משתמש:מנחם שמו/טיוטה-ארכאולוגיה: הבדלים בין גרסאות בדף
(←בהקשר יהודי תורני: מהמכלול) תגית: קישורים לדפי פירושונים |
|||
(6 גרסאות ביניים של משתמש אחר אחד אינן מוצגות) | |||
שורה 1: | שורה 1: | ||
{{בעבודה מתמשכת}} | {{בעבודה מתמשכת}} | ||
{{שכתוב|מספר ציטוטים לא נחשבים ערך...}} | |||
{{שכתוב}} | '''ארכאולוגיה''' היא תחום [[מדע]]י החוקר את העבר האנושי באמצעות איסוף מידע, שחזור, תיעוד, ניתוח ופרשנות. העוסקים בתחום זה נקראים ארכיאולוגים. | ||
'''ארכאולוגיה''' היא תחום [[מדע]]י החוקר את העבר האנושי באמצעות איסוף מידע, תיעוד, ניתוח ופרשנות | |||
==בהקשר יהודי תורני== | ==בהקשר יהודי תורני== | ||
===קריאת המגילה=== | |||
אחד הנושאים המשמעותיים שעשויים להיות מושלכים ממסקנות ארכאולוגיות, הוא זיהוי ערים מוקפות חומה מימות [[יהושע בן נון]] לעניין [[קריאת המגילה]]. | |||
על פי ההלכה רק תושבי ערים מוקפות חומה או ערים הסמוכות להם, חוגגים [[פורים]] בט"ו אדר, בעוד שאר הערים חוגגים בי"ד אדר. אולם העיר נחשבת כמוקפת חומה רק אם היתה כזו מימות [[יהושע בן נון]]. לכן יש חשיבות לזיהוי ערים מקראיות שמוזכרות ב[[תנ"ך]] ובפרט ב[[ספר יהושע]] כמוקפות חומה. | |||
===מידות ושיעורים=== | |||
נושא נוסף שמשליך על תחומים רחבים ביותר בעולם ההלכה, הוא תחום [[מידות]] ושיעורי תורה. סוגיה הלכתית זו משליכה על גודל הכזית ושאר שיעורי הנפח ההלכתיים, וכן על מדיות השטח כגון ה[[אמה]] וה[[טפח]]. חפירות ארכאולוגיות עשויות לשפוך אור על גודלם המדויק של המידות ההלכתיות, ע"י חשיפת [[מקווה|מקוואות]] עתיקות, מטבעות קדומות, ועוד ממצאים מתקופת חז"ל שאם נקבל את התיארוך הארכאולוגי נוכל לקבוע על פיהם את גודל המידות והשיעורים ההלכתיים. | |||
===גבולות הארץ=== | |||
ממצאים ארכאולוגיים יכולים לסייע גם בזיהוי ערים מסוימות שעל ידם ניתן לברר את גבולות [[ארץ ישראל]] המקראית. לזיהוי גבולות ארץ ישראל יש חשיבות הלכתית גדולה, כיוון שזה משליך על תחומים רבים ביניהם [[שמיטה]] יובל, ולא תחנם. | |||
==יחס הרבי== | ==יחס הרבי== | ||
=== | ===התפתחות והתפשטות התרבות האנושית=== | ||
"אחת הקושיות של הארכיאולוגים היא - היתכן שבדרום אמריקה (ובמקומות נוספים) מצאו ציורים ואותיות שמקורם מהודו, מדי ופרס וכיוצא בזה, ועד שמצאו אותיות שהם בדוגמת אל"ף בי"ת בלשון הקודש, ועד כדי כך, שאצל תושבי אמריקה שקדמו לקולומבוס מצאו כמה מנהגים שכל הסימנים מעידים שמקורם בדיני התורה! | "אחת הקושיות של הארכיאולוגים היא - היתכן שבדרום אמריקה (ובמקומות נוספים) מצאו ציורים ואותיות שמקורם מהודו, מדי ופרס וכיוצא בזה, ועד שמצאו אותיות שהם בדוגמת אל"ף בי"ת בלשון הקודש, ועד כדי כך, שאצל תושבי אמריקה שקדמו לקולומבוס מצאו כמה מנהגים שכל הסימנים מעידים שמקורם בדיני התורה! | ||
שורה 15: | שורה 23: | ||
אמנם על פי תורה אין כאן כל פליאה, שכן אדם וחוה אמנם נבראו במקום אחד (ב"גן עדן", סמוך לנהר פרת), אבל משם נפוצו צאצאיהם "על פני כל הארץ" (נח יא, ח), כך שעוד בזמנים הכי קדומים הגיעו גם ליבשת אמריקה (בסירות וספינות וכיוצא בזה) והביאו עמם תרבויות ומנהגים שונים. | אמנם על פי תורה אין כאן כל פליאה, שכן אדם וחוה אמנם נבראו במקום אחד (ב"גן עדן", סמוך לנהר פרת), אבל משם נפוצו צאצאיהם "על פני כל הארץ" (נח יא, ח), כך שעוד בזמנים הכי קדומים הגיעו גם ליבשת אמריקה (בסירות וספינות וכיוצא בזה) והביאו עמם תרבויות ומנהגים שונים. | ||
