מסכת יומא: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
 
(21 גרסאות ביניים של 5 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
ב[http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=6&daf=2&format=pdf מסכת יומא] יש 8 פרקים ו86.5 דפים.
מַסֶּכֶת יוֹמָא (או סדר יומא – סדר היום) היא המסכת החמישית בסדר מועד, ונמצאת במשנה, בתלמוד ובתוספתא. ב[http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=6&daf=2&format=pdf מסכת יומא] ישנם שמונה פרקים ושמונים וששה וחצי דפים.


נושא המסכת הוא בעניני [[יום הכפורים]], והנושאים המסתעפים הן: דיני [[כהן גדול]] וסדר העבודה, הקלפי והשעיר לעזאזל, איסורי אכילה ביוהכ"פ. וכן בעניני שחיטת ה[[תמיד]], ו[[תרומת הדשן]].
נושא המסכת הוא בעניני [[יום הכפורים]], והנושאים המסתעפים הן: דיני [[כהן גדול]] וסדר העבודה, הקלפי והשעיר לעזאזל, איסורי אכילה ביוהכ"פ. וכן בעניני שחיטת ה[[תמיד]], ו[[תרומת הדשן]].


== ביאורים מיוחדים ==
[[רב שרירא גאון]] היה קורא למסכת זו בשם [[יום הכיפורים|כיפורים]].


במסכת מבואר {{הערת שוליים|דף פ"ו ב.}} על אחד ה[[אמוראים]] שהיה אומר
== ביאורי הרבי ==
לעצמו "דברי [[מוסר]]" שלא תזוח דעתו. מסיפור זה למדים שני ענינים: (א) צריכים לשלול ענין של [[ישות]] כו'. (ב) ואכן יכולים לשלול זאת.{{הערת שוליים|[[התוועדויות]] [[תשמ"ב]] ח"ב [http://chabadlibrarybooks.com/pdfpager.aspx?req=16052&hilite=c491541d-2c35-45f3-923c-68c2970d98dc&st=%D7%90%D7%9E%D7%95%D7%A8%D7%90&pgnum=648 עמ' 1332].}}
 
=== ביאורי הרבי ===
במסכת מבואר{{הערה|דף פ"ו ב.}} על אחד ה[[אמוראים]] שהיה אומר
לעצמו "דברי [[מוסר]]" שלא תזוח דעתו. מסיפור זה למדים שני ענינים: (א) צריכים לשלול ענין של [[ישות]] כו'. (ב) שאכן יכולים לשלול זאת.{{הערה|1=[[התוועדויות]] [[תשמ"ב]] חלק ב' [http://chabadlibrarybooks.com/pdfpager.aspx?req=16052&hilite=c491541d-2c35-45f3-923c-68c2970d98dc&st=%D7%90%D7%9E%D7%95%D7%A8%D7%90&pgnum=648 עמ' 1332].}}
{{להשלים}}
=== ביאורים נוספים===
* '''ב א.''' וכפר בעדו ובעד ביתו ביתו זו אשתו. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15825&st=&pgnum=297 שערי המועדים עמ' שי (עמ' 297)]
* '''ב א.''' וכפר בעדו ובעד ביתו ביתו זו אשתו. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15825&st=&pgnum=297 שערי המועדים עמ' שי (עמ' 297)]


*'''ח ב.''' וכי לשכת פרהדרין היתה, והלא לשכת בלווטי היתה. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16016&hilite=ebdace70-7f97-456c-a9a1-67a3e173fd8c&st=%u05de%u05e1%u05db%u05ea התוועדויות תשמ"ב חלק ד' עמ' 1914 (עמ' 168)]
*'''ח ב.''' וכי לשכת פרהדרין הייתה, והלא לשכת בלווטי הייתה. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16016&hilite=ebdace70-7f97-456c-a9a1-67a3e173fd8c&st=%u05de%u05e1%u05db%u05ea התוועדויות [[תשמ"ב]] חלק ד' עמ' 1914 (עמ' 168)]


*'''מט ב.''' נמנין ומושכין את ידיהן ממנו עד שישחט. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15808&st=&pgnum=246 שערי המועדים פסח ח"א עמ' רנח (ע' 246)]
*'''מט ב.''' נמנין ומושכין את ידיהן ממנו עד שישחט. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15808&st=&pgnum=246 שערי המועדים פסח חלק א' עמ' רנח (ע' 246)]


*'''נ א.''' נקוט האי כללא בידך כל שזמנו קבוע דוחה את השבת כו' אפילו ביחיד. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15975&hilite=88f90c27-727c-4d45-ad6c-5f0ff03de7f8&st=%D7%91%D7%91%D7%90&pgnum=114 לקוטי שיחות חי"ח עמ' 105 (עמ' 114)]
*'''נ א.''' נקוט האי כללא בידך כל שזמנו קבוע דוחה את ה[[שבת]] כו' אפילו ביחיד. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15975&hilite=88f90c27-727c-4d45-ad6c-5f0ff03de7f8&st=%D7%91%D7%91%D7%90&pgnum=114 לקוטי שיחות חלק י"ח עמ' 105 (עמ' 114)]


*'''נא א.''' אתי בכנופיא. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15975&st=%D7%91%D7%91%D7%90&pgnum=113&hilite=88f90c27-727c-4d45-ad6c-5f0ff03de7f8 לקוטי שיחות חי"ח עמ' 104 (עמ' 113)] [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15808&st=&pgnum=229&hilite= שערי המועדים פסח ח"א עמ' רמא (עמ' 229)]
*'''נא א.''' אתי בכנופיא. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15975&st=%D7%91%D7%91%D7%90&pgnum=113&hilite=88f90c27-727c-4d45-ad6c-5f0ff03de7f8 לקוטי שיחות חלק י"ח עמ' 104 (עמ' 113)] [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15808&st=&pgnum=229&hilite= שערי המועדים פסח חלק א' עמ' רמא (עמ' 229)]


*'''נב א.''' ה׳ מקראות אין להם הכרע, ואחד מהם משוקדים, דמספקא לן אי קאי אגביעים או אכפתוריה ופרחיה. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16016&hilite=ebdace70-7f97-456c-a9a1-67a3e173fd8c&st=%D7%9E%D7%A1%D7%9B%D7%AA&pgnum=169 התוועדויות תשמ"ב חלק ד' עמ' 1916 (עמ' 170)]
*'''נב א.''' ה' מקראות אין להם הכרע, ואחד מהם משוקדים, דמספקא לן אי קאי אגביעים או אכפתוריה ופרחיה. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16016&hilite=ebdace70-7f97-456c-a9a1-67a3e173fd8c&st=%D7%9E%D7%A1%D7%9B%D7%AA&pgnum=169 התוועדויות [[תשמ"ב]] חלק ד' עמ' 1916 (עמ' 170)]


*'''נד א.''' ראו חיבתכם לפני המקום כחיבת זכר ונקבה. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14925&hilite=b4dc7371-efed-444d-bbdc-d989c70059fe&st=%u05d1%u05d1%u05d0+%u05d1%u05ea%u05e8%u05d0 לקוטי שיחות ח"ב עמ' 360 (עמ' 85)]
*'''נד א.''' ראו חיבתכם לפני המקום כחיבת זכר ונקבה. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14925&hilite=b4dc7371-efed-444d-bbdc-d989c70059fe&st=%u05d1%u05d1%u05d0+%u05d1%u05ea%u05e8%u05d0 לקוטי שיחות חלק ב' עמ' 360 (עמ' 85)]


*'''סז א.''' בין עשה תשובה בין לא עשה תשובה יום הכפורים מכפר. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15925&hilite=846a7b87-3575-4d28-9df6-f604562e54da&st=%D7%91%D7%91%D7%90+%D7%A7%D7%9E%D7%90&pgnum=178 לקוטי שיחות חעמ' 165 (עמ' 178)]
*'''סז א.''' בין עשה תשובה בין לא עשה תשובה יום הכפורים מכפר. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15925&hilite=846a7b87-3575-4d28-9df6-f604562e54da&st=%D7%91%D7%91%D7%90+%D7%A7%D7%9E%D7%90&pgnum=178 לקוטי שיחות חלק ח' עמ' 165 (עמ' 178)]


*'''ע א.''' ויום טוב היה עושה לאוהביו. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14955&st=&pgnum=119 לקוטי שיחות עמ' 106 (עמ' 119)][שערי המועדים יוהכ"פ עמ' דש (עמ' 291)]
*'''ע א.''' ויום טוב היה עושה לאוהביו. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14955&st=&pgnum=119 לקוטי שיחות עמ' 106 (עמ' 119) שערי המועדים יוהכ"פ עמ' דש (עמ' 291)]


*'''עד א.''' חצי שיעור מחלוקת ר"י ור"ל. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15944&st=%D7%90%D7%97%D7%AA+%D7%A9%D7%9C&pgnum=122&hilite=aa657196-ba05-495e-9a7d-4fd126a297a0 לקוטי שיחות ח"ז עמ' 110 (עמ' 122)]
*'''עד א.''' חצי שיעור, מחלוקת [[רבי יוחנן]] ו[[ריש לקיש]]. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15944&st=%D7%90%D7%97%D7%AA+%D7%A9%D7%9C&pgnum=122&hilite=aa657196-ba05-495e-9a7d-4fd126a297a0 לקוטי שיחות חלק ז' עמ' 110 (עמ' 122)]


*'''פב א.''' אמר רב קיים [[אברהם אבינו]] כל התורה כולה. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15959&st=&pgnum=121 לקוטי שיחות חל"ה עמ' 107)]
*'''פב א.''' אמר [[רב (אמורא)|רב]] קיים [[אברהם אבינו]] כל התורה כולה. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15959&st=&pgnum=121 לקוטי שיחות חל"ה עמ' 107)]


