ספר ירמיה: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(הוספת ערך)
 
 
(5 גרסאות ביניים של 3 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
'''ספר ירמיהו''' הוא מארבעת הספרים של 'נביאים אחרונים' שבתנ"ך, וכולל את נבואותיו של [[ירמיה הנביא]] שניבא ערב [[חורבן בית המקדש]] הראשון.
'''ספר ירמיהו''' הוא מארבעת הספרים של 'נביאים אחרונים' שבתנ"ך, וכולל את נבואותיו של [[ירמיה הנביא]] שניבא ערב [[חורבן בית המקדש]] הראשון.


נבואותיו של ירמיהו החלו כבר בהיותו נער, בשנת י"ג למלכות [[המלך יאשיהו]] (ג"א רצ"ח), ובמשך ארבעים שנה עד לגלות ירושלים (ג"א של"ח). אף שניבא גם בענתות {{הערה|ירמיהו יב, כא.}}, רוב נבואותיו היו בירושלים{{הערה|ירמיהו ז, ב. כו, ב. יז, יט. לב, ב. כב, א. יח, ב. יט, ב.}}.
נבואותיו של ירמיהו החלו כבר בהיותו נער, בשנת י"ג למלכות [[המלך יאשיהו]] (ג"א רצ"ח), ובמשך ארבעים שנה עד לגלות ירושלים (ג"א של"ח). אף שניבא גם בענתות{{הערה|ירמיהו יב, כא.}}, רוב נבואותיו היו בירושלים{{הערה|ירמיהו ז, ב. כו, ב. יז, יט. לב, ב. כב, א. יח, ב. יט, ב.}}.


בשונה מהרבה מהנביאים, נבואותיו של ירמיהו לא מיועדות לעם ישראל בלבד, אלא גם לכל הגויים.
בשונה מהרבה מהנביאים, נבואותיו של ירמיהו לא מיועדות לעם ישראל בלבד, אלא גם לכל הגויים.
שורה 8: שורה 8:


==הנבואות שבספר==
==הנבואות שבספר==
ספר ירמיהו כולל 52 פרקים, והוא כולל אזהרות לבני ישראל ודברי מוסר לעורר אותם לחזור בתשובה.
ספר ירמיהו כולל 52 פרקים, והוא כולל אזהרות לבני ישראל ודברי מוסר לעוררם לחזור ב[[תשובה]].


*'''פרק א'''' - מהווה כעין הקדמה על תולדותיו של ירמיהו, זמן נבואתו, ואופן התמנותו לנביא.
*'''פרק א'''' - מהווה כעין הקדמה על תולדותיו של ירמיהו, זמן נבואתו, ואופן התמנותו לנביא.
*'''פרקים ב'-ל"ו'''' – תוכחות לישראל ודברי מוסר על הפורענויות העלולות לבוא על בני ישראל באם לא יחזרו בתשובה וייטיבו את דרכיהם.
*'''פרקים ב'-ל"ו''' – תוכחות לישראל ודברי מוסר על הפורענויות העלולות לבוא על בני ישראל באם לא יחזרו בתשובה וייטיבו את דרכיהם.
*'''פרקים ל"ז-מ"ה''' - סיפורים על ירמיהו עצמו והתלאות שמצאו את עמו בימי החורבן ואחריו, ודבר ה' אשר חזה אחר הגלות.
*'''פרקים ל"ז-מ"ה''' - סיפורים על ירמיהו עצמו והתלאות שמצאו את עמו בימי החורבן ואחריו, ודבר ה' אשר חזה אחר הגלות.
*'''פרקים מ"ו-נ"ב''' - תוכחות לגויים שהרעו לישראל ולארצו.
*'''פרקים מ"ו-נ"ב''' - תוכחות לגויים שהרעו לישראל ולארצו.
שורה 17: שורה 17:
ספר ירמיהו כולל דימויים ומשלים רבים, אף ביחס לנביאים אחרים, ובשל כך נחשב לאחד מספרי הנבואות הקשים יותר ללימוד{{הערה|וראו באברבנאל בהקדמתו לפירוש ירמיה: "אמנם בשלמות המליצה, אחשוב אני שלא היה ירמיה שלם בסדור הדברים ויפוי המליצה כישעיה ונביאים אחרים, מפני זה תמצא פסוקים רבים יחסרו להם מילה או מילות... והייתה הסיבה בזה, היות ירמיה נער בשנים בתחילת הנבואה, ולא היה עדיין שלם בדרכי הלשון ובסדריו וביופי המליצה, כאמרו לא ידעתי דבר כי נער אנכי... ואמנם בשלמות יושר הכתיבה ודקדוקו אחשוב ג"כ שלא נשלם בו, מהסיבה אשר זכרתי. והנה על זה יורה הקרי והכתיב שנמצא בספרו יותר מבשאר הנביאים" (אך ראו דברי המלבי"ם שחלק עליו).}}.
ספר ירמיהו כולל דימויים ומשלים רבים, אף ביחס לנביאים אחרים, ובשל כך נחשב לאחד מספרי הנבואות הקשים יותר ללימוד{{הערה|וראו באברבנאל בהקדמתו לפירוש ירמיה: "אמנם בשלמות המליצה, אחשוב אני שלא היה ירמיה שלם בסדור הדברים ויפוי המליצה כישעיה ונביאים אחרים, מפני זה תמצא פסוקים רבים יחסרו להם מילה או מילות... והייתה הסיבה בזה, היות ירמיה נער בשנים בתחילת הנבואה, ולא היה עדיין שלם בדרכי הלשון ובסדריו וביופי המליצה, כאמרו לא ידעתי דבר כי נער אנכי... ואמנם בשלמות יושר הכתיבה ודקדוקו אחשוב ג"כ שלא נשלם בו, מהסיבה אשר זכרתי. והנה על זה יורה הקרי והכתיב שנמצא בספרו יותר מבשאר הנביאים" (אך ראו דברי המלבי"ם שחלק עליו).}}.


