משתמש:מנחם שמו/טיוטה-ארכאולוגיה
ערך זה נמצא בעיצומה של עבודה ממושכת. הערך פתוח לעריכה. | |||
אתם מוזמנים לבצע עריכה לשונית, ויקיזציה וסגנון לפסקאות שנכתבו, וכמו כן לעזור להרחיב ולהשלים את הערך. |
יש לשכתב ערך זה. ייתכן שהערך מכיל טעויות, או שהניסוח וצורת הכתיבה שלו אינם מתאימים. | |||
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. אם אתם סבורים כי אין בדף בעיה, ניתן לציין זאת בדף השיחה. |
ארכיאולוגיה (התורה והבסיס של העבר הקדום) היא תחום במדע של חפירות עתיקות החוקר את העבר האנושי באמצעות איסוף ופירוש מידע. הוא תורם להבנת חברות היסטוריות וקשור קשר הדוק לאנתרופולוגיה. תחומים אחרים כמו פליאונטולוגיה, גיאוגרפיה והיסטוריה משלימים את הארכיאולוגיה. אתנוגרפיה חשובה בחקר תרבויות פחות עתיקות, בעוד שההיסטוריה משלימה את הארכיאולוגיה בתרבויות בכתיבה. ארכיאולוגיה מתקיימת באתרים ארכיאולוגיים, וארכיאולוגים הם העוסקים בתחום זה.
יחס הרבי
א) "קטע משיחת י"ב תמוז תשד"מ ביחס לממצאים שמצאו ארכיאולוגים בדרום אמריקה: אחת הקושיות של הארכיאולוגים היא - היתכן שבדרום אמריקה (ובמקומות נוספים) מצאו ציורים ואותיות שמקורם מהודו, מדי ופרס וכיוצא בזה, ועד שמצאו אותיות שהם בדוגמת אל"ף בי"ת בלשון הקודש, ועד כדי כך, שאצל תושבי אמריקה שקדמו לקולומבוס מצאו כמה מנהגים שכל הסימנים מעידים שמקורם בדיני התורה! הארכיאולוגים מסבירים שעוד לפני קולומבוס היה גוי מ"גרינלנד" שטעה בדרכו והגיע לאמריקה, והוא זה שהביא ענינים אלו לשם. אולם אינו מתקבל כלל על הדעת לומר שלגוי זה לא היתה דאגה אחרת אלא לקחת עמו... אותיות התורה ומנהגי ישראל! אמנם על פי תורה אין כאן כל פליאה, שכן אדם וחוה אמנם נבראו במקום אחד (ב"גן עדן", סמוך לנהר פרת), אבל משם נפוצו צאצאיהם "על פני כל הארץ" (נח יא, ח), כך שעוד בזמנים הכי קדומים הגיעו גם ליבשת אמריקה (בסירות וספינות וכיוצא בזה) והביאו עמם תרבויות ומנהגים שונים. והוא הדין לבעלי חיים הנמצאים ביבשת זו, שביניהם ישנם כאלו שלא מצינו דוגמתם בכל העולם כולו - גם הם הגיעו עוד בזמנים הכי קדומים (בסיבות ודרכים שונים) מהמקום שבו נבראו (סמוך לנהר פרת).
ב) באגרות קודש (כרך י"ב ג'תתס"ח) ביחס לגיל העולם: וכששואלים אותם נוסף על זה, את"ל שהוכחה שלהם מדעית, הרי איך אפשר שתוצאות החקירה דמשך קיום העולם ע"פ המדע דתכונה, ע"פ המדע של חקר עתיקות (ארכיאולוגיה), ע"פ המדע דחקר מבנה כדור הארץ (גאולוגיה) וע"פ המדע דראדיא [=רדיו] - סותרות אחת לרעותה ומן הקצה אל הקצה, היינו - ולדוגמא - מסקנא אחת שאי אפשר להיות יותר מחצי ביליון שנה ומסקנא שני' שאי אפשר - פחות משני ביליון שנה, וכיו"ב? והרי סתירות אלו - הוכחה ברורה הן שאין כל חקירות אלו אלא השערות בנויות באויר. ואין כאן המקום להאריך.
