מסכת קידושין: הבדלים בין גרסאות בדף
מ (החלפת טקסט – "http://www.old2.ih.chabad.info" ב־"http://old2.ih.chabad.info") |
|||
(6 גרסאות ביניים של 4 משתמשים אינן מוצגות) | |||
שורה 3: | שורה 3: | ||
המסכת עוסקת בדיני קדושין, ויוחסין. | המסכת עוסקת בדיני קדושין, ויוחסין. | ||
[[ | [[קידושין]] הינו קנין אישות, בה האשה נקנית לבעלה לכל עניני האישות. | ||
מסכת זו הינה אחת מ[[מסכתות הגמרא הנלמדות בישיבות חב"ד]]. | |||
== ביאורי [[אדמו"ר הצמח צדק]] == | == ביאורי [[אדמו"ר הצמח צדק]] == | ||
שורה 20: | שורה 21: | ||
אם כי [[אדמו"ר הצמח צדק]]{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16092&st=%D7%99%D7%91%D7%9E%D7%95%D7%AA&pgnum=170 צמח צדק על מסכת יבמות, עמ' 170]}} מסופק בזה, מכיון שישנן ראיות שונות כצד הראשון.{{הערה|1= מכיון שבגמרא יבמות כתוב שמי שקידש אחת משתי אחיות, אם קדם וכנס אין מוציאין מידם, כי אנו אומרים: שמא הזדמן לו שלו, ואם תאמר שחל על כל אחת קידושי ספק, אם כן איך אנו אומרים שהזדמן שלו?}} | אם כי [[אדמו"ר הצמח צדק]]{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16092&st=%D7%99%D7%91%D7%9E%D7%95%D7%AA&pgnum=170 צמח צדק על מסכת יבמות, עמ' 170]}} מסופק בזה, מכיון שישנן ראיות שונות כצד הראשון.{{הערה|1= מכיון שבגמרא יבמות כתוב שמי שקידש אחת משתי אחיות, אם קדם וכנס אין מוציאין מידם, כי אנו אומרים: שמא הזדמן לו שלו, ואם תאמר שחל על כל אחת קידושי ספק, אם כן איך אנו אומרים שהזדמן שלו?}} | ||
יתכן - אומר אדמו"ר הצמח צדק, כי תלוי הדבר: באופן שקידש אחת מחמש נשים, שישנה אפשרות שיחולו ה[[ | יתכן - אומר אדמו"ר הצמח צדק, כי תלוי הדבר: באופן שקידש אחת מחמש נשים, שישנה אפשרות שיחולו ה[[קידושין]] על כל אחת מהם, אז אכן חלים קידושי ספק על כולן, אך באופן שקידש אחת משתי אחיות, שאין אפשרות שיחולו קידושין על כולן, אז אכן חלין קידושין רק על אחת מהם. | ||
[[ | [[קובץ:1 21-1-.jpg|שמאל|ממוזער|250px|[[לקט מביאורי רבותינו נשיאנו - על מסכת קידושין|לקט מספרי רבותינו על קידושין]]]] | ||
=== ביאורים נוספים מאדמו"ר הצמח צדק === | === ביאורים נוספים מאדמו"ר הצמח צדק === | ||
שורה 44: | שורה 45: | ||
*'''נד ב.''' הואיל ותנן ב[[מסכת עדויות|בחירתא]] כוותיה. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4623&hilite=c9b6e6c5-c620-444c-9da6-678a72e94685&st=%D7%9E%D7%A1%D7%9B%D7%AA+%D7%97%D7%9C%D7%94 שיחות קודש [[תש"מ]] חלק א' עמ' יז (עמ' 60)] | *'''נד ב.''' הואיל ותנן ב[[מסכת עדויות|בחירתא]] כוותיה. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4623&hilite=c9b6e6c5-c620-444c-9da6-678a72e94685&st=%D7%9E%D7%A1%D7%9B%D7%AA+%D7%97%D7%9C%D7%94 שיחות קודש [[תש"מ]] חלק א' עמ' יז (עמ' 60)] | ||
