משתמש:חסיד ליובאוויטש/רבי אברהם אבן עזרא: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
 
(12 גרסאות ביניים של 7 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
רבי '''אברהם אבן עזרא''' (ראב"ע) הינו אחד מגדולי ה[[ראשונים]]. מפרש ה[[מקרא]] ו[[דקדוק|דקדקן]]. נולד בשנת ד"א תתנ"ב או נ"ג (1092) בעיר טולדו ב[[ספרד]], ונפטר ב[[א' אדר|ראש חודש אדר ראשון]] בשנת ד"א תתקכ"ז (1167) בקלהורה בספרד.
{{דמות
|שם=רבי אברהם אבן עזרא
|שם בשפת המקור=
|תאריך לידה=בערך ד'תתמ"ט/ד'תתנ"ב
|מקום לידה=טודלה, ספרד
|תאריך פטירה=[[א' באדר א']] ד'תתקכ"ד
|מקום פטירה=רומא/ספרד/ארץ ישראל
|מקום קבורה=
|כינוי=אברהם הספרדי
|השתייכות=
|תחומי עיסוק=ביאורים על התורה
|תפקידים נוספים=כתיבת פיוטים, מתמטיקה, אסטרונומיה
|רבותיו=
|תלמידיו=
|בני דורו=[[רבי יוסף אבן צדיק]], רבי [[יהודה הלוי]], רבי [[משה בן חסדאי]]
|חיבוריו=פירוש לתלמוד, ביאור על התורה, תשובות הלכתיות.
}}
 
רבי '''אברהם אבן עזרא''' (ראב"ע) הינו אחד מגדולי ה[[ראשונים]]. מפרש ה[[מקרא]] ו[[דקדוק|דקדקן]]. נולד בשנת ד"א תתנ"ב או נ"ג (1092) בעיר טולדו ב[[ספרד]], ונפטר ב[[א' אדר|ראש חודש אדר ראשון]] בשנת ד"א תתקכ"ז (1167) בקלהורה בספרד.
יש דעות שונות לגבי פטירתו: יש אומרים שמת ב[[רומא]] כמה שנים קודם או אח"כ. לא נודע אם היה נצר מגזע המשפחה הנכבדה "אבן עזרא" מגרנדה.  
יש דעות שונות לגבי פטירתו: יש אומרים שמת ב[[רומא]] כמה שנים קודם או אח"כ. לא נודע אם היה נצר מגזע המשפחה הנכבדה "אבן עזרא" מגרנדה.  


==נדודיו ופירושיו==
==נדודיו ופירושיו==


תחילת פירושו למגילת [[איכה]]:
תחילת פירושו ל[[מגילת איכה]]: {{ציטוטון|ואני אברהם בר מאיר מארץ מרחקים / הוציאתני מארץ ספרד חמת המצוקים / וספרי אלו בגלותי היו בידי מחזיקים, ויורוני לבאר ספרים בטעמים מנופת מתוקים}}. בראש פירושו לקהלת כותב: {{ציטוטון|שמע אמרי שפר לאברהם סופר / כתבם על ספר לרוח משכלת: בן מאיר נקרא מכונה בן-עזרא / ומצורו עזרה כבודו שואלת / להגיה חשכו להצליח דרכו / אשר נשאר עד כה כעלה נובלת / ומארצו נפרד אשר היא בספרד / ואל רומי ירד בנפש נבהלת}}.


{{ציטוט| תוכן= '''"ואני אברהם בר מאיר מארץ מרחקים,
מהעיר סולירנו עבר לעיר לוקא ושם השלים את פירושו על [[ספר ישעיה]]. משם הלך למנטובה והשלים את ספר הצחות{{הערה|כפי שנזכר בחרוז בסוף הספר}}.
הוציאתני מארץ ספרד חמת המצוקים,
וספרי אלו בגלותי היו בידי מחזיקים,
ויורוני לבאר ספרים בטעמים מנופת מתוקים".
בראש פירושו לקהלת כותב:
שמע אמרי שפר לאברהם סופר
כתבם על ספר לרוח משכלת:
בן מאיר נקרא מכונה בן-עזרא,
ומצורו עזרה כבודו שואלת
להגיה חשכו, להצליח דרכו
אשר נשאר עד כה כעלה נובלת,
ומארצו נפרד אשר היא בספרד
ואל רומי ירד בנפש נבהלת, וכו'".''' |מרכאות=לא}}


