אוהל אדמו"ר הצמח צדק והמהר"ש: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
 
(79 גרסאות ביניים של 23 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
[[קובץ:אוהל אדמור הצמח צדק ואדמור מהרש.jpg|שמאל|ממוזער|250px|מבנה ה[[אוהל]]]]'''[[אוהל]] [[אדמו"ר הצמח צדק]] ו[[אדמו"ר מהר"ש]]''' הוא בעיירה [[ליובאוויטש]], שם נקברו ונפטרו. האוהל ממוקם בתוך בית העלמין היהודי, אשר נהרס במשך השנים, וכיום רק מעט מציבות שרדו ממנו.  
{{עריכה|ערוך בצורת כתבה}}
[[קובץ:גבריאל גורדון - אוהל ליובאוויטש.jpeg|ממוזער|שמאל|הרב [[גבריאל גורדון]], יו"ר הארגון 'ליובאוויטש - רוסיה - המקומות הקדושים', המתחזק ומשמר את האוהל, בית העלמין וחצר רבותינו בעיירה, מדליק את נר התמיד של כ"ק [[אדמו"ר מהר"ש]]]]
[[קובץ:אוהל הצמח צדק והמהרש על רקע בית העלמין.jpg|ממוזער|שמאל|אוהל הצמח צדק והמהר"ש על רקע בית העלמין בליובאוויטש]]
'''[[אוהל (קבר הצדיק)|אוהל]] [[אדמו"ר הצמח צדק]] ו[[אדמו"ר מהר"ש]]''' הוא בעיירה [[ליובאוויטש]], שם [[הסתלקות|הסתלקו]] ונקברו. האוהל ממוקם בתוך בית העלמין היהודי, אשר נהרס במשך השנים ושוקם מספר פעמים ובשנים האחרונות חודש ושוקם על ידי הרב [[גבריאל גורדון]] בהדרכת רבני חב"ד.
 
==ביקןרי אדמו"ר הרש"ב באוהל==
אדמו"ר הרש"ב ביקר באוהל פעמים רבות.
 
כך גם תלמידי ישיבת תומכי תמימים באו להתפלל תדיר באוהל.


== ביקור אדמו"ר הריי"צ באוהל ==
== ביקור אדמו"ר הריי"צ באוהל ==
בערב [[ר"ח]] [[אלול]] שנת [[תרפ"ב]] נסע [[אדמו"ר הריי"צ]] לליובאוויטש להשתטח באהלי הקודש. בהיותו שם חזר [[מאמר]] [[חסידות]] בבית הכנסת אשר בבית החומה. הייתה זאת הפעם היחידה שביקר בליובאוויטש אחרי קבלת נשיאות חב"ד.
== חורבן האוהל בימות [[השואה]] ==
[[קובץ:מציבות רבותינו לאחר השואה.jpg|שמאל|ממוזער|מציבות [[אדמו"ר הצמח צדק]] ו[[אדמו"ר המהר"ש]] אחרי [[השואה]]. ה'[[אוהל (קבר הצדיק)|אוהל]]' שהיה סביב נהרס קודם בידי הגויים המקומיים]]
בקיץ [[תש"א]] תקופת השואה, כבשו הגרמנים את העיירה. ב[[י"ד בחשוון]] [[תש"ב]] רצחו את כל 483 היהודים אשר בה.


בערב [[ר"ח]] [[אלול]] שנת [[תרפ"ב]] נסע כ"ק [[אדמו"ר הריי"צ]] לליובאוויטש להשתטח באהלי הקודש. בהיותו שם חזר [[מאמר]] [[חסידות]] בבית הכנסת אשר בבית החומה. היתה זאת הפעם היחידה שביקר בליובאוויטש אחרי קבלת נשיאות חב"ד.
בתקופה שנחרבה החצר נחרב גם האהל. גם בית המדרש המחובר לאהל נחרב והנכרים גנבו את כתלי הגדר. כשהרוסים החלו להדוף את הנאצים מ[[רוסיה]] נפגעה העיירה ליובאוויטש קשות מהקרבות ורובה נחרבה, והמצבות באוהל ניזוקו ונפלו.