*'''סה ב.''' הודאת בעל דין (רק בדיני ממונות ולא בדיני נפשות). [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15930&st=&pgnum=118 לקוטי שיחות חל"ד עמ' 106] (עמ' 118) | *'''סה ב.''' [[הודאת בעל דין]] (רק בדיני ממונות ולא בדיני נפשות). [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15930&st=&pgnum=118 לקוטי שיחות חל"ד עמ' 106] (עמ' 118) | ||
*'''עא א.''' שאין [[אליהו הנביא]] בא לטמא ולטהר לרחק ולקרב. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4623&hilite=c9b6e6c5-c620-444c-9da6-678a72e94685&st=%D7%9E%D7%A1%D7%9B%D7%AA+%D7%97%D7%9C%D7%94&pgnum=61 שיחות קודש [[תש"מ]] חלק א' עמ' י"ח (עמ' 61)] | *'''עא א.''' שאין [[אליהו הנביא]] בא לטמא ולטהר לרחק ולקרב. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4623&hilite=c9b6e6c5-c620-444c-9da6-678a72e94685&st=%D7%9E%D7%A1%D7%9B%D7%AA+%D7%97%D7%9C%D7%94&pgnum=61 שיחות קודש [[תש"מ]] חלק א' עמ' י"ח (עמ' 61)] | ||
שורה 57: | שורה 58: | ||
==קישורים חיצוניים== | ==קישורים חיצוניים== | ||
* [http:// | * [http://old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=62204 [[מסכת קידושין]] עם חידושים וביאורים מרבותינו נשיאנו] ידיעה חדשותית - {{אינפו}} | ||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} | ||
{{שס}} | {{שס}} | ||
[[קטגוריה:ש"ס]] | [[קטגוריה:ש"ס]] |
גרסה אחרונה מ־21:39, 30 בנובמבר 2021
במסכת קדושין שבסדר נשים, יש 4 פרקים, ו81 דפים.
המסכת עוסקת בדיני קדושין, ויוחסין. קידושין הינו קנין אישות, בה האשה נקנית לבעלה לכל עניני האישות.
מסכת זו הינה אחת ממסכתות הגמרא הנלמדות בישיבות חב"ד.
ביאורי אדמו"ר הצמח צדק[עריכה | עריכת קוד מקור]
קידושי ספק[עריכה | עריכת קוד מקור]
כאשר אדם מקדש חמש נשים, באופן שאומר - אחת מכם תהיה מקודשת לי, הרי כולם ספק מקודשות מכיון שאין ידוע איזה מהם קידש.
בדין זה אפשר ללמוד שני אופנים:
א. שיש ספק במציאות, כי אכן רק אחת מהם מקודשת והשניה אינה מקודשת כלל.
ב. שחל דין וחלות ספק על כל אחת מהם, שכל אחת מהם יש לה דיני ספק קידושין.[1]
מסתבר יותר ללמוד כצד השני, כי הרי מכיון שלא כיון בקידושיו על אף אחת מהם, איזו סברא תהיה לומר שדווקא אחת מהם מקודשת והשניה לא?
אם כי אדמו"ר הצמח צדק[2] מסופק בזה, מכיון שישנן ראיות שונות כצד הראשון.[3]
יתכן - אומר אדמו"ר הצמח צדק, כי תלוי הדבר: באופן שקידש אחת מחמש נשים, שישנה אפשרות שיחולו הקידושין על כל אחת מהם, אז אכן חלים קידושי ספק על כולן, אך באופן שקידש אחת משתי אחיות, שאין אפשרות שיחולו קידושין על כולן, אז אכן חלין קידושין רק על אחת מהם.
ביאורים נוספים מאדמו"ר הצמח צדק[עריכה | עריכת קוד מקור]
ביאורי אדמו"ר הצמח צדק בספרו, הינם על פרק ראשון, ופרק שני.
