מגבעת קנייטש: הבדלים בין גרסאות בדף
(←עניינו) |
(לא מצאתי את זה בספר המנהגים) |
||
(21 גרסאות ביניים של 13 משתמשים אינן מוצגות) | |||
שורה 1: | שורה 1: | ||
{{לשכתב}} | |||
[[קובץ:תשיא 2.jpg|שמאל|ממוזער|250px|הרבי, בשנת [[תשי"א]] עם כובע קנייטש.]] | [[קובץ:תשיא 2.jpg|שמאל|ממוזער|250px|הרבי, בשנת [[תשי"א]] עם כובע קנייטש.]] | ||
'''מגבעת קנייטש''' היא מגבעת אותה חובשים [[חסידי חב"ד]] | '''מגבעת קנייטש''' היא מגבעת אותה חובשים [[חסידי חב"ד]], הנקראת כך על שם הקיפול שיש בכובע בצדו העליון, תרגום המילה קנייטש מ[[אידיש]] הוא "קיפול". חסידי חב"ד נוהגים לעשות כמין משולש בצדו העליון של הכובע ובכך ליצור לו שלוש פינות{{הערה|יש האומרים בדרך הצחות, כי המשולש מכוון כנגד שלושת הספירות [[חכמה]], [[בינה]], ו[[דעת]].}}. | ||
==רקע== | ==רקע== | ||
מאז ומעולם נהגו חסידי חב"ד לחבוש לראשם מגבעת לשם כיסוי שני | מאז ומעולם נהגו חסידי חב"ד לחבוש לראשם מגבעת לשם [[כיסוי שני]], בשנים הראשונות היו חסידי חב"ד הולכים עם כובע עגול ללא שוליים שנקרא קאזיראק, ובזמנים המסוגלים חבשו לראשם [[שטריימל]]{{הערה|[[שמועות וסיפורים]], ר"נ כהן, ח"ב עמ' 442}}. בעקבות [[גזירת הלבוש]] שגזר הצאר ניקולאי בשנת [[תר"ד]] החליפו את השטריימל ואת המגבעת שחבשו עד אז ב[[קסקט]]. | ||
הפעם הראשונה בה הגיע הקנייטש לחב"ד | הפעם הראשונה בה הגיע הקנייטש לחב"ד הייתה בתקופת [[אדמו"ר הרש"ב]]{{הערה|נתן לראות זאת בתמונות בה הצטלמו חסידים בתקופתו}}, ויש אומרים שעוד החלו לחבוש כובע זה בתקופת [[אדמו"ר המהר"ש]]. אם כי עד אז המגבעת בכלל, והקנייטש בפרט נחשבו בעיני החסידים הגדולים כלבוש מודרני, ומשום כך רוב חסידי חב"ד העדיפו לחבוש לראשם את ה[[קסקט]]. | ||
יש אומרים שר' ניסן נמנוב לא אישר לתמימים עם | יש אומרים שר' ניסן נמנוב לא אישר לתמימים עם קנייטש להיכנס לישיבה בברינואה, בטענה שהם מודרניים עד שאמרו לו שהרבי לובש כובע קנייטש. | ||
==תולדות הקנייטש בחב"ד== | ==תולדות הקנייטש בחב"ד== | ||
שורה 19: | שורה 19: | ||
[[חסידי חב"ד]] נהגו ללכת עם קנייטש עוד לפני ש[[הרבי]] קיבל על עצמו את הנשיאות, ויש אומרים שעוד מזמן [[אדמו"ר המהר"ש]]{{הערה|ראה תמונת הלווית האדמו"ר מקאפוסט כאשר כל חסידי חב"ד הלכו שם בקנייטש}}, מה שידוע זה שכבר מזמן [[אדמו"ר הריי"צ]] החלו חלק גדול מחסידי חב"ד להלך עם קנייטש כמרבית הסוחרים בימים ההם, וכשקיבל על עצמו הרבי את הנשיאות ב[[י' שבט]] [[תשי"א]] החלו מרבית חסידי חב"ד לחבוש את מגבעת הקנייטש. אך היו חסידים שהלכו עם המגבעת שהייתה להם עוד לפני כן, כדוגמת [[הרש"ג]] שהלך עם מגבעת אחרת מסוג צילינדר{{הערה|בהמשך שינה את מגבעת הצילנידר למגבעת אחרת, אך לא קנייטש}}. או שהמשיכו ללכת עם ה[[קסקט]], כדוגמת המשפיע ר' [[מנחם מענדל פוטרפס|מענד'ל פוטרפס]] והמשפיע ר' [[בערק'ה חן]]. | [[חסידי חב"ד]] נהגו ללכת עם קנייטש עוד לפני ש[[הרבי]] קיבל על עצמו את הנשיאות, ויש אומרים שעוד מזמן [[אדמו"ר המהר"ש]]{{הערה|ראה תמונת הלווית האדמו"ר מקאפוסט כאשר כל חסידי חב"ד הלכו שם בקנייטש}}, מה שידוע זה שכבר מזמן [[אדמו"ר הריי"צ]] החלו חלק גדול מחסידי חב"ד להלך עם קנייטש כמרבית הסוחרים בימים ההם, וכשקיבל על עצמו הרבי את הנשיאות ב[[י' שבט]] [[תשי"א]] החלו מרבית חסידי חב"ד לחבוש את מגבעת הקנייטש. אך היו חסידים שהלכו עם המגבעת שהייתה להם עוד לפני כן, כדוגמת [[הרש"ג]] שהלך עם מגבעת אחרת מסוג צילינדר{{הערה|בהמשך שינה את מגבעת הצילנידר למגבעת אחרת, אך לא קנייטש}}. או שהמשיכו ללכת עם ה[[קסקט]], כדוגמת המשפיע ר' [[מנחם מענדל פוטרפס|מענד'ל פוטרפס]] והמשפיע ר' [[בערק'ה חן]]. | ||
כיום כובע הקנייטש הוא הכובע ה'רשמי' של [[חסידי חב"ד]], ול[[תלמידי התמימים]] יש קרנות חסד שתורמות תלושים לכובעי קנייטש במחירים זולים. כיום יש שלוש קרנות שמחלקות כובעי קנייטש ל[[תמימים]], קרן אחת מממן הנגיד החסידי ר' [[שלום בער דרייזין]] ואת הכובעים מקבלים ברשת החנויות "ברון כובעים", הקרן הזאת היא מטעם [[קרן חסדי אברהם]] בשיתוף עם [[את"ה המרכזי]] ו[[מרכז חב"ד העולמי לקבלת פני משיח|מרכז חב"ד העולמי]]. את הרשת השנייה מממן | כיום כובע הקנייטש הוא הכובע ה'רשמי' של [[חסידי חב"ד]], ול[[תלמידי התמימים]] יש קרנות חסד שתורמות תלושים לכובעי קנייטש במחירים זולים. כיום יש שלוש קרנות שמחלקות כובעי קנייטש ל[[תמימים]], קרן אחת מממן הנגיד החסידי ר' [[שלום בער דרייזין]] ואת הכובעים מקבלים ברשת החנויות "ברון כובעים", הקרן הזאת היא מטעם [[קרן חסדי אברהם]] בשיתוף עם [[את"ה המרכזי]] ו[[מרכז חב"ד העולמי לקבלת פני משיח|מרכז חב"ד העולמי]]. את הרשת השנייה מממן [[דוד פישר]] את הכובעים מקבלים ברשת החנויות "המקום הנכון", קרן זו היא מטעם [[ועד תלמידי התמימים העולמי]] בשיתוף עם [[קרן חסדי שמשון]]. הקרן השלישית היא לתלמידי ה[[קבוצה]]. את התלושים מקבלים בדרך כלל לקראת [[חג הפסח]]. | ||
==אצל רבותינו | ==אצל רבותינו נשיאינו== | ||
[[קובץ:אדמור הרייצ בצעירותו.jpg|שמאל|ממוזער|250px|אדמו"ר הריי"צ בצעירותו עם מגבעת קנייטש]] | [[קובץ:אדמור הרייצ בצעירותו.jpg|שמאל|ממוזער|250px|אדמו"ר הריי"צ בצעירותו עם מגבעת קנייטש]] | ||
רבותינו נשיאנו מתקופת [[אדמו"ר הזקן]] ועד לתקופת נשיאותו של [[אדמו"ר המהר"ש]] נהגו ללכת עם שטריימל לראשם בכל ימות השבוע, ולא נהגו ללכת במגבעת כזו או אחרת. אך בשנת [[תר"ד]] (תקופת נשיאותו של [[אדמו"ר הצמח צדק]]) גזר הצאר ניקולאי את [[גזירת הלבוש]], בה גזר הצאר על ה[[יהודים]] לקצר את מלבושיהם ולשנותם. בעקבות הגזירה החליפו חסידי חב"ד את מגבעתם{{הערה|לא ידועי | רבותינו נשיאנו מתקופת [[אדמו"ר הזקן]] ועד לתקופת נשיאותו של [[אדמו"ר המהר"ש]] נהגו ללכת עם שטריימל לראשם בכל ימות השבוע, ולא נהגו ללכת במגבעת כזו או אחרת. אך בשנת [[תר"ד]] (תקופת נשיאותו של [[אדמו"ר הצמח צדק]]) גזר הצאר ניקולאי את [[גזירת הלבוש]], בה גזר הצאר על ה[[יהודים]] לקצר את מלבושיהם ולשנותם. בעקבות הגזירה החליפו חסידי חב"ד את מגבעתם{{הערה|לא ידועי איזו מגבעת הייתה להם, אך ידוע שגם אז נהגו הרבה מהחסידים להלך עם קסקט.}} ב[[קסקט]] ואת הקפוטה שאותה לבשו ב[[סירטוק]]. | ||
