מסכת מנחות: הבדלים בין גרסאות בדף

 
מ (החלפת טקסט – " שניה " ב־" שנייה ")
 
(17 גרסאות ביניים של 4 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
#הפניה [[חב"דפדיה:מיזמי חב"דפדיה/חידושי הרבי על הש"ס/סדר קדשים#מסכת מנחות]]
'''מסכת מנחות''' היא המסכת השנייה ב[[סדר קדשים]], הסדר החמישי ב[[משנה]]. מלבד ה[[משנה]] והתוספתא, יש על המסכת [[תלמוד בבלי]], ואין עליה [[תלמוד ירושלמי]]. יש בה שלושה עשר פרקים אשר עוסקים בעיקר בדיני ה[[קורבן (יהדות)|קורבנות]] הבאים מה[[צומח]] וקרויים מנחות, בניגוד ל[[מסכת זבחים]] העוסקת בקורבנות הבאים מן החי. פרק רביעי במסכת זו עוסק בדרך אגב ב[[ציצית]], [[תפילין]], והלכות [[ספר תורה]], ו[[מזוזה]].<br />
ב[[תלמוד בבלי]] יש למסכת זו 109 דפים.
 
== מצוות מילה ==
 
במסכת{{הערה|מג, ב.}} מובא כי [[דוד המלך]], כאשר הוא נכנס לבית המרחץ ושהה ללא מצוות, הוא התאונן על כך. אך כאשר נזכר ב[[ברית מילה]] שבבשרו, נתיישבה דעתו.
 
מכאן מוכיח הרבי, כי מלבד מעשה המילה, המילה היא גם כן מצווה תמידית ומתמשכת, שהיא - להיות מהול, ולכן אדם מהול הוא בקיום מצווה תמידי, ולכן נתיישבה דעתו של דוד המלך.{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14924&st=&pgnum=59&hilite= לקוטי שיחות חלק א' עמ' 46 (עמ' 59)].}}
 
=== ביאורי הרבי ===
 
*'''כט ב.''' ולא היה יודע מה הן אומרים. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14929&st=&pgnum=265 לקוטי שיחות ח"ו שמות עמ' 255 (עמ' 165)]
 
*'''ל ב.''' כתבו, מעלה עליו הכתוב כאילו קבלה מ[[הר סיני]]. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16034&hilite=dff8eb1c-d167-460c-95af-0276e3165885&st=%D7%9C%D7%A7%D7%95%D7%98%D7%99+%D7%A9%D7%99%D7%97%D7%95%D7%AA&pgnum=32 לקוטי שיחות חכ"ג עמ' 17 (עמ' 32)]
 
*'''לו ב.''' ק"ו מ[[ציץ]]. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14939&hilite=2f59105a-4faa-4167-a0e8-3b2aec1640f0&st=%D7%AA%D7%A4%D7%99%D7%9C%D7%99%D7%9F&pgnum=163 לקוטי שיחות חלק י"ד עמ' 151 (163)]
 
*'''מג ב.''' כיון שנזכר במילה שבשרו נתיישבה דעתו. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14924&st=&pgnum=59&hilite= לקוטי שיחות חלק א' עמ' 46 (עמ' 59)]
 
*'''סח ב.''' העומר היה מתיר במדינה. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14955&st=&pgnum=147 לקוטי שיחות חל"ב עמ' 134 (עמ' 147)]
 
*'''פה ב.''' שנייה לה רגב בעבר הירדן. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16045&st=%D7%9C%D7%A7%D7%95%D7%98%D7%99+%D7%A9%D7%99%D7%97%D7%95%D7%AA&pgnum=36&hilite=3c06342c-e2e7-4f73-ac8d-43e1185b52d8 לקוטי שיחות חכ"ד עמ' 20 (עמ' 36)]
 
*'''צ ב.''' אביו בלא אמו, אמו בלא אביו מניין. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15975&hilite=88f90c27-727c-4d45-ad6c-5f0ff03de7f8&st=%D7%91%D7%91%D7%90&pgnum=117 לקוטי שיחות חלק י"ח עמ' 117 (עמ' 108)]
 
*'''צט ב.''' כל המשכח דבר אחד מתלמודו עובר בלאו. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15930&st=&pgnum=36 לקוטי שיחות חל"ד עמ' 24 (עמ' 36)]
 
*'''קד ב.''' פירשתי מנה של עשרונים ואיני יודע כמה פירשתי. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16050&hilite=ffac569f-df06-4113-a785-24c7fb02bf5a&st=%D7%A2%D7%99%D7%A8%D7%95%D7%91%D7%99%D7%9F&pgnum=207 התוועדויות [[תשמ"ה]] חלק א' עמ' 200 (עמ' 207)]
 
*'''קז ב.''' גדול והביא קטן לא יצא. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16050&hilite=ffac569f-df06-4113-a785-24c7fb02bf5a&st=%D7%A2%D7%99%D7%A8%D7%95%D7%91%D7%99%D7%9F&pgnum=206 התוועדויות [[תשמ"ה]] חלק א' עמ' 199 (עמ' 207)]
 
*סיום המסכת. [http://chabadlibrarybooks.com/pdfpager.aspx?req=15804&st=%D7%A0%D7%97%D7%9E%D7%A0%D7%99&pgnum=20&hilite=24b8cc2d-32d5-45c6-874f-0d82e7a70b62 לקוטי שיחות חלק י"ב.]
==קישורים חיצוניים==
*[http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?daf=2&mesechta=30 מסכת מנחות] {{הב}}
{{הערות שוליים}}
{{שס}}
[[קטגוריה:ש"ס]]

גרסה אחרונה מ־06:07, 31 באוגוסט 2020

מסכת מנחות היא המסכת השנייה בסדר קדשים, הסדר החמישי במשנה. מלבד המשנה והתוספתא, יש על המסכת תלמוד בבלי, ואין עליה תלמוד ירושלמי. יש בה שלושה עשר פרקים אשר עוסקים בעיקר בדיני הקורבנות הבאים מהצומח וקרויים מנחות, בניגוד למסכת זבחים העוסקת בקורבנות הבאים מן החי. פרק רביעי במסכת זו עוסק בדרך אגב בציצית, תפילין, והלכות ספר תורה, ומזוזה.
בתלמוד בבלי יש למסכת זו 109 דפים.

מצוות מילהעריכה

במסכת[1] מובא כי דוד המלך, כאשר הוא נכנס לבית המרחץ ושהה ללא מצוות, הוא התאונן על כך. אך כאשר נזכר בברית מילה שבבשרו, נתיישבה דעתו.

מכאן מוכיח הרבי, כי מלבד מעשה המילה, המילה היא גם כן מצווה תמידית ומתמשכת, שהיא - להיות מהול, ולכן אדם מהול הוא בקיום מצווה תמידי, ולכן נתיישבה דעתו של דוד המלך.[2]

ביאורי הרביעריכה

  • קד ב. פירשתי מנה של עשרונים ואיני יודע כמה פירשתי. התוועדויות תשמ"ה חלק א' עמ' 200 (עמ' 207)

קישורים חיצונייםעריכה

הערות שוליים