משתמש:שמואל חיים/שאול יששכר ביק

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה אתם מתבקשים שלא לערוך ערך זה בטרם תוסר הודעה זו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניחי התבנית.
אם הדף לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך רצוי לתת קודם תזכורת בדף שיחת הכותבים.

כך היה מספר הרב ביק בהתפעלות, מגודל הענווה של הרבי מה"מ: פעם היה הרב ביק בחדרו של כ״ק אדמו"ר הריי׳׳צ ודיבר עמו. פתאום עבר שם הרבי והרב ביק קם לכבודו. הרבי העיר לו שלא היה צריך לקום לפניו. הוא ענה: ״הרי אתם בנם של קדושים״! והרבי אמר בענווה: ״מ׳דארף זיין אליין א קדוש״! (כלומר: ׳׳האדם צריך להיות בעצמו קדוש, ואין זה מספיק שהוא בנם של קדושים״).

בתחילת שנות נשיאותו של הרבי, לאחר שהגאון זצ״ל שימש ברבנות כיובל שנים, כותב אליו הרבי ביו"ד מרחשון תשי״ח ח'קלה: ׳׳וזה שזכה להיות משך זמן מורה הוראה בישראל, זאת אומרת שחונן בכח השפעה על הזולת, מובן שאי אפשר לו לצאת ידי חובתו כאיש פרטי, עד שישפיע בכל.

משיח ומשה רבנו – מי גבוה ממי

במכתבים רבים עונה הרבי על שאלותיו בכל חלקי התורה. ביום ו׳ אלול תשי״ג אגרת ב׳רכה עונה על שאלתו היכן מקור המאמר ״עתידה א״י שתתפשט בכל הארצות״. באגרת ד׳שכ"ד מיום י״ג אייר תשט״ז כותב הרבי: ״לאחר שתיקתו הארוכה נתקבל מכתבו מי״ט לעומר..וכבקשתו יזכירוהו ואת זוגתו שיחיו על הציון..ומה שמזכיר במכתבו שלומד בספר התניא הקדוש וגם מעט לקו״ת כמו שנצטווה בשנת תער״ב..ובודאי מכאן ולהבא יוסיף בהאמור..״.

בשולי הגליון של המכתב הנ״ל מוסיף: ״במה שהקשה על מש״כ בסהמ״צ להצ״צ מצות ספה״ע פ״ב שמשיח יהיה גבוה ממשה, והרי כתב הרמב״ם (תשובה פ״ט) שמשיח יהיה נביא קרוב למשה רבנו – מש״כ בסהמ״צ מפורש כן במד״ת תולדות: ונשא מן משה (כצ״ל, וכ״ה ביל׳׳ש ישעי׳), – ומש׳׳כ ברמב״ם, יל״פ שהוא רק בנוגע למעלת הנבואה, ועמש״נ ולא קם נביא, ועיג״כ רמב״ם יסוה״ת פ״ז. וראה לקו״ת להאריז״ל עה״פ עד כי יבוא שילה. מנחות כ"ט ב' לקו״ת לרבינו הזקן שה״ש בסופו, ואכ׳׳מ״. (ב״אגרות קודש״ שם לא נזכר אל מי נכתבה אגרת זו, אבל יש אצלי את צילום המקור).

שאלות ותשובות בנגלה ובנסתר

באגרת ה׳תס"ד מכ' אייר תשי״ז מתרץ קושייתו על הכתוב בלקו״ת פ׳ במדבר ״ופרות שנשאו הארון בימי דוד״, ומקשה ״הרי היה זה קודם מלכות שאול אפילו, כדמוכחי קראי״, ועי״ש בביאור הנפלא. בתמוז תשי״ז ה׳תרי"ט עונה על קושייתו על הגהות הרח״ו לזוהר (ח״ג רל"א א') ״דקודם ריב״ז לא היו עושים ר״ה בא״י רק יום אחד, והרי לתוס׳ (ר״ה י"ט ב') גם בימי עזרא עשו כן״. באדר תשי״ח ו׳קמ"ה עונה על שאלותיו בדברי אדמוה״ז ב״תורה אור״ שהדלקת ז׳ נרות המנורה היא רק בלילה, ודלא כשיטת הרמב״ם. הרבי עונה על שאלתו, ובדרך אגב מתרץ עי״ז קושית הנצו״ז על שיטת הזוהר בזה.