== חורבן האוהל בימות השואה ==
בשנת [[תרפ"ד]] (1924) השתדל אדמו"ר הריי"צ לתקן את האהל, אמנם המצב הכללי הלך והחמיר במשך השנים.
בקיץ [[תש"א]] כבשו הגרמנים את העיירה. ב[[ג' חשוון]] [[תש"ב]] רצחו את כל 483 היהודים אשר בה, הי"ד.


בתקופה שנחרבה החצר נחרב גם האהל. גם בית המדרש המחובר לאהל נחרב והנכרים גנבו את כתלי הגדר. בשנת [[תרפ"ד]] (1924) השתדל כ"ק אדמו"ר מוהריי"צ נ"ע לתקן את האהל, אמנם המצב הכללי הלך והחמיר במשך השנים.
בימי [[מלחמת העולם השנייה]], בעת שהנאצים [[יימח שמו|ימ"ש]] הרגו את יהודי העיירה, הם הרסו גם את האוהל הקדוש.


== בניית המצבות מחדש ==
== בניית המצבות מחדש ==
[[קובץ:הקמת הגדר סביב מצבות רבותינו.jpg|שמאל|ממוזער|אחרי שיקום המצבות והקמת גדר סביבם]]
רדיפות הקומוניסטים, והמרחק בין הקהילות החשובות של חב"ד בטשקנט סמרקנד וגם מוסקבה, גרמה לחוסר במתפללים בציוני רבותינו, וככל הנראה הגיעו בודדים בלבד.


האפשרות הראשונה שהיתה לאחדים מאנ"ש לבוא לליובאוויטש, היתה בשנת [[תשכ"ו]]. לצורך זה נסע הרב [[דוד גורביץ]], מסמרקנד הרחוקה אל ליובאוויטש, והקים שם את מצבות כ"ק אדמו"ר ה"צמח צדק" וכ"ק אדמומוהרנ"ע ההרוסות.
בשנת [[תשכ"ו]] התפתחה יוזמה לשיקום המציבות, לצורך זה נסע הרב [[אבא דוד גורביץ]], מ[[טשקנט]] הרחוקה אל ליובאוויטש, והקים שם את מצבות אדמו"ר הצמח צדק ואדמוהמהר"ש ההרוסות ובנה סביבם גדר.
 
את האהל בנו מחדש בשנת [[תשמ"ט]], הרב [[דוד נחשון]] ור' [[אבי טאוב]]. מאז ואילך מרבים אנ"ש לנסוע לליובאוויטש, לבקר בחצר רבותינו ולהשתטח על ציוני רבותינו.


==בניית האוהל מחדש ==
כפי שנכתב למעלה, נטמנו אדמו"ר הצמח צדק ובנו, אדמו"ר המהר"ש בליובאוויטש. בימי מלחמת העולם השנייה, בעת שהנאצים ימ"ש הרגו את יהודי העיירה, הם הרסו גם את האוהל הקדוש.


עברו שנים רבות ובשנת [[תשכ"ח]] החליטו שניים מהחסידים שנשארו ברוסיה - ר' [[מוטל קוזלינר]] ור' [[דוד אבא גורביץ']] לדאוג לשיפוץ ובניית האוהל שנהרס כחמישים שנה קודם לכן, לשפצו, לנקות ולפנות את ההרס הרב שהיה במקום ולסמנו בגדר שתהווה כבוד וציון דרך לחסידים שיבואו להתפלל במקום.
עברו שנים רבות ובשנת [[תשכ"ו]] החליטו שניים מהחסידים שנשארו ב[[רוסיה]] - ר' [[מוטל קוזלינר]] ור' [[דוד אבא גורביץ']] לדאוג לשיפוץ ובניית האוהל שנהרס כחמישים שנה קודם לכן, לשפצו, לנקות ולפנות את ההרס הרב שהיה במקום ולסמנו בגדר שתהווה כבוד וציון דרך לחסידים שיבואו להתפלל במקום.
באותה תקופה עדיין שלט ברוסיה השלטון הסובייטי, ומשימה של שיפוץ אוהל קדוש הייתה בגדר חלום, אך שני חסידים נועזים אלו לא התפעלו והחליטו לעשות את המלאכה בכל מחיר. לאחר מאמצים רבים הם השיגו את סכום הכסף הנדרש ואז יצא ר' דוד אבא להמשך המלאכה.
באותה תקופה עדיין שלט ב[[רוסיה]] השלטון הסובייטי, ומשימה של שיפוץ אוהל קדוש הייתה בגדר חלום, אך שני חסידים נועזים אלו לא התפעלו והחליטו לעשות את המלאכה בכל מחיר. לאחר מאמצים רבים הם השיגו את סכום הכסף הנדרש ואז יצא ר' דוד אבא להמשך המלאכה.


