מקום פנוי: הבדלים בין גרסאות בדף
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
חלוקת קונטרסים (שיחה | תרומות) אין תקציר עריכה |
(←ענינו) |
||
שורה 3: | שורה 3: | ||
==ענינו== | ==ענינו== | ||
כאשר עלה ברצונו של [[הקב"ה]] לברוא את העולמות, הוכרח כביכול לצמצם את [[אור אין סוף]] כדי שיתהווה חלל ומקום פנוי. | כאשר עלה ברצונו של [[הקב"ה]] לברוא את העולמות, הוכרח כביכול לצמצם את [[אור אין סוף]] כדי שיתהווה חלל ומקום פנוי.{{הערה|[[עץ חיים (ספר)|עץ חיים]] בתחילתו.}} | ||
ענינו של המקום הפנוי הוא בחינת העדר גילוי האור, שנכלל האור ב[[עצמות ומהות|עצמות]] המאציל שנקרא [[מאור]], שאין זה שינוי כלל בעצם האור רק כמו על דרך [[משל]] כח | ענינו של המקום הפנוי הוא בחינת העדר גילוי האור, שנכלל האור ב[[עצמות ומהות|עצמות]] המאציל שנקרא [[מאור]], שאין זה שינוי כלל בעצם האור רק כמו על דרך [[משל]] כח ה[[היולי]] שברב שנכלל בו גילוי שפע השכל כשמפסיק להשפיע. | ||
בתוך החלל הפנוי נותר ה[[רשימו]] מן [[אור אין סוף]] שלפני ה[[צמצום]]. ומן [[רשימו]] זה נמשך ה[[קו וחוט]] שהוא מקור סדר ההשתלשלות שלאחר ה[[צמצום]]. | בתוך החלל הפנוי נותר ה[[רשימו]] מן [[אור אין סוף]] שלפני ה[[צמצום]]. ומן [[רשימו]] זה נמשך ה[[קו וחוט]] שהוא מקור סדר ההשתלשלות שלאחר ה[[צמצום]]. | ||
{{הערות שוליים}} | |||
{{קצרמר|חסידות}} | {{קצרמר|חסידות}} | ||
[[קטגוריה:צמצום]] | [[קטגוריה:צמצום]] |
גרסה מ־08:43, 20 בדצמבר 2022
סדר השתלשלות |
---|
לפני הצמצום |
עצמות ומהות · מאור · אור אין סוף · עשר ספירות הגנוזות · יחיד · אחד ויחיד · קדמון · טהירו עילאה |
הצמצום והקו |
צמצום הראשון · טהירו תתאה · מקום פנוי · רשימו · נקודה קו שטח · קו וחוט · עגולים ויושר · אור מקיף · אור פנימי · ראש תוך סוף |
בי"ע דכללות |
אבי"ע (השתלשלות כללית)
אדם קדמון · עולם העקודים · עולם התוהו · אור ישר · אור חוזר · שם ע"ב · שם ס"ג · שם מ"ה · שם ב"ן |
אבי"ע דפרטות |
עולמות אצילות בריאה יצירה עשיה
עולם האצילות · עולם הבריאה · עולם היצירה · עולם העשייה · בי"ע · פרסא |
סוגי השתלשלות |
יש מאין · עילה ועלול · קפיצה ודילוג · אין ערוך |
מקום פנוי הוא כינויו של החלל שנוצר על ידי הצמצום, אשר נתהווה על מנת לאפשר יצירת העולמות.
ענינו
כאשר עלה ברצונו של הקב"ה לברוא את העולמות, הוכרח כביכול לצמצם את אור אין סוף כדי שיתהווה חלל ומקום פנוי.[1]
ענינו של המקום הפנוי הוא בחינת העדר גילוי האור, שנכלל האור בעצמות המאציל שנקרא מאור, שאין זה שינוי כלל בעצם האור רק כמו על דרך משל כח ההיולי שברב שנכלל בו גילוי שפע השכל כשמפסיק להשפיע.
בתוך החלל הפנוי נותר הרשימו מן אור אין סוף שלפני הצמצום. ומן רשימו זה נמשך הקו וחוט שהוא מקור סדר ההשתלשלות שלאחר הצמצום.