שנים עשר הפסוקים ומאמרי חז"ל: הבדלים בין גרסאות בדף
תלמוד בבלי (שיחה | תרומות) מ (←שנים עשר הפסוקים: הגהה) |
חלוקת קונטרסים (שיחה | תרומות) (←שנים עשר הפסוקים: זה לא טעות) |
||
שורה 14: | שורה 14: | ||
#יָגַעְתִּי וְלֹא מָצָאתִי - אַל תַּאֲמִין, לֹא יָגַעְתִּי וּמָצָאתִי - אַל תַּאֲמִין, יָגַעְתִּי וּמָצָאתִי - תַּאֲמִין{{הערה|[[מגילה]] ו, ב}}. | #יָגַעְתִּי וְלֹא מָצָאתִי - אַל תַּאֲמִין, לֹא יָגַעְתִּי וּמָצָאתִי - אַל תַּאֲמִין, יָגַעְתִּי וּמָצָאתִי - תַּאֲמִין{{הערה|[[מגילה]] ו, ב}}. | ||
#[[אהבת ישראל|וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ]] - [[רבי עקיבא|רַבִּי עֲקִיבָא]] אוֹמֵר, זֶה כְּלָל גָּדוֹל בַּ[[תורה|תּוֹרָה]]{{הערה|ירושלמי נדרים פ"ט ה"ד}}. | #[[אהבת ישראל|וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ]] - [[רבי עקיבא|רַבִּי עֲקִיבָא]] אוֹמֵר, זֶה כְּלָל גָּדוֹל בַּ[[תורה|תּוֹרָה]]{{הערה|ירושלמי נדרים פ"ט ה"ד}}. | ||
#וְזֶה כָּל הָאָדָם וְ[[תכלית ירידת הנשמה לעולם הזה|תַכְלִית בְּרִיאָתוֹ]] וּ[[תכלית בריאת העולם|בְרִיאַת כָּל הָעוֹלָמוֹת]], עֶלְיוֹנִים וְתַחְתּוֹנִים, לִהְיוֹת לוֹ יִתְבָּרֵך [[דירה בתחתונים|דִּירָה | #וְזֶה כָּל הָאָדָם וְ[[תכלית ירידת הנשמה לעולם הזה|תַכְלִית בְּרִיאָתוֹ]] וּ[[תכלית בריאת העולם|בְרִיאַת כָּל הָעוֹלָמוֹת]], עֶלְיוֹנִים וְתַחְתּוֹנִים, לִהְיוֹת לוֹ יִתְבָּרֵך [[דירה בתחתונים|דִּירָה בְּתַחְתּוֹנִים]]{{הערה|[[ליקוטי אמרים - פרק ל"ג|תניא פרק ל"ג]], תוספת המילה "יתברך" והסרת המילה זו בתיקון שבוצע על ידי [[הרבי]] (צעירי אגודת חב"ד, עמוד 290)}}. | ||
#[[שמחה|יִשְׂמַח]] יִשְׂרָאֵל בְּעוֹשָׂיו, פֵּרוּשׁ שֶׁכָּל מִי שֶׁהוּא מִזֶּרַע יִשְׂרָאֵל יֵשׁ לוֹ לִשְׂמֹחַ בְּשִׂמְחַת ה', אֲשֶׁר שָׂשׂ וְשָׂמֵחַ בְּדִירָתוֹ בְּתַחְתּוֹנִים{{הערה|[[תניא]] פרק ל"ג}}.}} | #[[שמחה|יִשְׂמַח]] יִשְׂרָאֵל בְּעוֹשָׂיו, פֵּרוּשׁ שֶׁכָּל מִי שֶׁהוּא מִזֶּרַע יִשְׂרָאֵל יֵשׁ לוֹ לִשְׂמֹחַ בְּשִׂמְחַת ה', אֲשֶׁר שָׂשׂ וְשָׂמֵחַ בְּדִירָתוֹ בְּתַחְתּוֹנִים{{הערה|[[תניא]] פרק ל"ג}}.}} | ||
