יורם אברג'ל: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
 
(77 גרסאות ביניים של 29 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
[[קובץ:אברגיל.jpg|שמאל|ממוזער|250px|הרב יורם אברג'ל]]
[[קובץ:אברגיל.jpg|שמאל|ממוזער|250px|הרב יורם אברג'ל]]
ה[[קבלה|מקובל]] [[הרב]] '''יורם מיכאל אברג'ל''' ([[י"ז בסיוון]] [[תשי"ז]] - [[כ"ז בתשרי]] [[תשע"ו]]), היה ראש מוסדות רב פעלים ב[[נתיבות]], המקורב לחסידות חב"ד ונחשב לידיד גדול של הרבי, ולאחד מגדולי המחזירים בתשובה בדרום הארץ ובעל מופתים גדול.
[[הרב]] '''יורם מיכאל אברג'ל''' ([[י"ז בסיוון]] [[תשי"ז]] - [[כ"ז בתשרי]] [[תשע"ו]]), היה ראש מוסדות רב פעלים ב[[נתיבות]], המקורב לחסידות חב"ד ונחשב למעריץ של הרבי, ולאחד מגדולי המחזירים בתשובה בדרום הארץ ובעל מופתים גדול.


==תולדות חיים==
==תולדות חיים==
נולד ב[[י"ז סיון]] [[תשי"ז]] במושב ברוש. בילדותו למד בבית ספר חב"ד של [[רשת אהלי יוסף יצחק]] במושב, והיה בקשר עם הרב [[ישבעם סגל]] מנהל הבי"ס ו[[שליח]] הרבי במקום.
נולד ב[[י"ז סיון]] [[תשי"ז]] במושב ברוש להוריו ר' חנניה ורינה עולים מ[[מרוקו]], בילדותו למד ב[[בית ספר חב"ד ברוש|בית ספר חב"ד של רשת אהלי יוסף יצחק במושב]], היה תלמיד של הרב [[סעדיה דהן]], הרב [[עמוס קרניאל]] והרב [[שמעון גד אליטוב]] ורעייתו. כמו כן היה בקשר עם הרב [[ישבעם סגל]] מנהל בית הספר ו[[שליח]] הרבי במקום.


בצעירותו, למד בישיבת בני עקיבא בכפר מימון, ולאחר מכן המשיך את לימודיו בישיבות 'חברון' וישיבת 'הנגב' של ר' יששכר מאיר. עם סיום מסלול הלימודים הישיבתי, החל לעסוק בהפצת תורה ויהדות בסביבתו. ולאחר חתונתו עם זוגתו גאולה, עבר להתגורר ב[[נתיבות]], שם התקרב לרב ישראל אבוחצירא ה'[[בבא סאלי]]' ואף שימשו בחמש שנותיו האחרונות.
בצעירותו, למד בישיבת בני עקיבא בכפר מימון, ולאחר מכן המשיך את לימודיו בישיבות 'חברון' וישיבת 'הנגב' בראשות הגאון הרב יששכר מאיר.  


לרב נולדו שישה ילדים.
עם סיום מסלול הלימודים הישיבתי, החל לעסוק בהפצת תורה ויהדות בסביבתו. ולאחר חתונתו עם זוגתו גאולה, עבר להתגורר ב[[נתיבות]], שם התקרב לרבי ישראל אבוחצירא ה'[[בבא סאלי]]' ואף שימשו בחמש שנותיו האחרונות, הקשר בינו לבין  הבבא סאלי  היה חזק מאוד אפשר למצוא רמז לכך  ממה שסיפר "קודם פטירתו של הרב (הבבא סאלי) זכינו שהוא הבטיח לנו בפי קודשו: "לית נגר ולא בר נגר דיפרקינה" (ע"פ לשון הגמרא בעבודה זרה נ, ב), כלומר שלא יהיה שום נגר או בן נגר, ובכלל, שום אדם בעולם, שיוכל להפריד את דביקות האהבה שיש בינינו.


ב[[כ"ח אדר]] [[תשס"ו]], ביקר הרב אברג'ל ב[[בית משיח – 770]] והתוועד במקום עם [[תמים|תלמידי התמימים]]. במהלך הביקור ביקש הרב לנצל את ההזדמנות וחתם על [[פסק דין שהרבי מלך המשיח]]. בהזדמנות זו הוא בירך את הנוכחים ואמר כי "זוהי זכות גדולה להיות בבית מדרשו של קודש הקודשים מלך-המשיח". הרב חיים ששון הגיש לו את ספרו "ויקרב משיחיה" המלקט עצות מ[[שיחה|שיחות]] [[הרבי]] כיצד לקרב את ה[[גאולה]].
ב[[כ"ח אדר]] [[תשס"ו]], ביקר הרב אברג'ל בבית משיח – [[770]] והתוועד במקום עם [[תמים|תלמידי התמימים]]. במהלך הביקור ביקש לנצל את ההזדמנות וחתם על [[פסק דין שהרבי מלך המשיח]]. בהזדמנות זו הוא בירך את הנוכחים ואמר כי "זוהי זכות גדולה להיות בבית מדרשו של קודש הקודשים מלך-המשיח". הרב [[חיים ששון]] הגיש לו את ספרו "ויקרב משיחיה" המלקט עצות מ[[שיחה|שיחות]] [[הרבי]] כיצד לקרב את ה[[גאולה]].


