מסכת יומא: הבדלים בין גרסאות בדף
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה |
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד |
||
(19 גרסאות ביניים של 5 משתמשים אינן מוצגות) | |||
שורה 1: | שורה 1: | ||
מַסֶּכֶת יוֹמָא (או סדר יומא – סדר היום) היא המסכת החמישית בסדר מועד, ונמצאת במשנה, בתלמוד ובתוספתא. ב[http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=6&daf=2&format=pdf מסכת יומא] ישנם שמונה פרקים ושמונים וששה וחצי דפים. | |||
ב[http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=6&daf=2&format=pdf מסכת יומא] | |||
נושא המסכת הוא בעניני [[יום הכפורים]], והנושאים המסתעפים הן: דיני [[כהן גדול]] וסדר העבודה, הקלפי והשעיר לעזאזל, איסורי אכילה ביוהכ"פ. וכן בעניני שחיטת ה[[תמיד]], ו[[תרומת הדשן]]. | נושא המסכת הוא בעניני [[יום הכפורים]], והנושאים המסתעפים הן: דיני [[כהן גדול]] וסדר העבודה, הקלפי והשעיר לעזאזל, איסורי אכילה ביוהכ"פ. וכן בעניני שחיטת ה[[תמיד]], ו[[תרומת הדשן]]. | ||
[[רב שרירא גאון]] היה קורא למסכת זו בשם [[יום הכיפורים|כיפורים]]. | |||
במסכת מבואר {{ | == ביאורי הרבי == | ||
לעצמו "דברי [[מוסר]]" שלא תזוח דעתו. מסיפור זה למדים שני ענינים: (א) צריכים לשלול ענין של [[ישות]] כו'. (ב) שאכן יכולים לשלול זאת.{{ | |||
=== | במסכת מבואר{{הערה|דף פ"ו ב.}} על אחד ה[[אמוראים]] שהיה אומר | ||
לעצמו "דברי [[מוסר]]" שלא תזוח דעתו. מסיפור זה למדים שני ענינים: (א) צריכים לשלול ענין של [[ישות]] כו'. (ב) שאכן יכולים לשלול זאת.{{הערה|1=[[התוועדויות]] [[תשמ"ב]] חלק ב' [http://chabadlibrarybooks.com/pdfpager.aspx?req=16052&hilite=c491541d-2c35-45f3-923c-68c2970d98dc&st=%D7%90%D7%9E%D7%95%D7%A8%D7%90&pgnum=648 עמ' 1332].}} | |||
{{להשלים}} | |||
=== ביאורים נוספים=== | |||
* '''ב א.''' וכפר בעדו ובעד ביתו ביתו זו אשתו. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15825&st=&pgnum=297 שערי המועדים עמ' שי (עמ' 297)] | * '''ב א.''' וכפר בעדו ובעד ביתו ביתו זו אשתו. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15825&st=&pgnum=297 שערי המועדים עמ' שי (עמ' 297)] | ||
*'''ח ב.''' וכי לשכת פרהדרין | *'''ח ב.''' וכי לשכת פרהדרין הייתה, והלא לשכת בלווטי הייתה. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16016&hilite=ebdace70-7f97-456c-a9a1-67a3e173fd8c&st=%u05de%u05e1%u05db%u05ea התוועדויות [[תשמ"ב]] חלק ד' עמ' 1914 (עמ' 168)] | ||
*'''מט ב.''' נמנין ומושכין את ידיהן ממנו עד שישחט. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15808&st=&pgnum=246 שערי המועדים פסח | *'''מט ב.''' נמנין ומושכין את ידיהן ממנו עד שישחט. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15808&st=&pgnum=246 שערי המועדים פסח חלק א' עמ' רנח (ע' 246)] | ||
