לדלג לתוכן

אי"ק בכ"ר

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
האות אי"ק בכ"ר
[[קובץ:{{{תמונה}}}|150px]]
אותיות האל"ף בי"ת
א ב ג ד ה ו
ז ח ט י כ ל
מ נ ס ע פ צ
  ק ר ש ת  
אותיות סופיות
ך ם ן ף ץ  
נקודות
אָ אַ אֵ אֶ אְ
  וׂ אֻ וּ אִ
נוטריקון - חילופי אותיות
אתב"ש · אי"ק בכ"ר · אלב"מ · אכב"י ·
רל"א שערים · גימטריא · כתב מזוזה
סוגי אותיות
אתוון רברבין · אתוון זעירין · תגים
המחשבה · הדיבור · החקיקה · הכתיבה
רשימו · אש שחורה · אש לבנה
עיבוד ממוחשב של ציור מתוך המדור 'מה נשתנה' שהתפרסם בגליון שמועסן מיט קינדער און יונגד, בחודש אלול תש"ט

אי"ק בכ"ר הוא סוג נוטריקון, במסגרתו, כל האותיות שיש להם גימטריא קטנה זהה (ערך מספרי זהה כאשר מורידים את האפסים מהערך המספרי שלהם) מתחלפות זו בזו.

בתורת החסידות מבואר, שהאותיות אי"ק רומזות על עבודת השם באופן הרגיל, ואילו האותיות בכ"ר רומזות על עבודת התשובה.

האותיות המתחלפות זו בזו[עריכה | עריכת קוד מקור]

העיקרון המנחה של סוג נוטריקון זה, הוא החלפת אותיות בעלות ערך גימטרי זהה אחרי שמורידים מהם את האפסים: 1-10-100, 2-20-200, 3-30-300.

א י ק
ב כ ר
ג ל ש
ד מ ת
ה נ ך
ו ס ם
ז ע ן
ח פ ף
ט צ ץ

רמזים בביאור הסימן[עריכה | עריכת קוד מקור]

בעלי הרמז מצאו רמזים שונים שניתן למצוא בביטוי זה:

  • האות אל"ף היא האות הראשונה וה'בכורה' באותיות, והגימטריא של האות אל"ף עם המילוי שלה הוא 111 (א=1 ל=30 ף=80), בגימטריא 'איק', ואותיות אלו הם גם הבכורות כל אחת בקטגוריה שלהם: א - באחדות, י - בעשיריות, ק - במאות, (וא' - באלפים)[1].
  • הבכור יורש פי שניים משאר האחים, והדבר רמוז בכך שהשווי בגימטריא של האותיות 'בכֹר' בכתיב חסר כפי שהן מופיעות בתורה - כפולות מהערך המספרי של אותיות 'אי"ק'.

בתורת החסידות[עריכה | עריכת קוד מקור]

האותיות אי"ק הן הראשונות שבחטיבות המספרים 'יחידות עשרות מאות', והאותיות בכ"ר הן השניות. הראשונות מורות על העבודה הרגילה בקיום תורה ומצוות והאחרונות על עבודת התשובה[2].

בחסידות מבואר באריכות ובפרטות הקשר של אותיות אלו: א. לעבודה עצמה, ב. לפעולתה בזיכוך העולמות, ג. לפעולתה בהמשכת האלוקות, ד. לדרגות בנפש, ה. לעולמות, ו. לספירות[3].

בעבודת השם[עריכה | עריכת קוד מקור]

האותיות אי"ק רומזות לעבודה הרגילה בתורה ומצוות באופן הרגיל, ואילו האותיות בכ"ר רומזות לעבודת התשובה, שהיא התכלית של בריאת העולם, להתגבר על ההעלם והסתר ולהמשיך את האור דווקא בעולמות למטה.

ולכן האותיות שרומזות על תשובה קשורות עם כפל, כיון שהתשובה בכללותה קשורה עם כפל מכמה בחינות: הן בפעולה עצמה שהתשובה כוללת שני חלקים, חרטה ווידוי, הן בפעולת התשובה שפועלת בשתי הנפשות, והן באור שהיא ממשיכה, שממשיכה גם אור מקיף וגם אור פנימי, גם אור ישר וגם אור חוזר.

הערות שוליים

  1. חמישה חומשי תורה מחוקקי יהודה בראשית לד, א.
  2. ונקודת הביאור בזה היא על פי המבואר באוה"ת פרשת בא עמ' שלה, שאי"ק הן בחינת ברכה ובכ"ר הם בחינת בכורה. ולפני כן מוסבר שם (מתחיל מעמ' שלב), שברכה היא ההמשכה שע"י תומ"צ ובכורה הוא עניין התשובה.
  3. מבואר בפרטות בספר הערכים חב"ד, מערכת האותיות עמ' שב ואילך.