והוא הדין לבעלי חיים הנמצאים ביבשת זו, שביניהם ישנם כאלו שלא מצינו דוגמתם בכל העולם כולו - גם הם הגיעו עוד בזמנים הכי קדומים (בסיבות ודרכים שונים) מהמקום שבו נבראו (סמוך לנהר פרת){{הערה|1= משיחת י"ב תמוז תשד"מ}} | והוא הדין לבעלי חיים הנמצאים ביבשת זו, שביניהם ישנם כאלו שלא מצינו דוגמתם בכל העולם כולו - גם הם הגיעו עוד בזמנים הכי קדומים (בסיבות ודרכים שונים) מהמקום שבו נבראו (סמוך לנהר פרת){{הערה|1=(משיחת י"ב תמוז תשד"מ - על פי רשימת השומעים בלבד) '''[http://www.chabad.org.il/Articles/Article.asp?ArticleID=1749&CategoryID=1006<nowiki> הסבר לממצא ארכיאולוגי]''', ציטוט משיחת הרבי, באתר צעירי חב"ד}} | ||
=== ממצאי הארכאולוגיה בהקשר לגיל העולם=== | === ממצאי הארכאולוגיה בהקשר לגיל העולם=== | ||
שורה 37: | שורה 45: | ||
==קישורים חיצוניים== | ==קישורים חיצוניים== | ||
*ידיעות וחדשות תחת | *ידיעות וחדשות תחת התגית [https://chabad.info/tag/%D7%90%D7%A8%D7%9B%D7%99%D7%90%D7%95%D7%9C%D7%95%D7%92%D7%99%D7%94/ '''"ארכיאולוגיה"''', באתר חב"ד אינפו{{אינפו}}] | ||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} |
גרסה אחרונה מ־22:50, 8 ביולי 2024
ערך זה נמצא בעיצומה של עבודה ממושכת. הערך פתוח לעריכה. | |||
אתם מוזמנים לבצע עריכה לשונית, ויקיזציה וסגנון לפסקאות שנכתבו, וכמו כן לעזור להרחיב ולהשלים את הערך. |
יש לשכתב ערך זה. הסיבה לכך היא: מספר ציטוטים לא נחשבים ערך.... | |||
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. אם אתם סבורים כי אין בדף בעיה, ניתן לציין זאת בדף השיחה. |
ארכאולוגיה היא תחום מדעי החוקר את העבר האנושי באמצעות איסוף מידע, שחזור, תיעוד, ניתוח ופרשנות. העוסקים בתחום זה נקראים ארכיאולוגים.
בהקשר יהודי תורני[עריכה | עריכת קוד מקור]
קריאת המגילה[עריכה | עריכת קוד מקור]
אחד הנושאים המשמעותיים שעשויים להיות מושלכים ממסקנות ארכאולוגיות, הוא זיהוי ערים מוקפות חומה מימות יהושע בן נון לעניין קריאת המגילה.
על פי ההלכה רק תושבי ערים מוקפות חומה או ערים הסמוכות להם, חוגגים פורים בט"ו אדר, בעוד שאר הערים חוגגים בי"ד אדר. אולם העיר נחשבת כמוקפת חומה רק אם היתה כזו מימות יהושע בן נון. לכן יש חשיבות לזיהוי ערים מקראיות שמוזכרות בתנ"ך ובפרט בספר יהושע כמוקפות חומה.
מידות ושיעורים[עריכה | עריכת קוד מקור]
נושא נוסף שמשליך על תחומים רחבים ביותר בעולם ההלכה, הוא תחום מידות ושיעורי תורה. סוגיה הלכתית זו משליכה על גודל הכזית ושאר שיעורי הנפח ההלכתיים, וכן על מדיות השטח כגון האמה והטפח. חפירות ארכאולוגיות עשויות לשפוך אור על גודלם המדויק של המידות ההלכתיות, ע"י חשיפת מקוואות עתיקות, מטבעות קדומות, ועוד ממצאים מתקופת חז"ל שאם נקבל את התיארוך הארכאולוגי נוכל לקבוע על פיהם את גודל המידות והשיעורים ההלכתיים.
גבולות הארץ[עריכה | עריכת קוד מקור]
ממצאים ארכאולוגיים יכולים לסייע גם בזיהוי ערים מסוימות שעל ידם ניתן לברר את גבולות ארץ ישראל המקראית. לזיהוי גבולות ארץ ישראל יש חשיבות הלכתית גדולה, כיוון שזה משליך על תחומים רבים ביניהם שמיטה יובל, ולא תחנם.
