שורה 3: שורה 3:
== תולדות חייו ==
== תולדות חייו ==
רבינו יצחק בן רבי יעקב הכהן אלפסי נולד בעיר חמאד שבאלג'יר בשנת ד' [[תשע"ג]] (1013), בצעירותו למד בישיבה בקירואן שבתוניס אצל רבותיו רבינו חננאל בן חושיאל, רבנו ניסים בן יעקב גאון, תקופת חייו של הרי"ף חיברה בין שני הדורות של [[הגאונים]] ו[[הראשונים]], אי לכך קיבל סמכות חלקית של גאון ואף בפועל פעמים שהוא חולק על ה[[גאונים]], ומאותה סיבה אף בית דינו נהנתה מסמכות תורנית גדולה, עד שנהגו להשוות אותו עם [[בית הדין הגדול]] שבירושלים, או עם בית הדין של יבנה.
רבינו יצחק בן רבי יעקב הכהן אלפסי נולד בעיר חמאד שבאלג'יר בשנת ד' [[תשע"ג]] (1013), בצעירותו למד בישיבה בקירואן שבתוניס אצל רבותיו רבינו חננאל בן חושיאל, רבנו ניסים בן יעקב גאון, תקופת חייו של הרי"ף חיברה בין שני הדורות של [[הגאונים]] ו[[הראשונים]], אי לכך קיבל סמכות חלקית של גאון ואף בפועל פעמים שהוא חולק על ה[[גאונים]], ומאותה סיבה אף בית דינו נהנתה מסמכות תורנית גדולה, עד שנהגו להשוות אותו עם [[בית הדין הגדול]] שבירושלים, או עם בית הדין של יבנה.


מאוחר יותר הוא התיישב בעיר פאס שבמרוקו, מכאן גם כינויו אל-פאסי, על שם העיר פאס. בשנות שהותו בעיר זו הפכה פאס מגדלור לחיי [[תורה]] ותלמידים נהרו לשם מכל עבר, כדי לשתות בצמא את התורה שנבעה מ"בארו של יצחק", הלוא הוא הרי"ף.
מאוחר יותר הוא התיישב בעיר פאס שבמרוקו, מכאן גם כינויו אל-פאסי, על שם העיר פאס. בשנות שהותו בעיר זו הפכה פאס מגדלור לחיי [[תורה]] ותלמידים נהרו לשם מכל עבר, כדי לשתות בצמא את התורה שנבעה מ"בארו של יצחק", הלוא הוא הרי"ף.
שורה 12: שורה 11:
הרי"ף נפטר בי"א [[אייר]] (דעה אחרת: ניסן) תתס"ג (1103) בגיל תשעים לחייו{{הערה|שם=שח"ל|שיחות לנוער [[חודש אדר]] שנת תשכ"ט.}}
הרי"ף נפטר בי"א [[אייר]] (דעה אחרת: ניסן) תתס"ג (1103) בגיל תשעים לחייו{{הערה|שם=שח"ל|שיחות לנוער [[חודש אדר]] שנת תשכ"ט.}}


=== חיבוריו ===
== חיבוריו ==
   
   
[[הלכה]] פירושה דין, המסקנה הסופית והפרקטית של המשא ומתן התורני, שבה נקבע סופית בצורה מחייב, כיצד על האיש היהודי לנהוג בענין זה או אחר. הלכות פירושן גם הליכות, היינו שההלכה מורה את הדרך לאיש ישראל ההולך בדרכי התורה בחיי היום יום.
[[הלכה]] פירושה דין, המסקנה הסופית והפרקטית של המשא ומתן התורני, שבה נקבע סופית בצורה מחייב, כיצד על האיש היהודי לנהוג בענין זה או אחר. הלכות פירושן גם הליכות, היינו שההלכה מורה את הדרך לאיש ישראל ההולך בדרכי התורה בחיי היום יום.
שורה 28: שורה 27:
לצד ה[[רמב"ם]] וה[[רא"ש]], הרי"ף הוא אחד משלושת נדבכי הפסיקה ההלכתית עליהם בנה ר' [[יוסף קארו]] את ה[[שולחן ערוך]], המהווה את הבסיס ההלכתי של היהדות אשר לאורם הולכים היהודים מזה כ-400 שנה.
לצד ה[[רמב"ם]] וה[[רא"ש]], הרי"ף הוא אחד משלושת נדבכי הפסיקה ההלכתית עליהם בנה ר' [[יוסף קארו]] את ה[[שולחן ערוך]], המהווה את הבסיס ההלכתי של היהדות אשר לאורם הולכים היהודים מזה כ-400 שנה.