*'''נ א.''' נקוט האי כללא בידך כל שזמנו קבוע דוחה את | *'''נ א.''' נקוט האי כללא בידך כל שזמנו קבוע דוחה את ה[[שבת]] כו' אפילו ביחיד. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15975&hilite=88f90c27-727c-4d45-ad6c-5f0ff03de7f8&st=%D7%91%D7%91%D7%90&pgnum=114 לקוטי שיחות חלק י"ח עמ' 105 (עמ' 114)] | ||
*'''נא א.''' אתי בכנופיא. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15975&st=%D7%91%D7%91%D7%90&pgnum=113&hilite=88f90c27-727c-4d45-ad6c-5f0ff03de7f8 לקוטי שיחות | *'''נא א.''' אתי בכנופיא. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15975&st=%D7%91%D7%91%D7%90&pgnum=113&hilite=88f90c27-727c-4d45-ad6c-5f0ff03de7f8 לקוטי שיחות חלק י"ח עמ' 104 (עמ' 113)] [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15808&st=&pgnum=229&hilite= שערי המועדים פסח חלק א' עמ' רמא (עמ' 229)] | ||
*'''נב א.''' | *'''נב א.''' ה' מקראות אין להם הכרע, ואחד מהם משוקדים, דמספקא לן אי קאי אגביעים או אכפתוריה ופרחיה. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16016&hilite=ebdace70-7f97-456c-a9a1-67a3e173fd8c&st=%D7%9E%D7%A1%D7%9B%D7%AA&pgnum=169 התוועדויות [[תשמ"ב]] חלק ד' עמ' 1916 (עמ' 170)] | ||
*'''נד א.''' ראו חיבתכם לפני המקום כחיבת זכר ונקבה. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14925&hilite=b4dc7371-efed-444d-bbdc-d989c70059fe&st=%u05d1%u05d1%u05d0+%u05d1%u05ea%u05e8%u05d0 לקוטי שיחות | *'''נד א.''' ראו חיבתכם לפני המקום כחיבת זכר ונקבה. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14925&hilite=b4dc7371-efed-444d-bbdc-d989c70059fe&st=%u05d1%u05d1%u05d0+%u05d1%u05ea%u05e8%u05d0 לקוטי שיחות חלק ב' עמ' 360 (עמ' 85)] | ||
*'''סז א.''' בין עשה תשובה בין לא עשה תשובה יום הכפורים מכפר. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15925&hilite=846a7b87-3575-4d28-9df6-f604562e54da&st=%D7%91%D7%91%D7%90+%D7%A7%D7%9E%D7%90&pgnum=178 לקוטי שיחות ח | *'''סז א.''' בין עשה תשובה בין לא עשה תשובה יום הכפורים מכפר. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15925&hilite=846a7b87-3575-4d28-9df6-f604562e54da&st=%D7%91%D7%91%D7%90+%D7%A7%D7%9E%D7%90&pgnum=178 לקוטי שיחות חלק ח' עמ' 165 (עמ' 178)] | ||
*'''ע א.''' ויום טוב היה עושה לאוהביו. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14955&st=&pgnum=119 לקוטי שיחות עמ' 106 (עמ' 119) | *'''ע א.''' ויום טוב היה עושה לאוהביו. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14955&st=&pgnum=119 לקוטי שיחות עמ' 106 (עמ' 119) שערי המועדים יוהכ"פ עמ' דש (עמ' 291)] | ||
*'''עד א.''' חצי שיעור מחלוקת | *'''עד א.''' חצי שיעור, מחלוקת [[רבי יוחנן]] ו[[ריש לקיש]]. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15944&st=%D7%90%D7%97%D7%AA+%D7%A9%D7%9C&pgnum=122&hilite=aa657196-ba05-495e-9a7d-4fd126a297a0 לקוטי שיחות חלק ז' עמ' 110 (עמ' 122)] | ||