ר' דוד אבא שהתגורר באותה העת ב[[טשקנט]] לקח את ילדו בן התשע והחל לנוע לכיוון העיירה ליובאוויטש. אחת התחנות בדרך הארוכה הייתה בעיירה [[חרקוב]] שם פגש ר' דוד אבא את החסיד הישיש ר' [[שניאור זלמן סקבלו]] שלמד בצעירותו בעיירה ליובאוויטש. ר' דוד אבא חשב לצרף לנסיעתו את סקבלו, אך תשישותו הרבה לא איפשרה זאת. סקבלו המליץ לצרף לנסיעה במקומו את שכנתו גב' שרה פסיא שגרה בעברה בעיירה רודניא הסמוכה לליובאוויטש אך גם היא סירבה להצעה עקב תשישות, שרה פסיא מסרה לדוד אבא את שמו של קרוב משפחה שגר בעיירה רודניא - ר' נחום לבקובסקי שמו.
ר' דוד אבא שהתגורר באותה העת ב[[טשקנט]] לקח את ילדו בן התשע והחל לנוע לכיוון העיירה ליובאוויטש. אחת התחנות בדרך הארוכה הייתה בעיירה [[חרקוב]] שם פגש ר' דוד אבא את החסיד הישיש ר' [[שניאור זלמן סקבלו]] שלמד בצעירותו בעיירה ליובאוויטש. ר' דוד אבא חשב לצרף לנסיעתו את סקבלו, אך תשישותו הרבה לא איפשרה זאת. סקבלו המליץ לצרף לנסיעה במקומו את שכנתו גב' שרה פסיא שגרה בעברה בעיירה רודניא הסמוכה לליובאוויטש אך גם היא סירבה להצעה עקב תשישות, שרה פסיא מסרה לדוד אבא את שמו של קרוב משפחה שגר בעיירה רודניא - ר' נחום לבקובסקי שמו.
שורה 29: שורה 40:
בליובאוויטש הם פגשו בגוי מקומי שיחד עם אשתו הובילם למרכז היער, שם הסיטה אשת הגוי כמה שיחים ואז נגלו לעיניהם שתי מצבות, האחת של האדמו"ר הצמח צדק והשנייה של האדמו"ר המהר"ש. בשלב זה ביקש דוד אבא מהגויים שיחזרו לביתם וישאירו אותו לבדו בכדי שיוכל להתפלל על קברי אבותיו. כשהלכו הגויים החלו הוא ובנו בניקוי המצוב וגיזום הצמחייה שמסביב. לאחר עבודה מאומצת היה המקום נקי וכשיר להתקנת הגדר. ר' דוד אבא צייר תרשים של מבנה הגדר, שתוכל להתאים למקום ולא תתקע בעצים שמסביב.
בליובאוויטש הם פגשו בגוי מקומי שיחד עם אשתו הובילם למרכז היער, שם הסיטה אשת הגוי כמה שיחים ואז נגלו לעיניהם שתי מצבות, האחת של האדמו"ר הצמח צדק והשנייה של האדמו"ר המהר"ש. בשלב זה ביקש דוד אבא מהגויים שיחזרו לביתם וישאירו אותו לבדו בכדי שיוכל להתפלל על קברי אבותיו. כשהלכו הגויים החלו הוא ובנו בניקוי המצוב וגיזום הצמחייה שמסביב. לאחר עבודה מאומצת היה המקום נקי וכשיר להתקנת הגדר. ר' דוד אבא צייר תרשים של מבנה הגדר, שתוכל להתאים למקום ולא תתקע בעצים שמסביב.