[[קובץ:LAG TASHNAG.jpg|שמאל|ממוזער|250px|חלק משנים עשרה הפסוקים והכרזת 'יחי' ב[[תהלוכת ל"ג בעומר]] [[תשנ"ג]] ב[[קראון הייטס]], צילום: אלי יונה]] | [[קובץ:LAG TASHNAG.jpg|שמאל|ממוזער|250px|חלק משנים עשרה הפסוקים והכרזת 'יחי' ב[[תהלוכת ל"ג בעומר]] [[תשנ"ג]] ב[[קראון הייטס]], צילום: אלי יונה]] |
גרסה מ־15:48, 12 במאי 2021
שנים עשרה הפסוקים ומאמרי חז"ל, הינם לקט של פסוקים, מאמרי חז"ל ודברי חסידות שנלקטו על ידי הרבי כפסוקים אותם צריך כל ילד יהודי לשנן ולדעת בעל פה. את הפסוקים נוהגים לומר יחד עם ילדי ישראל בעת כינוסים, תהלוכות ל"ג בעומר, מסיבות שבת ובהזדמנויות שונות.
שנים עשר הפסוקים
הפסוקים שבחר הרבי הינם:
- תּוֹרָה צִוָּה לָנוּ מֹשֶׁה מוֹרָשָׁה קְהִלַּת יַעֲקֹב[1].
- שְׁמַע יִשְׂרָאֵל אֲ-דֹנָי אֱ-לֹהֵינוּ אֲ-דֹנָי אֶחָד[2].
- בְּכָל דּוֹר וָדוֹר חַיָּב אָדָם לִרְאוֹת אֶת עַצְמוֹ כְּאִלּוּ הוּא יָצָא מִמִּצְרַיִם[3].
- כָּל יִשְׂרָאֵל יֵשׁ לָהֶם חֵלֶק לְעוֹלָם הַבָּא, שֶׁנֶּאֱמַר: וְעַמֵּךְ כֻּלָּם צַדִּיקִים לְעוֹלָם יִירְשׁוּ אָרֶץ, נֵצֶר מַטָּעַי מַעֲשֵׂה יָדַי לְהִתְפָּאֵר[4].
- כִּי קָרוֹב אֵלֶיךָ הַדָּבָר מְאֹד בְּפִיךָ וּבִלְבָבְךָ לַעֲשׂוֹתוֹ[5].
- וְהִנֵּה ה' נִצָּב עָלָיו וּמְלֹא כָּל הָאָרֶץ כְּבוֹדוֹ וּמַבִּיט עָלָיו וּבוֹחֵן כְּלָיוֹת וָלֵב, אִם עוֹבְדוֹ כָּרָאוּי[6].
- בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱ-לֹהִים אֵת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ[7].
- וְשִׁנַּנְתָּם לְבָנֶיךָ וְדִבַּרְתָּ בָּם בְּשִׁבְתְּךָ בְּבֵיתֶךָ וּבְלֶכְתְּךָ בַדֶּרֶךְ וּבְשָׁכְבְּךָ וּבְקוּמֶךָ[8].
- יָגַעְתִּי וְלֹא מָצָאתִי - אַל תַּאֲמִין, לֹא יָגַעְתִּי וּמָצָאתִי - אַל תַּאֲמִין, יָגַעְתִּי וּמָצָאתִי - תַּאֲמִין[9].
- וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ - רַבִּי עֲקִיבָא אוֹמֵר, זֶה כְּלָל גָּדוֹל בַּתּוֹרָה[10].
- וְזֶה כָּל הָאָדָם וְתַכְלִית בְּרִיאָתוֹ וּבְרִיאַת כָּל הָעוֹלָמוֹת, עֶלְיוֹנִים וְתַחְתּוֹנִים, לִהְיוֹת לוֹ יִתְבָּרֵך דִּירָה בְּתַחְתּוֹנִים[11].
