באופן של [[עילה ועלול]] שאותו השכל עצמו הוא היורד ומתלבש ב[[מידות]], כנודע שמבחינת ה[[מידות]] שב[[מוחין]] נמשך ה[[מוחין]] שב[[מידות]].
  
 +
== ראה גם: ==
 +
* [[סיבה ומסובב]]
 +
* [[יש מאין]]
 +
 +
{{הערות שוליים}}
 
{{קצרמר|חסידות}}
 
{{קצרמר|חסידות}}
 
[[קטגוריה:עולמות]]
 
[[קטגוריה:עולמות]]
[[קטגוריה:חסידות]]
+
[[קטגוריה:תורת החסידות]]

גרסה אחרונה מ־22:25, 15 ביוני 2023

עילה ועלול הוא אופן של התהוות, שבו יש קשר וערך בין העלול לעילתו ובאופן שהעילה עצמה "מצביעה" על עילתה (בשונה מסיבה ומסובב). אופן זו שונה מבריאת יש מאין, שבו העילה היא בבחינת לא מושג ונפלא באופן של אין ערוך, עד שנקרא בשם אין ביחס למתהווה ממנו הנקרא יש.

דוגמאות לעילה ועלול[עריכה]

משל אחד משכל ומידות. ידוע[1] שהדרך הנכונה ליצור מידות - רגשות אמיתיים ונכונים היא על ידי השכל.

זהו תהליך של עילה ועלול. השכל יוצר את המידה, כבר לפני שהמידה נוצרה היא כלולה ונמצאת בשכל, ולאחר שנוצרה היא מכוונת ומתאימה לשכל.

ענינו בעולמות[עריכה]

מבואר כי בדרך כלל, כל ההשתלשלות הוא באופן של עילה ועלול, ביחם לצמצום. וכן בפרטות עולמות אבי"ע, כל ירידת האורות בתוך העולמות היא בבחינת עילה ועלול ביחס להתהוות יש מאין במלכות דאצילות.

ענינו בספירות[עריכה]

מבואר כי האורות היורדים מן ספירת החכמה אל הספירות שאחריה, ספירת הבינה וספירת הדעת עד ספירת המלכות, הוא באופן של עילה ועלול. מה שאין כן התהוות ספירת החכמה מן ספירת הכתר שהיא בבחינת יש מאין.

כמו כן השפעת השכל למידות היא בכללות באופן של עילה ועלול שאותו השכל עצמו הוא היורד ומתלבש במידות, כנודע שמבחינת המידות שבמוחין נמשך המוחין שבמידות.

ראה גם:[עריכה]

הערות שוליים

  1. תניא פרק ג'.
סמל חבדפדיה חדש.jpg ערך זה הוא קצרמר בנושא חסידות. אתם מוזמנים לתרום לחב"דפדיה ולהרחיב אותו.