משתמש:קרייזי אבאוט משיח/תעניות

גרסה מ־13:13, 22 בדצמבר 2015 מאת קרייזי אבאוט משיח (שיחה | תרומות) (יצירת דף עם התוכן "'''ארבעת הצומות''' הם הצומות שנקבעו על ידי חז"ל לזכר מאורעות חורבן בית המקדש הראשון והשני. ע...")
(הבדל) → הגרסה הקודמת | הגרסה האחרונה (הבדל) | הגרסה הבאה ← (הבדל)

ארבעת הצומות הם הצומות שנקבעו על ידי חז"ל לזכר מאורעות חורבן בית המקדש הראשון והשני. על צומות אלו התנבא הנביא [1] "כה אמר ה' צבאות צום הרביעי וצום החמישי וצום השביעינ וצום העשירי יהיה לבית יהודה לששון ולשמחה ולמלעדים טובים".

הצומות

  • שבעה עשר בתמוז - ביום זה אירעו חמישה דברים: נשברו הלוחות, הובקעה העיר ירושלים, בוטל התמיד, שרף אפוסטמוס את התורה והועמד צלם בהיכל.
  • תשעה באב - ביום זה אירעו חמישה דברים: נגזרה הגזירה על דור המדבר שלא יכנסו לארץ, נחרב בית המקדש הראשון והשני, נחרש בית המקדש ונחרבה ביתר.
  • צום גדליה - נהרג גדליה בן אחיקם והתפזרה שארית הפליטה.

כמו כן, תענית אסתר בי"ג באדר - שאינה כלולה בארבעת הצומות, כיון שאינה שייכת למאורעות החורבן - לזכר התענית של יהודי שושן בזמן גזירת המן.

ביטולם בזמן הזה

הגמרא מספרת שכאשר תשעה באב חל בשבת רצה רבי יהודה הנשיא לדחותו לגמרי. ובהקשר לכך אומרת הגמרא שכשיש שלום רצו אין מתענים. ולכן בזמן בית שני לא התענו על חורבן בית ראשון.

ביטולם לעתיד לבוא

הנביא אומר ש .. ועל פי זה פסקו ... שיתבטלו הצומות לעת"ל באופן הביטול אומר אד"ש שישנם ג' שלבים...

כמו כן ימי בין המצרים יהפכו... ולהעיר מדברי החת"ס הידועים (צוטט מבימים האחרונים באינפו)

בנוגע לתענית אסתר היא אמנם לא שייכת לארבעה [ולכן במהותה הפנימית היא נעלית מגלות וגאולה - מ"ו], אך היא תיהפך גם כן לשמחה.

בתורת החסידות

תורת החסידות מגלה את הפנימיות שבכל דבר, ועל כן גם בצומות אלו היא מגלה את פנימיותם שהם בעצם ימים טובים, אלא שבזמן הגלות הם לא יכולים להתגלות בצורה זו, ועל כן הם מתגלים בצורה של צום, אבל בגאולה תתגלה המהות האמיתית של כל דבר, ולכן ...

יהיו קרבנות ...

ראו גם

לקריאה נוספת

לקו"ש חט"ו ש"פ בלק תנש"א

הערות שוליים

  1. זכריה ח, יט.