- יִשְׂמַח יִשְׂרָאֵל בְּעוֹשָׂיו, פֵּרוּשׁ שֶׁכָּל מִי שֶׁהוּא מִזֶּרַע יִשְׂרָאֵל יֵשׁ לוֹ לִשְׂמֹחַ בְּשִׂמְחַת ה', אֲשֶׁר שָׂשׂ וְשָׂמֵחַ בְּדִירָתוֹ בְּתַחְתּוֹנִים[12].
בכינוסי הילדים שבנוכחות הרבי, הוסיפו לאחר שנים עשר הפסוקים את ההכרזה "יְחִי אֲדוֹנֵנוּ מוֹרֵנוּ וְרַבֵּינוּ" , ומאז שנת תשנ"ב, נהוג להכריז בכינוסים אלו ובקהילות אנ"ש בעולם בנוסח: "יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד"
בחירת הפסוקים
הפעם הראשונה בה דיבר הרבי על אמירת פסוקים ומאמרי חז"ל עם ילדים הייתה בשעת ההתוועדות בערב ראש חודש אייר תשל"ו[13]. במהלך שיחה שנשא הרבי בפני החסידים דיבר הרבי על החשיבות לחקוק בזכרונם של הילדים פסוקים יסודיים הכוללים במשפטים קצרים את אושיות החינוך היהודי, ובמהלך ההתוועדות בחר הרבי שישה פסוקים וביאר את התוכן והחשיבות שלהם בחינוך היהודי[14]. שלושה שבועות לאחר מכן במהלך תהלוכת ל"ג בעומר בה נכח הרבי, ביקש הרבי להוסיף עוד שני פסוקים, שני מאמרי חז"ל ושני מאמרים מהאדמו"ר הזקן סה"כ עוד שישה פסוקים[15].
סדר הפסוקים
שני הפסוקים הראשונים[16] תופסים את מקומם כראשונים לאור הכתוב בהלכות תלמוד תורה לאדמו"ר הזקן, שמיד כשהילד לומד לדבר מלמדו אביו את הפסוק "תורה ציוה", ואחר כך פסוק "שמע ישראל" ואחר כך עוד פסוקים.
לקריאה נוספת
- 12 הפסוקים - הפקודות של צבאות השם, בהוצאת צבאות השם בארץ הקודש ניסן תשע"ז
ראו גם
קישורים חיצוניים
- אפליקצית 12 הפסוקים לאנדרואיד ● הורדה חינם
- סדרת י"ב הפסוקים באנימציה: תורה ציווה • שמע ישראל • בכל דור ודור • כל ישראל • כי קרוב • והנה השם • בראשית ברא • ושננתם לבניך • יגעתי בהפקת רשת אהלי יוסף יצחק ארץ הקודש, שבט תשע"ז
הערות שוליים
- ↑ דברים לג, ד
- ↑ דברים ו, ד
- ↑ פסחים פ"י, מ"ה
- ↑ סנהדרין פ"י מ"א
- ↑ דברים ל, יד. מתוך הקדמת התניא
- ↑ לקוטי אמרים תניא, פר' מ"א
- ↑ בראשית א, א
- ↑ דברים ו, ז
- ↑ מגילה ו, ב
- ↑ ירושלמי נדרים פ"ט ה"ד
- ↑ תניא פרק ל"ג, תוספת המילה "יתברך" והסרת המילה זו בתיקון שבוצע על ידי הרבי (צעירי אגודת חב"ד, עמוד 290)
- ↑ תניא פרק ל"ג
- ↑ לעיון בשיחה (באידיש).
- ↑ להאזנה לשיחה.
- ↑ לעיון בשיחה (באידיש).
- ↑ "תורה ציוה" ו"שמע ישראל".