אור ישר: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (החלפת טקסט – " תו"א " ב־" תורה אור ")
 
(10 גרסאות ביניים של 6 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{פירוש נוסף|נוכחי=אור ישר|אחר=פירושים נוספים באור|ראו=[[אור (פירושונים)]]}}
{{פירוש נוסף|נוכחי=אור ישר|אחר=פירושים נוספים באור|ראו=[[אור (פירושונים)]]}}
{{סדר ההשתלשלות}}
'''אור ישר''' הינו גילוי והמשכת ההארה מ[[שם הוי']] להיות מקור להתהוות העולמות, כי הוי"ה מלשון התהוות. והיינו המשכת אור שב[[סדר השתלשלות|סדר ההשתלשלות]] מלמעלה למטה.
'''אור ישר''' הינו גילוי והמשכת ההארה מ[[שם הוי']] להיות מקור להתהוות העולמות, כי הוי"ה מלשון התהוות. והיינו המשכת אור שב[[סדר השתלשלות|סדר ההשתלשלות]] מלמעלה למטה.


ונקרא אור ישר בגלל שלשה טעמים: -
קיימים שלושה טעמים לכינוי אור ישר להמשכה זו: -


א) להבדיל מאור העיגול ([[סובב כל עלמין]]), שאין לו ראש וסוף - דבר המלמד על היותו בלי גבול, אבל אור ישר הנמשך מלמעלה למטה, יש לו ראש וסוף, שהרי מאיר מהמאור אל ה[[נברא|נבראים]] להחיותם, והוא אור הבא בהגבלה.
א) להבדיל מאור העיגול ([[סובב כל עלמין]]), שאין לו ראש וסוף - דבר המלמד על היותו בלי גבול, לאור ישר הנמשך מלמעלה למטה, יש ראש וסוף, שהרי מאיר מהמאור אל ה[[נברא|נבראים]] להחיותם, והוא אור הבא בהגבלה.


ב) להבדיל מ[[אור חוזר]] המאיר מלמטה למעלה, מהתהפכות החושך לאור, שזה תכלית הכוונה, ולכן האור מאיר שם ביתר שאת, בבחינת רצון העליון - אין סוף ב"ה.
ב) להבדיל מ[[אור חוזר]] המאיר מלמטה למעלה, מהתהפכות החושך לאור, שזו תכלית הכוונה, ולכן האור מאיר שם ביתר שאת, בבחינת [[רצון העליון]] - אין סוף ב"ה.


ואילו אור ישר - עם היות שהוא אור הבא מעצם המאור (ולא כמו אור חוזר שרק מוחזר מעצם שאינו מאיר מצד עצמו), מכל מקום הריהו בא בהגבלה.
ואילו אור ישר - עם היות שהוא אור הבא מעצם המאור (ולא כמו אור חוזר שרק מוחזר מעצם שאינו מאיר מצד עצמו), מכל מקום הריהו בא בהגבלה.


ג) להיותו "ישר" - בלי שינוי בפנימיותו - בעצם מהותו, שכמו שהיה קודם שנברא העולם, שהיה אור אלקי - בהיותו כלול בשורשו ומקורו אין-סוף ב"ה - כמו [[אור השמש בשמש]], שאז היה בטל ומאוחד ממש במקורו, כך גם לאחר שנברא העולם, שאף על פי שנמשך האור לאחר ה[[צמצום]] בבחינת גבול, עם כל זאת - בפנימיותו ובעצם מהותו לא נשתנה, והוא אור אלוקי, וכמו שכתוב "[[אני הוי' לא שניתי]]" - לא השתניתי, והוא ישר - כמו שהוא למעלה כך הוא למטה.
ג) להיותו "ישר" - בלי שינוי בפנימיותו - בעצם מהותו, שכמו שהיה קודם שנברא העולם, שהיה אור אלקי - בהיותו כלול בשורשו ומקורו אין-סוף ברוך הוא - כמו [[אור השמש בשמש]], שאז היה בטל ומאוחד ממש במקורו, כך גם לאחר שנברא העולם, שאף על פי שנמשך האור לאחר ה[[צמצום]] בבחינת גבול, עם כל זאת - בפנימיותו ובעצם מהותו לא נשתנה, והוא אור אלוקי, וכמו שכתוב "[[אני הוי' לא שניתי]]" - לא השתניתי, והוא ישר - כמו שהוא למעלה כך הוא למטה.


==ראו גם==
==ראו גם==
שורה 16: שורה 18:


==מקורות לעיון:==
==מקורות לעיון:==
*אגה"ק כ. לא., [[תורה אור]] ה. א, לג. א, [[תניא]] כ"א.
*[[אגרת הקודש]] כ. לא., [[תורה אור]] ה. א, לג. א, [[תניא]] כ"א.


