הבדלים בין גרסאות בדף "רשע"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 1: שורה 1:
'''רשע''' הוא אחד מן הדרגות היסודיות בהם נחלקים הבריות, וענינו שנתגבר בו ה[[ישות]], ואינו בטל ל[[הקב"ה]] בכוונתו ומעשיו בעולם הזה. ב[[ספר התניא]] מבואר כי ישנם חמש דרגות יסודיות מבין הבריות: [[צדיק גמור]], [[צדיק שאינו גמור]], [[בינוני]], רשע שאינו גמור, רשע גמור. מבואר כי שני הדרגות האחרונות הן בכלל רשע, ואף העובר עבירה נקרא רשע באותה השעה.
+
'''רשע''' הוא אחת משלושת{{הערה|באופן פרקי יותר ישנן חמש דרגות: שתי דרגות בצדיק, שתי דרגות ברשע, ובינוני. ובאופן פרטי יותר גם בבינוני יש שלוש דרגות}} הדרגות באופן התגלות הנפש האלוקית באדם. הרשע הוא יהודי שהנפש הבהמית{{הערה|הנפש המחיה את הגוף. לעיתים נקראת "בהמית" על שם דמיונה לנפש הבהמה ולעיתים נקראת "הטבעית" על שם שהיא טבע האדם - השכל והרגש שלו}} עליו והוא נכשל בעבירות{{הערה|במחשבה, בדיבור או אפילו במעשה}}.
 +
עניינו של הרשע (ושתי הדרגות שבו) מבואר ב[[ליקוטי אמרים - פרק י"א]], כחלק מחטיבת הפרקים המתארת את מלחמת הנפשות שבאדם{{הערה|פרקים ט-יב}}
  
 
==רשע גמור ורשע שאינו גמור==
 
==רשע גמור ורשע שאינו גמור==
שם הכללי של רשע נחלק לשני דרגות: רשע גמור ורשע שאינו גמור. רשע גמור נקרא גם בשם "רשע ורע לו", ומבואר ענינו שה[[נפש הבהמית]] שולטת שליטה מוחלטת על ה[[נפש האלוקית]]. רשע שאינו גמור נקרא גם בשם "רשע וטוב לו", וענינו הוא שאף על פי שה[[גוף]] נמצא בשליטה מוחלטת של ה[[יצר הרע]], הרי שיש מציאות ל[[נפש האלוקית|נפשו האלוקית]], שהיא כמוסרת דעתה במשפט.
+
ישנן שתי דרגות כלליות ברשעים: רשע גמור ורשע שאינו גמור.
  
==רשע לפי שעה==
+
===רשע גמור===
מבואר כי כל מי שעובר עבירה נקרא באותה שעה רשע.
+
נקרא גם "רשע ורע לו", ענינו הוא שה[[נפש הבהמית]] שולטת שליטה מוחלטת על ה[[נפש האלוקית]], ואין לו הרהורי תשובה לעולם. רשע גמור הוא נקרא על שם מצבו (רשע "לגמרי"), ורשע ורע לו הוא נקרא על שם שאין בו עוד "טוב" (כל הטוב שהיה בו - הנפש האלוקית - הסתלקה ממנו ואינה מאירה בו כלל).
 +
 
 +
===רשע שאינו גמור===
 +
נקרא גם "רשע וטוב לו". גם אצלו ניצחה הנפש הבהמית את האלוקית, אך אצלו הנפש האלוקית עדיין נלחמת, ומדי פעם (לעיים קרובות או רחוקות יותר, כל אחד לפי דרגתו) יש לו הרהורי תשובה. "רשע שאינו גמור" הוא נקרא על שם מצבו (עדיין אינו רשע "לגמרי"). "רשע וטוב לו" הוא נקרא על שם שעדיין יש "טוב" בנפשו (הנפש האלוקית עדיין מאירה בו קצת), ומדי פעם מצליחה לפעול לפחות על מחשבתו (אם כי לא על הדיבור והמעשה) שיהיו לו הרהורי תשובה.
  
 
[[קטגוריה:נפש]]
 
[[קטגוריה:נפש]]
 
[[קטגוריה:חסידות]]
 
[[קטגוריה:חסידות]]
 
[[קטגוריה:עבודת ה']]
 
[[קטגוריה:עבודת ה']]

גרסה מ־10:10, 14 בפברואר 2020

רשע הוא אחת משלושת[1] הדרגות באופן התגלות הנפש האלוקית באדם. הרשע הוא יהודי שהנפש הבהמית[2] עליו והוא נכשל בעבירות[3]. עניינו של הרשע (ושתי הדרגות שבו) מבואר בליקוטי אמרים - פרק י"א, כחלק מחטיבת הפרקים המתארת את מלחמת הנפשות שבאדם[4]

רשע גמור ורשע שאינו גמור

ישנן שתי דרגות כלליות ברשעים: רשע גמור ורשע שאינו גמור.

רשע גמור

נקרא גם "רשע ורע לו", ענינו הוא שהנפש הבהמית שולטת שליטה מוחלטת על הנפש האלוקית, ואין לו הרהורי תשובה לעולם. רשע גמור הוא נקרא על שם מצבו (רשע "לגמרי"), ורשע ורע לו הוא נקרא על שם שאין בו עוד "טוב" (כל הטוב שהיה בו - הנפש האלוקית - הסתלקה ממנו ואינה מאירה בו כלל).

רשע שאינו גמור

נקרא גם "רשע וטוב לו". גם אצלו ניצחה הנפש הבהמית את האלוקית, אך אצלו הנפש האלוקית עדיין נלחמת, ומדי פעם (לעיים קרובות או רחוקות יותר, כל אחד לפי דרגתו) יש לו הרהורי תשובה. "רשע שאינו גמור" הוא נקרא על שם מצבו (עדיין אינו רשע "לגמרי"). "רשע וטוב לו" הוא נקרא על שם שעדיין יש "טוב" בנפשו (הנפש האלוקית עדיין מאירה בו קצת), ומדי פעם מצליחה לפעול לפחות על מחשבתו (אם כי לא על הדיבור והמעשה) שיהיו לו הרהורי תשובה.

  1. באופן פרקי יותר ישנן חמש דרגות: שתי דרגות בצדיק, שתי דרגות ברשע, ובינוני. ובאופן פרטי יותר גם בבינוני יש שלוש דרגות
  2. הנפש המחיה את הגוף. לעיתים נקראת "בהמית" על שם דמיונה לנפש הבהמה ולעיתים נקראת "הטבעית" על שם שהיא טבע האדם - השכל והרגש שלו
  3. במחשבה, בדיבור או אפילו במעשה
  4. פרקים ט-יב