לאחר מחלה קשה שהתפרצה בגופו של הרב נפטר בליל ש"ק פרשת בראשית -[[כ"ז בתשרי]] [[תשע"ו]], בן 58. שני בניו, הרב חיים יוסף דוד והרב ישראל, הוכתרו כממשיכי דרכו.
לאחר התמודדות עם מחלה קשה נפטר בליל שבת פרשת בראשית -[[כ"ז בתשרי]] [[תשע"ו]], בן 58. בניו, הרב חיים יוסף דוד והרב ישראל, הוכתרו כממשיכי דרכו והם ממשיכים במורשת אביהם בשילוב מנהגי חב"ד ומרוקו לצד ניהול מפעלי תורה וחסד, בקהילתו של הרב ישראל נוהגים באמירת [[תהילים]] מדי [[שבת מברכים]]{{הערה|הרב [[מנחם זיגלבוים]], [[שבועון בית משיח]]. הרב [[משה מרינובסקי]], [[שבועון כפר חב"ד]] גיליון 2041}}.
 
הבן הרב ישראל אברג'ל ביקר ב-770, והרב [[מנחם מענדל הנדל]] ערך לרב סיור מיוחד בבית חיינו{{הערה|[https://chabad.info/seven-seventy/248565/ הרב ישראל אברג'ל בבית חיינו] {{אינפו}}}}
[[קובץ:הרב אברגל בבית חיינו.jpeg|ממוזער|שמאל| הרב ישראל אברג'ל והרב [[מנחם מענדל הנדל]] בבית חיינו]]
 
==מענות מהרבי==
בנו הרב ישראל אברג'יל סיפר כי אביו קיבל מענות מהרבי:
"זכיתי גם למכתב ברכה מהרבי לרגל הבר מצוה שלי (בחודש שבט תשנ"ד), וזה בנוסף לברכות שאבא זצ"ל קיבל בשעתו...
ברכה להפצת המעיינות חוצה בקרב ישראל.
ובפעם נוספת בקרב כל ישראל{{הערה| כפר חב"ד 2041 עמוד 28}}.


==פעילות ציבורית וקירבתו לחב"ד==
==פעילות ציבורית וקירבתו לחב"ד==
ב[[תשמ"ב]] בהוראת [[הרבי]] החל הרב אברג'ל למסור שיעורים בהלכה וב[[חסידות]], ובשנת [[תשמ"ה]] הקים הרב אברג'ל ברחוב 'בן איש חי' בנתיבות כולל בשם "קול רינה רב פעלים", שעם השנים הלך והתרחב לעשרות מוסדות בדרום הארץ, הכוללים רשת חינוך מסועפת של גנים ובתי-ספר, לצד [[כולל]]ים לאברכים בני תורה ברחבי הארץ השונים. עם התרחבות הלומדים בכוללים שלו הקים הרב אברג'ל את רשת החינוך "באר [[מים]] חיים", הכוללת מעונות יום, גני ילדים, בתי ספר יסודיים לבנים - "בניהו" בנתיבות ו"באר [[מים]] חיים" בבאר שבע, בית ספר יסודי לבנות "יבוא ברינה" (על שם אמו), תיכון לבנות "שפתי רננות" וישיבה קטנה "תפארת בחורים". הלימוד ברשת הכוללים ברחבי הארץ מתנהל לאורך כל שעות היממה (כוללי יום, כוללי חצות וכוללי נץ)בכל מקצועות התורה. רשת המוסדות כוללת גם את ארגון החסד "ברכת יוסף ופעולת צדיק" המחלק [[מזון]] למשפחות נזקקות.
ב[[תשמ"ב]] בהוראת [[הרבי]] החל למסור שיעורים בהלכה וב[[חסידות]], ובשנת [[תשמ"ה]] הקים ברחוב 'בן איש חי' בנתיבות כולל בשם "קול רינה רב פעלים", שעם השנים הלך והתרחב לעשרות מוסדות בדרום הארץ, הכוללים רשת חינוך של גנים ובתי-ספר, לצד [[כולל]]ים לאברכים ברחבי הארץ השונים. עם התרחבות הלומדים בכוללים שלו הקים את רשת החינוך "באר [[מים]] חיים", הכוללת מעונות יום, גני ילדים, בתי ספר יסודיים לבנים - "בניהו" בנתיבות ו"באר [[מים]] חיים" בבאר שבע, בית ספר יסודי לבנות "יבוא ברינה" (על שם אמו), תיכון לבנות "שפתי רננות" וישיבה קטנה "תפארת בחורים". הלימוד ברשת הכוללים ברחבי הארץ מתנהל לאורך כל שעות היממה (כוללי יום, כוללי חצות וכוללי נץ) בכל מקצועות התורה. רשת המוסדות כוללת גם את ארגון החסד "ברכת יוסף ופעולת צדיק" המחלק [[מזון]] למשפחות נזקקות.


