טבעת: הבדלים בין גרסאות בדף
אין תקציר עריכה |
אין תקציר עריכה |
||
(5 גרסאות ביניים של 3 משתמשים אינן מוצגות) | |||
שורה 1: | שורה 1: | ||
'''טבעת''' היא תכשיט על ה[[אצבע]] | '''טבעת''' היא תכשיט על ה[[אצבע]]{{הערה|לפי פירוש האבן עזרא (שמות לה, כב). | ||
לפי פירוש רש"י היא תכשיט על הזרוע. ראה ההוראה בזה ערך [[כומז]]. | לפי פירוש רש"י היא תכשיט על הזרוע. ראה ההוראה בזה ערך [[כומז]].}}. | ||
== בתרומת המשכן == | == בתרומת המשכן == | ||
טבעת היא אחת מהתרומות שהנשים הביאו עבור בניין [[המשכן]] שבמדבר | טבעת היא אחת מהתרומות שהנשים הביאו עבור בניין [[המשכן]] שבמדבר{{הערה|שם=ויקהל|פרשת ויקהל, שמות לה, כב.}}. | ||
== בעבודת האדם == | == בעבודת האדם == | ||
המשכן היא נצחית, וכל הענינים שהיו בבניין ה[[המשכן|משכן]] הם מהווים הוראה להאדם ב[[עבודת השם|עבודתו לבורא]], ובפרט בבנין המשכן ומקדש הפרטי - הבית היהודי. | המשכן היא נצחית, וכל הענינים שהיו בבניין ה[[המשכן|משכן]] הם מהווים הוראה להאדם ב[[עבודת השם|עבודתו לבורא]], ובפרט בבנין המשכן ומקדש הפרטי - הבית היהודי. | ||
ההוראה היא ש[[חינוך|לחנך]] את הילדים אינו מספיק שההורים הם רק מראים | ההוראה היא ש[[חינוך|לחנך]] את הילדים אינו מספיק שההורים הם רק מראים דוגמה טובה ומצווים איך האופן המתאים לנהנהגה על פי הוראות תורותינו הקדושה, אלא שיש צורך גם להצביע באצבעאיך להתנהג בההנהגות הנכונות, ולהסביר בטוב טעם שיתקבל אצלם איך שיהיה טוב כשהולכים בגרך הנכונה, ומה שיהיה כשח"ו הפוך{{הערה|משיחת י"ב-כ אדר תרצ"ד לנשי ישראל, לקוטי דיבורים (אידיש סוף חלק ג') [https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=39162&st=&pgnum=181 לה"ק ח"ה ע' 1184].}}. | ||
==טבעת קידושין== | ==טבעת קידושין== | ||
{{ערך מורחב|ערך=[[קידושין]]}} | {{ערך מורחב|ערך=[[קידושין]]}} | ||
כיום נהוג לקדש בשווה כסף בצורת [[טבעת הקידושין|טבעת]] ללא תוספת אבן טובה, ויש להקפיד שהטבעת תהיה מכספו של החתן והרב והעדים מוודאים זאת לפני מעשה הקידושין, ובשעת הקידושין אומר החתן לכלה " | כיום נהוג לקדש בשווה כסף בצורת [[טבעת הקידושין|טבעת]] ללא תוספת אבן טובה, ויש להקפיד שהטבעת תהיה מכספו של החתן והרב והעדים מוודאים זאת לפני מעשה הקידושין, ובשעת הקידושין אומר החתן לכלה "הרי את מקודשת לי בטבעת זו כדת משה וישראל", ולאחר מכן עונד את הטבעת על האצבע של הכלה. | ||
מובא בספרים שטבעת זו צריכה להיות כמו סמ"ך וכמו מ"ם - עגולה (כסמ"ך) מבפנים, ומרובעת (כמ"ם) מבחוץ. ועל פי [[הקבלה]] יש לקדש בטבעת של כסף. אבל אף על פי כן, מנהג חב"ד בפועל לקדש בטבעת עגולה (גם מבחוץ), ומ[[זהב]] דווקא{{הערה|1=[http://chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/tm/2/35/252&search=%D7%94%D7%90%D7%93%D7%9E%D7%95\%22%D7%A8 תורת מנחם]. וגם ספר המנהגים עמ' 76, וראה [[אגרות קודש]] חלק ג' עמ' תכט, לא לקדש בטבעת כסף מוזהבת.}}{{הערה|הטעם לענידת הטבעת דווקא: שיחת שבת פרשת בלק התוועדויות תשד"מ חלק ג' עמוד 2115. שיחת שבת פרשת וישלח תשי"ד, תורת מנחם חלק י' עמוד 200.}}. | מובא בספרים שטבעת זו צריכה להיות כמו סמ"ך וכמו מ"ם - עגולה (כסמ"ך) מבפנים, ומרובעת (כמ"ם) מבחוץ. ועל פי [[הקבלה]] יש לקדש בטבעת של כסף. אבל אף על פי כן, מנהג חב"ד בפועל לקדש בטבעת עגולה (גם מבחוץ), ומ[[זהב]] דווקא{{הערה|1=[http://chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/tm/2/35/252&search=%D7%94%D7%90%D7%93%D7%9E%D7%95\%22%D7%A8 תורת מנחם]. וגם ספר המנהגים עמ' 76, וראה [[אגרות קודש]] חלק ג' עמ' תכט, לא לקדש בטבעת כסף מוזהבת.}}{{הערה|הטעם לענידת הטבעת דווקא: שיחת שבת פרשת בלק התוועדויות תשד"מ חלק ג' עמוד 2115. שיחת שבת פרשת וישלח תשי"ד, תורת מנחם חלק י' עמוד 200.}}. | ||
