אגרת הקודש - סימן י': הבדלים בין גרסאות בדף

מ
חלוקה בוט העביר את הדף אגרת הקודש - סעיף י' לשם אגרת הקודש - סימן י': החלפת טקסט – "אגרת הקודש - סעיף" ב־"אגרת הקודש - סימן"
אין תקציר עריכה
מ (חלוקה בוט העביר את הדף אגרת הקודש - סעיף י' לשם אגרת הקודש - סימן י': החלפת טקסט – "אגרת הקודש - סעיף" ב־"אגרת הקודש - סימן")
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
 
(10 גרסאות ביניים של 2 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 6: שורה 6:


האגרת מוסיפה על קודמותיה{{הערה|על מעלות הצדקה שהתבארו באגרות הקודמות, מאגרת ג' ועד ט'.}}, שצדקה מועילה לא רק בתחומי הקדושה והחולין, אלא גם '''לחוטאים.'''{{ש}}
האגרת מוסיפה על קודמותיה{{הערה|על מעלות הצדקה שהתבארו באגרות הקודמות, מאגרת ג' ועד ט'.}}, שצדקה מועילה לא רק בתחומי הקדושה והחולין, אלא גם '''לחוטאים.'''{{ש}}
נקודת ההסבר היא, ש'''תשובה רק מעוררת''' את מקור החסד הרוחני האין סופי. אבל '''להורידו''' בפועל{{הערה|בכדי למלא את הפגמים והחסרונות שגרמו העוונות.}} צריך עבודה מיוחדת: נתינת צדקה בלי הגבלה{{הערה|שזהו חסד בלי גבול כפי שהוא אצל האדם.}}.{{ש}}
נקודת ההסבר היא, ש'''תשובה רק מעוררת''' את מקור החסד הרוחני האין סופי. אבל '''להורידו''' בפועל{{הערה|בכדי למלא את הפגמים והחסרונות שגרמו העוונות.}} צריך עבודה מיוחדת: נתינת צדקה בלי הגבלה{{הערה|שזהו חסד בלי גבול כפי שהוא אצל האדם.}}.
 
* [[שיעורים יומיים#תניא|בשיעור היומי]] חילק [[רבי יוסף יצחק שניאורסון (אדמו"ר הריי"צ)|הרבי הריי"ץ]] את האגרת לחמישה ימים: ארבע ימים לומדים את הסבר העניין, והיוצא מזה לפועל ביום האחרון.
* [[שיעורים יומיים#תניא|בשיעור היומי]] חילק [[רבי יוסף יצחק שניאורסון (אדמו"ר הריי"צ)|הרבי הריי"ץ]] את האגרת לחמישה ימים: ארבע ימים לומדים את הסבר העניין, והיוצא מזה לפועל ביום האחרון.


==גוף האגרת==
==גוף האגרת==
{{קטע תניא|קטע=אגרת י'|טקסט הקטע={{תבנית:ספר התניא/אגרת הקודש - פרק י'}}}}
{{קטע תניא|קטע=אגרת י'|טקסט הקטע={{תבנית:ספר התניא/אגרת הקודש - סעיף י'}}}}


==סיכום האגרת==
==סיכום האגרת==
* מאחר והקב"ה צמצם את חסדו האין סופי במצוות בכדי שיוכל האדם לקבלו, לכל מצווה יש '''שיעור מצומצם'''{{הערה|ציצית י"ב גודלין, לולב ד' טפחים וכן כולן.}} כיצד לקיימה.
* מאחר והקב"ה צמצם את חסדו האין סופי במצוות בכדי שיוכל האדם לקבלו, לכל מצווה יש '''שיעור מצומצם'''{{הערה|ציצית י"ב גודלין, לולב ד' טפחים וכן כולן.}} כיצד לקיימה.
* אך כשצריך לתקן פגמים{{הערה|שגרמו עוונות.}} יש להמשיך מהמקור חסד '''שאינו מצומצם'''. חסד עליון זה '''מתעורר''' ע"י תשובה, אבל '''נמשך בפועל''' רק ע"י צדקה.{{ש}}{{ש}}
* אך כשצריך לתקן פגמים{{הערה|שגרמו עוונות.}} יש להמשיך מהמקור חסד '''שאינו מצומצם'''. חסד עליון זה '''מתעורר''' ע"י תשובה, אבל '''נמשך בפועל''' רק ע"י צדקה.
 
{{ש}}


:'''היוצא לפועל בעבודת ה''''
:'''היוצא לפועל בעבודת ה''''
כדי לתקן את פגם העבירה (ע"י המשכת חסד '''בלי גבול''') צריכה גם עבודת האדם להיות כך: לחוס על הדלים{{הערה|המילה 'חסד' היא [[נוטריקון]] 'חס דל'.}} בלי גבול. לא לדקדק ולעצור כשמגיע ל'חומש' אלא לתת ולתת בלי חשבון וגבול.
כדי לתקן את פגם העבירה (ע"י המשכת חסד '''בלי גבול''') צריכה גם עבודת האדם להיות כך: לחוס על הדלים{{הערה|המילה 'חסד' היא [[נוטריקון]] 'חס דל'.}} בלי גבול. לא לדקדק ולעצור כשמגיע ל'חומש' אלא לתת ולתת בלי חשבון וגבול.


* לגבי המשל שמביא הרבי "עור בעד עור וכל אשר לאיש יתן בעד נפשו" יש להעיר, שזהו רק '''משל''' מ'דרך העולם'{{הערה|דהיינו, אם על רפואת הגוף מוכן אדם לבזבז כל כספו כל שכן וקל וחומר על רפואת הנפש.}}, אך באגה"ק [[אגרת הקודש - פרק י"א|הבאה]] יתבאר שיחס זה לגוף הוא '''היפך''' תכלית כוונת בריאתו.
* לגבי המשל שמביא הרבי "עור בעד עור וכל אשר לאיש יתן בעד נפשו" יש להעיר, שזהו רק '''משל''' מ'דרך העולם'{{הערה|דהיינו, אם על רפואת הגוף מוכן אדם לבזבז כל כספו כל שכן וקל וחומר על רפואת הנפש.}}, אך באגה"ק [[אגרת הקודש - סעיף י"א|הבאה]] יתבאר שיחס זה לגוף הוא '''היפך''' תכלית כוונת בריאתו.


==מושגים יסודיים==
==מושגים יסודיים==
שורה 26: שורה 29:
==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==
*[https://abc770.org/article_node_4705/ תניא לעם] באתר חב"ד אור אין סוף
*[https://abc770.org/article_node_4705/ תניא לעם] באתר חב"ד אור אין סוף
{{סדרה|הקודם=[[אגרת הקודש - פרק ט'|פרק ט']]|רשימה=פרקי אגרת הקודש|הבא=[[אגרת הקודש - פרק י"א|פרק י"א]]}}
{{סדרה|הקודם=[[אגרת הקודש - סעיף ט'|פרק ט']]|רשימה=פרקי אגרת הקודש|הבא=[[אגרת הקודש - סעיף י"א|פרק י"א]]}}
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:אגרת הקודש - תניא]]
[[קטגוריה:אגרת הקודש - תניא]]