*'''פה ב.''' בין עשה [[תשובה]] בין לא עשה תשובה יום הכפורים מכפר. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15925&hilite=846a7b87-3575-4d28-9df6-f604562e54da&st=%D7%91%D7%91%D7%90+%D7%A7%D7%9E%D7%90&pgnum=178 לקוטי שיחות חעמ' 165 (עמ' 178)]
*'''פה ב.''' בין עשה [[תשובה]] בין לא עשה תשובה, [[יום הכפורים]] מכפר. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15925&hilite=846a7b87-3575-4d28-9df6-f604562e54da&st=%D7%91%D7%91%D7%90+%D7%A7%D7%9E%D7%90&pgnum=178 לקוטי שיחות חלק ח' עמ' 165 (עמ' 178)]


*'''פו א.''' שאל ר' מתיא בן חרש כו'. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16025&hilite=64baf3b4-a87a-473e-b6ca-93af4c653b2e&st=%D7%9C%D7%A7%D7%95%D7%98%D7%99+%D7%A9%D7%99%D7%97%D7%95%D7%AA&pgnum=207 לקוטי שיחות חי"ז עמ' 194 (עמ' 207)]
*'''פו א.''' שאל רבי [[מתיא בן חרש]] כו'. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16025&hilite=64baf3b4-a87a-473e-b6ca-93af4c653b2e&st=%D7%9C%D7%A7%D7%95%D7%98%D7%99+%D7%A9%D7%99%D7%97%D7%95%D7%AA&pgnum=207 לקוטי שיחות חי"ז עמ' 194 (עמ' 207)]


*'''פו ב.''' גדולה [[תשובה]] שדוחה את לא תעשה שבתורה. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=25058&hilite=e278ac82-2e4d-4c6b-9b8d-050c949570b4&st=%D7%9E%D7%A1%D7%9B%D7%AA&pgnum=182 תורת מנחם חלק כ"ו עמ' 182 (עמ' 182)]
*'''פו ב.''' גדולה [[תשובה]] שדוחה את לא תעשה שבתורה. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=25058&hilite=e278ac82-2e4d-4c6b-9b8d-050c949570b4&st=%D7%9E%D7%A1%D7%9B%D7%AA&pgnum=182 תורת מנחם חלק כ"ו עמ' 182 (עמ' 182)]


*'''סיום המסכת.''' הרואה קרי ביוהכ"פ. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16025&st=%D7%9C%D7%A7%D7%95%D7%98%D7%99+%D7%A9%D7%99%D7%97%D7%95%D7%AA&pgnum=195&hilite=64baf3b4-a87a-473e-b6ca-93af4c653b2e לקוטי שיחות חי"ז עמ' 182 (עמ' 195)]
*'''סיום המסכת.''' הרואה קרי ב[[יום הכיפורים]]. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16025&st=%D7%9C%D7%A7%D7%95%D7%98%D7%99+%D7%A9%D7%99%D7%97%D7%95%D7%AA&pgnum=195&hilite=64baf3b4-a87a-473e-b6ca-93af4c653b2e לקוטי שיחות חי"ז עמ' 182 (עמ' 195)]
 
==ביאורי נשיאי חב"ד==
 
{{צצ|144|עמודים=136-ע}}
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
{{שס}}
[[קטגוריה:ש"ס]]
[[קטגוריה:ש"ס]]

גרסה אחרונה מ־12:05, 15 במרץ 2023

מַסֶּכֶת יוֹמָא (או סדר יומא – סדר היום) היא המסכת החמישית בסדר מועד, ונמצאת במשנה, בתלמוד ובתוספתא. במסכת יומא ישנם שמונה פרקים ושמונים וששה וחצי דפים.

נושא המסכת הוא בעניני יום הכפורים, והנושאים המסתעפים הן: דיני כהן גדול וסדר העבודה, הקלפי והשעיר לעזאזל, איסורי אכילה ביוהכ"פ. וכן בעניני שחיטת התמיד, ותרומת הדשן.

רב שרירא גאון היה קורא למסכת זו בשם כיפורים.

ביאורי הרבי[עריכה | עריכת קוד מקור]

במסכת מבואר[1] על אחד האמוראים שהיה אומר לעצמו "דברי מוסר" שלא תזוח דעתו. מסיפור זה למדים שני ענינים: (א) צריכים לשלול ענין של ישות כו'. (ב) שאכן יכולים לשלול זאת.[2]

פרק זה לוקה בחסר. אנא תרמו לחב"דפדיה והשלימו אותו. יתכן שיש על כך פירוט בדף השיחה.

ביאורים נוספים[עריכה | עריכת קוד מקור]

  • ח ב. וכי לשכת פרהדרין הייתה, והלא לשכת בלווטי הייתה. התוועדויות תשמ"ב חלק ד' עמ' 1914 (עמ' 168)
  • נב א. ה' מקראות אין להם הכרע, ואחד מהם משוקדים, דמספקא לן אי קאי אגביעים או אכפתוריה ופרחיה. התוועדויות תשמ"ב חלק ד' עמ' 1916 (עמ' 170)

ביאורי נשיאי חב"ד[עריכה | עריכת קוד מקור]

הערות שוליים

  1. דף פ"ו ב.
  2. התוועדויות תשמ"ב חלק ב' עמ' 1332.