הפעם הראשונה שבה נראה הקנייטש בחב"ד היה בתקופת נשיאותו של [[אדמו"ר המהר"ש]], אדמו"ר המהר"ש שהיה במצב בריאותי לקוי{{הערה|ראה [[ספר התולדות]] לאדמו"ר המהר"ש, עמ'44}} והיה צריך מפאת כך לנדוד בין העיירות השונות{{הערה|שם, עמ' 57}} לא חפץ שיראו בו שהוא רבי, ועלך כן התלבש כסוחר, דבר שהתבטא ב[[סירטוק]] שלבש ובכך שהחליף את השטריימל במגבעת, יש אומרים שבקנייטש{{הערה|1=ראה [http://www.shturem.net/index.php?section=news&id=4806 ראה כאן]}}. וכשנדד בין העיירות לא חפץ שידעו שהוא הרבי, ולכן התלבש כמנהג הסחורים באותם ימים{{הערה|[[סירטוק]] וקנייטש | הפעם הראשונה שבה נראה הקנייטש בחב"ד היה בתקופת נשיאותו של [[אדמו"ר המהר"ש]], אדמו"ר המהר"ש שהיה במצב בריאותי לקוי{{הערה|ראה [[ספר התולדות]] לאדמו"ר המהר"ש, עמ'44}} והיה צריך מפאת כך לנדוד בין העיירות השונות{{הערה|שם, עמ' 57}} לא חפץ שיראו בו שהוא רבי, ועלך כן התלבש כסוחר, דבר שהתבטא ב[[סירטוק]] שלבש ובכך שהחליף את השטריימל במגבעת, יש אומרים שבקנייטש{{הערה|1=ראה [http://www.shturem.net/index.php?section=news&id=4806 ראה כאן]}}. וכשנדד בין העיירות לא חפץ שידעו שהוא הרבי, ולכן התלבש כמנהג הסחורים באותם ימים{{הערה|[[סירטוק]] וקנייטש היו סימן ההיכר של הסוחרים בימים ההם}}. אך חוץ מהקנייטש היה ל[[אדמו"ר המהר"ש]] עוד מגבעות שאותם נהג ללבוש{{הערה|ראה ב'המשפיע' (ירות"ו תשמ"ב) עמ' שב-שז}}. | ||
לעומת זאת [[אדמו"ר הרש"ב]] נהג לשים כובע אחר מסוג המבורג{{הערה|כמו שנתן לראות בתמונה המפורסמת}}, אך מעדות [[הרבנית חיה מושקא]] ידוע שזה לא היה הרגל תמידי אצל [[אדמו"ר הרש"ב]] אלא בדרך כלל כשהיה ב[[ליובאוויטש]] הלך עם שטריימל, ורק כשהיה יוצא מ[[ליובאוויטש]] היה מהלך עם מגבעת, בדרך כלל מסוג המבורג{{הערה|מגבעת שכיום נוהגים | לעומת זאת [[אדמו"ר הרש"ב]] נהג לשים כובע אחר מסוג המבורג{{הערה|כמו שנתן לראות בתמונה המפורסמת}}, אך מעדות [[הרבנית חיה מושקא]] ידוע שזה לא היה הרגל תמידי אצל [[אדמו"ר הרש"ב]] אלא בדרך כלל כשהיה ב[[ליובאוויטש]] הלך עם שטריימל, ורק כשהיה יוצא מ[[ליובאוויטש]] היה מהלך עם מגבעת, בדרך כלל מסוג המבורג{{הערה|מגבעת שכיום נוהגים לחובשה חלק מחסידי [[סאטמר]]}}. | ||
גם [[אדמו"ר הריי"צ]] בצעירותו הילך עם מגבעת קנייטש כששוליה עולים כלפי מעלה כשהקמט בכובעו היה בצורת משולש כמנהג הסוחרים בימים ההם, לאחר זמן מה שינה את | גם [[אדמו"ר הריי"צ]] בצעירותו הילך עם מגבעת קנייטש כששוליה עולים כלפי מעלה, כשהקמט בכובעו היה בצורת משולש כמנהג הסוחרים בימים ההם, לאחר זמן מה שינה את הקמט המשולש לעיגול, כמנהג הרבנים{{הערה|רשימות דברים עמוד 187}}. כך היה כמה שנים עד שהחליף את הקנייטש בשטריימל שירש מאביו, [[אדמו"ר הרש"ב]]. | ||