בכל בוקר היה הרב מוסר שיעור ב[[ספר התניא]] בסגנונו הייחודי, בפני מאות אברכי הכולל ומשתתפים מהסביבה. שיעור [[תניא]] זה הוא אחד משיעורי [[תניא]] הקבועים הגדולים ביותר. בנוסף לכך היה הרב מוסר בכל ערב שיעורים ברחבי הארץ.
בכל בוקר היה מוסר שיעור ב[[ספר התניא]] בסגנונו הייחודי, בפני מאות אברכי הכולל ומשתתפים מהסביבה. שיעור [[תניא]] זה הוא אחד משיעורי [[תניא]] הקבועים הגדולים ביותר. בנוסף לכך היה מוסר בכל ערב שיעורים ברחבי הארץ.


שימש כראש מוסדות 'רב פעלים', במסגרתם הוא דאג ל-4,000 אברכי כולל. הוא החשיב עצמו לחלק בלתי נפרד מחסידות חב"ד, חתם על [[פסק הדין שהרבי הוא מלך המשיח]], דאג שכל אחד מאלפי האברכים הספרדים והליטאים שתחתיו יעסקו בתורת חסידות חב"ד. מי שלא עמד בכך, לא יכל להמשיך בלימודיו במוסדות.
שימש כראש מוסדות 'רב פעלים', במסגרתם הוא דאג ל-4,000 אברכי כולל. הוא החשיב עצמו לחלק בלתי נפרד מחסידות חב"ד, דאג שכל אחד מאלפי האברכים הספרדים והליטאים שתחתיו יעסקו בתורת חסידות חב"ד. מי שלא עמד בכך, לא יכל להמשיך בלימודיו במוסדות.


הרב אברג'ל העסיק את אנשי הכולל שבראשותו במעשי חסד כאשר חלק מהסדר השבועי היה אריזת וחלוקת מצרכי מזון לנזקקים.
==פרסום הרבי כמלך המשיח==
הרב אברג'יל פירסם שהרבי הוא מלך המשיח ואף חתם על [[פסק הדין שהרבי הוא מלך המשיח]].
מסופר{{הערה|[https://chabad.info/video/documentary/%D7%A1%D7%99%D7%A4%D7%95%D7%A8%D7%99-%D7%97%D7%99%D7%99%D7%9D/95485/ הרב אברג'ל למי שדיבר נגד הרבי: תכין תכריכים] {{אינפו}}}}:  בהזדמנות בה קיבל תלונה מראש ישיבה ליטאי על [[ביטול תורה]] הנגרם מהעסקת אברכי הכולל שבראשותו באריזת וחלוקת מצרכי מזון לנזקקים השיב: "אננו מאמינים שהרבי מליובאוויטש הוא המלך המשיח" אחר כך הסביר למזכירו
'במקום ללכת סחור סחור, נגשתי מיד לתורף הדברים', 'בתור חסידים של הרבי, ברור לנו שכל יהודי מחויב לתת מכוחו ומרצו למען הזולת ולא רק שאין בזה פחיתות כבוד, אלא ההפך הוא הנכון".  


מסופר שפעם אחת, התקשר ראש ישיבה ליטאי חשוב למזכירות של הרב בכדי למחות על ביטול התורה הנגרם לאברכים בגין העיסוק במעשה החסד, כאשר הרב שמע את הדברים, אמר למזכירו שימסור ''ש'אנחנו חסידים של הרבי מליובאוויטש'''.
באחד הפעמים כשראה רב שדיבר נגד הרבי, אמר לו "אני ממליץ לך לחזור בך לפני השקיעה ואם לא, טוב תעשה אם תכין תכריכים!" הוא גם אמר לאחד מבני משפחתו כי כל ירידתו לעולם היא כדי לרומם ולפאר את שמו של הרבי בעולם.  


באחד הפעמים כשראה רב שדיבר נגד הרבי, אמר לו ''"אני ממליץ לך לחזור בך לפני השקיעה ואם לא, טוב תעשה אם תכין תכריכים!"'' הוא גם אמר לאחד מבני משפחתו כי כל ירידתו לעולם היא כדי לרומם ולפאר את שמו של הרבי בעולם. באחת השנים שהיה הרבה רעש סביב דיבורים נגד הרבי הצהיר הרב בפומבי ''"כל מי שידבר נגד הרבי נשיא דורנו אין לו חלק לעולם הבא!"''. במעמד הכנסת ספר תורה לילדי ישראל בכותל חתם את דבריו ''"שנזכה שהרבי נשיא דורנו יבוא ויגאלנו תיכף ומיד ממש!"''
באחת השנים שהיה הרבה רעש סביב דיבורים נגד הרבי הצהיר בפומבי "כל מי שידבר נגד הרבי נשיא דורנו אין לו חלק לעולם הבא!". במעמד הכנסת [[ספר התורה לילדי ישראל]] שנערך ב[[כותל המערבי]]<nowiki/>חתם את דבריו: "שנזכה שהרבי נשיא דורנו יבוא ויגאלנו תיכף ומיד ממש!", בנוסף התבטיא מספר פעמים: "תפקידי בעולם הזה הוא להגן על כבוד החכמים והצדיקים, ובפרט על כבודו של נשיא הדור הרבי מליובאוויטש"{{הערה|אתר המאיר לארץ סיפור "הווי זהיר בגחלתן של חכמים}}.


==ספריו==
==ספריו==
[[קובץ:הרב בשיעור התניא הקבוע|ממוזער]]
*'''[[בצור ירום (ספר)|בצור ירום]]''' - סדרת ספרים  המבארים את '[[ספר התניא]]', מבוססת על ספר התניא ובנויה ע"פ השיעור היומי בתניא. הסדרה החלה לצאת בשנת [[תשס"ז]]. בשנת תשע"ו, יצאה מהדורה שלמה הכוללת שבע עשרה כרכים. עשר מפרי עטו, ועוד שבע ספרים מפי שיעוריו. הסדרה מונה כשבע עשרה כרכים. כמו כן, שני חלקים על איגרת התשובה.  
בשנת [[תשס"ז]] החל להדפיס את סדרת הספרים '''בצור ירום''' המבארים את '[[ספר התניא]]'. הסדרה מבוססת על שיעוריו היומיים בתניא. בשנת תשע"ו, יצאה מהדורה שלמה הכוללת עשרה כרכים. תשעה מפרי עטו, והעשירי המשלים את ספר התניא הוא על פי שיעוריו. הסדרה מונה אחת עשרה כרכים.
*'''אמרי נעם''' - שיחות הרב על הפרשיות ומועדי השנה. ד' חלקים.
בנוסף שיחות הרב על הפרשיות ומועדי השנה יצאו לאור בסדרת הספרים "אמרי נעם", ד' חלקים.
*'''קול רינה''' - סידור תפילה{{הערה|כאשר מיד בתחילתו עוד לפני הפסקה 'מודה אני' ציין הרב לדברי הרבי ב'היום יום' אודות 'מודה אני' של יהודי.}}.
כחלק מהוצאתיו לאור הוציא הרב סידור תפילה בשם 'קול רינה' כאשר מיד בתחילתו עוד לפני הפסקה 'מודה אני' ציין הרב לדברי הרבי ב'היום יום' אודות 'מודה אני' של יהודי.
*'''כתבם על לוח ליבך''' - פתגמים מלוקטים משיעורי הרב, בסגנון לוח היום יום של חב"ד, לוקט על ידי תלמידו הרב דן.
כתבם על לוח ליבך - פתגמים מלוקטים משיעורי הרב, בסגנון לוח היום יום של חב"ד, לוקט על ידי תלמידו הרב דן
*'''בגובה העיניים''' - מסר יומי לכל ימות השנה.  
== סיפורים ==
*'''הנהגות בחינוך''' המביא את משנתו של הרב בחינוך ילדי ישראל. תשפ"ה.
הרב נולד וגדל במושב ברוש בצפון מערב הנגב ובילדותו למד בבית ספר חב"ד במושב שנוהל על ידי השליח המקומי, הרב ישבעם סגל. שהותו בבית ספר חב"ד ושיעורי התניא ששמע אצל הרב סגל, עוד יתנו אותותיהם לאורך ימים ושנים בקשר החם והאוהב שהיה לרב אברג'ל עם חסידות חב"ד ועם העומד בראשה, הרבי מליובאוויטש. "אני זוכר את הרב יורם עוד כשהיה בכתה א-ב", מספר הרב סגל, "אשתי חנה ז"ל היתה המורה שלו ואני הייתי מנהל בית הספר. מההתחלה היה ניכר בו משהו לא רגיל, כל הילדים בני גילו היו שובבים קצת, לפעמים חצופים, אבל הוא היה שונה, תמיד הביע רצינות. אשתי מאוד השקיע בו כיוון שראתה שיש לו פוטנציאל, בהמשך ידוע לי שמורים נוספים נתנו בו עיניהם והשקיעו בלימוד ובחינוך שלו". בהמשך הדרך, בכיתות הגבוהות עשה הרב אברג'ל את צעדיו הראשונים בעולם החסידות, כשהשתתף בשיעורי התניא של הרב סגל, לימים התבטא הרב שבשיעורים אלו נפתח לפניו צהר לעולמה המופלא של חסידות חב"ד, צהר עליו שמר ואותו הרחיב עם השנים
 
"מאוד שמחנו על הקשר שהוא שמר עם הרבי ועם חב"ד כל השנים", אומר הרב סגל ומוסיף, "גם אלינו היתה לו הכרת הטוב ואז הוזמנתי כמה פעמים לכולל שלו כדי למסור שיעורים בחסידות".    החינוך החסידי של הרב אברג'ל בא לידי ביטוי גם במעשי החסד הרבים בהם נטלו חלק פעיל האברכים בכולל. חלק מהסדר השבועי היה אריזת וחלוקת מצרכי מזון לנזקקים. מספרים שפעם אחת, התקשר ראש ישיבה ליטאי חשוב למזכירות של הרב בכדי למחות על ביטול התורה הנגרם לאברכים בגין העיסוק במעשה החסד, 'מדובר בביטול תורה עבור אברכים שלומדים כל היום? ובכלל אין זה כבוד התורה שתלמידי חכמים יתעסקו בדברים אלו', היתה טענתו. מזכירו של הרב שמע את הדברים ומסר אותם לרב בעוד ראש הישיבה ממתין לתשובה על קו הטלפון. 'תמסור שאנחנו חסידים של הרבי מליובאוויטש', סתם הרב ולא פירש. התשובה בטלפון גררה כמה שניות של שתיקה, ואחריהם ניתוק. 'במקום ללכת סחור סחור, נגשתי מיד לתורף הדברים', הסביר הרב למזכירו, 'בתור חסידים של הרבי, ברור לנו שכל יהודי מחויב לתת מכוחו ומרצו למען הזולת ולא רק שאין בזה פחיתות כבוד, אלא ההפך הוא הנכון".'''באתר חבד אור אין סוף כותב עליו הרב חלוי"צ''' '''←
==משפחתו==
הרבי שליט"א מלך המשיח קבע סדר, שאמנם אין מספידים בליובאוויטש, אבל מספרים סיפורים אודות הנפטר. במוצאי שבת בראשית קיבלנו את הידיעה המרה על הסתלקותו של הרב יורם אברג'ל, וננסה כאן לספר אודותיו בנימה אישית. הרב אברג'ל השתתף בכמה כינוסים של "מטה משיח" ודיבר על הרבי ועל חשיבות האמונה בדבריו והליכה בדרכיו. הוא התראיין גם ל"בית משיח", כפי שפורסם כאן בגיליונות קודמים. ואף חתם על פסק הדין שהרבי הוא מלך המשיח וצריכה להיות ההתגלות תיכף ומיד. אך כיוון שזכיתי להתוועד פעם בכולל אצל הגאון הרב יורם אברג'ל, אספר קצת בנימה אישית מה שהי' שם.
נשא לאשה את גאולה דדון, במהלך השנים נולדו לו שישה ילדים.
הי' זה לקראת יו"ד שבט לפני כמה שנים. פנה אלי מייסד ומנהל ישיבתנו בראשון לציון הרב יואל רוזן, שביקשו ממנו להביא אותי להתוועד בכולל אצל הרב יורם. הוא ציין שאלו שפנו אליו חששו מזה, שמא אדבר יותר מדי על משיח ועל כך שהרבי חי וקיים. אך הרב יורם, שנודע בחביבותו הגדולה לתניא, ביקש שיבוא להתוועד דווקא מי שכתב פירוש על התניא, וכנראה לא היו הרבה מועמדים נוספים
 
הגעתי לנתיבות, וקידמו את פני כמה מחסידי חב"ד שיש להם קשר קבוע עם הרב, ואליהם פנה הרב להביא להתוועדות יו"ד שבט מי שכתב פירוש על התניא. הם סיפרו שהרב אוהב מאד את חב"ד ואת הרבי, ואומר בעצמו שיעור בתניא בכל יום לתלמידי הכולל – בכולל שלו לומדים כשלוש מאות איש, בעיקר ליטאים, שחלק חשוב מהם הם בעצמם ראשי כוללים. ולכן חשוב מאד שלא לגרום ח"ו נזק ולגרום לו להתרחק ח"ו. ולכן ביקשו שאספר בעיקר, בקשר ליו"ד שבט, סיפורים על הרבי הריי"צ. ואנא לא לדבר יותר מדי על משיח ועל חי וקיים. אמרתי שבוודאי אספר בע"ה על הרבי הריי"צ, אולם אין סיכוי שלא אדבר על "הדבר היחיד שנותר בעבודת השליחות", אם כי אשתדל מאד לעשות זאת "באופן המתקבל".
בניו:
לומר את האמת, קצת חששתי, ואולי קצת יותר מקצת, שלא אגרום לתוצאות בלתי רצויות, והתפללתי לה' שישים בפי את המילים הנכונות. אך הי' מונח אצלי שזו הזדמנות פז להעביר את המסר של הרבי שליט"א מלך המשיח ללא כחל ושרק לאנשים בעלי השפעה גדולה, ואסור לוותר על הזדמנות זו. כשנכנסתי, והרב קיבל את פני בלחיצת ידה חמה, שאלתי כמה זמן יש לנו לדבר. הרב יורם השיב בהתלהבות: דבר, דבר, אל תתחשב כלל בזמן!
*הרב חיים יוסף דוד אברג'יל
פתחתי, כפי שהבטחתי, בסיפורים על הרבי הריי"צ. סיפרתי על המאסר והגאולה של י"ב-י"ג תמוז, בעקבות הפעילות לפני כן וגם אחרי כן במסירות נפש להפצת היהדות ברוסי' הסובייטית. לאחר מכן סיפרתי את הסיפור המפורסם (שפורסם כבר לא פעם ב"בית משיח") ששמעתי אישית מהמשפיע ר' מענדל פוטרפס ומהרה"ח ר' רפאל נחמן ("פוליע") הכהן קאהן, אודות דברי הרבי הריי"צ לפני יציאתו מרוסי': "מ'דארף זיך זעהן, מ'מוז זיך זעהן, און מ'וועט זיך זעהן" (צריכים להתראות, מוכרחים להתראות, ואנו נתראה)! על ההתלהבות הגדולה של החסידים כששמעו מהרבי שעומדים להתראות עמו שוב, למרות שבדרך הטבע לא הי' שום סיכוי לכך, כשהרבי יוצא אל מאחורי מסך הברזל. על החסידים הגדולים שניסו "להרגיע" ולהסביר שאמנם אנו מקווים ומתפללים לראות זאת כפשוטו, אבל צריך להיות מוכנים לכך שהדברים אולי יישארו רק ברוחניות, ועל הרושם שזה פעל על החסידים. על אותם חסידים פשוטים שלא הסכימו בשום אופן לדברים, והמשיכו לרקוד ולשמוח בביטחון מוחלט שדברי הרבי יתקיימו כפשוטם. ולבסוף, שכל אלו אכן התראו עם הרבי הריי"צ כפשוטו. המשכתי בסיפור המפורסם על החסידים שבאמצע התוועדות בימים הקשים ביותר ברוסי' הסובייטית עשו "רכבת" וכאילו נסעו לרבי, כשהאחרים צוחקים מהם. ולבסוף, כל אלו שהיו על ה"רכבת" הדמיונית, אכן יצאו מרוסי' והגיעו לרבי. ומכאן שה"כלי" לקיום הברכה וההבטחה הוא האמונה המוחלטת בכך בפשטות.
*הרב ישראל אברג'יל
מכאן עברנו לסיפור התורה על משה רבינו שבישר על הגאולה ממצרים, "פקד פקדתי", ופעל עם ישראל ועם פרעה. אך פרעה לא רק שלא הסכים, הכביד עוד יותר את העול על ישראל, עד שמשה רבינו עצמו זעק לה' "למה הרעותה לעם הזה". ואם לא די בזה, מסופר במדרש שבדיוק אז, כשהיו כל כך זקוקים לו, משה רבינו נעלם מהשטח והלך למדין. וחז"ל אומרים ש"בזכות האמונה נגאלו ישראל ממצרים". וכך בדורנו, לפני כמה שנים יצא הרבי בהכרזה "הגיע זמן גאולתכם", ואמר שמשיח כבר נמצא ונמצא בהתגלות, והדבר היחיד שנותר בעבודת השליחות הוא קבלת פני משיח צדקנו בפועל ממש, כדי שיוכל למלאות את שליחותו ולגאול את ישראל. חזרתי על שיחת ש"פ שופטים אודות שופט ויועץ ונביא דורנו, והנבואה שישנה במלך המשיח, "לאלתר לגאולה, והנה זה משיח בא", עם ההדגשה שם שזהו "לא רק בתור חכם ושופט, אלא בתור נביא, שזהו בוודאות". וכפי שמביא שם ממאמרי רבינו הזקן שמכיוון שבא הדבר לפיו של נביא בוודאי יקוים ללא ספק. על שיחת ב' ניסן, משמעות הכרזת "יחי המלך". הבאתי את דברי חז"ל אודות משיח שנכסה וחוזר ונגלה, את דברי האריז"ל אודות משיח שמתעלה אחרי ההתגלות הראשונה "בגופו ובנפשו, על דרך עליית משה להר". את דברי רבינו הזקן שעל זמן זה נאמר שצריך את האמונה כי "דוד מלך ישראל חי וקיים", כשהכוונה למלך המשיח בתקופה זו. ושאמונה זו עצמה היא המביאה את ההתגלות. וסיימתי בהכרזת "יחי אדוננו".
 