*'''פב א.''' אמר רב קיים [[אברהם אבינו]] כל התורה כולה. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15959&st=&pgnum=121 לקוטי שיחות חל"ה עמ' 107)] | *'''פב א.''' אמר [[רב (אמורא)|רב]] קיים [[אברהם אבינו]] כל התורה כולה. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15959&st=&pgnum=121 לקוטי שיחות חל"ה עמ' 107)] | ||
*'''פה ב.''' בין עשה [[תשובה]] בין לא עשה תשובה יום הכפורים מכפר. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15925&hilite=846a7b87-3575-4d28-9df6-f604562e54da&st=%D7%91%D7%91%D7%90+%D7%A7%D7%9E%D7%90&pgnum=178 לקוטי שיחות ח | *'''פה ב.''' בין עשה [[תשובה]] בין לא עשה תשובה, [[יום הכפורים]] מכפר. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15925&hilite=846a7b87-3575-4d28-9df6-f604562e54da&st=%D7%91%D7%91%D7%90+%D7%A7%D7%9E%D7%90&pgnum=178 לקוטי שיחות חלק ח' עמ' 165 (עמ' 178)] | ||
*'''פו א.''' שאל | *'''פו א.''' שאל רבי [[מתיא בן חרש]] כו'. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16025&hilite=64baf3b4-a87a-473e-b6ca-93af4c653b2e&st=%D7%9C%D7%A7%D7%95%D7%98%D7%99+%D7%A9%D7%99%D7%97%D7%95%D7%AA&pgnum=207 לקוטי שיחות חי"ז עמ' 194 (עמ' 207)] | ||
*'''פו ב.''' גדולה [[תשובה]] שדוחה את לא תעשה שבתורה. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=25058&hilite=e278ac82-2e4d-4c6b-9b8d-050c949570b4&st=%D7%9E%D7%A1%D7%9B%D7%AA&pgnum=182 תורת מנחם חלק כ"ו עמ' 182 (עמ' 182)] | *'''פו ב.''' גדולה [[תשובה]] שדוחה את לא תעשה שבתורה. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=25058&hilite=e278ac82-2e4d-4c6b-9b8d-050c949570b4&st=%D7%9E%D7%A1%D7%9B%D7%AA&pgnum=182 תורת מנחם חלק כ"ו עמ' 182 (עמ' 182)] | ||
*'''סיום המסכת.''' הרואה קרי | *'''סיום המסכת.''' הרואה קרי ב[[יום הכיפורים]]. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16025&st=%D7%9C%D7%A7%D7%95%D7%98%D7%99+%D7%A9%D7%99%D7%97%D7%95%D7%AA&pgnum=195&hilite=64baf3b4-a87a-473e-b6ca-93af4c653b2e לקוטי שיחות חי"ז עמ' 182 (עמ' 195)] | ||
==ביאורי נשיאי חב"ד== | |||
{{צצ|144|עמודים=136-ע}} | |||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} | ||
{{שס}} | |||
[[קטגוריה:ש"ס]] | [[קטגוריה:ש"ס]] |
גרסה אחרונה מ־11:05, 15 במרץ 2023
מַסֶּכֶת יוֹמָא (או סדר יומא – סדר היום) היא המסכת החמישית בסדר מועד, ונמצאת במשנה, בתלמוד ובתוספתא. במסכת יומא ישנם שמונה פרקים ושמונים וששה וחצי דפים.
נושא המסכת הוא בעניני יום הכפורים, והנושאים המסתעפים הן: דיני כהן גדול וסדר העבודה, הקלפי והשעיר לעזאזל, איסורי אכילה ביוהכ"פ. וכן בעניני שחיטת התמיד, ותרומת הדשן.
רב שרירא גאון היה קורא למסכת זו בשם כיפורים.
