נ – הבדלי גרסאות
מ החלפת טקסט – " " ב־" " תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד |
נסיעה לרבי (שיחה | תרומות) אין תקציר עריכה |
||
| (4 גרסאות ביניים של 3 משתמשים אינן מוצגות) | |||
| שורה 1: | שורה 1: | ||
{{אות | {{אות | ||
|תמונה= | |תמונה=נון.jpg | ||
'''נ''' היא האות החמשה עשר מאותיות [[לשון הקודש]] שמספרה 50. | }} | ||
האות '''נ''' ('''נו"ן''' \ '''נוּן''') היא האות החמשה עשר מאותיות [[לשון הקודש]] שמספרה 50. | |||
==צורתה== | ==צורתה== | ||
אדמו"ר הזקן{{הערה|שו"ע הרב או"ח סימן לו}}: נ: יהא ראשה כ[[ז|זיי"ן]], לפי שצריכה להיות שוה ל[[ן|נו"ן]] פשוטה בכל היכולת לכתחלה, שהרי שתיהן נקראות נוני"ן, אלא שזו כפופה וזו פשוטה, והפשוטה צריכה להיות ג"כ בענין שאם תכפפנה תהיה כפופה כמו שיתבאר ויהיה הראש קצר ומושבה התחתון משוך לצד שמאל היטב יותר מן הראש, שלא תדמה ל[[ב|בי"ת]], וצוארה קצת ארוך כדי להסמיך אות אצל ראשה (כמו שכתוב למעלה), ותהיה עגולה גם מלמטה לצד ימין וכן כל האותיות הכפופות צריכים להיות לכתחלה עגולות למטה שאם תפשטנה תהיה פשוטה. | אדמו"ר הזקן{{הערה|שו"ע הרב או"ח סימן לו}}: נ: יהא ראשה כ[[ז|זיי"ן]], לפי שצריכה להיות שוה ל[[ן|נו"ן]] פשוטה בכל היכולת לכתחלה, שהרי שתיהן נקראות נוני"ן, אלא שזו כפופה וזו פשוטה, והפשוטה צריכה להיות ג"כ בענין שאם תכפפנה תהיה כפופה כמו שיתבאר ויהיה הראש קצר ומושבה התחתון משוך לצד שמאל היטב יותר מן הראש, שלא תדמה ל[[ב|בי"ת]], וצוארה קצת ארוך כדי להסמיך אות אצל ראשה (כמו שכתוב למעלה), ותהיה עגולה גם מלמטה לצד ימין וכן כל האותיות הכפופות צריכים להיות לכתחלה עגולות למטה שאם תפשטנה תהיה פשוטה. | ||
| שורה 17: | שורה 19: | ||
בזהר חדש{{הערה|דף מא, ב}} מובא: | בזהר חדש{{הערה|דף מא, ב}} מובא: | ||
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=אנכי... א"י דכר. נ"כ נוקבא. ושפיר איהו, והכי קאמר, אני דכר ונוקבא כחדא, דהא נו"ן כפופה איהו נוקבא בכל אתר. אוף הכא אנכי כלא כחדא, אמאי נקט אנכי, ולא אני. אלא נ"כ תרי נוקבי אינון, ותנינן, כגוונא דשכינה לתתא, אוף הכי שכינה לעילא. וכלא אשתכח במלת אנכי, בחיבורא חדא. אנכי כללא דזכור, רזא דכל מהימנותא, נ"כ}} | {{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=אנכי... א"י דכר. נ"כ נוקבא. ושפיר איהו, והכי קאמר, אני דכר ונוקבא כחדא, דהא נו"ן כפופה איהו נוקבא בכל אתר. אוף הכא אנכי כלא כחדא, אמאי נקט אנכי, ולא אני. אלא נ"כ תרי נוקבי אינון, ותנינן, כגוונא דשכינה לתתא, אוף הכי שכינה לעילא. וכלא אשתכח במלת אנכי, בחיבורא חדא. אנכי כללא דזכור, רזא דכל מהימנותא, נ"כ}} | ||
כלומר, אותיות [[א]]' ו[[י]]' מורות על בחינת [[זעיר אנפין|המשפיע]] בחינת זכר, ואותיות נ' כ' מורות על [[השכינה]] הקדושה, שהיא גילוי בבחינת מקבל. ולמה אמר "אנכי" ולא "אני"? אלא מכיון שיש שני בחינות בשכינה הקדושה, יש שכינה למעלה ([[בינה]] או [[לאה]]) ויש שכינה לתתא ([[מלכות]], [[רחל]]) וכולם נרמזים במילה אנכי, כי כולם גילויים של הבורא יתברך שהוא יחיד ומיוחד, וזה סוד כל האמונה, נ' ברחל וכ' בלאה. | כלומר, אותיות [[א]]' ו[[י]]' מורות על בחינת [[זעיר אנפין|המשפיע]] בחינת זכר, ואותיות נ' כ' מורות על [[השכינה]] הקדושה, שהיא גילוי בבחינת מקבל. ולמה אמר "אנכי" ולא "אני"? אלא מכיון שיש שני בחינות בשכינה הקדושה, יש שכינה למעלה ([[בינה]] או [[לאה]]) ויש שכינה לתתא ([[מלכות]], [[רחל]]) וכולם נרמזים במילה אנכי, כי כולם גילויים של הבורא יתברך שהוא יחיד ומיוחד, וזה סוד כל האמונה, נ' ברחל וכ' בלאה. | ||
==קישורים חיצוניים== | |||
*אהרן לייב רסקין, '''[https://www.chabad.org/library/article_cdo/aid/137086/jewish/Nun.htm האות נו"ן]''', בתוך 'אותיות של אור - משמעות האל"ף-בי"ת העברי', בהוצאת [[ועד שיחות באנגלית]] {{בית חבד}} (אנגלית) | |||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} | ||