משתמש:חב"דפדי פעיל/פסקי תשובות
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
פסקי תשובות היא סדרה נפוצה של ספרי הלכה, בהם אוסף פסקים מעשיים מספרי הלכה שונים, בעיקר השייכים לזמננו.
הסדרה נכתבה על ידי הרב שמחה בן ציון אייזיק רבינוביץ, רבה של קהילת משכנות יעקב בשכונת רמת שלמה בירושלים[1].
מבנה הסדרה[עריכה | עריכת קוד מקור]
הסדרה מונה ששה כרכים, ומקבילה לסדר המשנה ברורה, על חלק אורח חיים של השולחן ערוך, כשעל כל חלק יצא כרך אחד (מלבד חלק השלישי העוסק בהלכות שבת, הכולל שני חלקים: האחד מסימן רמ"ב עד סימן ש', והשני מסימן ש"א עד סימן שד"מ).
הספר מביא פסיקות רבות מלבד פסיקת המשנה ברורה, ובמיוחד את פסיקות רבותינו נשיאינו: אדמו"ר הזקן מחבר השולחן ערוך - בכל הלכה, אדמו"ר הצמח צדק ואדמו"ר מלך המשיח שליט"א[2]
בסדרה מובאים מנהגי חסידים רבים.
רבים מספרי חב"ד מציינים פעמים רבות מתוך הפסקי תשובות.
הספרים בסדרה[עריכה | עריכת קוד מקור]
- חלק א' - הלכות השכמת הבוקר, נטילת ידיים שחרית, ציצית, תפילין ועשייתן, ברכות השחר, קרבנות ופסוקי דזמרה, שליח ציבור ומניין, קריאת שמע, והיה מחניך קדוש, תפילה ותפילת הדרך.
- חלק ב' - הלכות נשיאת כפים, תחנון וסיום התפילה, קריאת התורה, בית הכנסת, נטילת ידיים, בציעת הפת, ברכת המזון ושאר ברכות ותפילות מנחה וערבית.
- חלק ג' - חלק ראשון מהלכות שבת - סימנים רמ"ב - ש': הלכות כבוד ועונג שבת, אמירה לנכרי, מכשירים אלקטרוניים, שהיה והטמנה, הדלקת הנרות, קידוש, הבדלה, סעודות ותפילות השבת, קריאת התורה ומפטיר.
- חלק ד' - חלק שני מהלכות שבת - סימנים ש"א - שד"מ: הלכות הוצאה מרשות לרשות, ממצוא חפצך ודבר דבר, אמירה לנכרי, מוקצה, ל"ט מלאכות, מעשה שבת, רפואה והצלה, חינוך קטן וקו התאריך.
- חלק ה' - הלכות פסח, ספירת העומר, שבעות, יום טוב ויום טוב שני של גלויות.
- חלק ו' - הלכות חול המועד, ד' צומות, בין המצרים, תשעת הימים ותשעה באב, זכר לחורבן, תעניות, ראש השנה, יום הכיפורים, סוכות, ד' מינים, חנוכה ופורים.
מהדורות הספר[עריכה | עריכת קוד מקור]
(רשימה חלקית)
ראו גם[עריכה | עריכת קוד מקור]
קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]
- הרב שמחה רבינוביץ בשיחה עם מנדי ברונפמן על חיבורו "פסקי תשובות" בבלוג 'עלי ספר'
הערות שוליים
- ↑ נכדו של רבי יחיאל יהושע רבינוביץ (האדמו"ר מביאלא).
- ↑ מדברי המחבר כאן: "ב"ה בספר פסקי תשובות בכל מקום [שהם פוסקים הלכה] מוזכר הן מהרבי, והן מהצ"צ, ובוודאי אין צורך לומר מהרב – שו"ע אדמו"ר הזקן – שהוא מוזכר בכל עמוד ממש שהרי א"א לזוז בהלכה בלעדיו, וכמו שאמר האבני נזר שחייבים לדבוק בשו"ע הרב כמו שדבקים בראשונים."