לאחר שסיים חזר דוד אבא לרודניא והצליח לשכנע את אחד מהמפעלים שירכיבו עבורו את הגדר. מכיוון שהכנת הגדר לקחה כשבוע נאלץ דוד אבא לנסוע ולהמתין בעיר הגדולה - מוסקבה בכדי שלא ייתפס. כשהייתה הגדר מוכנה נולדה בעייה חדשה: בעלי המפעל שהבינו למה הולכת לשמש הגדר לא הסכימו לבצע בעצמם את ההתקנה שמסמלת את השתתפותם במבצע יהודי שנוגד לחוקי הקומניזם. לאחר השתדלות רבה נמצא הפועל שהסכים להסיע את הגדר למקום שם הוא עבד יחד עם ר' דוד אבא (שהרגיש זכות נפלאה להשתתף בבניה עצמה) והם הקימו את הגדר.
לאחר שסיים חזר דוד אבא לרודניא והצליח לשכנע את אחד מהמפעלים שירכיבו עבורו את הגדר. מכיוון שהכנת הגדר לקחה כשבוע נאלץ דוד אבא לנסוע ולהמתין בעיר הגדולה - [[מוסקבה]] בכדי שלא ייתפס. כשהייתה הגדר מוכנה נולדה בעייה חדשה: בעלי המפעל שהבינו למה הולכת לשמש הגדר לא הסכימו לבצע בעצמם את ההתקנה שמסמלת את השתתפותם במבצע יהודי שנוגד לחוקי הקומניזם. לאחר השתדלות רבה נמצא הפועל שהסכים להסיע את הגדר למקום שם הוא עבד יחד עם ר' דוד אבא (שהרגיש זכות נפלאה להשתתף בבניה עצמה) והם הקימו את הגדר.
 
סיפור ההקמה נשאר בסוד עד ליציאת משפחת גורביץ' מ[[רוסיה]] בשנת [[תשל"א]]. ב[[תשרי]] [[תשל"ב]] - כמה חודשים לאחר יציאתם, הגיע דוד אבא לרבי מלך המשיח, שם הוא כתב דו"ח מפורט עם כל פרטי ההקמה. לאחר תקופה נודע לו שהרבי לו קיבל את הדו"ח והוא התיישב לכתוב דו"ח נוסף עליו ענה הרבי '''תשואות חן'''.
 
כעשרים שנה לאחר מכן, לאחר התפרקותה של ברית המועצות, שב ר' דוד אבא לליובאוויטש, שם הוא ראה את האוהל המפואר שבנו ר' [[דוד נחשון]] ור' [[אבי טאוב]] בשנת [[תנש"א]] כיאה לציוני [[רבותינו נשיאנו]].{{הערה|1=[http://www.chabad.info/bm/index.php?magazine=bm_&status=goto_id&id=9 כתבה בבית משיח על בניית האוהל]}}
 
== בניית האוהל מחדש ==
[[קובץ:מהרש.jpg|250px|ממוזער|שמאל|האוהל לאחר בנייתו]]
את האהל בנו מחדש בשנת [[תשמ"ט]], הרב [[דוד נחשון]] ור' [[אבי טאוב]].
 
לאחר נפילת השלטון הקומוניסטי, החלו אנ"ש לנסוע לליובאוויטש, לבקר בחצר רבותינו ולהשתטח על ציוני רבותינו.
 
{{הערה|[https://chabad.info/magazine/260510/ ר' אבי טאוב ע"ה בהקמת האוהל בעיירה ליובאוויטש {{אינפו}}]}}
 
== האוהל כיום ==
[[קובץ:שיפוצים-באוהל-בליובאוויטש.JPG|שמאל|ממוזער|שיפוצים באוהל]]
[[קובץ:אבא דוד גורביץ שחזור הקמת מצבות ליובאוויטש.jpeg|שמאל|ממוזער|הרב אבא דוד גורביץ במהלך שחזור הקמת מצבות אדמו"רי ליובאוויטש]]
בשנים האחרונות עבר בית העלמין בליובאוויטש שיפוץ נרחב שעיקר השיפוצים מתמקדים באוהל.
 
הסירו מהאוהל את הגג{{הערה|עפ"י הנחיית [[הרבי]] ב[[אוהל אדמו"ר הריי"צ]]{{מקור}}}}.
 
'''בית כנסת העקידה''' שוחזר{{הערה|[https://chabad.info/news/623586/ התרגשות בעיירה ליובאוויטש: שוחזר "בית הכנסת של העקדה"{{אינפו}}]}}
 
ודרך מיוחדת נסללה מ'''חצר רבותינו נשיאנו''' אל ה'''אוהל'''.
 