הרב יורם הקשיב לדברים במשך כל הזמן במלוא תשומת הלב, וכמוהו כמעט כל שלוש מאות האברכים שהיו שם. כמה פעמים באמצע, כשחששתי שמא אני מדבר יותר מדי זמן, ושאלתי אם יש עוד זמן – הרב הגיב שוב ושוב בהתלהבות: דבר, דבר, אל תחשוש! כמה פעמים באמצע הפסיק אותי הרב באומרו שראוי לנגן ניגוני רבינו הזקן וניגוני חב. ניגנו "צמאה לך נפשי", "אבינו מלכנו", "ופרצת", "הושיעה את עמך", ועוד כמה ניגוני חב"ד. ושוב המשך הדיבורים בנושא זה, כשהרב אברג'ל מגיב שוב ושוב בהתלהבות: דבר, דבר, אל תחשוש! רק אחרי יותר משלוש שעות עמדו להתפלל מנחה וההתוועדות הסתיימה.
==לקריאה נוספת==
'''
{{כפר|הרב משה מרינובסקי|מורשת רבי יורם|2041|24|תשפ}}


== קישורים חיצוניים ==
== קישורים חיצוניים ==
*'''[http://old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=19721 ביקורו של הרב בבית חיינו]''' -{{אינפו}}
*[[שבועון בית משיח]], [[מנחם זיגלבוים]], '''[https://chabad.info/magazine/739166/ בנו הרב חיים דוד אברג'יל: הקשר בין אבא הרב יורם אברג'יל לרבי ולספר התניא]''' {{בית משיח}}, כסלו [[תשפ"ב]]
*'''[http://old2.ih.chabad.info/#!g=1&url=article&id=79535 "כל מי שקם על חב"ד - קרס. רק הם נשארו!"]''' - הרב אברג'ל בשיחה מיוחדת לתלמידיו. כ"ג טבת [[תשע"ד]] {{אינפו}}
*'''[http://old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=19721 ביקורו של הרב בבית חיינו]''' -{{אינפו}}  
*''' [http://old2.ih.chabad.info/#!g=1&url=article&id=39534 "הרב אברג'ל אירח משלחת חסידי חב"ד וקיבל את הספר [[שיח שרפי קודש]]]''' {{אינפו}}
*'''[http://old2.ih.chabad.info/#!g=1&url=article&id=79535 "כל מי שקם על חב"ד - קרס. רק הם נשארו!"]''' - הרב אברג'ל בשיחה מיוחדת לתלמידיו. כ"ג טבת [[תשע"ד]] {{וידאו}} {{אינפו}}  
*'''[https://chabad.info/video/1101648/ "הוא השביעי ואחריו לא יהיה, זה המשיח" הרב אברג'ל על הרבי]''' {{וידפו}}


{{הערות שוליים}}
{{מיון רגיל:אברג'ל, יורם}}
{{מיון רגיל:אברג'ל, יורם}}
[[קטגוריה:רבנים שחתמו על הפסק דין שהרבי מלך המשיח]]
[[קטגוריה:רבנים שחתמו על הפסק דין שהרבי מלך המשיח]]

גרסה אחרונה מ־20:54, 7 בדצמבר 2024

הרב יורם אברג'ל

הרב יורם מיכאל אברג'ל (י"ז בסיוון תשי"ז - כ"ז בתשרי תשע"ו), היה ראש מוסדות רב פעלים בנתיבות, המקורב לחסידות חב"ד ונחשב למעריץ של הרבי, ולאחד מגדולי המחזירים בתשובה בדרום הארץ ובעל מופתים גדול.

תולדות חיים[עריכה | עריכת קוד מקור]

נולד בי"ז סיון תשי"ז במושב ברוש להוריו ר' חנניה ורינה עולים ממרוקו, בילדותו למד בבית ספר חב"ד של רשת אהלי יוסף יצחק במושב, היה תלמיד של הרב סעדיה דהן, הרב עמוס קרניאל והרב שמעון גד אליטוב ורעייתו. כמו כן היה בקשר עם הרב ישבעם סגל מנהל בית הספר ושליח הרבי במקום.

בצעירותו, למד בישיבת בני עקיבא בכפר מימון, ולאחר מכן המשיך את לימודיו בישיבות 'חברון' וישיבת 'הנגב' בראשות הגאון הרב יששכר מאיר.

עם סיום מסלול הלימודים הישיבתי, החל לעסוק בהפצת תורה ויהדות בסביבתו. ולאחר חתונתו עם זוגתו גאולה, עבר להתגורר בנתיבות, שם התקרב לרבי ישראל אבוחצירא ה'בבא סאלי' ואף שימשו בחמש שנותיו האחרונות, הקשר בינו לבין הבבא סאלי היה חזק מאוד אפשר למצוא רמז לכך ממה שסיפר "קודם פטירתו של הרב (הבבא סאלי) זכינו שהוא הבטיח לנו בפי קודשו: "לית נגר ולא בר נגר דיפרקינה" (ע"פ לשון הגמרא בעבודה זרה נ, ב), כלומר שלא יהיה שום נגר או בן נגר, ובכלל, שום אדם בעולם, שיוכל להפריד את דביקות האהבה שיש בינינו.

בכ"ח אדר תשס"ו, ביקר הרב אברג'ל בבית משיח – 770 והתוועד במקום עם תלמידי התמימים. במהלך הביקור ביקש לנצל את ההזדמנות וחתם על פסק דין שהרבי מלך המשיח. בהזדמנות זו הוא בירך את הנוכחים ואמר כי "זוהי זכות גדולה להיות בבית מדרשו של קודש הקודשים מלך-המשיח". הרב חיים ששון הגיש לו את ספרו "ויקרב משיחיה" המלקט עצות משיחות הרבי כיצד לקרב את הגאולה.

לאחר התמודדות עם מחלה קשה נפטר בליל שבת פרשת בראשית -כ"ז בתשרי תשע"ו, בן 58. בניו, הרב חיים יוסף דוד והרב ישראל, הוכתרו כממשיכי דרכו והם ממשיכים במורשת אביהם בשילוב מנהגי חב"ד ומרוקו לצד ניהול מפעלי תורה וחסד, בקהילתו של הרב ישראל נוהגים באמירת תהילים מדי שבת מברכים[1].

הבן הרב ישראל אברג'ל ביקר ב-770, והרב מנחם מענדל הנדל ערך לרב סיור מיוחד בבית חיינו[2]

הרב ישראל אברג'ל והרב מנחם מענדל הנדל בבית חיינו

מענות מהרבי[עריכה | עריכת קוד מקור]

בנו הרב ישראל אברג'יל סיפר כי אביו קיבל מענות מהרבי: "זכיתי גם למכתב ברכה מהרבי לרגל הבר מצוה שלי (בחודש שבט תשנ"ד), וזה בנוסף לברכות שאבא זצ"ל קיבל בשעתו... ברכה להפצת המעיינות חוצה בקרב ישראל. ובפעם נוספת בקרב כל ישראל[3].

פעילות ציבורית וקירבתו לחב"ד[עריכה | עריכת קוד מקור]

בתשמ"ב בהוראת הרבי החל למסור שיעורים בהלכה ובחסידות, ובשנת תשמ"ה הקים ברחוב 'בן איש חי' בנתיבות כולל בשם "קול רינה רב פעלים", שעם השנים הלך והתרחב לעשרות מוסדות בדרום הארץ, הכוללים רשת חינוך של גנים ובתי-ספר, לצד כוללים לאברכים ברחבי הארץ השונים. עם התרחבות הלומדים בכוללים שלו הקים את רשת החינוך "באר מים חיים", הכוללת מעונות יום, גני ילדים, בתי ספר יסודיים לבנים - "בניהו" בנתיבות ו"באר מים חיים" בבאר שבע, בית ספר יסודי לבנות "יבוא ברינה" (על שם אמו), תיכון לבנות "שפתי רננות" וישיבה קטנה "תפארת בחורים". הלימוד ברשת הכוללים ברחבי הארץ מתנהל לאורך כל שעות היממה (כוללי יום, כוללי חצות וכוללי נץ) בכל מקצועות התורה. רשת המוסדות כוללת גם את ארגון החסד "ברכת יוסף ופעולת צדיק" המחלק מזון למשפחות נזקקות.

בכל בוקר היה מוסר שיעור בספר התניא בסגנונו הייחודי, בפני מאות אברכי הכולל ומשתתפים מהסביבה. שיעור תניא זה הוא אחד משיעורי תניא הקבועים הגדולים ביותר. בנוסף לכך היה מוסר בכל ערב שיעורים ברחבי הארץ.

שימש כראש מוסדות 'רב פעלים', במסגרתם הוא דאג ל-4,000 אברכי כולל. הוא החשיב עצמו לחלק בלתי נפרד מחסידות חב"ד, דאג שכל אחד מאלפי האברכים הספרדים והליטאים שתחתיו יעסקו בתורת חסידות חב"ד. מי שלא עמד בכך, לא יכל להמשיך בלימודיו במוסדות.

פרסום הרבי כמלך המשיח[עריכה | עריכת קוד מקור]

הרב אברג'יל פירסם שהרבי הוא מלך המשיח ואף חתם על פסק הדין שהרבי הוא מלך המשיח. מסופר[4]: בהזדמנות בה קיבל תלונה מראש ישיבה ליטאי על ביטול תורה הנגרם מהעסקת אברכי הכולל שבראשותו באריזת וחלוקת מצרכי מזון לנזקקים השיב: "אננו מאמינים שהרבי מליובאוויטש הוא המלך המשיח" אחר כך הסביר למזכירו 'במקום ללכת סחור סחור, נגשתי מיד לתורף הדברים', 'בתור חסידים של הרבי, ברור לנו שכל יהודי מחויב לתת מכוחו ומרצו למען הזולת ולא רק שאין בזה פחיתות כבוד, אלא ההפך הוא הנכון".

באחד הפעמים כשראה רב שדיבר נגד הרבי, אמר לו "אני ממליץ לך לחזור בך לפני השקיעה ואם לא, טוב תעשה אם תכין תכריכים!" הוא גם אמר לאחד מבני משפחתו כי כל ירידתו לעולם היא כדי לרומם ולפאר את שמו של הרבי בעולם.

באחת השנים שהיה הרבה רעש סביב דיבורים נגד הרבי הצהיר בפומבי "כל מי שידבר נגד הרבי נשיא דורנו אין לו חלק לעולם הבא!". במעמד הכנסת ספר התורה לילדי ישראל שנערך בכותל המערביחתם את דבריו: "שנזכה שהרבי נשיא דורנו יבוא ויגאלנו תיכף ומיד ממש!", בנוסף התבטיא מספר פעמים: "תפקידי בעולם הזה הוא להגן על כבוד החכמים והצדיקים, ובפרט על כבודו של נשיא הדור הרבי מליובאוויטש"[5].

ספריו[עריכה | עריכת קוד מקור]

  • בצור ירום - סדרת ספרים המבארים את 'ספר התניא', מבוססת על ספר התניא ובנויה ע"פ השיעור היומי בתניא. הסדרה החלה לצאת בשנת תשס"ז. בשנת תשע"ו, יצאה מהדורה שלמה הכוללת שבע עשרה כרכים. עשר מפרי עטו, ועוד שבע ספרים מפי שיעוריו. הסדרה מונה כשבע עשרה כרכים. כמו כן, שני חלקים על איגרת התשובה.
  • אמרי נעם - שיחות הרב על הפרשיות ומועדי השנה. ד' חלקים.
  • קול רינה - סידור תפילה[6].
  • כתבם על לוח ליבך - פתגמים מלוקטים משיעורי הרב, בסגנון לוח היום יום של חב"ד, לוקט על ידי תלמידו הרב דן.
  • בגובה העיניים - מסר יומי לכל ימות השנה.
  • הנהגות בחינוך המביא את משנתו של הרב בחינוך ילדי ישראל. תשפ"ה.

משפחתו[עריכה | עריכת קוד מקור]

נשא לאשה את גאולה דדון, במהלך השנים נולדו לו שישה ילדים.

בניו:

  • הרב חיים יוסף דוד אברג'יל
  • הרב ישראל אברג'יל

לקריאה נוספת[עריכה | עריכת קוד מקור]

  • הרב משה מרינובסקי, ‏מורשת רבי יורם, שבועון כפר חב"ד, גיליון 2041 עמוד 24 (תשפ"ד)

קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]

הערות שוליים

  1. הרב מנחם זיגלבוים, שבועון בית משיח. הרב משה מרינובסקי, שבועון כפר חב"ד גיליון 2041
  2. הרב ישראל אברג'ל בבית חיינו
  3. כפר חב"ד 2041 עמוד 28
  4. הרב אברג'ל למי שדיבר נגד הרבי: תכין תכריכים
  5. אתר המאיר לארץ סיפור "הווי זהיר בגחלתן של חכמים
  6. כאשר מיד בתחילתו עוד לפני הפסקה 'מודה אני' ציין הרב לדברי הרבי ב'היום יום' אודות 'מודה אני' של יהודי.