ג )יחס הרבי למגילות הגנוזות: ... ד) דעת הרבי בנוגע לחפירות שרצה הרב גץ לעשות מתחת למה שנקרא היום הר הבית, בכדי לגלות את ארון הברית הרבי שלל זאת בתוקף: "כולל ועיקר – שבטלה התכנית לחפור מתחת לבי[ת] המק[דש], מחילות וכו' ואפילו לספקן".
בהמשך המכתב, הבהיר הרבי שוב כי יש לשמור על קדושת המקדש, ולא לגעת, לא בו וגם לא בספקו או אפילו 'ספק ספקו'.
ה) יחס הרבי למר וונדל ג'ונס מנהיג קהילת בני נח וחוקר ארכיאולוג בכיר ביחס לשאלותיו בממצאים שמצא: הרבי נמנע מלענות לו על שאלות בתחום הארכיאולוגיה והוא ראה זאת כתשובה שלילית, אך לבסוף התברר לו שהרבי אמר שמכיון שהייתה קרן ששילמה לוונדיל ואם היו יודעים שהרבי דיבר איתו בנושאים האלו היו מפסיקים לתרום לו, לכן הרבי מנע עצמו מלדבר עימו בנושא - כלומר מובן מכאן שבפועל הרבי כן דחף אותו לחקור כי אחרת היו מפסיקים לו את התרומות למחקר [1].
ו) בנוגע לצורת המנורה דעת הרבי ע"פ רש"י והרמב"ם שהייתה באלכסון ולא עגולה אפילו שבשער הארכיאולוגי ברומא מופיע צורת המנורה בצורה עגולה. (אגב, שנים רבות היו מקטרים על דעתו הק' מכך שבארכיאולוגיה תמיד מצאו ציורי מנורה עגולה, אך בשנים האחרונות מתגלות הארכיאולוגיה עצמה כמה וכמה ציורי מנורה עם קנים באלכסון המתוארכים לזמן בית ראשון ומלמטה שנה אחר בית שני וזה מה שסתם את פיהם מלהטיל יותר דופי).
הארכיאולגיה בשירות התורה
כידוע המדע הביא עמו בהתחלה רוח של השכלה והמון יהודים נכנסו למשבר אמוני בדור הקודם. אך בדורנו אומר הרבי שליט"א מלך המשיח, ככל שמתקרבים ליעד הסופי יותר ויותר,החל מדברי ספר הזוהר הק', שהחכמה התחתונה תפרוץ במקביל לחכמה העליונה, לאט לאט רואים שהמדע נשאר בספק מידי פעם - (התורה אינה צריכה לחיזוקים אך אכן מאשש את התורה רבות) לעומת התורה שהיא החלטית וקבועה ולא ניתן לערער שוב את נצחיות התורה.
דוגמה לדבר, העיר ירושלים בתנ"ך נחקרה במשך ה150 שנה האחרונות, ופרופסורים מסויימים בארכיאולוגיה היו מטילים בשיטתיות ספק בהקשר של אמיתות דברי התנ"ך לממצאים בשטח, תוך שמשתמשים לא אחת בדברי רהב בבחינת "חרפו אויבך ה".
אחת ההוכחות שלהם היתה, שאין ממצאים שמעידים שהתקופה המתוארת בנביא כתקופת דוד ושלמה בירושלים הייתה רחבה ומבוססת שלטונית.
והנה עתה לאחרונה בכלים של פיתוח טכנולוגי וחדשני הצליחו לזהות בצורה יותר אמינה את גיל ה"עצמים" באיזור עיר דוד בירושלים, תקופה שללא ספק מזוהה עם תקופת דוד ושלמה.
וכן על זה הדרך [2].