[[הרבי]] נהג ללכת עם מגבעת קנייטש עוד מימי [[נישואים|נישואיו]] ב[[י"ד כסלו]] [[ | [[הרבי]] נהג ללכת עם מגבעת קנייטש עוד מימי [[נישואים|נישואיו]] ב[[י"ד כסלו]] [[תרפ"ט]] עם [[הרבנית חיה מושקא]], ויש אומרים שעוד לפני כן. הרבי נהג להוריד את שולי הקנייטש למטה, ועל כך התבטא [[אדמו"ר הריי"צ]] שהקמט בצד הקדמי מראה על ה[[ענווה]] הגדולה של [[הרבי]]. | ||
ב[[י' שבט]] [[תש"י]] [[הסתלק]] [[אדמו"ר הריי"צ]] וכשנה לאחר מכן, ב[[י' שבט]] [[תשי"א]] [[קבלת הנשיאות של הרבי|קיבל על עצמו הרבי]] את נשיאות [[חב"ד]], בתחילה רצה הרבי לחבוש את השטריימל של [[אדמו"ר הריי"צ]], אך בפועל לא לבש את השטריימל אלא המשיך ללכת עם הקנייטש. חסידים מצביעים על כמה אפשרויות | ב[[י' שבט]] [[תש"י]] [[הסתלק]] [[אדמו"ר הריי"צ]] וכשנה לאחר מכן, ב[[י' שבט]] [[תשי"א]] [[קבלת הנשיאות של הרבי|קיבל על עצמו הרבי]] את נשיאות [[חב"ד]], בתחילה רצה הרבי לחבוש את השטריימל של [[אדמו"ר הריי"צ]], אך בפועל לא לבש את השטריימל אלא המשיך ללכת עם הקנייטש. חסידים מצביעים על כמה אפשרויות שבגללן כנראה הפסיק הרבי לחבוש את השטריימל, אפשרות ראשונה היא שכשנסתלק [[אדמו"ר הריי"צ]] [[הרבנית נחמה דינה]] תכננה להביא לרבי את השטריימל של אדמו"ר הריי"צ כמתנה, אך הרבי רצה לקבל אותו בתור ירושה, ולא כמתנה ולכן לא קיבל אותו. | ||
==מנהגים== | ==מנהגים== | ||
{{להשלים}} | {{להשלים}} | ||
מנהג חב"ד הוא להתפלל עם כובע וחליפה{{הערה|[[ספר המנהגים]] עמ' 9}}. הסיבה לכך שמתפללים עם חליפה ומלבוש נאה היא על דרך משל כמו שאדם שילך מול מלך בשר ודם ילבש לגופו בגדים נאים ומהודרים, ק"ו כשעומד בתפילתו מול מלך מלכי המלכים [[הקב"ה]]{{הערה|[[שו"ע אדה"ז]], | מנהג חב"ד הוא להתפלל עם כובע וחליפה{{הערה|[[ספר המנהגים]] עמ' 9}}. הסיבה לכך שמתפללים עם חליפה ומלבוש נאה היא על דרך משל כמו שאדם שילך מול מלך בשר ודם ילבש לגופו בגדים נאים ומהודרים, ק"ו כשעומד בתפילתו מול מלך מלכי המלכים [[הקב"ה]]{{הערה|ראה [[שו"ע אדה"ז]], צא, ס"ו.}}. והסיבה לכך שחובשים מגבעת ב[[תפילה]] היא כדי שהיא תשמש כ[[כיסוי שני]]{{הערה|ראה [[ספר המנהגים]] שם}}. | ||
==עניינו== | ==עניינו== | ||
יש עניין לייחד כובע לשבת, משום שחבישת הכובע מכוונת כלפי כתר תורה | יש עניין לייחד כובע לשבת, משום שחבישת הכובע מכוונת כלפי כתר תורה שניתן בשבת{{הערה|פרי צדיק, לר' צדוק מלובלין, חלק ב' לשושן פורים, אות א}}. הרבי בעצמו לא נהג כך. | ||
את כובע הקנייטש נוהגים חסידי חב"ד לקפל בצורת משולש עם שלושה קיפולים כנגד שלושת הספירות [[חכמה]] [[בינה]] ו[[דעת]] שעליהם מבוססת [[חסידות חב"ד]]{{הבהרה|בהערה 1 כתוב שזה רק דרך צחות}}. את הצד הקדמי של הכובע נוהגים החסידים לקפל כלפי מטה, את המנהג של קיפול הצד הקדמי של הקנייטש החל [[הרבי]] עוד בשנות צעירותו, [[אדמו"ר הריי"צ]] התבטא על כך{{הערה|אדמו"ר הריי"צ אמר זאת כש[[הרבי]] הגיע לחופי ארצות הברית ב[[כ"ח ניסן]]}} שלמרות ש{{ציטוטון|הוא עורך 'תיקון