הבדלים בין גרסאות בדף "אור הוי' (ז"א)"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
 
(גרסת ביניים אחת של אותו משתמש אינה מוצגת)
שורה 3: שורה 3:
 
"אור" מורה על בחינת התפארת, שהוא עיקר בחינת [[ז"א]], כי בחינת ז"א הן המידות העליונות ב[[עולם האצילות]], אשר ענינם להאיר אור ולהשפיע בבריאה.
 
"אור" מורה על בחינת התפארת, שהוא עיקר בחינת [[ז"א]], כי בחינת ז"א הן המידות העליונות ב[[עולם האצילות]], אשר ענינם להאיר אור ולהשפיע בבריאה.
  
ולדוגמא, ב[[יום ראשון]] מששת ימי בראשית האירה [[מידת החסד]], ולכן נברא בו האור.
+
ולדוגמה, ב[[יום ראשון]] מששת ימי בראשית האירה [[מידת החסד]], ולכן נברא בו האור.
  
 
ב[[יום שני]] האירה [[מידת הגבורה]], ונברא הרקיע ויהי מבדיל (ומגביל) בין [[מים]] למים - בין הגשמיות והרוחניות.
 
ב[[יום שני]] האירה [[מידת הגבורה]], ונברא הרקיע ויהי מבדיל (ומגביל) בין [[מים]] למים - בין הגשמיות והרוחניות.
שורה 19: שורה 19:
 
[[קטגוריה:ספירות]]
 
[[קטגוריה:ספירות]]
 
[[קטגוריה:עולמות]]
 
[[קטגוריה:עולמות]]
[[קטגוריה:חסידות]]
+
[[קטגוריה:תורת החסידות]]

גרסה אחרונה מ־06:22, 21 באוקטובר 2020

במושג "אור הוי"ה" כלולים שתי בחינות:

"אור" מורה על בחינת התפארת, שהוא עיקר בחינת ז"א, כי בחינת ז"א הן המידות העליונות בעולם האצילות, אשר ענינם להאיר אור ולהשפיע בבריאה.

ולדוגמה, ביום ראשון מששת ימי בראשית האירה מידת החסד, ולכן נברא בו האור.

ביום שני האירה מידת הגבורה, ונברא הרקיע ויהי מבדיל (ומגביל) בין מים למים - בין הגשמיות והרוחניות.

וכן הוא בכל המדות - ז"א דאצילות, הנה, כל יומא ויומא עביד עבידתיה, כאשר המדות האירו אור ופעלו בבריאה (בניגוד לספירת המלכות שענינה לצמצם את האור).

"הוי'" - בפנימיותו - מורה על בחינת עתיקא קדישא - פנימיות הכתר. ולפי זה, "אור הוי"ה" - משמעותו היא, ההארה של שם הוי', והיינו, בחינת ז"א (ובעיקר) בבחינת התפארת שבה, כפי שמקבלת מבחינת עתיק.

מקורות לעיון:[עריכה]

(חלק מהחומר בערך נלקח מהספר "ערכים בחסידות")