ביום ט׳ סיון תשי״ח ו׳שא מתרץ קושיתו על דברי שו״ע אדמוה״ז ר״ס תצ״ד בענין אמירת ״זמן מתן תורתנו״ בחג השבועות, שהוא מאחר שכן הוא עפ״י הלוח שלנו שתמיד יחול חג השבועות בו׳ סיון. ועי״ש קושייתו ע״ז מהירושלמי ותירוץ הרבי. ביום ג׳ אדר שני תשי״ט ו׳תשד"מ והמשכו בג׳ תמוז ו׳תתקי"ט משיב להערתו בזוהר (ח״ב קי"ח א') שמשמע שם לכאורה שמפרש ״מבעה זה אדם״, שלא כדברי הגמרא.

בכ״ז שבט תש״כ ז׳ר"ח מאשר קבלת הספר ״משמרת שלום״ (מנהגים של תלמידי הבעש״ט שכתב חמיו הגה״צ רבי שלום פערלאוו זצ״ל) ומברכו שיצליח עוד רבות בשנים בעבודתו הקדושה. כן עונה לו על שאלותיו בענין קריאת ויחל ביום תענית צבור. בכ' סיון תשכ״א ז׳תרע"ה כותב לו שיזכירו עה״צ לבקשת הברכה, וכן עונה על שאלתו על המבואר בזוהר(ח״ג ק"ס ב') דגם יהושע וכלב נטלו האשכול, והרי זה נגד הגמרא (סוטה ל"ד א') כן עונה על השאלה על שו״ת חת״ס יו״ד סימן שנ״ה בענין אשה שהיתה נשואה לשנים האם נקברת ליד בעלה הראשון או האחרון, שדברי החת״ס הם לכאורה נגד הזוהר (ח״א כ"א ב').

(פנימיות 39 -מתוך סדרת הספרים "שמן ששון מחבריך" חלק ב׳ )


תולדות חייו

הספר "יד שאול"

רבי שאול יששכר ביק נולד למשפחה מיוחסת, מצד אביו התייחס להרב דוב בער הכהן רופפרוט, ומצד אימו התייחס למהר"ם מלובלין ולהמהר"ל מפראג.

הרב ביק נשא לאישה את ביתו של הרב שלום פרלוב.

הוא שימש כרבה של העיר מזיבו'ז ושל העיר מוהליב, כמו כן חיבר את הספר "יד שאול" על השולחן ערוך של אדמו"ר הזקן שיצא בשנת תרע"ג, עלה לארצות הברית ושימש כרבה של הקהילה הספרדית יוצאי סרביה שבברוקלין שבניו יורק.

הרב ביק נפטר בכ"ג אייר תשל"ד.

קשריו עם חב"ד

הרב ביק שמר על קשר רב עם חב"ד, עם הגעתו לארצות הברית הוא הגיע ליחידות אצל אדמו"ר הריי"צ,מסופר שבעת שעבר במקום הרבי הרב ביק עמד בשבילו, כאשר הרבי סימן לו שלא צריך אמר לו הרב ביק:"הרי אתם בנם של קדושים!", ענה לו הרבי:"האדם צריך להיות בעצמו קדוש, ואין זה מספיק שהוא בנם של קדושים".

לאחר קבלת הנשיאות של הרבי, עמד הרב ביק בקשר עם הרבי, הרב ביק היה שולח להרבי שאלות רבות בנושא נגלה וחסידות, להלן חלק מתשובותיו של הרבי:

על שאלתו של הרב ביק על כך שהמשיח יהיה יותר גבוה ממשה ענה הרבי:

במה שהקשה על מש״כ בסהמ״צ להצ״צ מצות ספה״ע פ״ב שמשיח יהיה גבוה ממשה, והרי כתב הרמב״ם (תשובה פ״ט) שמשיח יהיה נביא קרוב למשה רבנו – מש״כ בסהמ״צ מפורש כן במד״ת תולדות: ונשא מן משה (כצ״ל, וכ״ה ביל׳׳ש ישעי׳), – ומש׳׳כ ברמב״ם, יל״פ שהוא רק בנוגע למעלת הנבואה, ועמש״נ ולא קם נביא, ועיג״כ רמב״ם יסוה״ת פ״ז. וראה לקו״ת להאריז״ל עה״פ עד כי יבוא שילה. מנחות כ"ט ב' לקו״ת לרבינו הזקן שה״ש בסופו, ואכ׳׳מ

אגרות קודש ד'שכ"ד

קישורים חיצוניים