הבדלים בין גרסאות בדף "מילון חסידי:כאדאראם"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (חלוקת קונטרסים העביר את הדף משתמש:מילון חסידי:חאדארם לשם מילון חסידי:חאדארם בלי להשאיר הפניה: טעות)
 
(23 גרסאות ביניים של 5 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
המילה כאדאראם באידיש זה 'מהפכה', אבל לחסידי חביש לכאדאראם משמעות נוספת "ריקודי שמחה", חסידים נוהגים לעשות 'כאדאראם' ביומי דפגרא
+
[[קובץ:כאדאראם.jpeg|ממוזער|"'''כאדאראם'''" ב[[ישיבת חסידי חב"ד ליובאוויטש צפת (גדולה)]]]]
 +
"'''כאָדאָראָם'''" (נכתב גם '''חאָדאָראָם''') הוא מושג ב[[ישיבות תומכי תמימים]] של ריקודים חסידיים בשמחה והתלהבות.
 +
 
 +
פירוש המילה '''"כאָדאָראָם"''' ביידיש הוא 'מהפכה', והשימוש בו נלקח מדברי [[הרבי]] ב[[שבת]] [[ט"ז אלול]] [[תשמ"ז]] - בנוגע לפליאתו על הנעשה ב-[[770]] ב[[ט"ו באלול]], יום התייסדות [[ישיבות תומכי תמימים]]:
 +
 
 +
{{ציטוט|על פי האמור לעיל אודות העילוי דט"ו אלול בשנה זו – בטוח הייתי שכשאחזור מה"אוהל" בט"ו אלול, אמצא, "אז סעווען סעווענטי גייט כאָדאָראָם"… [שב-[[770]] 'הולך' מהפכה] – לא מצד ענין של מחלוקת כו', לא יעלה ולא יבוא, כי אם מצד גודל השמחה באופן דפריצת גדר, שמחה וריקודים ב"שטורעם" הכי גדול, כראוי ליום התייסדות תו"ת, ובפרט בשנה זו.
 +
 
 +
ולפועל "שאַ שטיל"… [שֶקֶט] לא ריקודים, לא שירה באופן של הרמת קול, ואפילו לא ניגון חסידי – שקט מוחלט, כדי שלא לעורר את הישנים והנרדמים…|משיחת שבת פרשת תבא ט"ז אלול ה'תשמ"ו – בלתי מוגה}}
 +
 
 +
גם אמר [[הרבי]] על יום [[ט"ו באלול]], התייסדות תומכי תמימים את הדברים הבאים:
 +
 
 +
{{ציטוט|עד שיוכלו לומר - שכאילו לא היו ימים טובים לישראל כחמשה עשר באלול וכיוצא בזה!|התוועדויות תשמ"ט חעמ'-316 מוגה}}
 +
 
 +
{{ציטוט|החל מיום ט"ו אלול עצמו, וכן בימים שלאח"ז, עד לח"י אלול . . כך שתהיה "חגיגה נמשכת" מט"ו אלול עד לח"י אלול . . ו"תן לחכם ויחכם עוד" - שכל אלה שיתעסקו במסירה ונתינה ("זיך אריינוואַרפן") עם כל ה"שטורעם" וה"ברען", ועם כל הפנימיות והחיות כו', בודאי יוסיפו כהנה וכהנה . . ועד"ז בכל מקום שתגיע הבקשה נפשית הנ"ל|התוועדויות תשמ"ט ח"ד עמ' 302 -  בלתי מוגה}}
 +
 
 +
מאז שאמר [[הרבי]] את ה[[שיחה]] המפורסמת הזו ב[[ט"ז אלול]] [[תשמ"ו]], ב[[יומא דפגרא]] חסידיים וב[[חודש אדר]] רוקדים ה[[תמימים]] בכל ישיבות [[תומכי תמימים]] באופן של "כאדאראם" - מהפכה - בשמחה ובהתלהבות חסידית.
 +
==ראו גם==
 +
*[[ריקוד חסידי]]
 +
==קישורים חיצוניים==
 +
*'''[https://old2.ih.chabad.info/#!g=1&url=article&id=71386 לקט שיחות בנוגע לט"ו אלול]''', {{אינפו}}.
 +
*'''[https://chabad.info/video/rebbe/dailyvideo/403674/ "לערוך חגיגות גדולות לתומכי תמימים"]''', {{וידאו}} {{אינפו}}.
 +
*'''[https://col.org.il/news/126604 טור לט"ו אלול]''', {{col}}.
 +
[[קטגוריה:מילון חסידי]]
 +
[[קטגוריה:מושגים ישיבתיים]]

גרסה אחרונה מ־19:16, 17 במרץ 2024

"כאָדאָראָם" (נכתב גם חאָדאָראָם) הוא מושג בישיבות תומכי תמימים של ריקודים חסידיים בשמחה והתלהבות.

פירוש המילה "כאָדאָראָם" ביידיש הוא 'מהפכה', והשימוש בו נלקח מדברי הרבי בשבת ט"ז אלול תשמ"ז - בנוגע לפליאתו על הנעשה ב-770 בט"ו באלול, יום התייסדות ישיבות תומכי תמימים:

על פי האמור לעיל אודות העילוי דט"ו אלול בשנה זו – בטוח הייתי שכשאחזור מה"אוהל" בט"ו אלול, אמצא, "אז סעווען סעווענטי גייט כאָדאָראָם"… [שב-770 'הולך' מהפכה] – לא מצד ענין של מחלוקת כו', לא יעלה ולא יבוא, כי אם מצד גודל השמחה באופן דפריצת גדר, שמחה וריקודים ב"שטורעם" הכי גדול, כראוי ליום התייסדות תו"ת, ובפרט בשנה זו.

ולפועל "שאַ שטיל"… [שֶקֶט] לא ריקודים, לא שירה באופן של הרמת קול, ואפילו לא ניגון חסידי – שקט מוחלט, כדי שלא לעורר את הישנים והנרדמים…

משיחת שבת פרשת תבא ט"ז אלול ה'תשמ"ו – בלתי מוגה

גם אמר הרבי על יום ט"ו באלול, התייסדות תומכי תמימים את הדברים הבאים:

עד שיוכלו לומר - שכאילו לא היו ימים טובים לישראל כחמשה עשר באלול וכיוצא בזה!

התוועדויות תשמ"ט ח"ד עמ'-316 מוגה

החל מיום ט"ו אלול עצמו, וכן בימים שלאח"ז, עד לח"י אלול . . כך שתהיה "חגיגה נמשכת" מט"ו אלול עד לח"י אלול . . ו"תן לחכם ויחכם עוד" - שכל אלה שיתעסקו במסירה ונתינה ("זיך אריינוואַרפן") עם כל ה"שטורעם" וה"ברען", ועם כל הפנימיות והחיות כו', בודאי יוסיפו כהנה וכהנה . . ועד"ז בכל מקום שתגיע הבקשה נפשית הנ"ל

התוועדויות תשמ"ט ח"ד עמ' 302 - בלתי מוגה

מאז שאמר הרבי את השיחה המפורסמת הזו בט"ז אלול תשמ"ו, ביומא דפגרא חסידיים ובחודש אדר רוקדים התמימים בכל ישיבות תומכי תמימים באופן של "כאדאראם" - מהפכה - בשמחה ובהתלהבות חסידית.

ראו גם[עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכה]