משתמש:מוישי כהן/בלע המוות לנצח

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מאמרי רבותינו נשיאנו
האמנם · דער פרומער וארא · איתא במדרש תילים · והדרת פני זקן · כתב יד דא"ח ישן לא נודע למי · באתי לגני · ושאבתם מים בששון · וידעת תרנ"ז - מוסקבה · החלצו תרנ"ט · אחת שאלתי · וקבל היהודים
מאמרי הרבי
אשרי תבחר · ביום עשתי עשר · גדול יהיה · ושבתי בשלום · כי ישאלך בנך · לא תהיה משכלה · ואתה תצווה את בני ישראל · על כן קראו הימים האלה ימי הפורים
המשכים
המשך והחרים · המשך וככה תרל"ז · המשך רנ"ט · המשך תרס"ו · המשך תער"ב
מושגים
דיבור המתחיל · ביכלאך · בלתי מוגה · מוגה · המשך

בלע המוות לנצח הוא שמו (דיבור המתחיל) של המאמר חסידות אותו אמר הרבי ביום שלישי פרשת דברים ה' מנחם אב תשכ"ה. יום סיום אמירת קדיש אחרי הרבנית הצדקנית מרת חנה ע"ה אמו של – יבדלח"ט – כ"ק אדמו"ר שליט"א. המאמר הוגה על יד הרבי ויצא לאור לקראת פרשת ויקהל פקודי תשמ"ח.

המאמר עוסק בכללותו בביאור ענין ביטול המוות לעתיד לבוא. המאמר מיוסד בכללותו על מאמר אדמו"ר המהר"ש - בלע המוות לנצח - תרכ"ח.

תוכן המאמר[עריכה | עריכת קוד מקור]

המאמר מיוסד בעיקר על הפסוק

"בלע המות לנצח ומחה ה' אלקים דמעה מעל כל־פנים וחרפת עמו יסיר מעל כל־הארץ כי ה' דבר"

(ישעיהו פרק כה פסוק ח)

פרק הראשון: הרבי מביא את אדמו"ר המהר"ש שאומר במאמרו שלעתיד לבוא לא יהיה ענין של מיתה כי אז יתקיים הענין של "ואת רוח הטומאה אעביר מן הארץ". מסביר אדמו"ר הזקן שעכשיו קיים ענין של מיתה היות ובחטא עץ הדעת נעשה תערובת של רע וטוב, לכן אם אדם הראשון יחיה חיים נצחיים אז גם הרע שבו יהיה נצחי, לכן נוצרה מציאות של מיתה בשביל שהרע לא יהיה נצחי. הרבי מוסיף ואומר שענין המיתה נוצר מהחטא עצמו כי החיות זה בקדושה והמות זה מהטומאה, והיות ומזה נוצר מוות רוחני, אז לכן נשתלשל מזה גם בגשמיות - מוות גשמי
פרק השני: הרבי מסביר שלעתיד לבוא יתבטל הרע, כי אז יהיה גילוי אור אלוקי נעלה, עוד יותר נעלה מהגילוי שהיה בימי שלמה שעם היות שנתבטלו לפניו, עדיין לא היה זה ביטול גמור [על דרך מלכת שבא, שלמרות שהתבטלה לשלמה, עדיין היא נשארה מלכה].
פרק השלישי: