יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
גרסה מ־16:14, 7 בנובמבר 2011 מאת חסיד שוטה (שיחה | תרומות) (ביטול גרסה 114775 של לייבלה (שיחה) השחתה)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
ערך זה זקוק לעריכה: הסיבה לכך היא: מידע לא מעובד.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. אם אתם סבורים כי אין בדף בעיה, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
הרבי מעודד את שירת ה'יחי' - תחילת תשנ"ד

יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד, הנו נוסח קבלת מלכותו של הרבי כמלך המשיח. בשיחה מיוחדת מיום ב' ניסן תשמ"ח ביאר הרבי מלך המשיח כי הדרך בה יכול העם להוסיף חיים במלך היא על ידי ההכרזה "יחי המלך", הכרזה המבטאת את קבלת מלכותו כמלך המשיח, ובכוחה לפעול את ביאת המשיח בפועל ממש. בשנת תשנ"א החלו החסידים להכריז בפני הרבי את ההכרזה בנוסחה המורחב "יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד" וקיבלו את עידודו.

התייחסויות הרבי

אייר תנש"א

ביום כ"ח ניסן תנש"א הודיע הרבי בשיחה לחסידים: "אני מוסר את הענין אליכם, עשו כל אשר ביכלתכם להביא בפועל את משיח צדקנו".

חלק גדול מהחסידים בעולם כולו הבינו מכך, שהגיע הזמן לקבל את מלכותו של הרבי שליט"א כמלך המשיח באופן גלוי, דבר אשר נשלל בחריפות ע"י הרבי בשנים קודמות באומרו שאין הזמן גרמא לכך.

הדבר קיבל משנה תוקף באסיפה הדחופה שתקיימה במוצאי שבת אור לל' ניסן בבית הכנסת בית מנחם בכפר חב"ד אשר בו הכריז הרב דוד חנזין בשם כל רבני חב"ד שהיו באספיה שהרבי הוא מלך המשיח, ובהמשך לכך חתם הרב מרדכי שמואל אשכנזי על פס"ד בכתב ולאט לאט הצטרפו עוד ועוד רבנים].

ביום שישי ערב פרשת תזריע-מצורע הוכנס על ידי ר' דוד נחשון בקבוק משקה למזכירות ע"מ לקבלו מהרבי שליט"א בהתוועדות השבת, בהקשר לכך שחתמו בפסק דין שהרבי שליט"א הוא מלך המשיח (וככל הבקבוקים גם בקבוק זה נכנס ביחד עם פרטי הדברים לרבי שליט"א).

בליל שבת קודש אור לו' אייר תנש"א עודד הרבי את הניגון "שישו ושמחו בשמחת הגאולה" בדרך יציאתו מתפילת ערבית, וכרגיל נוצרו מעגלי ריקודים ובהמשך התחילו לשיר "זאָל שוין זיין די גאולה", ואח"כ הסתובב ר' דוד נחשון ועורר על כך שצריכים לשיר במנגינה הזאת את המילים "יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד" כפי שנכתב לרבי שליט"א לאחרונה בדו"ח של "מטה משיח", ואכן רקדו בניגון עם המילים האלולמשך זמן ארוך מתוך שמחה רבה ועצומה (כולל "קולע'ס" וכו'). בהמשך הלילה שרו את הניגון הנ"ל גם בכו"כ מהתוועדויות ה"שלום זכר" וכיו"ב שהתקיימו ברחבי השכונה.

למחרת בהתוועדות בסיום שיחה ד' הזכיר הרבי כרגיל שכעת יעלו מלמטה למעלה ויכריזו את פרטי הדברים וכו' (והפעם הרבי הוסיף עוד קטע שלא נאמר בשבתות האחרות:) ש"מצוה לפרסם עושי מצוה" ופרסום זה נעשה הפרסום בכל העולם כולו, ועד לכל סדר ההשתלשלות, וזוכים לשמוע ההכרזה ש"הנה זה (משיח) בא" וההכרזה תהדהד בכל סדר ההשתלשלות.

בסיום החלוקה ניגש ר' דוד נחשון וחבריו ר' אבי טאוב ור' שמריה הראל כדי לקבל את בקבוק המשקה. הרבי מזג להם כחצי כוס משקה (יותר מהרגיל). ואז הכריז ר' דוד נחשון (תוכן) "משקה זה יחולק בכל המטות והוועדים הקשורים עם ביאתו והתגלותו של המשיח, בקשר עם התגלותו והכתרתו של כ"ק אדמו"ר שליט"א למלך המשיח! וזאת בקשר עם זה שכבר פסקו הבתי-דינים שהרבי צריך להתגלות ולכן (והכריז בפעם הראשונה בנוכחות הרבי) יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד!", ואחריו שאג כל הקהל בקריאת "יחי!". הרבי הנהן בראשו הק' בשעת מעשה , וכשהכריז היו פני הרבי לימינו וחייך קצת. הנ"ל הכריז עוד שתי פעמים כנ"ל כשכל הקהל שואג אחריו בקריאת "יחי!", ואחרי הפעם השלישית הכריז הקהל "יחי, יחי, יחי יחי יחי!" (כמו שהילדים עושים אחרי הפסוקים) והמשיכו לשיר "יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד" (במנגינת "חיילי אדוננו"), והרבי עודד בידו הק'.

במוצאי שבת כשהרבי נכנס לתפילת מעריב בזאַל הקטן למעלה (כרגיל בכל מוצש"ק), הנה כבר משך כמה דקות לפני שנכנס שרו "יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד" (בניגון של "זאָל שוין זיין די גאולה"), ובכניסתו עודד כ"ק אדמו"ר שליט"א בידו הק', ובעומדו ליד הסטנדר עודד בב' ידיו הק' (דבר לא רגיל כלל(בזאל הקטן)!!!). וגם אחרי התפילה עודד בידו הק' את הניגון הנ"ל בצאתו.

ביום שני ט"ו אייר תנש"א אחרי תפילת מנחה, שיחה וחלוקת דולרים יצא הרבי, כשמעודד בדרכו בחוזק רב את הניגון "יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד"., ולר' דוד ישראל נחשון הניף את ידו הק' בסיבוב שלם[1].

גם אחרי תפילת מעריב באותו יום, כשיצא הרבי עודד את השיר הנ"ל בחוזק רב.

במהלך חודש תשרי תשנ"ב, בא' מחלוקות הדולרים אחרי א' התפילות, שרו ניגון זה.


תולדות תשנ"ב

בהתוועדות שהתקיימה כשנה לאחר מכן בשבת פרשת תולדות תשנ"ב, התייחס הרבי שוב להכרזה "יחי אדוני המלך דוד לעולם", וביאר כי תוכנה של ההכרזה היא "התגלות מציאותו של מלך המשיח הפועלת את התגלותו לעין כל".

תשנ"ג

לאחר כ"ז אדר תשנ"ב בתקופה בה סבל הרבי [2], התעורר קהל החסידים להוסיף חיים במלך על ידי הכרזת זו במעמדים מיוחדים כמו לפני התקיעות בראש השנה, בסיום תפילת נעילה ביום הכיפורים, ליד ספר התורה בשבת ועוד.

בתחילת חודש תשרי תשנ"ג שרו את הניגון הנ"ל בפני הרבי כמה פעמים ועודדה קלות. כמו כן אחרי התקיעות ביום הראשון של ר"ה שרו רק את המנגינה בלי המילים (כי היו אחרי התקיעות, ואין נוהגים לדבר). וביום השני התחילו גם בלי המילים (כנ"ל) אבל כשראו שהרבי שליט"א מעודד חזק התחילו לשיר עם המילים!!

בשמחת תורה תשנ"ג, בעת ההקפות, שרו בפני הרבי את הכרזת קודש זו, והרבי עודדה בכל עוז ובחוזק רב.

מאז ובמשך כל שנת תשנ"ג ותחילת שנת תשנ"ד הפכה שירה זו בפני הרבי למנהג קבוע אחרי כל תפילה, כשהרבי מעודד את השירה ובאופן של "שימה בפיהם" כשהראה בצורה ברורה שרצונו הקדוש שישירו לפניו דווקא ניגון זה והוא גורם לו נחת רוח מיוחדת. ולעיתים קרובות ניכרה ההתאמצות המיוחדת בעידוד (ואפילו עם היד כמה פעמים!), למרות שנראו ייסורים נוראים.

לקראת י' שבט תשנ"ג, תאריך בו קבל הרבי על עצמו את תפקיד נשיא הדור (בשנת תשי"א), תוכנן כינוס גדול ב - 770, בו ישירו לפני הרבי "יחי אדוננו". עוד תוכנן שהמעמד ישודר באמצעות רשתות הטלויזיה לכל העולם כולו. לקראת מעמד זה התכוננו אנ"ש בכל רחבי תבל בהתרגשות עצומה ואף היו כמה שכינו אותו בשם "ההכתרה", אך היו הרבה מאנ"ש שחששו מאוד מהתוצאות שיצאו מכך שהרבי יעודד את השירה "יחי אדוננו" לעיני כל העולם, אלו פעלו שישאלו את הרבי האם אכן כך הוא רצונו הקדוש והרבי ענה בחיוב ואף המשיכו ואמרו שאולי יצא מזה נזק לחב"ד אך הרבי ביטל זאת, ובהגיע יום זה לאחר תפילת מנחה עם הרבי ששהה בחדרו המיוחד שבזאל הגדול יצא הרבי למרפסת (הסמוכה לחדר) ולעיני כל העולם שצפה בו באמצעות שידור לוויין עולמי קיבל מעם ישראל את המלכות בעידוד שירת ההכרזה: יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד.

אחרי תפילת שחרית ביום ג' תמוז תשנ"ד בזאל הקטן ב770 החזן הכריז יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד ג"פ מיד אחרי התפילה, ומני אז נוהגים כך חסידי חב"ד באופן קבוע אחרי כל תפילה.

כמו כן כנ"ל, מכריזים הכרזה זו בסיום קריאת התורה, קודם התקיעות (החל מר"ה תשנ"ג - בנוכחות הרבי) ובסיום תפילת נעילה אחרי ה' הוא האלוקים (החל מיוהכ"פ תשנ"ד - בנוכחות הרבי).

וכן, רבים מהחסידים נוהגים להוסיפו ב"שמע קולנו" בתפילת לחש, וקודם "מודה אני" בכל בוקר.

ראו גם

קישורים חיצוניים

שיחות הרבי בעניין

שיחת ב' ניסן תשמ"ח בה ביאר הרבי כי הדרך בה יכול העם להוסיף חיים במלך היא על ידי ההכרזה "יחי המלך", הכרזה המבטאת את קבלת מלכותו כמלך המשיח, ובכוחה לפעול את ביאת המשיח בפועל ממש קובץ וידאו

שירת יחי אדוננו בעידודו של הרבי

שונות


הערות שוליים

  1. ט"ו אייר תשנ"א, הרבי מעודד את שירת ה"יחי" - קובץ וידאו
  2. כפי שנכתב בגמרא שמשיח סובל תחלואי הגלות, וכמו שנאמר 'אכן חלינו הוא נשא ומכבאונו סבלם'.