בכתבי רבותינו נשיאינו מופיעים ביאורים רבים למנהג זה{{הערה|1=[http://www.teshura.com/teshurapdf/%D7%98%D7%91%D7%A2%D7%AA%20%D7%A7%D7%99%D7%93%D7%95%D7%A9%D7%99%D7%9F%20-%20%D7%AA%D7%A9%D7%95%D7%A8%D7%94%20%D7%9E%D7%A9%D7%9E%D7%97%D7%AA%20%D7%A0%D7%99%D7%A9%D7%95%D7%90%D7%99%D7%9F%20%D7%9E%D7%A9%D7%A4%D7%97%D7%AA%20%D7%92%D7%95%D7%A8%D7%91%D7%99%D7%A5-%D7%A1%D7%9E%D7%99%D7%98.%20%D7%9B%D7%94%20%D7%98%D7%91%D7%AA%20%D7%AA%D7%A9%D7%A4.pdf טבעת קידושין - הלכות, מקורות וטעמים בפרד"ס התורה ובמשנת רבותינו נשיאינו].}}. | בכתבי רבותינו נשיאינו מופיעים ביאורים רבים למנהג זה{{הערה|1=[http://www.teshura.com/teshurapdf/%D7%98%D7%91%D7%A2%D7%AA%20%D7%A7%D7%99%D7%93%D7%95%D7%A9%D7%99%D7%9F%20-%20%D7%AA%D7%A9%D7%95%D7%A8%D7%94%20%D7%9E%D7%A9%D7%9E%D7%97%D7%AA%20%D7%A0%D7%99%D7%A9%D7%95%D7%90%D7%99%D7%9F%20%D7%9E%D7%A9%D7%A4%D7%97%D7%AA%20%D7%92%D7%95%D7%A8%D7%91%D7%99%D7%A5-%D7%A1%D7%9E%D7%99%D7%98.%20%D7%9B%D7%94%20%D7%98%D7%91%D7%AA%20%D7%AA%D7%A9%D7%A4.pdf טבעת קידושין - הלכות, מקורות וטעמים בפרד"ס התורה ובמשנת רבותינו נשיאינו].}}. | ||
== ראו גם == | == ראו גם == | ||
שורה 27: | שורה 26: | ||
== הערות שוליים == | == הערות שוליים == | ||
{{קצרמר}} | {{קצרמר}} | ||
[[קטגוריה:תכשיטים]] |
גרסה אחרונה מ־21:59, 11 בדצמבר 2024
בתרומת המשכן[עריכה | עריכת קוד מקור]
טבעת היא אחת מהתרומות שהנשים הביאו עבור בניין המשכן שבמדבר[2].
בעבודת האדם[עריכה | עריכת קוד מקור]
המשכן היא נצחית, וכל הענינים שהיו בבניין המשכן הם מהווים הוראה להאדם בעבודתו לבורא, ובפרט בבנין המשכן ומקדש הפרטי - הבית היהודי.
ההוראה היא שלחנך את הילדים אינו מספיק שההורים הם רק מראים דוגמה טובה ומצווים איך האופן המתאים לנהנהגה על פי הוראות תורותינו הקדושה, אלא שיש צורך גם להצביע באצבעאיך להתנהג בההנהגות הנכונות, ולהסביר בטוב טעם שיתקבל אצלם איך שיהיה טוב כשהולכים בגרך הנכונה, ומה שיהיה כשח"ו הפוך[3].
טבעת קידושין[עריכה | עריכת קוד מקור]
ערך מורחב – קידושין |
כיום נהוג לקדש בשווה כסף בצורת טבעת ללא תוספת אבן טובה, ויש להקפיד שהטבעת תהיה מכספו של החתן והרב והעדים מוודאים זאת לפני מעשה הקידושין, ובשעת הקידושין אומר החתן לכלה "הרי את מקודשת לי בטבעת זו כדת משה וישראל", ולאחר מכן עונד את הטבעת על האצבע של הכלה.
מובא בספרים שטבעת זו צריכה להיות כמו סמ"ך וכמו מ"ם - עגולה (כסמ"ך) מבפנים, ומרובעת (כמ"ם) מבחוץ. ועל פי הקבלה יש לקדש בטבעת של כסף. אבל אף על פי כן, מנהג חב"ד בפועל לקדש בטבעת עגולה (גם מבחוץ), ומזהב דווקא[4][5].
בכתבי רבותינו נשיאינו מופיעים ביאורים רבים למנהג זה[6].
ראו גם[עריכה | עריכת קוד מקור]
הערות שוליים[עריכה | עריכת קוד מקור]
- ↑ לפי פירוש האבן עזרא (שמות לה, כב). לפי פירוש רש"י היא תכשיט על הזרוע. ראה ההוראה בזה ערך כומז.
- ↑ פרשת ויקהל, שמות לה, כב.
- ↑ משיחת י"ב-כ אדר תרצ"ד לנשי ישראל, לקוטי דיבורים (אידיש סוף חלק ג') לה"ק ח"ה ע' 1184.
- ↑ תורת מנחם. וגם ספר המנהגים עמ' 76, וראה אגרות קודש חלק ג' עמ' תכט, לא לקדש בטבעת כסף מוזהבת.
- ↑ הטעם לענידת הטבעת דווקא: שיחת שבת פרשת בלק התוועדויות תשד"מ חלק ג' עמוד 2115. שיחת שבת פרשת וישלח תשי"ד, תורת מנחם חלק י' עמוד 200.
- ↑ טבעת קידושין - הלכות, מקורות וטעמים בפרד"ס התורה ובמשנת רבותינו נשיאינו.