חצות' בכל לילה. הוא בקי בעל פה בבבלי עם הר"ן הרא"ש והרי"ף, בירושלמי ונושאי כליו. ברמב"ם וב'ליקוטי תורה' עם כל ה'עיין'ס{{הערה|הגהות הצמח–צדק בתוך הליקוטי תורה הנפתחים בדרך כלל במילה 'עיין'}} - מכל מקום הולך עם הכובע כלפי מטה}}. בכך הדגיש אדמו"ר הריי"צ שקיפול הקנייטש כלפי מטה מורה על ענווה ושפלות. | את כובע הקנייטש נוהגים חסידי חב"ד לקפל בצורת משולש עם שלושה קיפולים כנגד שלושת הספירות [[חכמה]] [[בינה]] ו[[דעת]] שעליהם מבוססת [[חסידות חב"ד]]{{הבהרה|בהערה 1 כתוב שזה רק דרך צחות}}. את הצד הקדמי של הכובע נוהגים החסידים לקפל כלפי מטה, את המנהג של קיפול הצד הקדמי של הקנייטש החל [[הרבי]] עוד בשנות צעירותו, [[אדמו"ר הריי"צ]] התבטא על כך{{הערה|אדמו"ר הריי"צ אמר זאת כש[[הרבי]] הגיע לחופי ארצות הברית ב[[כ"ח ניסן]]}} שלמרות ש{{ציטוטון|הוא עורך 'תיקון חצות' בכל לילה. הוא בקי בעל פה בבבלי עם הר"ן הרא"ש והרי"ף, בירושלמי ונושאי כליו. ברמב"ם וב'ליקוטי תורה' עם כל ה'עיין'ס{{הערה|הגהות הצמח–צדק בתוך הליקוטי תורה הנפתחים בדרך כלל במילה 'עיין'}} - מכל מקום הולך עם הכובע כלפי מטה}}. בכך הדגיש אדמו"ר הריי"צ שקיפול הקנייטש כלפי מטה מורה על ענווה ושפלות. | ||
פעם נכנס | |||
פעם נכנס כ"ק אדמו"ר שליט"א לתפילת מנחה ב’זאל הקטן’ בעודו עם הקנייטש למעלה, לפני חזרת הש"ץ הסתובב כ"ק אדמו"ר שליט"א לעבר הקהל וראה שכולם העלו את הקנייטש למעלה וסימן בידו הקדושה להוריד{{מקור}}. פעם ראה הרבי יהודי ברחוב בקראון הייטס, שהלך עם הקנייטש למעלה, הרבי עצר משך לו את הקנייטש למטה ואמר (הלשון בערך): "משה ס’דארף זיין דירה בתחתונים"{{מקור}}{{הערה|מהשנים הראשונות ישנה תמונה של הרבי עם קנייטש למעלה, וכן פעם בשנת תשנ"ג יצא הרבי עם קנייטש למעלה ולאחר זמן קצר הורד{{מקור}}.}}. | |||
==צורתו== | ==צורתו== | ||
שורה 56: | שורה 57: | ||
==קישורים חיצוניים== | ==קישורים חיצוניים== | ||
* [https://col.org.il/news/19149/ כתבה על לבושי חב"ד | * [https://col.org.il/news/19149/ כתבה על לבושי חב"ד] {{COL}} | ||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} |
גרסה מ־12:09, 21 באוגוסט 2024
יש לשכתב ערך זה. ייתכן שהערך מכיל טעויות, או שהניסוח וצורת הכתיבה שלו אינם מתאימים. | |||
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. אם אתם סבורים כי אין בדף בעיה, ניתן לציין זאת בדף השיחה. |
מגבעת קנייטש היא מגבעת אותה חובשים חסידי חב"ד, הנקראת כך על שם הקיפול שיש בכובע בצדו העליון, תרגום המילה קנייטש מאידיש הוא "קיפול". חסידי חב"ד נוהגים לעשות כמין משולש בצדו העליון של הכובע ובכך ליצור לו שלוש פינות[1].
רקע
מאז ומעולם נהגו חסידי חב"ד לחבוש לראשם מגבעת לשם כיסוי שני, בשנים הראשונות היו חסידי חב"ד הולכים עם כובע עגול ללא שוליים שנקרא קאזיראק, ובזמנים המסוגלים חבשו לראשם שטריימל[2]. בעקבות גזירת הלבוש שגזר הצאר ניקולאי בשנת תר"ד החליפו את השטריימל ואת המגבעת שחבשו עד אז בקסקט.
