הקהל לפי סדר השנים: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
 
(איחוד ערכים)
שורה 6: שורה 6:
הסיבה שעומדת מאוחרי שם זה היא, שלמרות המגבלה של מצות הקהל ב"זמן" (מוצאי שביעית) ו"מקום" (בית המקדש) - הרי שעצם המצוה ומהותה הוא בכל משך ימי השנה, "שנת הקהל", כמו שכתוב בתורה: "ליראה את השם תמיד כל הימים". היינו, שתכליתה של מצות הקהל הוא "חיזוק דת האמת" בכל הימים שלאחרי [[מעמד הקהל]], בכל השנה כולה, ולכן היא נקראת בשם מיוחד זה.
הסיבה שעומדת מאוחרי שם זה היא, שלמרות המגבלה של מצות הקהל ב"זמן" (מוצאי שביעית) ו"מקום" (בית המקדש) - הרי שעצם המצוה ומהותה הוא בכל משך ימי השנה, "שנת הקהל", כמו שכתוב בתורה: "ליראה את השם תמיד כל הימים". היינו, שתכליתה של מצות הקהל הוא "חיזוק דת האמת" בכל הימים שלאחרי [[מעמד הקהל]], בכל השנה כולה, ולכן היא נקראת בשם מיוחד זה.