===תלמידיו===
== גדולי ישראל על הרי"ף ==
*[[יוסף אבן מיגאש|הר"י מיגאש]]
 
===מפרשיו משיגיו ומגיניו ===
 
פירושים רבים נתחברו על "ספר ההלכות" ו[[החיד"א]] (רבי חיים יוסף דוד אזולאי) ציין שלושה עשר פירושים על הרי"ף, שכולם נתחברו על ידי גאוני עולם, הנחשבים גדולי ה"ראשונים".
 
=== גדולי ישראל על הרי"ף ===
גדולי ישראל התבטאו בהערצה על הרי"ף וחיבוריו.
גדולי ישראל התבטאו בהערצה על הרי"ף וחיבוריו.
ה[[רמב"ם]] כתב:{{ציטוטון|...ההלכות שעשה הרב הגדול רבינו יצחק זצ"ל הספיקו במקום כולם [כל כתבי הגאונים], לפי שהם כוללים כל תועליות הפסקים והמשפטים הנצרכים בזמננו זה כלומר זמן הגלות, וכבר בירר בהם כל השגיאות שנפלו בפסקי קודמיו, ולא הוקשו לנו בהם אלא הלכות מעטות לא יגיעו לעשר בשום פנים...}}{{הערה|בהקדמתו למשניות}}.
ה[[רמב"ם]] כתב:{{ציטוטון|...ההלכות שעשה הרב הגדול רבינו יצחק זצ"ל הספיקו במקום כולם [כל כתבי הגאונים], לפי שהם כוללים כל תועליות הפסקים והמשפטים הנצרכים בזמננו זה כלומר זמן הגלות, וכבר בירר בהם כל השגיאות שנפלו בפסקי קודמיו, ולא הוקשו לנו בהם אלא הלכות מעטות לא יגיעו לעשר בשום פנים...}}{{הערה|בהקדמתו למשניות}}.
שורה 51: שורה 43:
ר' יעקב ממרויש, אחד מבעלי התוספות, שאל שאלת [[חלום]] בגוגע לדין אחד אם הלכה כהגאונים או כרי"ף החולק עליהם, והשיבו לו מן השמים: {{ציטוטון|ואת בריתי אקים את יצחק}}.המאירי קורא לו תמיד {{ציטוטון|גדולי הפוסקים}}.רבי יוסף קארו חושב את הרי"ף כראשון בין שלשת מודי ההוראה שבית ישראל נשען עליהם ועל פיהם הוא מכריע את ההלכה בשולחן ערוך. באופן זה נמשכת השפעת ה רי"ף על פסק ההלכה עד ימינו אלה.
ר' יעקב ממרויש, אחד מבעלי התוספות, שאל שאלת [[חלום]] בגוגע לדין אחד אם הלכה כהגאונים או כרי"ף החולק עליהם, והשיבו לו מן השמים: {{ציטוטון|ואת בריתי אקים את יצחק}}.המאירי קורא לו תמיד {{ציטוטון|גדולי הפוסקים}}.רבי יוסף קארו חושב את הרי"ף כראשון בין שלשת מודי ההוראה שבית ישראל נשען עליהם ועל פיהם הוא מכריע את ההלכה בשולחן ערוך. באופן זה נמשכת השפעת ה רי"ף על פסק ההלכה עד ימינו אלה.
בימי ה[[ראשונים]] התייחסו החכמים אל הרי"ף בכבוד ובהערכה יוצאים מגדר הרגיל. כינוהו "הגאון רבינו יצחק" או בקיצור "הגאון", שאז התפרש הדבר שהם מעניקים לו תואר גאון כפי שהיה לגאוני בבל בשעת.
בימי ה[[ראשונים]] התייחסו החכמים אל הרי"ף בכבוד ובהערכה יוצאים מגדר הרגיל. כינוהו "הגאון רבינו יצחק" או בקיצור "הגאון", שאז התפרש הדבר שהם מעניקים לו תואר גאון כפי שהיה לגאוני בבל בשעת.
==תלמידיו==
*[[יוסף אבן מיגאש|הר"י מיגאש]]
===מפרשיו משיגיו ומגיניו ===
פירושים רבים נתחברו על "ספר ההלכות" ו[[החיד"א]] (רבי חיים יוסף דוד אזולאי) ציין שלושה עשר פירושים על הרי"ף, שכולם נתחברו על ידי גאוני עולם, הנחשבים גדולי ה"ראשונים".


{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
{{ראשונים}}
{{ראשונים}}
[[קטגוריה:ראשונים]]
[[קטגוריה:ראשונים]]