ברכה אחרונה: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(תבנית הפניה לערך מורחב)
מאין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
{{מצוות}}
'''ברכות אחרונות''' לאחר האכילה נחלקות לשלוש במיניהן:
'''ברכות אחרונות''' לאחר האכילה נחלקות לשלוש במיניהן:


שורה 9: שורה 8:


== ברכת מעין שלוש ==
== ברכת מעין שלוש ==
על אף ש[[אדמו"ר הזקן]] אינו מזכיר ב[[שולחן ערוך אדמו"ר הזקן|שולחן ערוך]] את הדיעות שברכת מעין שלוש היא מהתורה, ישנה דיעה כזו, ולכן חמורה ברכה זו.
על אף ש[[אדמו"ר הזקן]] אינו מזכיר ב[[שולחן ערוך אדמו"ר הזקן|שולחן ערוך]] את הדיעות שברכת מעין שלוש היא מהתורה, ישנה דיעה כזו, ולכן חמורה ברכה זו.


== להזכיר לאחרים ==
== להזכיר לאחרים ==
מנהגו של רבי [[משה איסרליש]], הרמ"א, היה ללכת ב[[יום הפורים]] לכל בתי העיר ולעורר ולהכיר אודות הברכה האחרונה.


מנהגו של רבי משה איסרליש, הרמ"א, היה ללכת ב[[יום הפורים]] לכל בתי העיר ולעורר ולהכיר אודות הברכה האחרונה.
הרבי למד מאנקדוטה זו שיש להזכיר לסעודים בסיומם של מסיבות חגיגיות ו[[התוועדות|התוועדויות]] לברך ברכה אחרונה.


מכאן נלמדת ההנהגה לעורר ולהזכיר בסוף כל [[התוועדות]] לברך ברכה אחרונה, שהרי קל וחומר הוא: ומה בזמנו של הרמ"א, שלא היה הזמן פרוץ כל כך בעניני ברכות, ובעיר חשובה כל כך כקראקא שהיו בה תלמידח חכמים, עורר על כך הרמ"א, ולא רק בביתו אלא בכל בתי העיר.
הרבי הוסיף שדבר זה הוא קל וחומר: אם בזמנו של הרמ"א, שהמצב הכללי של שמירת המצוות בין היהודים היה חזק יותר, ובפרט בעיר קראקא בה התגורר הרמ"א שהיתה עיר מלאה בתלמידי חכמים, ובכל זאת הוא ראה צורך להזכיר לבני עירו לברך ברכה אחרונה, והסתובב לצורך כך בכל רחבי העיר, על אחת כמה וכמה שבדורנו יש צורך לעורר ולהזכיר על כך.


אם כן, בימינו אנו שעל אף שהזהירות בברכה ראשונה קיימת לרוב, אם מפני אהבת ה' ויראתו, אם מפני מצוות אנשים מלומדה, שונים הם פני הדברים בברכה אחרונה, והרבה אנשים שוכחים לברך, על אחת כמה וכמה שיש צורך לעורר כל כך!
== לקריאה נוספת ==
 
*[[שיחות קודש]] [[תשל"ו]] חלק א', [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4615&hilite=a0242edc-8cf1-467e-87b2-fdf959110d1d&st=%D7%94%D7%97%D7%96%D7%95%D7%9F+%D7%90%D7%99%D7%A9 עמ' (374)]
 
{{מצוות}}
== מקורות ==
 
[[שיחות קודש]] [[תשל"ו]] חלק א', [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4615&hilite=a0242edc-8cf1-467e-87b2-fdf959110d1d&st=%D7%94%D7%97%D7%96%D7%95%D7%9F+%D7%90%D7%99%D7%A9 עמ' (374)]
[[קטגוריה:הלכה בתורת חב"ד]]
[[קטגוריה:הלכה בתורת חב"ד]]

גרסה מ־18:37, 23 ביולי 2013

ברכות אחרונות לאחר האכילה נחלקות לשלוש במיניהן:

ברכת המזון, ברכה מעין שלוש, ברכת בורא נפשות.

בעוד שברכת המזון היא לכל הדיעות מהתורה, ישנה מחלוקת על חיוב הברכה מעין שלוש, אם הינה מהתורה. ברכת בורא נפשות היא מדרבנן לכל הדיעות.

ערך מורחב – ברכת המזון

ברכת מעין שלוש

על אף שאדמו"ר הזקן אינו מזכיר בשולחן ערוך את הדיעות שברכת מעין שלוש היא מהתורה, ישנה דיעה כזו, ולכן חמורה ברכה זו.

להזכיר לאחרים

מנהגו של רבי משה איסרליש, הרמ"א, היה ללכת ביום הפורים לכל בתי העיר ולעורר ולהכיר אודות הברכה האחרונה.

הרבי למד מאנקדוטה זו שיש להזכיר לסעודים בסיומם של מסיבות חגיגיות והתוועדויות לברך ברכה אחרונה.

הרבי הוסיף שדבר זה הוא קל וחומר: אם בזמנו של הרמ"א, שהמצב הכללי של שמירת המצוות בין היהודים היה חזק יותר, ובפרט בעיר קראקא בה התגורר הרמ"א שהיתה עיר מלאה בתלמידי חכמים, ובכל זאת הוא ראה צורך להזכיר לבני עירו לברך ברכה אחרונה, והסתובב לצורך כך בכל רחבי העיר, על אחת כמה וכמה שבדורנו יש צורך לעורר ולהזכיר על כך.

לקריאה נוספת

מצוות
תרי"ג מצוות · רמ"ח איברין דמלכא · דברי קבלה · מצוות דרבנן · הכנה למצווה · כוונת המצוות · ברכת המצוות · הידור מצווה
מצוות עשה נבחרות
אהבת ה' · אהבת ישראל · אכילת מצה · ברית מילה · ברכת המזון · גמילות חסדים · אמונה בה' · שילוח טמאים מהר הבית ובית המקדש · יראת ה' · כיבוד אב ואם · מזוזה · פריה ורביה · צדקה · ציצית · קידוש השם · קריאת שמע · שבת · שילוח הקן · תפילה · תפילין · תקיעת שופר · תשובה· הכנסת אורחים
מצוות לא תעשה נבחרות
עבודה זרה · גילוי עריות · שפיכות דמים · הסגת גבול