==שנת הקהל בימינו==
==שנות הקהל בימינו==
מכך נגזרת העובדה כי [[מבצע הקהל]] נמשך על ימי השנה ולא מצטמצם ל"הקהל" בתחילת השנה, משום שגוף המצוה הוא חיזוק דת האמת, וזה שייך בכל השנה כולה ובשנים שלאחרי זה.
מכך נגזרת העובדה כי [[מבצע הקהל]] נמשך על ימי השנה ולא מצטמצם ל"הקהל" בתחילת השנה, משום שגוף המצוה הוא חיזוק דת האמת, וזה שייך בכל השנה כולה ובשנים שלאחרי זה.
===שנת הקהל [[תרצ"ב]]===
[[אדמו"ר הריי"צ]] אמר מספר שיחות בענייני [[הקהל]] (שנדפסו ב[[ספר השיחות (אדמו"ר הריי"צ)]]). [[הרבי]] ו[[רבי לוי יצחק|אביו]] התכתבו אז מעט בענייני הקהל.
===שנת הקהל [[תש"ו]]===
התקיים [[הקהל]] ב[[תורה]] כאשר [[הרבי]] הקהיל עשרות עניינים בארבעת חלקי הפרד"ס ל[[הגדה של פסח עם ליקוטי טעמים ומנהגים]]. היה זה גם הספר הראשון שהוציא הרבי תחת שמו.
===שנת הקהל [[תשי"ג]]===
ב[[חג הסוכות]] שילב הרבי בשיחות החג מענייני [[הקהל]] התורניים. בשיחות אלו, כמו בשיחות של תש"כ - נמצאים השורשים והיסודות עליהם נבנו יותר מאוחר ה"ליקוטים" העוסקים בגדר [[מצות הקהל]].
===שנת הקהל [[תשכ"ז]]===
[[הרבי]] עורר על [[מבצע תפילין]] והוסיף שצריך להיות תוך הדגשה על ענין ה[[הקהל בנפש האדם]]. כמו כן עורר על הנחת [[תפילין]] ב[[כותל המערבי]] ב[[ירושלים]] שיוצר גם עניין של הקהל.
===שנת הקהל [[תשל"ג]]===
[[הרבי]] עורר לארגן כינוסי [[הקהל]] של ילדים ב[[כותל המערבי]] לזכות עם ישראל.
===שנת הקהל [[תשמ"א]]===
[[תשמ"א]] היתה שנה שבה הדגיש [[אדמו"ר שליט"א]] פעמים רבות את נושא ה"הקהל". ב[[שלשלת היחס]] ב"[[היום יום]]" מובא על שנה זו "מעורר שהשנה היא שנת הקהל את העם, האנשים והנשים והטף".
===שנת הקהל [[תשמ"ח]]===
תשמ"ח היתה השנה שבה קיבלה [[מצות הקהל בימינו]] תנופה מיוחדת לאור הכרזת [[אדמו"ר שליט"א]] על [[מבצע הקהל]].
====ההכרזה על המבצע====
ב[[י"ג תשרי תשמ"ח]], ב[[שיחה]] מיוחדת שנשא ב-[[770]], הכריז הרבי על "מבצע הקהל" שענינו, תפקידו ומטרתו לכנס יהודים יחד ושיתחזקו ליראה את השם תמיד כל הימים, ופירט את כל השלבים הכרוכים במבצע זה.
לשיחה זו קדמו שיחות ו[[אגרות קודש|מכתבים]] בנושא "[[הקהל]]" לפני תחילת השנה החדשה ובימים הראשונים של השנה, כמו בשנים הקודמות לה. אולם, בשיחת י"ג תשרי מיקד הרבי את פרטי המצוה כפי שהיא מוטלת על כל אחד ואחד בימינו, והורה הוראות מעשיות לקיום מצות הקהל במסגרת המבצע החדש - "מבצע הקהל": על ידי ה[[רישום להקהל|רישום]] ל[[מרכז הקהל|מפעל הקהל]], והתמנות [[אחראי הקהל|אחראי]] מיוחד לרכז את כל פעולות ו[[כינוס הקהל|כינוסי הקהל]] במשך השנה, שיביאו לקבלת [[החלטות טובות בשנת הקהל|החלטות טובות]] והתחזקות ביראת השם תמיד כל הימים.
====חיזוק המבצע====
בימים שלאחר מכן - ימי חג הסוכות ו[[חול המועד סוכות תשמ"ח|חול המועד סוכות]] - חיזק והרחיב הרבי עוד פרטים במבצע, ובשיחות התורניות דיבר על גדרי המצוה בימינו כפי שנלמדים מפרטי המצוה בזמן שבית המקדש היה קיים, תוך שהוא משליך את הלימוד מהם למעשה בפועל - ומוסיף עוד פרטים ב"מבצע הקהל".
====ענין שהזמן גרמא====
בהתוועדויות השבת במשך כל שנת תשמ"ח, [[הקהל ומועדי השנה|קישר]] הרבי את ענייני הפרשה והזמן לנושא המיוחד של השנה - "הקהל", וכמעט בכל שבת ומועד הזכיר הרבי את מצות "הקהל" ואת הפעולות בענייני "הקהל". כתוצאה מהזכרת ענין זה בכל הזדמנות, הורחבו פעולות הקהל בכל מקום ומקום.
====ייסוד מטה הקהל====
מיד לאחר שיחתו של הרבי בי"ג תשרי - קמו מטות הקהל בכל רחבי העולם. בארץ הקודש נוסד [[מטה הקהל|מטה הקהל]] שריכז את כל פעולות ה"הקהל" ברחבי הארץ.
==== ברכת החמה ====
בשנת תשמ"א התקיים מעמד "ברכת החמה" ברוב עם הדרת מלך בחצר 770, ואדמו"ר שליט"א נשא שיחה מיוחדת המקשרת את ברכת החמה עם מצות "הקהל" בכך שלמעמד הנדיר התאספו אנשים, נשים וטף לברכה שמהותה ותוכנה הוא יראת השם.
===שנת הקהל [[תשנ"ה]]===
בשנת [[תשנ"ה]] התקיימו אירועי הקהל מרכזיים ברחבי [[ארץ הקודש]] ובעולם כולו - ל[[קבלת פני משיח צדקנו]], [[כ"ק אדמו"ר שליט"א]]. היות שנת הקהל ההיא לאחרי יום [[ג' תמוז תשנ"ד]], התאספו חסידי [[חב"ד]] בכל אתר ואתר ב"הקהל" סביב הנקודה היחידה שנותרה - קבלת פני משיח צדקנו בהכרזת "{{יחי}}" מעומק הלב והתחזקות בכל מבצעי אדמו"ר שליט"א, ובמיוחד ב"מבצע הקהל" שנוגע לשנה זו.
====אירועי השנה====
[[תמונה:עצרת.jpg|left|thumb|250px|ממראות הכינוס בככר מלכי ישראל]]
*ב' ניסן - כינוס "הקהל" בסינרמה, [[תל אביב]] בארגון [[מטה משיח באה"ק]].
*כ"ח ניסן - כינוס הקהל בככר מלכי ישראל, תל אביב בארגון [[האגודה למען הגאולה האמיתית והשלימה]].
===שנת הקהל תשס"ב===
יצא לאור בפעם הראשונה ה[[תוכן ומפתח בענייני הקהל]] ע"י [[ועד חיילי בית דוד (770)]].
===שנת הקהל תשס"ט===
==== הוצאה לאור בעניני הקהל ====
*[[תוכן ומפתח בענייני הקהל]].
*[[סוגיות בענייני הקהל]].
*[[קהל גדול]]
====אירועי הקהל====
*בז' שבט התקיים "[[כינוס הקהל]] ארצי" בהיכל התרבות ב[[תל אביב]], על ידי "[[האגודה למען הגאולה האמיתית והשלימה]]".
*ב[[י"א ניסן]] התקיים אירוע הקהל בפארק הירקון ב[[תל אביב]] על ידי ארגון [[מטה משיח בארץ הקודש]].
*בי"א ניסן התקיים אירוע הקהל בברוקלין קולג' שב[[ניו יורק]].