{{ליובאוויטש}}


סיפור ההקמה נשאר בסוד עד ליציאת משפחת גורביץ' מרוסיה בשנת [[תשל"א]]. ב[[תשרי]] [[תשל"ב]] - כמה חודשים לאחר יציאתם, הגיע דוד אבא לרבי מלך המשיח, שם הוא כתב דו"ח מפורט עם כל פרטי ההקמה. לאחר תקופה נודע לו שהרבי לו קיבל את הדו"ח והוא התיישב לכתוב דו"ח נוסף עליו ענה הרבי '''תשואות חן'''.
== ראו גם ==
*[[אוהל אדמו"ר הריי"צ]]
*[[אוהל (קבר הצדיק)]]
*[[אוהל הרבניות]]


כעשרים שנה לאחר מכן, לאחר התפרקותה של ברית המועצות, שב ר' דוד אבא לליובאוויטש, שם הוא ראה את האוהל המפואר שבנו ר' [[דוד נחשון]] ור' [[אבי טאוב]] בשנת [[תשנ"א]] כיאה לציוני [[רבותינו נשיאנו]].{{הערת שוליים|1=[http://www.chabad.info/bm/index.php?magazine=bm_&status=goto_id&id=9 כתבה בבית משיח על בניית האוהל]}}
==קישורים חיצוניים==
*[[שניאור ברגר]], '''[https://chabadpedia.co.il/images/e/e1/%D7%94%D7%A7%D7%9E%D7%AA_%D7%90%D7%95%D7%94%D7%9C_%D7%A8%D7%91%D7%95%D7%AA%D7%99%D7%A0%D7%95_%D7%91%D7%9C%D7%99%D7%95%D7%91%D7%90%D7%95%D7%95%D7%99%D7%98%D7%A9.pdf הקמת אוהל רבותינו נשיאינו בליובאוויטש]''', ראיון עם הרב [[דוד נחשון]], שבועון בית משיח גליון 1018 עמוד 33
*שניאור ברגר, '''[https://chabadpedia.co.il/images/e/e9/%D7%94%D7%A7%D7%9E%D7%AA_%D7%92%D7%93%D7%A8_%D7%9E%D7%A6%D7%99%D7%91%D7%95%D7%AA_%D7%A8%D7%91%D7%95%D7%AA%D7%99%D7%A0%D7%95_%D7%9C%D7%99%D7%95%D7%91%D7%90%D7%95%D7%95%D7%99%D7%98%D7%A9_%D7%93%D7%95%D7%93_%D7%92%D7%95%D7%A8%D7%91%D7%99%D7%A5.pdf הקמת גדר מצבות רבותינו נשיאינו]''', ראיון עם הרב [[דוד אבא גורביץ']], שבועון בית משיח גליון ח' טבת תשס"ג עמוד 24
*אהליאב אבוטבול, '''[https://chabadpedia.co.il/images/2/23/%D7%91%D7%99%D7%93_%D7%A8%D7%91%D7%A0%D7%99_%D7%97%D7%91%D7%93_%D7%91%D7%9C%D7%99%D7%95%D7%91%D7%90%D7%95%D7%95%D7%99%D7%98%D7%A9.pdf הכרעות בית דין רבני חב"ד בבית החיים בליובאוויטש]''', בתוך 'העיירה ליובאוויטש מתעוררת', שבועון בית משיח גליון 944 עמוד 76
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:מושגים כלליים]]
 
[[קטגוריה:אוהלי רבותינו נשיאינו]]
[[קטגוריה:ליובאוויטש]]

גרסה אחרונה מ־06:56, 31 ביולי 2024

ערך זה זקוק לעריכה: הסיבה לכך היא: ערוך בצורת כתבה.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. אם אתם סבורים כי אין בדף בעיה, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
הרב גבריאל גורדון, יו"ר הארגון 'ליובאוויטש - רוסיה - המקומות הקדושים', המתחזק ומשמר את האוהל, בית העלמין וחצר רבותינו בעיירה, מדליק את נר התמיד של כ"ק אדמו"ר מהר"ש
אוהל הצמח צדק והמהר"ש על רקע בית העלמין בליובאוויטש

אוהל אדמו"ר הצמח צדק ואדמו"ר מהר"ש הוא בעיירה ליובאוויטש, שם הסתלקו ונקברו. האוהל ממוקם בתוך בית העלמין היהודי, אשר נהרס במשך השנים ושוקם מספר פעמים ובשנים האחרונות חודש ושוקם על ידי הרב גבריאל גורדון בהדרכת רבני חב"ד.