הפעם הראשונה בה הגיע הקנייטש לחב"ד הייתה בתקופת אדמו"ר הרש"ב[3], ויש אומרים שעוד החלו לחבוש כובע זה בתקופת אדמו"ר המהר"ש. אם כי עד אז המגבעת בכלל, והקנייטש בפרט נחשבו בעיני החסידים הגדולים כלבוש מודרני, ומשום כך רוב חסידי חב"ד העדיפו לחבוש לראשם את הקסקט.
יש אומרים שר' ניסן נמנוב לא אישר לתמימים עם קנייטש להיכנס לישיבה בברינואה, בטענה שהם מודרניים עד שאמרו לו שהרבי לובש כובע קנייטש.
תולדות הקנייטש בחב"ד
בשנים הראשונות היו חסידי חב"ד הולכים עם כובע עגול ללא שוליים שנקרא קאזיראק. בגזירת הלבוש גזר הצאר ניקולאי כי היהודים ילכו עם כובע בעל מצחייה דווקא. כאשר שמע זאת אדמו"ר הצמח צדק, אמר בתגובה כי גזרה זו היא מצד ה'קליפה', שמנסה למנוע את העניין של "שאו מרום עיניכם וראו מי ברא כל אלה" – כלומר, הבטה בשמים ומתוך כך להגיע להתבוננות בגדלות השם ורוממותו. כששמעו זאת חסידי הצמח צדק, התחכמו בקיום הגזירה ולבשו את הקסקט כשהמצחיה מופנת אחורה – כלפי העורף[4]. החסיד ר' הלל מפאריטש הלך בעקבות כך בכובע חורפי לו הייתה חתיכת בד מחוברת מאחור (על מנת להגן על העורף) גם בימי הקיץ על מנת שלא להסתיר את השמיים באמצעות המצחייה[5].
חסיד שהיה בימים ההם אמר שבתחילה היו החסידים הולכים עם כובע גרב שהיה ללא מצחייה וללא שוליים, וכך כשראו דבר מה יפה היו יכולים להסתכל למעלה ולראות מי ברא דברים אלה. אך אז באו שלטונות רוסיה וגזרו שעל היהודים להוסיף מצחייה לראשם, ודבר זה שהפריע להם להסתכל למעלה, אך היו עוד יכולים להפוך אותו וכך דבר זה לא הפריע להם. ואז ראו השלטונות שהיהודים ממשיכים לראות "מי ברא דברים אלה" וציוו עליהם להוסיף שוליים לכובעם, וכך לכל כיוון שלא הפכו אותו לא היו יכולים להסתכל מעלה ולכוון לבם לשמים[6].
חסידי חב"ד נהגו ללכת עם קנייטש עוד לפני שהרבי קיבל על עצמו את הנשיאות, ויש אומרים שעוד מזמן אדמו"ר המהר"ש[7], מה שידוע זה שכבר מזמן אדמו"ר הריי"צ החלו חלק גדול מחסידי חב"ד להלך עם קנייטש כמרבית הסוחרים בימים ההם, וכשקיבל על עצמו הרבי את הנשיאות בי' שבט תשי"א החלו מרבית חסידי חב"ד לחבוש את מגבעת הקנייטש. אך היו חסידים שהלכו עם המגבעת שהייתה להם עוד לפני כן, כדוגמת הרש"ג שהלך עם מגבעת אחרת מסוג צילינדר[8]. או שהמשיכו ללכת עם הקסקט, כדוגמת המשפיע ר' מענד'ל פוטרפס והמשפיע ר' בערק'ה חן.
כיום כובע הקנייטש הוא הכובע ה'רשמי' של חסידי חב"ד, ולתלמידי התמימים יש קרנות חסד שתורמות תלושים לכובעי קנייטש במחירים זולים. כיום יש שלוש קרנות שמחלקות כובעי קנייטש לתמימים, קרן אחת מממן הנגיד החסידי ר' שלום בער דרייזין ואת הכובעים מקבלים ברשת החנויות "ברון כובעים", הקרן הזאת היא מטעם קרן חסדי אברהם בשיתוף עם את"ה המרכזי ומרכז חב"ד העולמי. את הרשת השנייה מממן דוד פישר את הכובעים מקבלים ברשת החנויות "המקום הנכון", קרן זו היא מטעם ועד תלמידי התמימים העולמי בשיתוף עם קרן חסדי שמשון. הקרן השלישית היא לתלמידי הקבוצה. את התלושים מקבלים בדרך כלל לקראת חג הפסח.