[[קטגוריה:הקהל]]
[[קטגוריה:הקהל]]

גרסה מ־21:20, 24 בפברואר 2010

שנת הקהל זהו שמה של השנה המיוחדת החלה בכל מוצאי שביעית - מיד לאחרי שנת השמיטה.

השם "שנת הקהל"

בכמה מקומות מתעכב אדמו"ר שליט"א על השם שניתן לשנה זו, בכך שלמרות שמצות הקהל בזמן שבית המקדש היה קיים, חיובה הוא רק ב"יום הקהל" - במוצאי יום טוב הראשון של חג הסוכות, נקראת השנה כולה "שנת הקהל".

הסיבה שעומדת מאוחרי שם זה היא, שלמרות המגבלה של מצות הקהל ב"זמן" (מוצאי שביעית) ו"מקום" (בית המקדש) - הרי שעצם המצוה ומהותה הוא בכל משך ימי השנה, "שנת הקהל", כמו שכתוב בתורה: "ליראה את השם תמיד כל הימים". היינו, שתכליתה של מצות הקהל הוא "חיזוק דת האמת" בכל הימים שלאחרי מעמד הקהל, בכל השנה כולה, ולכן היא נקראת בשם מיוחד זה.

שנות הקהל בימינו

מכך נגזרת העובדה כי מבצע הקהל נמשך על ימי השנה ולא מצטמצם ל"הקהל" בתחילת השנה, משום שגוף המצוה הוא חיזוק דת האמת, וזה שייך בכל השנה כולה ובשנים שלאחרי זה.

שנת הקהל תרצ"ב

אדמו"ר הריי"צ אמר מספר שיחות בענייני הקהל (שנדפסו בספר השיחות (אדמו"ר הריי"צ)). הרבי ואביו התכתבו אז מעט בענייני הקהל.

שנת הקהל תש"ו

התקיים הקהל בתורה כאשר הרבי הקהיל עשרות עניינים בארבעת חלקי הפרד"ס להגדה של פסח עם ליקוטי טעמים ומנהגים. היה זה גם הספר הראשון שהוציא הרבי תחת שמו.

שנת הקהל תשי"ג

בחג הסוכות שילב הרבי בשיחות החג מענייני הקהל התורניים. בשיחות אלו, כמו בשיחות של תש"כ - נמצאים השורשים והיסודות עליהם נבנו יותר מאוחר ה"ליקוטים" העוסקים בגדר מצות הקהל.

שנת הקהל תשכ"ז

הרבי עורר על מבצע תפילין והוסיף שצריך להיות תוך הדגשה על ענין ההקהל בנפש האדם. כמו כן עורר על הנחת תפילין בכותל המערבי בירושלים שיוצר גם עניין של הקהל.

שנת הקהל תשל"ג

הרבי עורר לארגן כינוסי הקהל של ילדים בכותל המערבי לזכות עם ישראל.