==ייחס הרבי על ירמיהו==
==בתורת החסידות==
בחסידות מוסבר ששליחותו של ירמיהו מקבילה לשליחות המוטלת על כל נשמה יהודית, הירידה של הנשמה ממקורה האלוקי העליון אל העולם הזה התחתון היא ירידה ל'תלתא דפורענותא', לעבודה קשה בתוך מציאות של גלות{{הערה|ראה לקוטי שיחות כרך יח, עמ' 342.}}.  
בחסידות מוסבר ששליחותו של ירמיהו מקבילה לשליחות המוטלת על כל נשמה יהודית, הירידה של הנשמה ממקורה האלוקי העליון אל העולם הזה התחתון היא ירידה ל'תלתא דפורענותא', לעבודה קשה בתוך מציאות של גלות{{הערה|ראה [[לקוטי שיחות]] כרך ח"י, ע' 342.}}.  


{{תנך}}
{{תנך}}
שורה 25: שורה 25:
[[קטגוריה:תנ"ך]]
[[קטגוריה:תנ"ך]]
[[קטגוריה:גלות]]
[[קטגוריה:גלות]]
[[קטגוריה:בין המיצרים]]
[[קטגוריה:בין המצרים]]

גרסה אחרונה מ־07:33, 15 בספטמבר 2023

ספר ירמיהו הוא מארבעת הספרים של 'נביאים אחרונים' שבתנ"ך, וכולל את נבואותיו של ירמיה הנביא שניבא ערב חורבן בית המקדש הראשון.

נבואותיו של ירמיהו החלו כבר בהיותו נער, בשנת י"ג למלכות המלך יאשיהו (ג"א רצ"ח), ובמשך ארבעים שנה עד לגלות ירושלים (ג"א של"ח). אף שניבא גם בענתות[1], רוב נבואותיו היו בירושלים[2].

בשונה מהרבה מהנביאים, נבואותיו של ירמיהו לא מיועדות לעם ישראל בלבד, אלא גם לכל הגויים.

(ספר זה הוא בנוסף לספר מלכים שנערך ונחתם אף הוא על ידי ירמיהו, וכן מגילת איכה[3]).

הנבואות שבספר[עריכה | עריכת קוד מקור]

ספר ירמיהו כולל 52 פרקים, והוא כולל אזהרות לבני ישראל ודברי מוסר לעוררם לחזור בתשובה.

  • פרק א' - מהווה כעין הקדמה על תולדותיו של ירמיהו, זמן נבואתו, ואופן התמנותו לנביא.
  • פרקים ב'-ל"ו – תוכחות לישראל ודברי מוסר על הפורענויות העלולות לבוא על בני ישראל באם לא יחזרו בתשובה וייטיבו את דרכיהם.
  • פרקים ל"ז-מ"ה - סיפורים על ירמיהו עצמו והתלאות שמצאו את עמו בימי החורבן ואחריו, ודבר ה' אשר חזה אחר הגלות.
  • פרקים מ"ו-נ"ב - תוכחות לגויים שהרעו לישראל ולארצו.

ספר ירמיהו כולל דימויים ומשלים רבים, אף ביחס לנביאים אחרים, ובשל כך נחשב לאחד מספרי הנבואות הקשים יותר ללימוד[4].

בתורת החסידות[עריכה | עריכת קוד מקור]

בחסידות מוסבר ששליחותו של ירמיהו מקבילה לשליחות המוטלת על כל נשמה יהודית, הירידה של הנשמה ממקורה האלוקי העליון אל העולם הזה התחתון היא ירידה ל'תלתא דפורענותא', לעבודה קשה בתוך מציאות של גלות[5].

הערות שוליים

  1. ירמיהו יב, כא.
  2. ירמיהו ז, ב. כו, ב. יז, יט. לב, ב. כב, א. יח, ב. יט, ב.
  3. ראה גיטין נח, א. תענית כב, ב. תוספתא תענית ב, י. איכה רבתי א, נג. ועוד
  4. וראו באברבנאל בהקדמתו לפירוש ירמיה: "אמנם בשלמות המליצה, אחשוב אני שלא היה ירמיה שלם בסדור הדברים ויפוי המליצה כישעיה ונביאים אחרים, מפני זה תמצא פסוקים רבים יחסרו להם מילה או מילות... והייתה הסיבה בזה, היות ירמיה נער בשנים בתחילת הנבואה, ולא היה עדיין שלם בדרכי הלשון ובסדריו וביופי המליצה, כאמרו לא ידעתי דבר כי נער אנכי... ואמנם בשלמות יושר הכתיבה ודקדוקו אחשוב ג"כ שלא נשלם בו, מהסיבה אשר זכרתי. והנה על זה יורה הקרי והכתיב שנמצא בספרו יותר מבשאר הנביאים" (אך ראו דברי המלבי"ם שחלק עליו).
  5. ראה לקוטי שיחות כרך ח"י, ע' 342.