אגרת התשובה - פרק ד': הבדלים בין גרסאות בדף

מ
החלפת טקסט – " " ב־" "
מ (החלפת טקסט – "מלאכים " ב־"מלאכים ")
מ (החלפת טקסט – " " ב־" ")
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
 
(7 גרסאות ביניים של 5 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{תניא}}
{{תניא}}
'''פרק ד'''' של [[אגרת התשובה]] מבאר את מהות עונש הכרת ומיתה בידי שמים, שהינו בעיקר [[רוחניות|רוחני]].
'''פרק ד - אופן ירידת הנשמה לגוף'''{{ש}}
בשלושת הפרקים הראשונים הוסברה מצוות התשובה על פי נגלה, ומכאן ואילך יתבאר עניינה הפנימי של תשובה, המחדיר וקובע עול המלכות שמיים בליבו של אדם.
 
דרכי התשובה{{הערה|כבר [[אגרת התשובה - פרק א'|בפרק א']] קבע [[אדמו"ר הזקן]] שמצוות התשובה מן התורה היא עזיבת החטא '''בלבד'''. אך כדי שהתשובה תחזיק מעמד, ועוד כדי להגיע לשלימות נעלית יותר בתשובה (תשובה עילאה) יש להתבונן באריכות בעניינים המוסברים החל [[אגרת התשובה - פרק ז'|מפרק ז' ואילך]].}} עצמם יוסברו [[אגרת התשובה - פרק ז'|מפרק ז']] ואילך, אך כדי להבינם הייטב{{הערה|ויקל להפנימם - '''שזהו''' העיקר.}} מקדים [[אדמו"ר הזקן]] שלושה פרקים נוספים, המסבירים את הנזק העצום שגורמים העוונות{{הערה|עד כמה הם פוגמים הן בנשמה והן בהמשכת החיות האלוקית לעולמות.}}.


==מבוא לפרק==
==מבוא לפרק==
בפרק זה מבאר רבינו את מהותה של הנפש האלוקית ואת הכוחות האלוקיים הגלומים בה. בראשונה מקדים רבינו הזקן לבאר את החילוק בין אור האלקות שנמצא ב[[מלאכים]] הנקרא [[חיצוניות (בחסידות)|חיצוניות]] העולמות, לבין אור הנשמה של בני ישראל שהוא פנימיות העולמות. ומבאר כי באור של נשמות ישראל יש את אור האלקות כפי שנתגלה בעשרת ספירות העליונות.
[[אגרת התשובה - פרק ה'|בפרק הבא]] יוסבר כיצד יכולים העוונות לפגום בקשר הגוף לנשמה, אך כדי להבין זאת יש להקדים את דרך ירידת וכניסת הנשמה לגוף.
 
==גוף הפרק==
==גוף הפרק==
{{פרק תניא|פרק=ד|טקסט הפרק={{ספר התניא/אגרת התשובה - פרק ד'}}}}
{{פרק תניא|פרק=ד|טקסט הפרק={{ספר התניא/אגרת התשובה - פרק ד'}}}}


==סיכום הפרק==
==סיכום הפרק==
בשונה משאר כל הנבראים{{הערה|הכוונה הן לנבראים הגשמיים והן לרוחניים - '''שכולם''' נבראו מחיצוניות האלוקות.}}, נשמת היהודי נמשכה מפנימיות האלוקות{{הערה|משם הוי' ברוך הוא.}}. ועד כדי כך שגם כפי שנמצאת הנשמה בגוף - עדיין משתקפים בה '''אותם ה'עניינים' שבשם הוי'''', ולכן יהודי המתבונן בעניין אלוקי יתעורר במידות טובות{{הערה|שמעבר ל"אנושיות" הרגילה.}}, בקבלת עול וכו'.


==צילום דפוס התניא==
==צילום דפוס התניא==
[[קובץ:תניא צג2 (Small).jpg|ימין|ממוזער|250px|עמוד 1]]
<gallery widths="250px" heights="300px">
[[קובץ:תניא צד1 (Small).jpg|ימין|ממוזער|250px|עמוד 2]]
קובץ:תניא צג2 (Small).jpg|ימין|ממוזער|250px|עמוד 1
[[קובץ:תניא צד2 (Small).jpg|ימין|ממוזער|250px|עמוד 3]]
קובץ:תניא צד1 (Small).jpg|ימין|ממוזער|250px|עמוד 2
[[קובץ:תניא צה1 (Small).jpg|ימין|ממוזער|250px|עמוד 4]]
קובץ:תניא צד2 (Small).jpg|ימין|ממוזער|250px|עמוד 3
קובץ:תניא צה1 (Small).jpg|ימין|ממוזער|250px|עמוד 4
</gallery>


==מושגים יסודיים בפרק==
==מושגים יסודיים בפרק==
*[[תשובה עילאה]]
*[[נפש אלוקית|חלק ה' עמו]]
*[[תשובה תתאה]]


{{סדרה|הקודם=[[אגרת התשובה - פרק ג'|פרק ג']]|רשימה=פרקי אגרת התשובה|הבא=[[אגרת התשובה - פרק ה'|פרק ה']]}}
{{סדרה|הקודם=[[אגרת התשובה - פרק ג'|פרק ג']]|רשימה=פרקי [[אגרת התשובה]]|הבא=[[אגרת התשובה - פרק ה'|פרק ה']]}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:אגרת התשובה - תניא]]
[[קטגוריה:אגרת התשובה - תניא]]