שער היחוד והאמונה - פרק א': הבדלים בין גרסאות בדף

אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
{{תניא}}
{{תניא}}
==מבוא לפרק==
==מבוא לפרק==
מטרת שער היחוד והאמונה היא להסביר מהו [[יחודא עילאה]] ומהו [[יחודא תתאה]].
מטרת [[שער היחוד והאמונה]] היא להסביר מהו [[יחודא עילאה]] ומהו [[יחודא תתאה]], ובלשון אדמו"ר הזקן לפני תחילת פרק א': '''להבין מעט מזער מה שאמר ב[[זהר]] ד[[שמע ישראל]] כו' הוא [[יחודא עילאה]] ו[[בשכמל"ו|ברוך שם כבוד מלכותו]] הוא [[יחודא תתאה]].'''


כדי להבין את ההבדל בין יחודא עילאה לתתאה מקדים הרבי הקדמה ארוכה (פרקים א-ו, חצי מכל שער היחוד והאמונה) מהו בכלל "יחוד". תוכנו הכללי של ההסבר הוא, שבמילה '''יחוד''' התכוונו חכמים לומר, ש'''אלוקות ועולם אינם שני דברים נפרדים, אלא דבר אחד ממש.'''
כדי להבין את ההבדל בין יחודא עילאה לתתאה מקדים הרבי הקדמה ארוכה ([[שער היחוד והאמונה - פרק א'|פרק א']]-[[שער היחוד והאמונה - פרק ו'|פרק ו']], חצי מכל שער היחוד והאמונה) מהו בכלל "[[יחוד (חסידות)|יחוד]]". תוכנו הכללי של ההסבר הוא, שבמילה '''יחוד''' התכוונו חכמים לומר, ש'''אלוקות ועולם אינם שני דברים נפרדים, אלא דבר אחד ממש.'''


===התוכן של פרק א'===
'''בפרק א'''' מוסבר, שהעולם איננו מציאות לעצמו אלא רק התגלות של אלוקות:
'''בפרק א'''' מוסבר, שהעולם איננו מציאות לעצמו אלא רק התגלות של אלוקות:


וכיצד?
למרות שבמבט שטחי העולם נראה כדבר שמסתיר על האלוקות ('עולם' מלשון העלם והסתר), כאשר מתבוננים בצורה נכונה, אפשר להבחין שהעולם דווקא מגלה על מציאות האלוקות, היות וכל ה[[עולמות]] (וה[[נבראים]] שבהם) נבראו ב[[עשרה מאמרות]], וכפי שהסביר [[הבעל שם טוב]] את משמעות הדבר: אם חס ושלום יפסיק הקב"ה רגע אחד "לומר" את המאמרות - מיד תתבטל מציאות כל העולמות, והם יחזרו להיות [[אין]] ואפס כמו קודם בריאתם.


כל ה[[עולמות]] (וה[[נבראים]] שבהם) נבראו ב[[עשרה מאמרות]]. מסביר [[הבעש"ט]] את המשמעות: אם חס ושלום יפסיק הקב"ה רגע אחד "לומר" את המאמרות - מיד תתבטל מציאות כל העולמות, והם יחזרו להיות [[אין]] ואפס כמו קודם בריאתם.
אם כך, עצם זה שיש מציאות של עולמות, מהווה הדבר ביטוי מוחשי לכך להתגלות של הקב"ה על ידי המאמרות.




31,400

עריכות