ביקןרי אדמו"ר הרש"ב באוהל[עריכה | עריכת קוד מקור]

אדמו"ר הרש"ב ביקר באוהל פעמים רבות.

כך גם תלמידי ישיבת תומכי תמימים באו להתפלל תדיר באוהל.

ביקור אדמו"ר הריי"צ באוהל[עריכה | עריכת קוד מקור]

בערב ר"ח אלול שנת תרפ"ב נסע אדמו"ר הריי"צ לליובאוויטש להשתטח באהלי הקודש. בהיותו שם חזר מאמר חסידות בבית הכנסת אשר בבית החומה. הייתה זאת הפעם היחידה שביקר בליובאוויטש אחרי קבלת נשיאות חב"ד.

חורבן האוהל בימות השואה[עריכה | עריכת קוד מקור]

מציבות אדמו"ר הצמח צדק ואדמו"ר המהר"ש אחרי השואה. ה'אוהל' שהיה סביב נהרס קודם בידי הגויים המקומיים

בקיץ תש"א תקופת השואה, כבשו הגרמנים את העיירה. בי"ד בחשוון תש"ב רצחו את כל 483 היהודים אשר בה.

בתקופה שנחרבה החצר נחרב גם האהל. גם בית המדרש המחובר לאהל נחרב והנכרים גנבו את כתלי הגדר. כשהרוסים החלו להדוף את הנאצים מרוסיה נפגעה העיירה ליובאוויטש קשות מהקרבות ורובה נחרבה, והמצבות באוהל ניזוקו ונפלו.

בשנת תרפ"ד (1924) השתדל אדמו"ר הריי"צ לתקן את האהל, אמנם המצב הכללי הלך והחמיר במשך השנים.

בימי מלחמת העולם השנייה, בעת שהנאצים ימ"ש הרגו את יהודי העיירה, הם הרסו גם את האוהל הקדוש.

בניית המצבות מחדש[עריכה | עריכת קוד מקור]

אחרי שיקום המצבות והקמת גדר סביבם

רדיפות הקומוניסטים, והמרחק בין הקהילות החשובות של חב"ד בטשקנט סמרקנד וגם מוסקבה, גרמה לחוסר במתפללים בציוני רבותינו, וככל הנראה הגיעו בודדים בלבד.

בשנת תשכ"ו התפתחה יוזמה לשיקום המציבות, לצורך זה נסע הרב אבא דוד גורביץ, מטשקנט הרחוקה אל ליובאוויטש, והקים שם את מצבות אדמו"ר הצמח צדק ואדמו"ר המהר"ש ההרוסות ובנה סביבם גדר.


עברו שנים רבות ובשנת תשכ"ו החליטו שניים מהחסידים שנשארו ברוסיה - ר' מוטל קוזלינר ור' דוד אבא גורביץ' לדאוג לשיפוץ ובניית האוהל שנהרס כחמישים שנה קודם לכן, לשפצו, לנקות ולפנות את ההרס הרב שהיה במקום ולסמנו בגדר שתהווה כבוד וציון דרך לחסידים שיבואו להתפלל במקום. באותה תקופה עדיין שלט ברוסיה השלטון הסובייטי, ומשימה של שיפוץ אוהל קדוש הייתה בגדר חלום, אך שני חסידים נועזים אלו לא התפעלו והחליטו לעשות את המלאכה בכל מחיר. לאחר מאמצים רבים הם השיגו את סכום הכסף הנדרש ואז יצא ר' דוד אבא להמשך המלאכה.

ר' דוד אבא שהתגורר באותה העת בטשקנט לקח את ילדו בן התשע והחל לנוע לכיוון העיירה ליובאוויטש. אחת התחנות בדרך הארוכה הייתה בעיירה חרקוב שם פגש ר' דוד אבא את החסיד הישיש ר' שניאור זלמן סקבלו שלמד בצעירותו בעיירה ליובאוויטש. ר' דוד אבא חשב לצרף לנסיעתו את סקבלו, אך תשישותו הרבה לא איפשרה זאת. סקבלו המליץ לצרף לנסיעה במקומו את שכנתו גב' שרה פסיא שגרה בעברה בעיירה רודניא הסמוכה לליובאוויטש אך גם היא סירבה להצעה עקב תשישות, שרה פסיא מסרה לדוד אבא את שמו של קרוב משפחה שגר בעיירה רודניא - ר' נחום לבקובסקי שמו.

