הבדלים בין גרסאות בדף "שטריימל"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(החלפת הדף בתוכן "Menachem Mendel Schneerson is not the mashiah")
תגית: החלפה
שורה 1: שורה 1:
[[קובץ:השטריימל של אדמור הרייצ.jpg|שמאל|ממוזער|250px|שטריימל מסוג קולפיק שחבש [[אדמו"ר הריי"צ]]]]
+
Menachem Mendel Schneerson is not the mashiah
'''שטריימל''' (בעברית '''מזנבת'''{{הערה|נקרא כך כי עשוי מזנב חיה}}) הוא מגבעת חסידית עשויה פרווה או זנב חיה{{הערה|לרוב שועל}} שמקורה במזרח אירופה, יש אומרים שהראשון שחבש אותה הוא [[הבעל שם טוב]], ויש אומרים שחבשו אותו יהודי אירופה בעקבות גזירה שגזר אחד מהצארים. במשך הדורות גם חלק מ[[חסידי חב"ד]] נהגו ללכת עם שטריימל, ובייחוד רבותינו נשיאנו, מנהג זה הופסק לבסוף לאחר שעלה הרבי לנשיאות וסירב ללבוש את השטריימל של [[אדמו"ר הריי"צ]].
 
 
 
==היסטוריה==
 
מנהג שהשתרש ביהודי אירופה עוד מימי ה[[בעל שם טוב]] היה חבישת שטריימל על הראש{{הערה|שם=א|[[ספר הזכרונות]] חלק א' עמוד 284}}, ישנם מספר גרסאות לסיבה שבגללה החלו היהודים לחבוש שטריימל. גירסא ראשונה אומרת שחבישת השטריימל החלה בעקבות גזירתו של אחד מצארי רוסיה שאסר על ה[[יהודים]] להלך עם [[כיפה]], ויהודי רוסיה שלא יכלו להשלים עם כזו גזירה כרכו סביב כיפתם זנב חיה, וכך הסתירו את כפתם והלכו אתה ללא מורא. כריכת הזנב מסביב לכיפה הסבה מראה שלראשם של היהודים יש כובע מחמם שאותו נהגו הרבה מ[[רוסיה|רוסים]] לשים בתוקפת החורף הקשה, וכך נצלו היהודים מגזרתו של הצאר. {{מקור}}
 
עוד גירסא אומרת שאת השטריימל החלו לחבוש מתלמידי [[הבעל שם טוב]] כדי להראות שאפשר לעשות את בירור הניצוצות אף מזנב חיה טמאה{{הערה|שם=א}}.
 
 
 
גירסא אחרת אומרת שהשטריימל היה לבוש כבוד שאותו נהגו ללבוש פריצים ואנשים חשובים בסביבות [[פולין]], והיהודים אמצו את לבוש זה גם אליהם, ובמשך הדורות מנהג זה השתרש אצל רוב יהודי מזרח אירופה.{{מקור}}
 
 
 
משהו אחר שדומה לשטריימל הוא הספודיק, ספודיק הוא כובע שבדומה לשטריימל אף הוא עשוי מזנב חיה, אך הוא גבוה וצר יותר מהשטריימל. הספודיק היה כובעם של ה[[קוזאקים]], ובשל [[גזירת הלבוש]] נגזר על היהודים ב[[פולין]] לחבוש את כובעם של ה[[קוזאקים]] מנהג שנשתמר עד היום אצל חסידות פולין.{{מקור}}
 
 
 
==עניינו==
 
השטריימל הוא כובע שבתי שלובשים בשבתות וימים טובים, בדרך כלל גם החסידים שהולכים עם שטריימל בימי מחול מייחדים שטריימל מיוחד לשבת, הסיבה לכך היא מפני בשבת ניתן לעם ישראל כתר תורה, ולכן יש עניין ליחד כובע מיוחד עבור ה[[שבת]]{{הערה|פרי צדיק, חלק ב' לשושן פורים, אות א}}.
 
 
 
==השטריימל בחב"ד==
 
[[קובץ:Slonim, Mordechai Dovber 02.JPG|שמאל|ממוזער|250px|משפחת סלונים ב[[חברון]] חובשים לראשם שטריימל]]
 
בתקופת נשיאותו של [[אדמו"ר הזקן]] ו[[אדמו"ר הצמח צדק]] לרוב [[חסידי חב"ד]] היה שטריימל לראשם{{הערה|ראה סיפורי חסידים תורה סיפור רכג}}. ואף אדמו"ר הזקן הקפיד במיוחד שבמניינו כל מי שיעלה לתורה יחבוש שטריימל לראשו{{הערה|ראה בהרחבה בפסקה [[שטריימל#אצל רבותינו נשיאנו|אצל רבותינו נשיאנו]]}}.
 
 
 
אך מסוף תקופתו של [[אדמו"ר הצמח צדק]] [[חסידות חב"ד|חסידי חב"ד]] לא נהגו לרוב ללכת עם שטריימל, אלא הליכה עם שטריימל היה מנהג של הרבי ושל רבנים חשובים, אך היו גם מספר מועט של חסידים שהלכו עם שטריימל. עד לשנת [[תר"ד]] במקום שטריימל [[חסידי חב"ד]] חבשו לראשם מגבעת{{הערה|כיום לא ידוע איזה מגבעת הייתה לחסידים לפני [[גזירת הלבוש]]}}, ובשנת [[תר"ד]] גזר הצאר ניקלואי את [[גזירת הלבוש]], בגזירה תכנן הצאר להחליף ולשנות את מלבושיהם של ה[[יהודים]], ובשביל לעשות זאת גזר על היהודים לשנות את מלבושיהם{{הערה|מה שגרם לחסידי חב"ד להחליף את הקפוטה ב[[סירטוק]]}}, וכך שינו החסידים את מגבעתם ל[[קסקט]].{{מקור}}
 
 
 
אך בקהילות חב"ד שהיו בשנים ההם ב[[ארץ ישראל]] מרבית החסידים היו הולכים עם שטריימל לראשם, הקהילות החב"דיות העיקריות שהלכו עם שטריימל הם הקהילות שהתקיימו ב[[חברון]] וב[[ירושלים]]. ב[[ירושלים]] נתן לראות גם היום את זקני [[אנ"ש]] כשלראשם שטריימל, מנהג שהתרש בחסידי חב"ד בארץ הקודש מזה דורות רבים.{{מקור}}
 
 
 
מספר חסידים שעברו לחב"ד מחסידויות פולין או מקהילות ירושלים, קיבלו מהרבי הוראה שלא לשנות את לבושם, כך שהם ממשיכים לחבוש לראשם שטריימל.{{מקור}}
 
 
 
===אצל רבותינו נשיאנו===
 
[[קובץ:אדמור הצמח צדק - תמונה קטנה.jpg|שמאל|ממוזער|250px|[[אדמו"ר הצמח צדק]] עם שטריימל שאותו ירש מ[[אדמו"ר הזקן]]]]
 
[[קובץ:קבלת אזרחות.jpg|שמאל|ממוזער|250px|[[אדמו"ר הריי"צ]], בקבלת האזרחות האמריקנית, השטריימל חבוש לראשו{{הערה|קבלת האזרחות נעשתה בביתו של [[הרבי הריי"צ]] שב[[770]], וחוקקו לשם כך חוק מיוחד בקונגרס, שיש אפשרות לקבלת אזרחות בבית, ו[[הרבי]] העיר על כך, שכשנשיא הדור צריך משהו, מחוקקים חוקים מיוחדים לשם כך!}}]]
 
רבותינו נשיאנו, מ[[אדמו"ר הזקן]] ועד ל[[אדמו"ר הריי"צ]] היו הולכים עם שטריימל לראשם. [[אדמו"ר הזקן]] ייחס חשיבות רבה מאוד לחבישת השטריימל, דבר שהתבטא בעיקר במניין של [[אדמו"ר הזקן]] שבו בהוראתו כל מי שנקרא לעלות ל[[תורה]] היה צריך לחבוש שטריימל, ואם לחסיד שנקרא לעלות לתורה לא היה שטריימל היה השמש מביא לו שטריימל מיוחד שיועד לשם כך{{הערה|סיפורי חסידים תורה סיפור רכג}}, ובסיום קריאת התורה היה מחזיר את השטריימל למקומו.
 
 
 
פעם אחת התבלבל השמש בין השטריימלים והביא לעולה לתורה בטעות את השטריימל של [[אדמו"ר הזקן]], בסיום הקריאה כשלקח [[אדמו"ר הזקן]] את השטריימל הוא שאל את השמש אם מישהו חבש אותו, כשענה לו שאכן כך ציווה עליו אדמו"ר הזקן לתפור ולפרום את השטריימל מחדש. בפועל לאחר כמה זמן נשרף השטריימל, וכשהכובען הגיע להגיד זאת ל[[אדמו"ר הזקן]] הוא הקדימו ושאל האם השטריימל נשרף, כשענה הכובען שכן אמר [[אדמו"ר הזקן]]: אין דבר, לך לשלום{{הערה|[[שמועות וסיפורים]], ר"נ כהן, ח"ב עמ' 442}}.
 
 
 
[[אדמו"ר המהר"ש]] חבש תמיד שטריימל. [[אדמו"ר הריי"צ]] סיפר, שאביו [[אדמו"ר הרש"ב]] ספר לו, אשר אדמו"ר המהר"ש היה לו ניגון מיוחד בשעת לבישת [[בגדי שבת]] בכלל והשטריימל בפרט, וכן ניגון מיוחד בשעה שהיה פושטם ב[[מוצאי שבת]] קודש{{הערה|אגרות אדמו"ר הריי"צ חלק ג' עמוד תמד}}.
 
 
 
עם זאת [[אדמו"ר המהר"ש]] הורה לבנו, [[אדמו"ר הרש"ב]] שילך עם שטריימל רק ב[[ליובאוויטש]]{{הערה|ראה ב'המשפיע' (ירות"ו תשמ"ב) עמ' שב-שז}}. לעומת זאת [[אדמו"ר הריי"צ]] לא נהג ללכת עם שטריימל, אלא היה נוהג ללכת עם מגבעת. לקראת שבת החתן של [[הרבי]] ו[[הרבנית חיה מושקא|הרבנית]] חבש [[אדמו"ר הריי"צ]] לראשונה ספודיק{{הערה|ראה [[רשימות היומן]] עמ' קמט-קנ}}. ובחודש [[טבת]] [[תרפ"ט]] נגלה אל [[אדמו"ר הריי"צ]] אביו [[אדמו"ר הרש"ב]] ואמר לו {{ציטוטון|מזל טוב על הכובע}}{{הערה|ראה הערה קודמת}} שירש מאביו, [[אדמו"ר הרש"ב]]. כשביקר בארץ ישראל, נגנב לו השטריימל בידי חסידים ירושלמים{{מקור}} ומאז חבש [[אדמו"ר הריי"צ]] שטריימל מסוג קולפיק.
 
 
 
ב[[י' שבט]] [[תש"י]] [[הסתלקות|הסתלק]] [[אדמו"ר הריי"צ]] וכשנה לאחר מכן, ב[[י' שבט]] [[תשי"א]], קיבל על עצמו [[הרבי]] את נשיאות [[חב"ד]]. בתחילה רצה הרבי לחבוש את השטריימל של [[אדמו"ר הריי"צ]], אך בפועל לא עשה זאת והמשיך ללכת עם כובע [[קנייטש]].
 
 
 
===אצל הרבי===
 
[[מזכיר]] [[הרבי]], הרב [[יהודה לייב גרונר|לייבל גרונר]] אמר במהלך אחד הראיונות אתו{{הערה|התפרסם בתכנית [[stump the rabbi]]}} שלקראת [[י' שבט]] [[תש"ל]] לרגל 30 שנה לנשיאות הרבי קנו לו אנשי [[ירושלים]] שטריימל מיוחד, למחרת בבוקר אמר הרבי לרב גרונר {{ציטוטון|נעם דאס און גיב דאס צוריק צו זיי, זאל זיי נעמען צוריק קיין ירושלים}}{{הערה|קח את השטריימל ותחזיר אותו להם, שיחזירו אותו לירושלים}}. עוד סיפר הרב גרונר שכששאל אחד החסידים את הרבי דבר מה הנוגע לשטריימל, התבטא על כך הרבי ואמר {{ציטוטון|ס'וועט קומען א צייט אויף דעם אויכעט}}{{הערה|יגיע זמן גם לזה}}.
 
 
 
כמו כן הצייר החסידי ר' [[הענדל ליברמן]] היה נוהג לצייר ציורי חסידים, וע"פ בקשת [[הרבי]] ו[[הרבנית חיה מושקא|הרבנית]] היה מתייעץ אתם בקשר לציוריו{{הערה|מפי עדות אחד מבני משפחתו}}. פעם אחת בא אל הרבי ובקש ממנו אישור לצייר [[פארבריינגען]] עם הרבי כפי שהוא מבין, לאחר דינים ודברים אמר [[הרבי]] שיעשה את הציור {{ציטוטון|ווי ער פארשטייט}} (כפי שהוא מבין). לאחר זמן מה גמר את הציור, הוא צייר את הרבי חבוש בשטריימל מסוג קולפיק. כשהראה ר' הענדל לרבי את הציור אמר לו הרבי "הרי אני חבוש בכובע הזה"? -בהצביעו על הקנייטש שלבש, ור' [[הענדל ליברמן]] אמר לו "אבל אני רוצה אותך לבוש בכובע כזה" והצביע על השטריימל שצייר{{הערה|1=[http://www.shturem.net/index.php?section=news&id=84670 ציור ● הרבי חובש 'קולפיק']}}.
 
 
 
בשנים הראשונות ל[[קבלת הנשיאות של הרבי|נשיאות]], נכנס אל הרבי אדמו"ר ידוע שהתגורר ב[[ארצות הברית]] ל[[יחידות]]. כשיצא האדמו"ר מחדרו של הרבי, סיפר בהתלהבות {{ציטוטון|אני מרמה את העולם בשטריימל שאני חובש, ואילו הליובאוויטשער מרמה את העולם בכובע שהוא חובש}}.
 
 
 
מסופר{{הערה|'מקדש מלך' כרך ב' עמ' 391}} שפעם שאל אחד החסידים את ה[[רבי]] מדוע נהג [[אדמו"ר הריי"צ]] לחבוש שטריימל לראשו, והרבי ענה ע"כ: {{ציטוטון|לאמירת מאמר חסידות – היה מבקש השטריימל, בעוד שאת השיחות – כמו גם בעת "יחידות" היה לראשו יארמולקע}}{{הערה|תורת מנחם כרך מח עמ' 122}}, מכך מובן ש[[אדמו"ר הריי"צ]] יחס חשיבות רבה לשטריימל, ואף מתי שאמר [[מאמר חסידות|מאמרי חסידות]] הקפיד לחבוש לראשו שטריימל.
 
 
 
===כיום===
 
[[קובץ:מכירות תשלט.png|שמאל|ממוזער|250px|מכירת המצוות אצל הרבי, בצד שמאל נתן לראות את הגבאי המוכר כשלראשו שטריימל]]
 
כיום אין מנהג חסידי חב"ד לחבוש שטריימל, אך למרות זאת אצל [[הרבי]] היו פעמיים בשנה בהם בהוראתו של הרבי היו הגבאים ב[[770]] חובשים שטריימל לראשם. הפעם הראשונה הייתה בעת מכירת המצוות ב[[שבת בראשית]]{{הערה|[[אוצר מנהגי חב"ד]], תשרי, שצז-ח.}}. והפעם השנייה הייתה ב[[שבת]] [[פרשת משפטים]], שאז הורה הרבי לגבאי ארגון "קרן גמילות חסדים שומרי שבת" לחבוש שטריימל לראשו ולהכריז מתי והיכן תתקיים ה[[מלווה מלכה]] של הגמ"ח{{הערה|ראה [[אוצר מנהגי חב"ד]] אדר, וכן סוף מגילת אסתר שבהוצאת 'היכל מנחם' עמ' רלב-ג}}.
 
 
 
וב[[התוועדות]] [[שבת בראשית]] [[תשמ"ח]] התבטא על כך הרבי מפורשות, ואמר {{ציטוטון|וכרגיל בכל שנה – תינתן רשות הדיבור לגבאים שיסדרו את מכירת המצוות, לאחרי אמירת "לחיים" ואמירת "דבר-תורה", וכל זה – כנהוג – עם "שטריימל", שעל ידי-זה נעשה "א שטריימל איד"... דבר המדגיש שהוא למעלה מענייני חול, ומה שמתעסק ב"מכירת" המצוות, הרי זה רק מפני שמדובר אודות צרכי ציבור}}{{הערה|[[התוועדויות (ספר)|התוועדויות]] תשמ"ח כרך א' עמ' 339}}.. עוד התבטאות אמר הרבי בשנת [[תש"נ]] בהקשר למעלה של השטריימל {{ציטוטון|וכרגיל – תהיה מכירת המצוות על ידי ה"גבאי", ובחבישת "שטריימל", להדגיש המעלה והחשיבות של המינוי ל"גבאות"}}{{הערה|[[ספר השיחות]] תש"נ עמ' 85; [[התוועדויות]] תש"נ כרך א' עמ' 296}}..
 
 
 
הרבי התבטא אף בשנת [[תשמ"ח]] שלעתיד לבוא{{ציטוטון|יהיה גם ענין הציבור בתכלית השלימות, קהל גדול, כולם יחדיו, הן אלו שלובשים "שטריימל" בגשמיות והן אלו שלובשים "שטריימל" ברוחניות, ישובו הנה לארצנו הקדושה}}{{הערה|התוועדויות תשמ"ח כרך א' עמ' 339}}
 
 
 
===חסידים עם שטריימל===
 
<gallery>
 
קובץ:הגרח נאה והאדמור מבולגריה.jpg|ר' [[אברהם חיים נאה]]
 
קובץ:הרב שלמה זלמן הבלין.jpg|ר' [[שלמה זלמן הבלין]]
 
קובץ:אורנשטיין.jpg|ר' [[יצחק אביגדור אורנשטיין]]
 
קובץ:נחמן יוסף.jpg| ר' [[נחמן יוסף טברסקי]]
 
קובץ:ר זושא עם שטריימל.jpg|ר' [[זושא וילימובסקי]]
 
קובץ:בנימין זאב סגל.jpg|ר' [[בנימין זאב סגל]]
 
קובץ:יוסל בלוי.jpg|ר' [[יוסף ישראל בלוי]]
 
קובץ:צבי גרינוולד2.jpg|ר' [[מרדכי צבי גרינוולד]]
 
</gallery>
 
 
 
==ראו גם==
 
*[[מגבעת קנייטש]]
 
*[[קסקט]]
 
 
 
==לקריאה נוספת==
 
*'''מתי ומדוע הפסיקו חסידי חב"ד ללכת עם שטריימל? - סיפורו של השטריימל החב"די''' - [[שבועון כפר חב"ד]], גיליון 1401, י' טבת תשע"א
 
*'''פארך חבוש עליך''', גליון 'המבשר תורני' ערב שבת פרשת נשא ה'תשפ"א
 
 
 
==קישורים חיצוניים==
 
*[https://www.jdn.co.il/video/943255/ המנהג, השם ותהליך הייצור: סודות השטריימל נחשפים] באתר jdn
 
*[[מרדכי מנשה לאופר]], '''[http://www.chabad.org.il/Magazines/Article.asp?ArticleID=11461&CategoryID=1956 חבישת שטריימל בשבת ויום-טוב]''', מתוך מדשור 'ניצוצי רבי' במוסף [[התקשרות (גיליון)|התקשרות]], באתר חב"ד.
 
*[https://col.org.il/news/132966 כשהרבי התבטא על השטריימל – "יבוא הזמן גם לזה.."] - {{COL}}
 
 
 
{{הערות שוליים}}
 
 
 
[[קטגוריה:לבושים חסידיים]]
 

גרסה מ־10:41, 21 באוקטובר 2022

Menachem Mendel Schneerson is not the mashiah