אצל רבותינו נשיאינו
רבותינו נשיאנו מתקופת אדמו"ר הזקן ועד לתקופת נשיאותו של אדמו"ר המהר"ש נהגו ללכת עם שטריימל לראשם בכל ימות השבוע, ולא נהגו ללכת במגבעת כזו או אחרת. אך בשנת תר"ד (תקופת נשיאותו של אדמו"ר הצמח צדק) גזר הצאר ניקולאי את גזירת הלבוש, בה גזר הצאר על היהודים לקצר את מלבושיהם ולשנותם. בעקבות הגזירה החליפו חסידי חב"ד את מגבעתם[9] בקסקט ואת הקפוטה שאותה לבשו בסירטוק.
הפעם הראשונה שבה נראה הקנייטש בחב"ד היה בתקופת נשיאותו של אדמו"ר המהר"ש, אדמו"ר המהר"ש שהיה במצב בריאותי לקוי[10] והיה צריך מפאת כך לנדוד בין העיירות השונות[11] לא חפץ שיראו בו שהוא רבי, ועלך כן התלבש כסוחר, דבר שהתבטא בסירטוק שלבש ובכך שהחליף את השטריימל במגבעת, יש אומרים שבקנייטש[12]. וכשנדד בין העיירות לא חפץ שידעו שהוא הרבי, ולכן התלבש כמנהג הסחורים באותם ימים[13]. אך חוץ מהקנייטש היה לאדמו"ר המהר"ש עוד מגבעות שאותם נהג ללבוש[14].
לעומת זאת אדמו"ר הרש"ב נהג לשים כובע אחר מסוג המבורג[15], אך מעדות הרבנית חיה מושקא ידוע שזה לא היה הרגל תמידי אצל אדמו"ר הרש"ב אלא בדרך כלל כשהיה בליובאוויטש הלך עם שטריימל, ורק כשהיה יוצא מליובאוויטש היה מהלך עם מגבעת, בדרך כלל מסוג המבורג[16].
גם אדמו"ר הריי"צ בצעירותו הילך עם מגבעת קנייטש כששוליה עולים כלפי מעלה, כשהקמט בכובעו היה בצורת משולש כמנהג הסוחרים בימים ההם, לאחר זמן מה שינה את הקמט המשולש לעיגול, כמנהג הרבנים[17]. כך היה כמה שנים עד שהחליף את הקנייטש בשטריימל שירש מאביו, אדמו"ר הרש"ב.
הרבי נהג ללכת עם מגבעת קנייטש עוד מימי נישואיו בי"ד כסלו תרפ"ט עם הרבנית חיה מושקא, ויש אומרים שעוד לפני כן. הרבי נהג להוריד את שולי הקנייטש למטה, ועל כך התבטא אדמו"ר הריי"צ שהקמט בצד הקדמי מראה על הענווה הגדולה של הרבי.
בי' שבט תש"י הסתלק אדמו"ר הריי"צ וכשנה לאחר מכן, בי' שבט תשי"א קיבל על עצמו הרבי את נשיאות חב"ד, בתחילה רצה הרבי לחבוש את השטריימל של אדמו"ר הריי"צ, אך בפועל לא לבש את השטריימל אלא המשיך ללכת עם הקנייטש. חסידים מצביעים על כמה אפשרויות שבגללן כנראה הפסיק הרבי לחבוש את השטריימל, אפשרות ראשונה היא שכשנסתלק אדמו"ר הריי"צ הרבנית נחמה דינה תכננה להביא לרבי את השטריימל של אדמו"ר הריי"צ כמתנה, אך הרבי רצה לקבל אותו בתור ירושה, ולא כמתנה ולכן לא קיבל אותו.
מנהגים
מנהג חב"ד הוא להתפלל עם כובע וחליפה[18]. הסיבה לכך שמתפללים עם חליפה ומלבוש נאה היא על דרך משל כמו שאדם שילך מול מלך בשר ודם ילבש לגופו בגדים נאים ומהודרים, ק"ו כשעומד בתפילתו מול מלך מלכי המלכים הקב"ה[19]. והסיבה לכך שחובשים מגבעת בתפילה היא כדי שהיא תשמש ככיסוי שני[20].
עניינו
יש עניין לייחד כובע לשבת, משום שחבישת הכובע מכוונת כלפי כתר תורה שניתן בשבת[21]. הרבי בעצמו לא נהג כך.