מהעיר סולירנו עבר  לעיר לוקא  ושם השלים פירושו על [[ספר ישעיה]]. משם הלך למנטובה והשלים את ספר הצחות{{הערה|כפי שנזכר בחרוז בסוף הספר}}.
ראשית מושבו היה בעיר בידרש, מקום מושב חכמים ובעלי [[תורה]] שקבלוהו בכבוד. ר' יצחק בן יהודה הנשיא ור' אברהם בן חיים, חסידים ואנשי מעשה, הללו אותו, והוא השיב להם תודה וברכה וכתב לכבודם את ספר השם, על סוד [[הוי"ה (שם)|שם המפורש]]. ספר זה היה מורה דרך לבעלי הסודות, ורבים השתוממו על חכמתו הגדולה.


ראשית מושבו היה בעיר בידרש, מקום מושב חכמים ובעלי [[תורה]] שקבלוהו בכבוד. ר' יצחק בן יהודה הנשיא ור' אברהם בן חיים, חסידים ואנשי מעשה, הללו אותו, והוא השיב להם תודה וברכה וכתב לכבודם את ספר השם, על סוד [[שם המפורש]]. ספר זה היה מורה דרך לבעלי הסודות, ורבים השתוממו על חכמתו הגדולה.
גם [[רבינו תם]] שלח אליו שירי כבוד ותהילה, שירים שקולים ומחורזים במשקל הספרדי. ראב"ע השיב לו במכתם: {{ציטוטון|ומי הביא לצרפתי בבית שיר / ועבר זר מקום קדש ורמס / ולו שיר יעקב ימתק כמו מן / אני שמש וחם שמשי ונמס}}. על כך השיבו רבנו תם: {{ציטוטון|אבי עזרי ישיבוהו סעפיו / אשר נתן ידידו בין אגפיו / אני עבד לאברהם למקנה / ואקדה ואשתחוה לאפיו}}.


גם [[רבינו תם]] שלח אליו שירי כבוד ותהילה, שירים שקולים ומחורזים במשקל הספרדי. ראב"ע השיב לו במכתם:
ושוב השיבו ראב"ע: {{ציטוטון|הנכון על אביר עם אל ורועם / להשפיל ראש במכתב אל בזוי עם / וחלילה למלאך האלוקים / אשר יקוד וישתחוה לבלעם}}.
{{ציטוט| תוכן='''"ומי הביא לצרפתי בבית שיר
ועבר זר מקום קדש ורמס
ולו שיר יעקב ימתק כמו מן
אני שמש וחם שמשי ונמס
על כך השיבו רבנו תם:
אבי עזרי ישיבוהו סעפיו,
אשר נתן ידידו בין אגפיו;
אני עבד לאברהם למקנה,
ואקדה ואשתחוה לאפיו".''' | מרכאות=לא}}
ושוב השיבו ראב"ע:
{{ציטוט| תוכן=הנכון על אביר עם אל ורועם
להשפיל ראש במכתב אל בזוי עם
וחלילה למלאך האלוקים
אשר יקוד וישתחוה לבלעם.|מרכאות=לא}}


לאחר כמה שנים נסע ראב"ע ל[[לונדון]] ומצא שם איש חסדו וחיבר לכבודו את "יסוד מורא" ואגרת ה[[שבת]]. באגרתו זאת יצא נגד אלה אשר חשבו כי יום השבת מתחיל בבוקר ולא בערב, והוא מקלל את ה[[מגלה פנים בתורה שלא כהלכה]], ואומר, {{ציטוט| תוכן="זרועו יבוש תבוש, ועין ימינו כהה תכהה"|מרכאות=לא}}.
לאחר כמה שנים נסע ראב"ע ל[[לונדון]] ומצא שם איש חסדו וחיבר לכבודו את "יסוד מורא" ואגרת ה[[שבת]]. באגרתו זאת יצא נגד אלה אשר חשבו כי יום השבת מתחיל בבוקר ולא בערב, והוא מקלל את ה[[מגלה פנים בתורה שלא כהלכה]], ואומר, {{ציטוטון|זרועו יבוש תבוש, ועין ימינו כהה תכהה}}.


==התבטאות הרבי על ראב"ע==
==התבטאויות הרבי עליו==


לפי השמועה{{הערה| ראה כפר חב"ד גיליון 718 עמ' 51}}, [[הרבי]] התבטא בהזדמנות מסויימת: {{ציטוט| תוכן="'''לא בכדי הניח מסדר החומש את פירוש האבן עזרא בסמיכות לפירוש רש"י!..'''" | מרכאות=לא}}
[[הרבי]] אומר כי {{ציטוטון|האבן עזרא הינו מפשטני המקרא}}{{הערה|שיחות-קודש תשל"ט כרך ב' עמ' 283.}}. והוסיף: כשהאבן עזרא מביא פירוש בדרך ה[[סוד]] מדגיש הוא שפירוש זה הוא בדרך סוד. בהזדמנות נוספת קורא לו הרבי {{ציטוטון|ראש הפשטנים}}{{הערה|ש"פ במדבר תשל"ז – שיחות-קודש תשל"ד כרך ב' עמ' 142.}}. וכן ב[[לקוטי שיחות]] כותב עליו הרבי: "מראשי פשטני המקרא"{{הערה|כרך י"ז עמ' 50.}}.


{{ציטוט|תוכן='''"האבן עזרא הינו מפשטני המקרא"'''|מרכאות=לא}} – התבטא עוד הרבי{{הערה|שיחות-קודש תשל"ט כרך ב' עמ' 283}}. והוסיף: כשהאבן עזרא מביא פירוש בדרך ה[[סוד]] מדגיש הוא שפירוש זה הוא בדרך סוד. ובהזדמנות נוספת{{הערה|ש"פ במדבר תשל"ז – שיחות-קודש תשל"ד כרך ב' עמ' 142}}: {{ציטוט|תוכן="ובאופן כזה אכן לומד ראב"ע, שהוא ראש הפשטנים"..|מרכאות=לא}}. ב[[לקוטי שיחות]] כותב עליו הרבי{{הערה|כרך י"ז עמ' 50}}: "מראשי פשטני המקרא"!
בהזדמנות נוספת{{הערה|ש"פ תבוא תש"ל}} התייחס הרבי לפירוש [[רש"י]] על הפסוק "את ה' האמרת היום . . וה' האמירך היום" המפרש זאת "לשון הפרשה והבדלה..". ואילו האבן עזרא – שגם הוא מפרש בהתאם לפשוטו של מקרא (אלא שדרכו בפשט שונה מדרכו של רש"י) – מפרש זאת "מלשון גדולה"{{הערה|ראה גם [[רמב"ן]] ו[[ספורנו]] שם.}}, ולאחר מכן מביא – האבן עזרא – את פירושו של [[רבי יהודה הלוי]]{{הערה|וכותב עליו "ויפה פירש".}} ש"האמרת" ו"האמירך" הם מגזירת "ויאמר" והכוונה היא, שישראל הם גרמו להקב"ה לומר שיהיה להם לאלקים והקב"ה גרם לישראל שיהיו לו לעם סגולה.


בהזדמנות נוספת{{הערה|ש"פ תבוא תש"ל}} התייחס הרבי לפירוש [[רש"י]] על הפסוק "את ה' האמרת היום . . וה' האמירך היום" המפרש זאת "לשון הפרשה והבדלה..". ואילו האבן עזרא – שגם הוא מפרש בהתאם לפשוטו של מקרא (אלא שדרכו בפשט שונה מדרכו של רש"י) – מפרש זאת "מלשון גדולה"{{הערה|ראה גם רמב"ן וספורנו שם}}, ולאחר מכן מביא – האבן עזרא – את פירושו של [[רבי יהודה הלוי]]{{הערה| וכותב עליו "ויפה פירש"}} ש"האמרת" ו"האמירך" הם מגזירת "ויאמר" והכוונה היא, שישראל הם גרמו להקב"ה לומר שיהיה להם לאלקים והקב"ה גרם לישראל שיהיו לו לעם סגולה.
הרבי התבטא אז{{הערה|שיחות קודש תש"ל כרך ב' עמ' 489.}}, כי העובדה שרבי יהודה הלוי פירש כך אינה מכריחה את רש"י לפרש כן, שהרי ייתכן שפירושו הוא כדרכו בדרוש ושירה, אולם אם האבן עזרא כותב "ויפה פירש", הרי זה מעיד שהפירוש מתאים לפשט, שכן האבן עזרא אינו גורס פירושים עקומים שאינם מבוססים בפשטות הכתובים ובפירוש התיבות, וכפי שהוא מאריך בהקדמתו עם מילים חריפות בנושא.


הרבי התבטא אז{{הערה|שיחות קודש תש"ל כרך ב' עמ' 489}}, כי העובדה שרבי יהודה הלוי פירש כך אינה מכריחה את רש"י לפרש כן, שהרי יתכן שפירושו הוא כדרכו בדרוש ושירה, אולם אם האבן עזרא כותב "ויפה פירש", הרי זה מעיד שהפירוש מתאים לפשט, שכן האבן עזרא אינו גורס פירושים עקומים שאינם מבוססים בפשטות הכתובים ובפירוש התיבות וכפי שהוא מאריך בהקדמתו עם מילים חריפות בנושא!...
לפי השמועה{{הערה|ראה כפר חב"ד גיליון 718 עמ' 51}}, [[הרבי]] התבטא בהזדמנות מסויימת, כי {{ציטוטון|לא בכדי הניח מסדר החומש את פירוש האבן עזרא בסמיכות לפירוש רש"י}}.
{{להשלים}}
{{להשלים}}
{{הערות שוליים}}


{{דורות}}
{{ראשונים}}
{{ראשונים}}
[[קטגוריה:ראשונים|*]]
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:אישים ביהדות]]
[[:קטגוריה:ראשונים|*]]
[[:קטגוריה:אישים ביהדות]]

גרסה אחרונה מ־23:45, 15 באפריל 2022

רבי אברהם אבן עזרא
אברהם הספרדי
לידה בערך ד'תתמ"ט/ד'תתנ"ב
טודלה, ספרד
פטירה א' באדר א' ד'תתקכ"ד
רומא/ספרד/ארץ ישראל
תחומי עיסוק ביאורים על התורה
תפקידים נוספים כתיבת פיוטים, מתמטיקה, אסטרונומיה
בני דורו רבי יוסף אבן צדיק, רבי יהודה הלוי, רבי משה בן חסדאי
חיבוריו פירוש לתלמוד, ביאור על התורה, תשובות הלכתיות.

רבי אברהם אבן עזרא (ראב"ע) הינו אחד מגדולי הראשונים. מפרש המקרא ודקדקן. נולד בשנת ד"א תתנ"ב או נ"ג (1092) בעיר טולדו בספרד, ונפטר בראש חודש אדר ראשון בשנת ד"א תתקכ"ז (1167) בקלהורה בספרד. יש דעות שונות לגבי פטירתו: יש אומרים שמת ברומא כמה שנים קודם או אח"כ. לא נודע אם היה נצר מגזע המשפחה הנכבדה "אבן עזרא" מגרנדה.

נדודיו ופירושיו[עריכה | עריכת קוד מקור]

תחילת פירושו למגילת איכה: "ואני אברהם בר מאיר מארץ מרחקים / הוציאתני מארץ ספרד חמת המצוקים / וספרי אלו בגלותי היו בידי מחזיקים, ויורוני לבאר ספרים בטעמים מנופת מתוקים". בראש פירושו לקהלת כותב: "שמע אמרי שפר לאברהם סופר / כתבם על ספר לרוח משכלת: בן מאיר נקרא מכונה בן-עזרא / ומצורו עזרה כבודו שואלת / להגיה חשכו להצליח דרכו / אשר נשאר עד כה כעלה נובלת / ומארצו נפרד אשר היא בספרד / ואל רומי ירד בנפש נבהלת".

מהעיר סולירנו עבר לעיר לוקא ושם השלים את פירושו על ספר ישעיה. משם הלך למנטובה והשלים את ספר הצחות[1].

ראשית מושבו היה בעיר בידרש, מקום מושב חכמים ובעלי תורה שקבלוהו בכבוד. ר' יצחק בן יהודה הנשיא ור' אברהם בן חיים, חסידים ואנשי מעשה, הללו אותו, והוא השיב להם תודה וברכה וכתב לכבודם את ספר השם, על סוד שם המפורש. ספר זה היה מורה דרך לבעלי הסודות, ורבים השתוממו על חכמתו הגדולה.

גם רבינו תם שלח אליו שירי כבוד ותהילה, שירים שקולים ומחורזים במשקל הספרדי. ראב"ע השיב לו במכתם: "ומי הביא לצרפתי בבית שיר / ועבר זר מקום קדש ורמס / ולו שיר יעקב ימתק כמו מן / אני שמש וחם שמשי ונמס". על כך השיבו רבנו תם: "אבי עזרי ישיבוהו סעפיו / אשר נתן ידידו בין אגפיו / אני עבד לאברהם למקנה / ואקדה ואשתחוה לאפיו".

ושוב השיבו ראב"ע: "הנכון על אביר עם אל ורועם / להשפיל ראש במכתב אל בזוי עם / וחלילה למלאך האלוקים / אשר יקוד וישתחוה לבלעם".

לאחר כמה שנים נסע ראב"ע ללונדון ומצא שם איש חסדו וחיבר לכבודו את "יסוד מורא" ואגרת השבת. באגרתו זאת יצא נגד אלה אשר חשבו כי יום השבת מתחיל בבוקר ולא בערב, והוא מקלל את המגלה פנים בתורה שלא כהלכה, ואומר, "זרועו יבוש תבוש, ועין ימינו כהה תכהה".

התבטאויות הרבי עליו[עריכה | עריכת קוד מקור]

הרבי אומר כי "האבן עזרא הינו מפשטני המקרא"[2]. והוסיף: כשהאבן עזרא מביא פירוש בדרך הסוד מדגיש הוא שפירוש זה הוא בדרך סוד. בהזדמנות נוספת קורא לו הרבי "ראש הפשטנים"[3]. וכן בלקוטי שיחות כותב עליו הרבי: "מראשי פשטני המקרא"[4].

בהזדמנות נוספת[5] התייחס הרבי לפירוש רש"י על הפסוק "את ה' האמרת היום . . וה' האמירך היום" המפרש זאת "לשון הפרשה והבדלה..". ואילו האבן עזרא – שגם הוא מפרש בהתאם לפשוטו של מקרא (אלא שדרכו בפשט שונה מדרכו של רש"י) – מפרש זאת "מלשון גדולה"[6], ולאחר מכן מביא – האבן עזרא – את פירושו של רבי יהודה הלוי[7] ש"האמרת" ו"האמירך" הם מגזירת "ויאמר" והכוונה היא, שישראל הם גרמו להקב"ה לומר שיהיה להם לאלקים והקב"ה גרם לישראל שיהיו לו לעם סגולה.

הרבי התבטא אז[8], כי העובדה שרבי יהודה הלוי פירש כך אינה מכריחה את רש"י לפרש כן, שהרי ייתכן שפירושו הוא כדרכו בדרוש ושירה, אולם אם האבן עזרא כותב "ויפה פירש", הרי זה מעיד שהפירוש מתאים לפשט, שכן האבן עזרא אינו גורס פירושים עקומים שאינם מבוססים בפשטות הכתובים ובפירוש התיבות, וכפי שהוא מאריך בהקדמתו עם מילים חריפות בנושא.

לפי השמועה[9], הרבי התבטא בהזדמנות מסויימת, כי "לא בכדי הניח מסדר החומש את פירוש האבן עזרא בסמיכות לפירוש רש"י".

פרק זה לוקה בחסר. אנא תרמו לחב"דפדיה והשלימו אותו. יתכן שיש על כך פירוט בדף השיחה.


הערות שוליים

  1. כפי שנזכר בחרוז בסוף הספר
  2. שיחות-קודש תשל"ט כרך ב' עמ' 283.
  3. ש"פ במדבר תשל"ז – שיחות-קודש תשל"ד כרך ב' עמ' 142.
  4. כרך י"ז עמ' 50.
  5. ש"פ תבוא תש"ל
  6. ראה גם רמב"ן וספורנו שם.
  7. וכותב עליו "ויפה פירש".
  8. שיחות קודש תש"ל כרך ב' עמ' 489.
  9. ראה כפר חב"ד גיליון 718 עמ' 51

* קטגוריה:אישים ביהדות