כבר למחרת הגיעו דוד אבא ובנו לעיירה רודניא הסמוכה לליובאוויטש, ולהפתעתם פגשו במרכז העיירה את ר' נחום. לאחר החלפת חוויות קצרה שמע ר' נחום על מטרת בואם ובשמחה נתן להם את המידע והעזרה הדרושים כולל הפנייה לאנשי המקצוע המתמחים בבניית גדר, הובלתה והתקנתה כראוי. משם נסעו לליובאוייטש בכדי לאתר את מקום הציון.

בליובאוויטש הם פגשו בגוי מקומי שיחד עם אשתו הובילם למרכז היער, שם הסיטה אשת הגוי כמה שיחים ואז נגלו לעיניהם שתי מצבות, האחת של האדמו"ר הצמח צדק והשנייה של האדמו"ר המהר"ש. בשלב זה ביקש דוד אבא מהגויים שיחזרו לביתם וישאירו אותו לבדו בכדי שיוכל להתפלל על קברי אבותיו. כשהלכו הגויים החלו הוא ובנו בניקוי המצוב וגיזום הצמחייה שמסביב. לאחר עבודה מאומצת היה המקום נקי וכשיר להתקנת הגדר. ר' דוד אבא צייר תרשים של מבנה הגדר, שתוכל להתאים למקום ולא תתקע בעצים שמסביב.

לאחר שסיים חזר דוד אבא לרודניא והצליח לשכנע את אחד מהמפעלים שירכיבו עבורו את הגדר. מכיוון שהכנת הגדר לקחה כשבוע נאלץ דוד אבא לנסוע ולהמתין בעיר הגדולה - מוסקבה בכדי שלא ייתפס. כשהייתה הגדר מוכנה נולדה בעייה חדשה: בעלי המפעל שהבינו למה הולכת לשמש הגדר לא הסכימו לבצע בעצמם את ההתקנה שמסמלת את השתתפותם במבצע יהודי שנוגד לחוקי הקומניזם. לאחר השתדלות רבה נמצא הפועל שהסכים להסיע את הגדר למקום שם הוא עבד יחד עם ר' דוד אבא (שהרגיש זכות נפלאה להשתתף בבניה עצמה) והם הקימו את הגדר.

סיפור ההקמה נשאר בסוד עד ליציאת משפחת גורביץ' מרוסיה בשנת תשל"א. בתשרי תשל"ב - כמה חודשים לאחר יציאתם, הגיע דוד אבא לרבי מלך המשיח, שם הוא כתב דו"ח מפורט עם כל פרטי ההקמה. לאחר תקופה נודע לו שהרבי לו קיבל את הדו"ח והוא התיישב לכתוב דו"ח נוסף עליו ענה הרבי תשואות חן.

כעשרים שנה לאחר מכן, לאחר התפרקותה של ברית המועצות, שב ר' דוד אבא לליובאוויטש, שם הוא ראה את האוהל המפואר שבנו ר' דוד נחשון ור' אבי טאוב בשנת תנש"א כיאה לציוני רבותינו נשיאנו.[1]

בניית האוהל מחדש[עריכה | עריכת קוד מקור]

האוהל לאחר בנייתו

את האהל בנו מחדש בשנת תשמ"ט, הרב דוד נחשון ור' אבי טאוב.

לאחר נפילת השלטון הקומוניסטי, החלו אנ"ש לנסוע לליובאוויטש, לבקר בחצר רבותינו ולהשתטח על ציוני רבותינו.

[2]

האוהל כיום[עריכה | עריכת קוד מקור]

שיפוצים באוהל
הרב אבא דוד גורביץ במהלך שחזור הקמת מצבות אדמו"רי ליובאוויטש

בשנים האחרונות עבר בית העלמין בליובאוויטש שיפוץ נרחב שעיקר השיפוצים מתמקדים באוהל.

הסירו מהאוהל את הגג[3].

בית כנסת העקידה שוחזר[4]

ודרך מיוחדת נסללה מחצר רבותינו נשיאנו אל האוהל.


ראו גם[עריכה | עריכת קוד מקור]

קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]

הערות שוליים