ביאורי הרבי[עריכה | עריכת קוד מקור]
- יז א. אף כל שישנן בכלל ברכה. לקוטי שיחות חכ"ד עמ' 87 (עמ' 103)
- כט א. האב חייב על בנו למולו. לקוטי שיחות ח"ל עמ' 53 (עמ' 65)
- כט א. האב חייב על בנו למולו. לקוטי שיחות חלק י"א עמ' 42 (עמ' 50)
- ל ב. עם האשה זו תורה. לקוטי שיחות חל"ה עמ' 266 (עמ' 276)
- לט ב. מעשה חזא. שיחות קודש תשל"ו חלק ב' עמ' ח (605) לסיכום השיחה.
- מ א. מצווה בו יותר מבשלוחו.לקוטי שיחות חכ"ג עמ' 17 (עמ' 32)
- מח ב. המקדש את האשה על מנת שאני עני ונמצא עשיר. התוועדויות תשמ"ה חלק א' עמ' 200 (עמ' 207)
- מח ב. על מנת שאני צדיק גמור. מכתב תשכ"ה
- נד ב. הואיל ותנן בבחירתא כוותיה. שיחות קודש תש"מ חלק א' עמ' יז (עמ' 60)
- סה ב. הודאת בעל דין (רק בדיני ממונות ולא בדיני נפשות). לקוטי שיחות חל"ד עמ' 106 (עמ' 118)
- עא א. שאין אליהו הנביא בא לטמא ולטהר לרחק ולקרב. שיחות קודש תש"מ חלק א' עמ' י"ח (עמ' 61)
- סיום המסכת. שעשה אברהם אבינו את כל התורה כולה עד שלא ניתנה. לקוטי שיחות עמ' 107 (עמ' 121)
- ירושלמי. פ"א ה"ז. חיוב האב למול את בנו. לקוטי שיחות ח"ל עמ' 53 (עמ' 65) לקוטי שיחות חלק י"א עמ' 42 (עמ' 50)
ראו גם[עריכה | עריכת קוד מקור]
קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]
- מסכת קידושין עם חידושים וביאורים מרבותינו נשיאנו ידיעה חדשותית -
הערות שוליים
- ↑ כן מוכיח הצ"צ מדברי הריטב"א והפני יהושע. ויש לציין שכן היא גם דעת הגאון רבי שמעון יהודה שקאפ.
- ↑ צמח צדק על מסכת יבמות, עמ' 170
- ↑ מכיון שבגמרא יבמות כתוב שמי שקידש אחת משתי אחיות, אם קדם וכנס אין מוציאין מידם, כי אנו אומרים: שמא הזדמן לו שלו, ואם תאמר שחל על כל אחת קידושי ספק, אם כן איך אנו אומרים שהזדמן שלו?
מסכתות הש"ס | ||||
---|---|---|---|---|
סדר זרעים | ברכות · פאה · דמאי · כלאים · שביעית · תרומות · מעשרות · מעשר שני · חלה · ערלה · ביכורים | |||
סדר מועד | שבת · עירובין · פסחים · שקלים · ראש השנה · יומא · סוכה · ביצה · תענית · מועד קטן · מגילה · חגיגה | |||
סדר נשים | יבמות · כתובות · נדרים · נזיר · סוטה · גיטין · קידושין | |||
סדר נזיקין | בבא קמא · בבא מציעא · בבא בתרא · סנהדרין · מכות · שבועות · עדויות · עבודה זרה · אבות · הוריות | |||
סדר קדשים | זבחים · מנחות · חולין · בכורות · ערכין · תמורה · כריתות · מעילה · תמיד · מדות · קינים | |||
סדר טהרות | כלים · אהלות · נגעים · פרה · טהרות · מקוואות · נדה · מכשירין · זבים · טבול יום · ידים · עוקצין |