{{סגל}}
{{סגל}}
{{אור}}
[[קטגוריה:אורות וכלים]]
[[קטגוריה:אורות וכלים]]
[[קטגוריה:תורת החסידות]]

גרסה אחרונה מ־00:59, 15 באפריל 2024

סדר השתלשלות
לפני הצמצום
עצמות ומהות · מאור · אור אין סוף · עשר ספירות הגנוזות · יחיד · אחד ויחיד · קדמון · טהירו עילאה
הצמצום והקו
צמצום הראשון · טהירו תתאה · מקום פנוי · רשימו · נקודה קו שטח · קו וחוט · עגולים ויושר · אור מקיף · אור פנימי · ראש תוך סוף
בי"ע דכללות
אבי"ע (השתלשלות כללית)

אדם קדמון · עולם העקודים · עולם התוהו · אור ישר · אור חוזר · שם ע"ב · שם ס"ג · שם מ"ה · שם ב"ן

אבי"ע דפרטות
עולמות אצילות בריאה יצירה עשיה

עולם האצילות · עולם הבריאה · עולם היצירה · עולם העשייה · בי"ע · פרסא

סוגי השתלשלות
יש מאין · עילה ועלול · קפיצה ודילוג · אין ערוך


אור ישר הינו גילוי והמשכת ההארה משם הוי' להיות מקור להתהוות העולמות, כי הוי"ה מלשון התהוות. והיינו המשכת אור שבסדר ההשתלשלות מלמעלה למטה.

קיימים שלושה טעמים לכינוי אור ישר להמשכה זו: -

א) להבדיל מאור העיגול (סובב כל עלמין), שאין לו ראש וסוף - דבר המלמד על היותו בלי גבול, לאור ישר הנמשך מלמעלה למטה, יש ראש וסוף, שהרי מאיר מהמאור אל הנבראים להחיותם, והוא אור הבא בהגבלה.

ב) להבדיל מאור חוזר המאיר מלמטה למעלה, מהתהפכות החושך לאור, שזו תכלית הכוונה, ולכן האור מאיר שם ביתר שאת, בבחינת רצון העליון - אין סוף ב"ה.

ואילו אור ישר - עם היות שהוא אור הבא מעצם המאור (ולא כמו אור חוזר שרק מוחזר מעצם שאינו מאיר מצד עצמו), מכל מקום הריהו בא בהגבלה.

ג) להיותו "ישר" - בלי שינוי בפנימיותו - בעצם מהותו, שכמו שהיה קודם שנברא העולם, שהיה אור אלקי - בהיותו כלול בשורשו ומקורו אין-סוף ברוך הוא - כמו אור השמש בשמש, שאז היה בטל ומאוחד ממש במקורו, כך גם לאחר שנברא העולם, שאף על פי שנמשך האור לאחר הצמצום בבחינת גבול, עם כל זאת - בפנימיותו ובעצם מהותו לא נשתנה, והוא אור אלוקי, וכמו שכתוב "אני הוי' לא שניתי" - לא השתניתי, והוא ישר - כמו שהוא למעלה כך הוא למטה.

ראו גם[עריכה | עריכת קוד מקור]

מקורות לעיון:[עריכה | עריכת קוד מקור]

(חלק מהחומר בערך נלקח מהספר "ערכים בחסידות")
אור
אור אין סוף
אור · אור אין סוף - המושג · אור אין סוף - מדריגות שבו · אור אין סוף - ספירות שבו · אור אין סוף - קוים שבו · אור אין סוף - הרמז למציאותו בחז"ל · אור אין סוף - הרצון לעולמות שבו
המאורות, ומקורות אור
אור החמה · אור הלבנה · אור הכוכבים · אור האבוקה ·אור הנר ·אור היום · אור שבעת הימים
עניינים שונים באור (לפי א-ב)
אור (בהירות) · אור בהיר · אור הדולק · אור הכלול · אור המאיר · אור הסובב ואור הממלא · אור הסובב כל עלמין · אור הממלא כל עלמין · אור המשפיע ואור המקבל · אור המשפיע · אור המתנוצץ · אור הנכפל · אור המתפשט · אור הנשמה דבי"ע · אור העולה על כולנה · אור הקו · אור השורף · אור השחר · אור זרוע לצדיק · אור חדש · אור הוי' · אור ישר · אור חוזר · אור ישראל · אור מים רקיע · אור מקיף · אור "נוגה" · אור עולם · אור פניך · אורות פשוטים · אור פנימי · אור קדמאה · אור קדמון · אור של תולדה · אור שנברא ביום הראשון · אורה של ירושלים · אורות שנבראו קודם בריאת העולם · אורו של משיח
אור ביחס לעניין אחר
אור - ביחס לאויר · אור - ביחס להארה · אור - ביחס לאורה · אור - ביחס לחושך · אור - ביחס לחיות · אור - ביחס ליום · אור - ביחס לכח · אורות דספירות - ביחס לכלים · אור - ביחס לרז · אור - ביחס לשלמה · אור - ביחס לשם · אור - ביחס לשמים · אור - ביחס לשפע · אורה - ביחס לששון ויקר · אורות דספירות - פשיטותם וציורם
שונות
אור השמש בשמש · אור וזיו · אור חיות וכח · אור לארבעה עשר · אור מים רקיע · אורות מתחלפים · התעבות האורות · ביטול האור למאור