את כובע הקנייטש נוהגים חסידי חב"ד לקפל בצורת משולש עם שלושה קיפולים כנגד שלושת הספירות חכמה בינה ודעת שעליהם מבוססת חסידות חב"ד[דרושה הבהרה]. את הצד הקדמי של הכובע נוהגים החסידים לקפל כלפי מטה, את המנהג של קיפול הצד הקדמי של הקנייטש החל הרבי עוד בשנות צעירותו, אדמו"ר הריי"צ התבטא על כך[22] שלמרות ש"הוא עורך 'תיקון חצות' בכל לילה. הוא בקי בעל פה בבבלי עם הר"ן הרא"ש והרי"ף, בירושלמי ונושאי כליו. ברמב"ם וב'ליקוטי תורה' עם כל ה'עיין'ס[23] - מכל מקום הולך עם הכובע כלפי מטה". בכך הדגיש אדמו"ר הריי"צ שקיפול הקנייטש כלפי מטה מורה על ענווה ושפלות.
פעם נכנס כ"ק אדמו"ר שליט"א לתפילת מנחה ב’זאל הקטן’ בעודו עם הקנייטש למעלה, לפני חזרת הש"ץ הסתובב כ"ק אדמו"ר שליט"א לעבר הקהל וראה שכולם העלו את הקנייטש למעלה וסימן בידו הקדושה להוריד[דרוש מקור]. פעם ראה הרבי יהודי ברחוב בקראון הייטס, שהלך עם הקנייטש למעלה, הרבי עצר משך לו את הקנייטש למטה ואמר (הלשון בערך): "משה ס’דארף זיין דירה בתחתונים"[דרוש מקור][24].
צורתו
בכיפתו של הכובע ישנו קמט אחד מרכזי לכל אורכה של הכיפה. בקדמתה של כיפת הכובע (במקום אחיזת הכובע) ישנם גם עוד שני קמטים קטנים יותר ("עיניים"). הכובע מיוצר כאשר התיתורה המקיפה אותו מוטה כלפי מעלה בדומה לקאפעלוש. מסביב לכיפת הכובע ומעל השוליים שלו יש סרט מתוח לאורך, ולסרט קשור חוט שבקצהו יש כפתור. הסיבה לכך היא שבימים שבהם היו הסוחרים נוהגים ללכת עם הכובע הם היו נוהגים להדק אותו על ידי הכפתור למקום מיוחד שיועד לכך בחליפתם[25].
ראו גם
קישורים חיצוניים
הערות שוליים
- ↑ יש האומרים בדרך הצחות, כי המשולש מכוון כנגד שלושת הספירות חכמה, בינה, ודעת.
- ↑ שמועות וסיפורים, ר"נ כהן, ח"ב עמ' 442
- ↑ נתן לראות זאת בתמונות בה הצטלמו חסידים בתקופתו
- ↑ תורת מנחם חלק י' עמוד 70
- ↑ רשימות דברים עמוד 245
- ↑ מתוך ספר זכרון לבני ישראל לישראל ג'ייקובסון עמ' קצ-קצא
- ↑ ראה תמונת הלווית האדמו"ר מקאפוסט כאשר כל חסידי חב"ד הלכו שם בקנייטש
- ↑ בהמשך שינה את מגבעת הצילנידר למגבעת אחרת, אך לא קנייטש
- ↑ לא ידועי איזו מגבעת הייתה להם, אך ידוע שגם אז נהגו הרבה מהחסידים להלך עם קסקט.
- ↑ ראה ספר התולדות לאדמו"ר המהר"ש, עמ'44
- ↑ שם, עמ' 57
- ↑ ראה ראה כאן
- ↑ סירטוק וקנייטש היו סימן ההיכר של הסוחרים בימים ההם
- ↑ ראה ב'המשפיע' (ירות"ו תשמ"ב) עמ' שב-שז
- ↑ כמו שנתן לראות בתמונה המפורסמת
- ↑ מגבעת שכיום נוהגים לחובשה חלק מחסידי סאטמר
- ↑ רשימות דברים עמוד 187
- ↑ ספר המנהגים עמ' 9
- ↑ ראה שו"ע אדה"ז, צא, ס"ו.
- ↑ ראה ספר המנהגים שם
- ↑ פרי צדיק, לר' צדוק מלובלין, חלק ב' לשושן פורים, אות א
- ↑ אדמו"ר הריי"צ אמר זאת כשהרבי הגיע לחופי ארצות הברית בכ"ח ניסן
- ↑ הגהות הצמח–צדק בתוך הליקוטי תורה הנפתחים בדרך כלל במילה 'עיין'
- ↑ מהשנים הראשונות ישנה תמונה של הרבי עם קנייטש למעלה, וכן פעם בשנת תשנ"ג יצא הרבי עם קנייטש למעלה ולאחר זמן קצר הורד[דרוש מקור].
- ↑ כמו כן גם בסירטוק יש כפתור מיוחד שיועד בשביל הסוחרים כך שיוכלו להדקו לכובע