שנת הקהל תשמ"א

תשמ"א היתה שנה שבה הדגיש אדמו"ר שליט"א פעמים רבות את נושא ה"הקהל". בשלשלת היחס ב"היום יום" מובא על שנה זו "מעורר שהשנה היא שנת הקהל את העם, האנשים והנשים והטף".

שנת הקהל תשמ"ח

תשמ"ח היתה השנה שבה קיבלה מצות הקהל בימינו תנופה מיוחדת לאור הכרזת אדמו"ר שליט"א על מבצע הקהל.

ההכרזה על המבצע

בי"ג תשרי תשמ"ח, בשיחה מיוחדת שנשא ב-770, הכריז הרבי על "מבצע הקהל" שענינו, תפקידו ומטרתו לכנס יהודים יחד ושיתחזקו ליראה את השם תמיד כל הימים, ופירט את כל השלבים הכרוכים במבצע זה.

לשיחה זו קדמו שיחות ומכתבים בנושא "הקהל" לפני תחילת השנה החדשה ובימים הראשונים של השנה, כמו בשנים הקודמות לה. אולם, בשיחת י"ג תשרי מיקד הרבי את פרטי המצוה כפי שהיא מוטלת על כל אחד ואחד בימינו, והורה הוראות מעשיות לקיום מצות הקהל במסגרת המבצע החדש - "מבצע הקהל": על ידי הרישום למפעל הקהל, והתמנות אחראי מיוחד לרכז את כל פעולות וכינוסי הקהל במשך השנה, שיביאו לקבלת החלטות טובות והתחזקות ביראת השם תמיד כל הימים.

חיזוק המבצע

בימים שלאחר מכן - ימי חג הסוכות וחול המועד סוכות - חיזק והרחיב הרבי עוד פרטים במבצע, ובשיחות התורניות דיבר על גדרי המצוה בימינו כפי שנלמדים מפרטי המצוה בזמן שבית המקדש היה קיים, תוך שהוא משליך את הלימוד מהם למעשה בפועל - ומוסיף עוד פרטים ב"מבצע הקהל".

ענין שהזמן גרמא

בהתוועדויות השבת במשך כל שנת תשמ"ח, קישר הרבי את ענייני הפרשה והזמן לנושא המיוחד של השנה - "הקהל", וכמעט בכל שבת ומועד הזכיר הרבי את מצות "הקהל" ואת הפעולות בענייני "הקהל". כתוצאה מהזכרת ענין זה בכל הזדמנות, הורחבו פעולות הקהל בכל מקום ומקום.

ייסוד מטה הקהל

מיד לאחר שיחתו של הרבי בי"ג תשרי - קמו מטות הקהל בכל רחבי העולם. בארץ הקודש נוסד מטה הקהל שריכז את כל פעולות ה"הקהל" ברחבי הארץ.

ברכת החמה

בשנת תשמ"א התקיים מעמד "ברכת החמה" ברוב עם הדרת מלך בחצר 770, ואדמו"ר שליט"א נשא שיחה מיוחדת המקשרת את ברכת החמה עם מצות "הקהל" בכך שלמעמד הנדיר התאספו אנשים, נשים וטף לברכה שמהותה ותוכנה הוא יראת השם.

שנת הקהל תשנ"ה

בשנת תשנ"ה התקיימו אירועי הקהל מרכזיים ברחבי ארץ הקודש ובעולם כולו - לקבלת פני משיח צדקנו, כ"ק אדמו"ר שליט"א. היות שנת הקהל ההיא לאחרי יום ג' תמוז תשנ"ד, התאספו חסידי חב"ד בכל אתר ואתר ב"הקהל" סביב הנקודה היחידה שנותרה - קבלת פני משיח צדקנו בהכרזת "יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד" מעומק הלב והתחזקות בכל מבצעי אדמו"ר שליט"א, ובמיוחד ב"מבצע הקהל" שנוגע לשנה זו.

אירועי השנה

ממראות הכינוס בככר מלכי ישראל

שנת הקהל תשס"ב

יצא לאור בפעם הראשונה התוכן ומפתח בענייני הקהל ע"י ועד חיילי בית דוד (770).

שנת הקהל תשס"ט

הוצאה לאור בעניני הקהל

אירועי הקהל