הקהל לפי סדר השנים

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
גרסה מ־21:02, 18 באפריל 2010 מאת חיים נהר (שיחה | תרומות) (איחוד ועריכה ראשונית)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

שנת הקהל זהו שמה של השנה המיוחדת החלה בכל מוצאי שביעית - מיד לאחרי שנת השמיטה.

השם "שנת הקהל"

בכמה מקומות מתעכב אדמו"ר שליט"א על השם שניתן לשנה זו, בכך שלמרות שמצות הקהל בזמן שבית המקדש היה קיים, חיובה הוא רק ב"יום הקהל" - במוצאי יום טוב הראשון של חג הסוכות, נקראת השנה כולה "שנת הקהל".

הסיבה שעומדת מאוחרי שם זה היא, שלמרות המגבלה של מצות הקהל ב"זמן" (מוצאי שביעית) ו"מקום" (בית המקדש) - הרי שעצם המצוה ומהותה הוא בכל משך ימי השנה, "שנת הקהל", כמו שכתוב בתורה: "ליראה את השם תמיד כל הימים". היינו, שתכליתה של מצות הקהל הוא "חיזוק דת האמת" בכל הימים שלאחרי מעמד הקהל, בכל השנה כולה, ולכן היא נקראת בשם מיוחד זה.

שנות הקהל בימינו

מכך נגזרת העובדה כי מבצע הקהל נמשך על ימי השנה ולא מצטמצם ל"הקהל" בתחילת השנה, משום שגוף המצוה הוא חיזוק דת האמת, וזה שייך בכל השנה כולה ובשנים שלאחרי זה.

ההכרזה על המבצע

בי"ג תשרי תשמ"ח, בשיחה מיוחדת שנשא ב-770, הכריז הרבי על "מבצע הקהל" שענינו, תפקידו ומטרתו לכנס יהודים יחד ושיתחזקו ליראה את השם תמיד כל הימים, ופירט את כל השלבים הכרוכים במבצע זה.

לשיחה זו קדמו שיחות ומכתבים בנושא "הקהל" לפני תחילת השנה החדשה ובימים הראשונים של השנה, כמו בשנים הקודמות לה. אולם, בשיחת י"ג תשרי מיקד הרבי את פרטי המצוה כפי שהיא מוטלת על כל אחד ואחד בימינו, והורה הוראות מעשיות לקיום מצות הקהל במסגרת המבצע החדש - "מבצע הקהל": על ידי הרישום למפעל הקהל, והתמנות אחראי מיוחד לרכז את כל פעולות וכינוסי הקהל במשך השנה, שיביאו לקבלת החלטות טובות והתחזקות ביראת השם תמיד כל הימים.

בימים שלאחר מכן - ימי חג הסוכות וחול המועד סוכות - חיזק והרחיב הרבי עוד פרטים במבצע, ובשיחות התורניות דיבר על גדרי המצוה בימינו כפי שנלמדים מפרטי המצוה בזמן שבית המקדש היה קיים, תוך שהוא משליך את הלימוד מהם למעשה בפועל - ומוסיף עוד פרטים ב"מבצע הקהל". בהתוועדויות השבת במשך כל שנת תשמ"ח, קישר הרבי את ענייני הפרשה והזמן לנושא המיוחד של השנה - "הקהל", וכמעט בכל שבת ומועד הזכיר הרבי את מצות "הקהל" ואת הפעולות בענייני "הקהל". כתוצאה מהזכרת ענין זה בכל הזדמנות, הורחבו פעולות הקהל בכל מקום ומקום.

ייסוד מטה הקהל

מיד לאחר שיחתו של הרבי בי"ג תשרי - קמו מטות הקהל בכל רחבי העולם. בקראון הייטס פעל המטה תחת צעירי אגודת חב"ד בראשות ר' דוד רסקין. בארץ הקודש נוסד מטה הקהל שריכז את כל פעולות ה"הקהל" ברחבי הארץ.

ברכת החמה

בשנת תשמ"א התקיים מעמד "ברכת החמה" ברוב עם הדרת מלך בחצר 770, ואדמו"ר שליט"א נשא שיחה מיוחדת המקשרת את ברכת החמה עם מצות "הקהל" בכך שלמעמד הנדיר התאספו אנשים, נשים וטף לברכה שמהותה ותוכנה הוא יראת השם.

שנת הקהל תשנ"ה

בשנת תשנ"ה התקיימו אירועי הקהל מרכזיים ברחבי ארץ הקודש ובעולם כולו - לקבלת פני משיח צדקנו, כ"ק אדמו"ר שליט"א. היות שנת הקהל ההיא לאחרי יום ג' תמוז תשנ"ד, התאספו חסידי חב"ד בכל אתר ואתר ב"הקהל" סביב הנקודה היחידה שנותרה - קבלת פני משיח צדקנו בהכרזת "יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד" מעומק הלב והתחזקות בכל מבצעי אדמו"ר שליט"א, ובמיוחד ב"מבצע הקהל" שנוגע לשנה זו.

אירועי השנה

ממראות הכינוס בככר מלכי ישראל

שנת הקהל תשס"ב

יצא לאור בפעם הראשונה התוכן ומפתח בענייני הקהל ע"י ועד חיילי בית דוד (770).

שנת הקהל תשס"ט

הוצאה לאור בעניני הקהל

אירועי הקהל

איחול הקהל

ביחידות כללית לאורחים ב770, בסוף תשרי של שנת הקהל תשמ"ח איחל הרבי לכל אחד ואחד דו זאלסט טאן אין הקהל (תתעסק בהקהל).

פרק זה לוקה בחסר. אנא תרמו לחב"דפדיה והשלימו אותו. יתכן שיש על כך פירוט בדף השיחה.