הקהל לפי סדר השנים

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
גרסה מ־21:20, 24 בפברואר 2010 מאת חיים נהר (שיחה | תרומות) (איחוד ערכים)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

שנת הקהל זהו שמה של השנה המיוחדת החלה בכל מוצאי שביעית - מיד לאחרי שנת השמיטה.

השם "שנת הקהל"

בכמה מקומות מתעכב אדמו"ר שליט"א על השם שניתן לשנה זו, בכך שלמרות שמצות הקהל בזמן שבית המקדש היה קיים, חיובה הוא רק ב"יום הקהל" - במוצאי יום טוב הראשון של חג הסוכות, נקראת השנה כולה "שנת הקהל".

הסיבה שעומדת מאוחרי שם זה היא, שלמרות המגבלה של מצות הקהל ב"זמן" (מוצאי שביעית) ו"מקום" (בית המקדש) - הרי שעצם המצוה ומהותה הוא בכל משך ימי השנה, "שנת הקהל", כמו שכתוב בתורה: "ליראה את השם תמיד כל הימים". היינו, שתכליתה של מצות הקהל הוא "חיזוק דת האמת" בכל הימים שלאחרי מעמד הקהל, בכל השנה כולה, ולכן היא נקראת בשם מיוחד זה.

שנות הקהל בימינו

מכך נגזרת העובדה כי מבצע הקהל נמשך על ימי השנה ולא מצטמצם ל"הקהל" בתחילת השנה, משום שגוף המצוה הוא חיזוק דת האמת, וזה שייך בכל השנה כולה ובשנים שלאחרי זה.

שנת הקהל תרצ"ב

אדמו"ר הריי"צ אמר מספר שיחות בענייני הקהל (שנדפסו בספר השיחות (אדמו"ר הריי"צ)). הרבי ואביו התכתבו אז מעט בענייני הקהל.

שנת הקהל תש"ו

התקיים הקהל בתורה כאשר הרבי הקהיל עשרות עניינים בארבעת חלקי הפרד"ס להגדה של פסח עם ליקוטי טעמים ומנהגים. היה זה גם הספר הראשון שהוציא הרבי תחת שמו.

שנת הקהל תשי"ג

בחג הסוכות שילב הרבי בשיחות החג מענייני הקהל התורניים. בשיחות אלו, כמו בשיחות של תש"כ - נמצאים השורשים והיסודות עליהם נבנו יותר מאוחר ה"ליקוטים" העוסקים בגדר מצות הקהל.

שנת הקהל תשכ"ז

הרבי עורר על מבצע תפילין והוסיף שצריך להיות תוך הדגשה על ענין ההקהל בנפש האדם. כמו כן עורר על הנחת תפילין בכותל המערבי בירושלים שיוצר גם עניין של הקהל.

שנת הקהל תשל"ג

הרבי עורר לארגן כינוסי הקהל של ילדים בכותל המערבי לזכות עם ישראל.

שנת הקהל תשמ"א

תשמ"א היתה שנה שבה הדגיש אדמו"ר שליט"א פעמים רבות את נושא ה"הקהל". בשלשלת היחס ב"היום יום" מובא על שנה זו "מעורר שהשנה היא שנת הקהל את העם, האנשים והנשים והטף".

שנת הקהל תשמ"ח

תשמ"ח היתה השנה שבה קיבלה מצות הקהל בימינו תנופה מיוחדת לאור הכרזת אדמו"ר שליט"א על מבצע הקהל.

ההכרזה על המבצע

בי"ג תשרי תשמ"ח, בשיחה מיוחדת שנשא ב-770, הכריז הרבי על "מבצע הקהל" שענינו, תפקידו ומטרתו לכנס יהודים יחד ושיתחזקו ליראה את השם תמיד כל הימים, ופירט את כל השלבים הכרוכים במבצע זה.

לשיחה זו קדמו שיחות ומכתבים בנושא "הקהל" לפני תחילת השנה החדשה ובימים הראשונים של השנה, כמו בשנים הקודמות לה. אולם, בשיחת י"ג תשרי מיקד הרבי את פרטי המצוה כפי שהיא מוטלת על כל אחד ואחד בימינו, והורה הוראות מעשיות לקיום מצות הקהל במסגרת המבצע החדש - "מבצע הקהל": על ידי הרישום למפעל הקהל, והתמנות אחראי מיוחד לרכז את כל פעולות וכינוסי הקהל במשך השנה, שיביאו לקבלת החלטות טובות והתחזקות ביראת השם תמיד כל הימים.

חיזוק המבצע

בימים שלאחר מכן - ימי חג הסוכות וחול המועד סוכות - חיזק והרחיב הרבי עוד פרטים במבצע, ובשיחות התורניות דיבר על גדרי המצוה בימינו כפי שנלמדים מפרטי המצוה בזמן שבית המקדש היה קיים, תוך שהוא משליך את הלימוד מהם למעשה בפועל - ומוסיף עוד פרטים ב"מבצע הקהל".

ענין שהזמן גרמא

בהתוועדויות השבת במשך כל שנת תשמ"ח, קישר הרבי את ענייני הפרשה והזמן לנושא המיוחד של השנה - "הקהל", וכמעט בכל שבת ומועד הזכיר הרבי את מצות "הקהל" ואת הפעולות בענייני "הקהל". כתוצאה מהזכרת ענין זה בכל הזדמנות, הורחבו פעולות הקהל בכל מקום ומקום.

ייסוד מטה הקהל

מיד לאחר שיחתו של הרבי בי"ג תשרי - קמו מטות הקהל בכל רחבי העולם. בארץ הקודש נוסד מטה הקהל שריכז את כל פעולות ה"הקהל" ברחבי הארץ.

ברכת החמה

בשנת תשמ"א התקיים מעמד "ברכת החמה" ברוב עם הדרת מלך בחצר 770, ואדמו"ר שליט"א נשא שיחה מיוחדת המקשרת את ברכת החמה עם מצות "הקהל" בכך שלמעמד הנדיר התאספו אנשים, נשים וטף לברכה שמהותה ותוכנה הוא יראת השם.

שנת הקהל תשנ"ה

בשנת תשנ"ה התקיימו אירועי הקהל מרכזיים ברחבי ארץ הקודש ובעולם כולו - לקבלת פני משיח צדקנו, כ"ק אדמו"ר שליט"א. היות שנת הקהל ההיא לאחרי יום ג' תמוז תשנ"ד, התאספו חסידי חב"ד בכל אתר ואתר ב"הקהל" סביב הנקודה היחידה שנותרה - קבלת פני משיח צדקנו בהכרזת "יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד" מעומק הלב והתחזקות בכל מבצעי אדמו"ר שליט"א, ובמיוחד ב"מבצע הקהל" שנוגע לשנה זו.

אירועי השנה

ממראות הכינוס בככר מלכי ישראל

שנת הקהל תשס"ב

יצא לאור בפעם הראשונה התוכן ומפתח בענייני הקהל ע"י ועד חיילי בית דוד (770).

שנת הקהל תשס"ט

הוצאה לאור בעניני הקהל

אירועי הקהל