ביאורי הרבי[עריכה | עריכת קוד מקור]
במסכת מבואר[1] על אחד האמוראים שהיה אומר לעצמו "דברי מוסר" שלא תזוח דעתו. מסיפור זה למדים שני ענינים: (א) צריכים לשלול ענין של ישות כו'. (ב) שאכן יכולים לשלול זאת.[2]
ביאורים נוספים[עריכה | עריכת קוד מקור]
- ב א. וכפר בעדו ובעד ביתו ביתו זו אשתו. שערי המועדים עמ' שי (עמ' 297)
- ח ב. וכי לשכת פרהדרין הייתה, והלא לשכת בלווטי הייתה. התוועדויות תשמ"ב חלק ד' עמ' 1914 (עמ' 168)
- מט ב. נמנין ומושכין את ידיהן ממנו עד שישחט. שערי המועדים פסח חלק א' עמ' רנח (ע' 246)
- נ א. נקוט האי כללא בידך כל שזמנו קבוע דוחה את השבת כו' אפילו ביחיד. לקוטי שיחות חלק י"ח עמ' 105 (עמ' 114)
- נא א. אתי בכנופיא. לקוטי שיחות חלק י"ח עמ' 104 (עמ' 113) שערי המועדים פסח חלק א' עמ' רמא (עמ' 229)
- נב א. ה' מקראות אין להם הכרע, ואחד מהם משוקדים, דמספקא לן אי קאי אגביעים או אכפתוריה ופרחיה. התוועדויות תשמ"ב חלק ד' עמ' 1916 (עמ' 170)
- נד א. ראו חיבתכם לפני המקום כחיבת זכר ונקבה. לקוטי שיחות חלק ב' עמ' 360 (עמ' 85)
- סז א. בין עשה תשובה בין לא עשה תשובה יום הכפורים מכפר. לקוטי שיחות חלק ח' עמ' 165 (עמ' 178)
- ע א. ויום טוב היה עושה לאוהביו. לקוטי שיחות עמ' 106 (עמ' 119) שערי המועדים יוהכ"פ עמ' דש (עמ' 291)
- עד א. חצי שיעור, מחלוקת רבי יוחנן וריש לקיש. לקוטי שיחות חלק ז' עמ' 110 (עמ' 122)
- פב א. אמר רב קיים אברהם אבינו כל התורה כולה. לקוטי שיחות חל"ה עמ' 107)
- פה ב. בין עשה תשובה בין לא עשה תשובה, יום הכפורים מכפר. לקוטי שיחות חלק ח' עמ' 165 (עמ' 178)
- פו א. שאל רבי מתיא בן חרש כו'. לקוטי שיחות חי"ז עמ' 194 (עמ' 207)
- פו ב. גדולה תשובה שדוחה את לא תעשה שבתורה. תורת מנחם חלק כ"ו עמ' 182 (עמ' 182)
- סיום המסכת. הרואה קרי ביום הכיפורים. לקוטי שיחות חי"ז עמ' 182 (עמ' 195)
ביאורי נשיאי חב"ד[עריכה | עריכת קוד מקור]
- אדמו"ר הצמח צדק, "מסכת יומא", צמח צדק על הש"ס, ברוקלין, תשנ"ה, עמודים 136-ע, באתר HebrewBooks
הערות שוליים
- ↑ דף פ"ו ב.
- ↑ התוועדויות תשמ"ב חלק ב' עמ' 1332.
מסכתות הש"ס | ||||
---|---|---|---|---|
סדר זרעים | ברכות · פאה · דמאי · כלאים · שביעית · תרומות · מעשרות · מעשר שני · חלה · ערלה · ביכורים | |||
סדר מועד | שבת · עירובין · פסחים · שקלים · ראש השנה · יומא · סוכה · ביצה · תענית · מועד קטן · מגילה · חגיגה | |||
סדר נשים | יבמות · כתובות · נדרים · נזיר · סוטה · גיטין · קידושין | |||
סדר נזיקין | בבא קמא · בבא מציעא · בבא בתרא · סנהדרין · מכות · שבועות · עדויות · עבודה זרה · אבות · הוריות | |||
סדר קדשים | זבחים · מנחות · חולין · בכורות · ערכין · תמורה · כריתות · מעילה · תמיד · מדות · קינים | |||
סדר טהרות | כלים · אהלות · נגעים · פרה · טהרות · מקוואות · נדה · מכשירין · זבים · טבול יום · ידים · עוקצין |