ראשית גוים עמלק (מאמר)
המאמר דיבור המתחיל ראשית גוים עמלק נאמר על ידי אדמו"ר הריי"צ בשבת פרשת צו בשנת תר"פ.
זהו המאמר הראשון שנאמר לאחר הסתלקות הרבי הרש"ב, ונחשב בקרב חסידי חב"ד כ'מאמר קבלת הנשיאות' של האדמו"ר הריי"צ.
רקע היסטורי
המאמר נאמר על ידי כ"ק אדמו"ר הריי"צ שבוע לאחר הסתלקות אביו הרבי הרש"ב בב' ניסן תר"פ, בפני קבוצה מצומצמת של יחידי סגולה. ואף שבאותה תקופה טרם קיבל הריי"צ את הנשיאות באופן רשמי, אמירת המאמר סימנה את תחילת הנהגתו ונשיאותו ומקובלת בקרב חסידי חב"ד כפעולה שמשמעותה היא - קבלת נשיאות חסידות חב"ד.
תוכן המאמר
במאמר מבואר אופן הקיום של מציאות הקליפה לעומת אופן הקיום של מציאות הקדושה - והיינו, שכל דבר שנמשך מצד הקדושה נמצא באופן של 'קיום עצמי' (וגם הכלים - אף שהם דברים בפני עצמם, מכול מקום גם הם בבחינת קיום עצמי, כי הם בדבקות למקורם). לעומת זאת דברים שנמשכים מצד הקליפה, אינם קיימים בקיום עצמי אלא הם 'העדר המציאות'.
ואף על פי שגם דברים שבאים מצד הקדושה מתהווים על ידי הגבלת האורות, מכול מקום ההגבלה והמדידה שבקדושה היא באמצעות 'קו המידה', שהוא עניין מדידת והגבלת הרצון עצמו. מה שאין כן צד הקליפה מתהווה על ידי הגבלת האורות באמצעות 'קנה המידה', שהוא עניין הגבלה שבאה מהעדר הרצון. ולכן אין לקליפה קיום אמיתי ונצחי.
ודבר זה מתבטא בעיקר בקליפת עמלק, שכל עניינה זה רק עזות וחוצפה, ואין לה מציאות אמיתית.
דברי הרבי ב"פתח דבר" למאמר
בשנת תשמ"ג נדפס המאמר על פי הוראת הרבי. בפתח דבר להדפסה זו ציין הרבי כי המאמר אמנם מבוסס על מאמרו האחרון של הרבי הרש"ב, שנאמר בסעודת פורים של אותה שנה, אך בכל זאת הוא כולל תוספות ושינויים משמעותיים. הרבי הדגיש כי "יש ללמוד גם משינויים אלה", והוסיף ש"לימוד מיוחד ועמוק – בעיון דביאור אותו העניין שבמאמר הראשון על ידי ההוספה שבמאמר השני".
הרבי גם מציין למדרש הידוע לפיו כל צדיק פותח במקום שבו סיים הצדיק הקודם, כדוגמת משה רבינו, שסיים את התורה במילים "אשריכם ישראל", ודוד המלך פתח את ספר תהילים ב"אשרי האיש". מדרש זה מצביע על הקשר ההמשכי בין הצדיקים, כל אחד מהם ממשיך את הדרך שהניח קודמו. וכך גם במאמר זה, הרבי הריי"צ פותח במקום שבו סיים אביו הרבי הרש"ב, מה שמרמז על המשכיות ההנהגה של שלשלת הנשיאות.
נושאים נוספים שמתבארים במאמר
- מהות קליפת עמלק.
- סוגי אנשים (בעלי רצון, בעלי שכל ובעלי הנאה).
- תוקף הרצון.
- הגבלת הכוחות והספירות.
- שרש כח הגבול.
- תהו ותיקון.
- שור, חמור וכלב (בקדושה ובקליפה).
פסוקים ומאמרי רז"ל שמתבארים במאמר
- "ראשית גוים עמלק" (במדבר כד כ).
- "קץ שם לחושך" (איוב כח ג).
- "הוא קיים ושמו קיים וכסאו נכון" (נוסח התפילה).