הבדלים בין גרסאות בדף "מסכת קידושין"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (החלפת טקסט – "</REF>" ב־"}}")
מ (החלפת טקסט – "http://www.old2.ih.chabad.info" ב־"http://old2.ih.chabad.info")
 
(18 גרסאות ביניים של 9 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
[[תמונה:1 21-1-.jpg|left|thumb|250px|[[לקט מביאורי רבותינו נשיאנו - על מסכת קידושין|לקט מספרי רבותינו על קידושין]]]]
+
[[קובץ:קידושין עם חידושי רבותינו נשיאנו.jpg|שמאל|ממוזער|250px|מסכת קידושין עם חידושי רבותינו נשיאנו]]
 
ב'''[http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=20&daf=2&format=pdf מסכת קדושין]''' שבסדר נשים, יש 4 פרקים, ו81 דפים.
 
ב'''[http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=20&daf=2&format=pdf מסכת קדושין]''' שבסדר נשים, יש 4 פרקים, ו81 דפים.
  
 
המסכת עוסקת בדיני קדושין, ויוחסין.  
 
המסכת עוסקת בדיני קדושין, ויוחסין.  
קידושין הינו קנין אישות, בה האשה נקנית לבעלה לכל עניני האישות.
+
[[קידושין]] הינו קנין אישות, בה האשה נקנית לבעלה לכל עניני האישות.
  
== ביאורי אדמו"ר הצמח צדק ==
+
מסכת זו הינה אחת מ[[מסכתות הגמרא הנלמדות בישיבות חב"ד]].
 +
== ביאורי [[אדמו"ר הצמח צדק]] ==
  
 
=== קידושי ספק ===
 
=== קידושי ספק ===
שורה 14: שורה 15:
 
א. שיש ספק במציאות, כי אכן רק אחת מהם מקודשת והשניה אינה מקודשת כלל.
 
א. שיש ספק במציאות, כי אכן רק אחת מהם מקודשת והשניה אינה מקודשת כלל.
  
ב. שחל דין וחלות ספק על כל אחת מהם, שכל אחת מהם יש לה דיני ספק קידושין.{{הערה|1=כן מוכיח הצ"צ מדברי הריטב"א והפני יהושע. ויש לציין שכן היא גם דעת הגאון רבי [[שמעון יהודה שקאפ]].}}
+
ב. שחל דין וחלות ספק על כל אחת מהם, שכל אחת מהם יש לה דיני ספק קידושין.{{הערה|1=כן מוכיח הצ"צ מדברי [[הריטב"א]] והפני יהושע. ויש לציין שכן היא גם דעת הגאון רבי [[שמעון יהודה שקאפ]].}}
  
 
מסתבר יותר ללמוד כצד השני, כי הרי מכיון שלא כיון בקידושיו על אף אחת מהם, איזו סברא תהיה לומר שדווקא אחת מהם מקודשת והשניה לא?
 
מסתבר יותר ללמוד כצד השני, כי הרי מכיון שלא כיון בקידושיו על אף אחת מהם, איזו סברא תהיה לומר שדווקא אחת מהם מקודשת והשניה לא?
שורה 20: שורה 21:
 
אם כי [[אדמו"ר הצמח צדק]]{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16092&st=%D7%99%D7%91%D7%9E%D7%95%D7%AA&pgnum=170 צמח צדק על מסכת יבמות, עמ' 170]}} מסופק בזה, מכיון שישנן ראיות שונות כצד הראשון.{{הערה|1= מכיון שבגמרא יבמות כתוב שמי שקידש אחת משתי אחיות, אם קדם וכנס אין מוציאין מידם, כי אנו אומרים: שמא הזדמן לו שלו, ואם תאמר שחל על כל אחת קידושי ספק, אם כן איך אנו אומרים שהזדמן שלו?}}
 
אם כי [[אדמו"ר הצמח צדק]]{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16092&st=%D7%99%D7%91%D7%9E%D7%95%D7%AA&pgnum=170 צמח צדק על מסכת יבמות, עמ' 170]}} מסופק בזה, מכיון שישנן ראיות שונות כצד הראשון.{{הערה|1= מכיון שבגמרא יבמות כתוב שמי שקידש אחת משתי אחיות, אם קדם וכנס אין מוציאין מידם, כי אנו אומרים: שמא הזדמן לו שלו, ואם תאמר שחל על כל אחת קידושי ספק, אם כן איך אנו אומרים שהזדמן שלו?}}
  
יתכן - אומר אדמו"ר הצמח צדק, כי תלוי הדבר: באופן שקידש אחת מחמש נשים, שישנה אפשרות שיחולו הקידושין על כל אחת מהם, אז אכן חלים קידושי ספק על כולן, אך באופן שקידש אחת משתי אחיות, שאין אפשרות שיחולו קידושין על כולן, אז אכן חלין קידושין רק על אחת מהם.
+
יתכן - אומר אדמו"ר הצמח צדק, כי תלוי הדבר: באופן שקידש אחת מחמש נשים, שישנה אפשרות שיחולו ה[[קידושין]] על כל אחת מהם, אז אכן חלים קידושי ספק על כולן, אך באופן שקידש אחת משתי אחיות, שאין אפשרות שיחולו קידושין על כולן, אז אכן חלין קידושין רק על אחת מהם.
 