יחס הרבי[עריכה | עריכת קוד מקור]
התפתחות והתפשטות התרבות האנושית[עריכה | עריכת קוד מקור]
"אחת הקושיות של הארכיאולוגים היא - היתכן שבדרום אמריקה (ובמקומות נוספים) מצאו ציורים ואותיות שמקורם מהודו, מדי ופרס וכיוצא בזה, ועד שמצאו אותיות שהם בדוגמת אל"ף בי"ת בלשון הקודש, ועד כדי כך, שאצל תושבי אמריקה שקדמו לקולומבוס מצאו כמה מנהגים שכל הסימנים מעידים שמקורם בדיני התורה!
הארכיאולוגים מסבירים שעוד לפני קולומבוס היה גוי מ"גרינלנד" שטעה בדרכו והגיע לאמריקה, והוא זה שהביא ענינים אלו לשם. אולם אינו מתקבל כלל על הדעת לומר שלגוי זה לא היתה דאגה אחרת אלא לקחת עמו... אותיות התורה ומנהגי ישראל!
אמנם על פי תורה אין כאן כל פליאה, שכן אדם וחוה אמנם נבראו במקום אחד (ב"גן עדן", סמוך לנהר פרת), אבל משם נפוצו צאצאיהם "על פני כל הארץ" (נח יא, ח), כך שעוד בזמנים הכי קדומים הגיעו גם ליבשת אמריקה (בסירות וספינות וכיוצא בזה) והביאו עמם תרבויות ומנהגים שונים.
והוא הדין לבעלי חיים הנמצאים ביבשת זו, שביניהם ישנם כאלו שלא מצינו דוגמתם בכל העולם כולו - גם הם הגיעו עוד בזמנים הכי קדומים (בסיבות ודרכים שונים) מהמקום שבו נבראו (סמוך לנהר פרת)[1]
ממצאי הארכאולוגיה בהקשר לגיל העולם[עריכה | עריכת קוד מקור]
"וכששואלים אותם נוסף על זה, את"ל שהוכחה שלהם מדעית, הרי איך אפשר שתוצאות החקירה דמשך קיום העולם ע"פ המדע דתכונה, ע"פ המדע של חקר עתיקות (ארכיאולוגיה), ע"פ המדע דחקר מבנה כדור הארץ (גאולוגיה) וע"פ המדע דראדיא [=רדיו] - סותרות אחת לרעותה ומן הקצה אל הקצה, היינו - ולדוגמא - מסקנא אחת שאי אפשר להיות יותר מחצי ביליון שנה ומסקנא שני' שאי אפשר - פחות משני ביליון שנה, וכיו"ב? והרי סתירות אלו - הוכחה ברורה הן שאין כל חקירות אלו אלא השערות בנויות באויר. ואין כאן המקום להאריך[2].
המגילות הגנוזות[עריכה | עריכת קוד מקור]
חפירות הכותל[עריכה | עריכת קוד מקור]
דעת הרבי בנוגע לחפירות שרצה הרב גץ לעשות מתחת למה שנקרא היום הר הבית, בכדי לגלות את ארון הברית הרבי שלל זאת בתוקף: "כולל ועיקר – שבטלה התכנית לחפור מתחת לבי[ת] המק[דש], מחילות וכו' ואפילו לספקן".
בהמשך המכתב, הבהיר הרבי שוב כי יש לשמור על קדושת המקדש, ולא לגעת, לא בו וגם לא בספקו או אפילו 'ספק ספקו'[דרוש מקור].
מר וונדל ג'ונס[עריכה | עריכת קוד מקור]
יחס הרבי למר וונדל ג'ונס מנהיג קהילת בני נח וחוקר ארכיאולוג בכיר ביחס לשאלותיו בממצאים שמצא: הרבי נמנע מלענות לו על שאלות בתחום הארכאולוגיה והוא ראה זאת כתשובה שלילית, אך לבסוף התברר לו שהרבי אמר שמכיון שהייתה קרן ששילמה לוונדיל ואם היו יודעים שהרבי דיבר איתו בנושאים האלו היו מפסיקים לתרום לו, לכן הרבי מנע עצמו מלדבר עימו בנושא - כלומר מובן מכאן שבפועל הרבי כן דחף אותו לחקור כי אחרת היו מפסיקים לו את התרומות למחקר [3].
מנורות ומנורת המקדש[עריכה | עריכת קוד מקור]
בנוגע לצורת המנורה דעת הרבי ע"פ רש"י והרמב"ם שהייתה באלכסון ולא עגולה אפילו שבשער הארכיאולוגי ברומא מופיע צורת המנורה בצורה עגולה.
קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]
- ידיעות וחדשות תחת התגית "ארכיאולוגיה", באתר חב"ד אינפו
הערות שוליים
- ↑ (משיחת י"ב תמוז תשד"מ - על פי רשימת השומעים בלבד) <nowiki> הסבר לממצא ארכיאולוגי, ציטוט משיחת הרבי, באתר צעירי חב"ד
- ↑ אגרות קודש (כרך י"ב ג'תתס"ח)
- ↑ פורסם בבית משיח גליון ?? דרוש מקור.