פרץ חן

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

הרב פרץ חן נולד בשנת תקנ"ז ברוסיה לאביו הרב אלחנן חן.

נודע כאחד מגדולי חסיד חב"ד אשר זכה לראות כששה מנשיאי חב"ד, מאדמו"ר הזקן עד אדמו"ר הריי"ץ, כשהיה תינוק קטן בעודו בעריסה זכה לראות את אדמו"ר הזקן, ובעת היותו זקן זכה לראות את אדמו"ר הריי"ץ בהיותו ילד. כהן כרב בעיר טשערניגוב, היותו כרב היה על ידי מינוי ישיר של הצמח צדק.

בצעירותו גר בעיר סמיליאן וכונה אז בשם ר' פרץ סמיליאן, לאחר מכן היה רב בעיר נעוועל, ולאחר מכן כיהן כזמן מה כרב בעיר בעשענקוביץ', ונק' אז פרץ נעוולע'ר או פרץ בעשענקוביצע'ר.

היה מקושר בלב ונפש לאדמו"ר האמצעי ולאחר מכן כשנפטר אדמו"ר האמצעי, התעקש ר' פרץ אצל אדמו"ר הצמח צדק שיקבל על עצמו את עול הנשיאות לאחר מכן התקשר בלב ונפש לאדמו"ר הצמח צדק, לאחר הסתלקות אדמו"ר הצמח צדק היה ר' פרץ בין אלו שהודיעו לאדמו"ר המהר"ש על קבלת נשיאותו על ידי החסידים.

לאחר מכן חילקו ביניהם זקני החסידים את מדינת רוסיה הגדולה וכל אחד מזקני החסידים לקח על עצמו לעורר את אנ"ש בחבל הארץ אותו לקח. ר’ פרץ לקח - נוסף על מקום מגורו נעוול - את כל הסביבה ואת פולוצק וסביבותיה.

כיהן כרב בעיר בעשענקוביץ' על פי הוראת אדמו"ר האמצעי, כששלח אותו לשם האדמו"ר אמר לו ללמוד סימן מסוים בשו"ע בעיון לאחר מכן סיפר ר' פרץ, שלימוד זה מאד הועיל לו, כאשר ר' אהרן יפה שהיה גאון גדול גר באותה העיירה והתפעל מאד מתשובתו של ר' פרץ שתשובתה היתה מאותו הסימן.

בשנת תרכ"ו עבר לכהן כרב בצ'רניגוב שם כיהן עד פטירתו.

על מינויו כרב שם מסופר אשר בעיר טשערניגוב, גר ר' משה מאריאנוב מחסידי אדמו"ר האמצעי שהיה נודע כגאון גדול ותקיף מאד בדעתו הוא אינו קיבל אף את אדמו"ר הצמח צדק לרבי, אך משום מה לפלא כולם, הוא מאד כיבד את ר' פרץ, שנים לאחר מכן סיפר שכבוד זה ניתן לר' פרץ כיון שבהיותו אצל אדמו"ר האמצעי, לפני פטירת האדמו"ר, מלמל האדמו"ר פרץ סמיליאן איז א פיינער יונגערמאן (פרץ סמיליאן הינו אברך טוב\יפה), לאחר שנים הבין שהכוונה לר' פרץ חן.


ר' פרץ נפטר בשבת קודש כ"ו אייר בשנת תרמ"ג.

זכה לראות את כל רבותינו נשיאנו מאדמו"ר הזקן עד אדמו"ר הריי"צ (אותו ראה כילד בליובאוויטש).

בניו היו מגדולי החסידים ביניהם הרד"ץ חן, ר' אברהם אהרון חן, ר' משה לייב ליין (חן).





הקים אחריו שולשלת מפוארת של חסידים בדורות שונים.