+
[[קובץ:1 21-1-.jpg|שמאל|ממוזער|250px|[[לקט מביאורי רבותינו נשיאנו - על מסכת קידושין|לקט מספרי רבותינו על קידושין]]]]
 
=== ביאורים נוספים מאדמו"ר הצמח צדק ===
 
=== ביאורים נוספים מאדמו"ר הצמח צדק ===
  
שורה 38: שורה 39:
 
*'''מ א.''' מצווה בו יותר מבשלוחו.[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16034&hilite=dff8eb1c-d167-460c-95af-0276e3165885&st=%D7%9C%D7%A7%D7%95%D7%98%D7%99+%D7%A9%D7%99%D7%97%D7%95%D7%AA&pgnum=32 לקוטי שיחות חכ"ג עמ' 17 (עמ' 32)]
 
*'''מ א.''' מצווה בו יותר מבשלוחו.[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16034&hilite=dff8eb1c-d167-460c-95af-0276e3165885&st=%D7%9C%D7%A7%D7%95%D7%98%D7%99+%D7%A9%D7%99%D7%97%D7%95%D7%AA&pgnum=32 לקוטי שיחות חכ"ג עמ' 17 (עמ' 32)]
  
*'''מח ב.''' המקדש את האשה על מנת שאני עני ונמצא עשיר. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16050&st=%D7%A2%D7%99%D7%A8%D7%95%D7%91%D7%99%D7%9F&pgnum=207&hilite=ffac569f-df06-4113-a785-24c7fb02bf5a התוועדויות תשמ"ה חלק א' עמ' 200 (עמ' 207)]
+
*'''מח ב.''' המקדש את האשה על מנת שאני [[עני]] ונמצא עשיר. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16050&st=%D7%A2%D7%99%D7%A8%D7%95%D7%91%D7%99%D7%9F&pgnum=207&hilite=ffac569f-df06-4113-a785-24c7fb02bf5a התוועדויות [[תשמ"ה]] חלק א' עמ' 200 (עמ' 207)]
  
 
*'''מח ב.''' על מנת שאני [[צדיק]] גמור. [http://chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/lkus/34/maftechot/mi/21/13&search=%D7%A9%D7%99%D7%9C%D7%95%D7%97+%D7%94%D7%A7%D7%9F מכתב תשכ"ה]
 
*'''מח ב.''' על מנת שאני [[צדיק]] גמור. [http://chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/lkus/34/maftechot/mi/21/13&search=%D7%A9%D7%99%D7%9C%D7%95%D7%97+%D7%94%D7%A7%D7%9F מכתב תשכ"ה]
  
*'''נד ב.''' הואיל ותנן ב[[מסכת עדויות|בחירתא]] כוותיה. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4623&hilite=c9b6e6c5-c620-444c-9da6-678a72e94685&st=%D7%9E%D7%A1%D7%9B%D7%AA+%D7%97%D7%9C%D7%94 שיחות קודש תש"מ חלק א' עמ' יז (עמ' 60)]
+
*'''נד ב.''' הואיל ותנן ב[[מסכת עדויות|בחירתא]] כוותיה. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4623&hilite=c9b6e6c5-c620-444c-9da6-678a72e94685&st=%D7%9E%D7%A1%D7%9B%D7%AA+%D7%97%D7%9C%D7%94 שיחות קודש [[תש"מ]] חלק א' עמ' יז (עמ' 60)]
  
*'''סה ב.''' הודאת בעל דין (רק בדיני ממונות ולא בדיני נפשות). [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15930&st=&pgnum=118 לקוטי שיחות חל"ד עמ' 106 (עמ' 118
+
*'''סה ב.''' [[הודאת בעל דין]] (רק בדיני ממונות ולא בדיני נפשות). [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15930&st=&pgnum=118 לקוטי שיחות חל"ד עמ' 106] (עמ' 118)
  
*'''עא א.''' שאין [[אליהו הנביא]] בא לטמא ולטהר לרחק ולקרב. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4623&hilite=c9b6e6c5-c620-444c-9da6-678a72e94685&st=%D7%9E%D7%A1%D7%9B%D7%AA+%D7%97%D7%9C%D7%94&pgnum=61 שיחות קודש תש"מ חלק א' עמ' י"ח (עמ' 61)]
+
*'''עא א.''' שאין [[אליהו הנביא]] בא לטמא ולטהר לרחק ולקרב. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4623&hilite=c9b6e6c5-c620-444c-9da6-678a72e94685&st=%D7%9E%D7%A1%D7%9B%D7%AA+%D7%97%D7%9C%D7%94&pgnum=61 שיחות קודש [[תש"מ]] חלק א' עמ' י"ח (עמ' 61)]
  
 
*'''סיום המסכת.''' שעשה [[אברהם אבינו]] את כל ה[[תורה]] כולה עד שלא ניתנה. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15959&st=&pgnum=121 לקוטי שיחות עמ' 107 (עמ' 121)]
 
*'''סיום המסכת.''' שעשה [[אברהם אבינו]] את כל ה[[תורה]] כולה עד שלא ניתנה. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15959&st=&pgnum=121 לקוטי שיחות עמ' 107 (עמ' 121)]
שורה 52: שורה 53:
 
*'''ירושלמי. פ"א ה"ז.''' חיוב האב למול את בנו. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15925&hilite=846a7b87-3575-4d28-9df6-f604562e54da&st=%D7%91%D7%91%D7%90+%D7%A7%D7%9E%D7%90&pgnum=66 לקוטי שיחות ח"ל עמ' 53 (עמ' 65)] [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14936&st=&pgnum=50&hilite= לקוטי שיחות חלק י"א עמ' 42 (עמ' 50)]
 
*'''ירושלמי. פ"א ה"ז.''' חיוב האב למול את בנו. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15925&hilite=846a7b87-3575-4d28-9df6-f604562e54da&st=%D7%91%D7%91%D7%90+%D7%A7%D7%9E%D7%90&pgnum=66 לקוטי שיחות ח"ל עמ' 53 (עמ' 65)] [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14936&st=&pgnum=50&hilite= לקוטי שיחות חלק י"א עמ' 42 (עמ' 50)]
  
== ראו עוד ==
+
== ראו גם ==
  
 
*[[לקט מביאורי רבותינו נשיאנו - על מסכת קידושין]]
 
*[[לקט מביאורי רבותינו נשיאנו - על מסכת קידושין]]
  
 
==קישורים חיצוניים==
 
==קישורים חיצוניים==
* [http://www.chabad.info/index.php?url=article_he&id=62204 מסכת קידושין עם חידושים וביאורים מרבותינו נשיאנו] ידיעה חדשותית - {{אינפו}}
+
* [http://old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=62204 [[מסכת קידושין]] עם חידושים וביאורים מרבותינו נשיאנו] ידיעה חדשותית - {{אינפו}}
 
{{הערות שוליים}}
 
{{הערות שוליים}}
 
{{שס}}
 
{{שס}}
 
[[קטגוריה:ש"ס]]
 
[[קטגוריה:ש"ס]]

גרסה אחרונה מ־22:39, 30 בנובמבר 2021

מסכת קידושין עם חידושי רבותינו נשיאנו

במסכת קדושין שבסדר נשים, יש 4 פרקים, ו81 דפים.

המסכת עוסקת בדיני קדושין, ויוחסין. קידושין הינו קנין אישות, בה האשה נקנית לבעלה לכל עניני האישות.

מסכת זו הינה אחת ממסכתות הגמרא הנלמדות בישיבות חב"ד.

ביאורי אדמו"ר הצמח צדק[עריכה]

קידושי ספק[עריכה]

כאשר אדם מקדש חמש נשים, באופן שאומר - אחת מכם תהיה מקודשת לי, הרי כולם ספק מקודשות מכיון שאין ידוע איזה מהם קידש.

בדין זה אפשר ללמוד שני אופנים:

א. שיש ספק במציאות, כי אכן רק אחת מהם מקודשת והשניה אינה מקודשת כלל.

ב. שחל דין וחלות ספק על כל אחת מהם, שכל אחת מהם יש לה דיני ספק קידושין.[1]

מסתבר יותר ללמוד כצד השני, כי הרי מכיון שלא כיון בקידושיו על אף אחת מהם, איזו סברא תהיה לומר שדווקא אחת מהם מקודשת והשניה לא?

אם כי אדמו"ר הצמח צדק[2] מסופק בזה, מכיון שישנן ראיות שונות כצד הראשון.[3]

יתכן - אומר אדמו"ר הצמח צדק, כי תלוי הדבר: באופן שקידש אחת מחמש נשים, שישנה אפשרות שיחולו הקידושין על כל אחת מהם, אז אכן חלים קידושי ספק על כולן, אך באופן שקידש אחת משתי אחיות, שאין אפשרות שיחולו קידושין על כולן, אז אכן חלין קידושין רק על אחת מהם.

ביאורים נוספים מאדמו"ר הצמח צדק[עריכה]

ביאורי אדמו"ר הצמח צדק בספרו, הינם על פרק ראשון, ופרק שני.

ביאורי הרבי[עריכה]

ראו גם[עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכה]

  • מסכת קידושין עם חידושים וביאורים מרבותינו נשיאנו ידיעה חדשותית - אינפו.jpg

הערות שוליים

  1. כן מוכיח הצ"צ מדברי הריטב"א והפני יהושע. ויש לציין שכן היא גם דעת הגאון רבי שמעון יהודה שקאפ.
  2. צמח צדק על מסכת יבמות, עמ' 170
  3. מכיון שבגמרא יבמות כתוב שמי שקידש אחת משתי אחיות, אם קדם וכנס אין מוציאין מידם, כי אנו אומרים: שמא הזדמן לו שלו, ואם תאמר שחל על כל אחת קידושי ספק, אם כן איך אנו אומרים שהזדמן שלו?