הבדלים בין גרסאות בדף "מענה חכם"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (החלפת טקסט – "א"י" ב־"ארץ ישראל")
 
(5 גרסאות ביניים של 3 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
[[קובץ:מענה חכם.jpg|שמאל|ממוזער|250px|שער הספר "מענה חכם"]]
+
#הפניה [[ויואל משה#קונטרס מענה חכם]]
הספר '''מענה חכם''' הינו מענה הלכתי ואידיאולוגי לספריו של האדמו"ר מסאטמר הרב [[יואל טייטלבוים]] [[ויואל משה]] ועל הגאולה ועל התמורה.
 
 
 
הספר נדפס בעילום שם, ובנוי בעקרו משתי אגרות, של ר' [[יואל כהן]] לר' [[מענדל וכטר]] בו מבאר את דעת הרבי בענין המלחמה ב[[ציונות]], ההיתר הצורך והחובה לקחת חלק ב[[מבצעי הרבי]].
 
 
 
המדפיסים כותבים שהאגרות שהגיעו לידם אינם מושלמות ומוגהות, ותוקנו בשינויי עריכה על מנת להקל על הקריאה.
 
 
 
לספר חשיבות גדולה בכך שרוכזו בו המענות על שיטת [[סאטמר]] וטענותיהם על שיטת חב"ד ב[[קירוב]] בני ישראל, וכן פסקי ההלכה של רבנים שונים בענין, וכן הוכחות בפרסום מיוחד הוכחות מדברי הרב טייטלבוים עצמו, בשבח שיטת חב"ד (חלק מדברי הרב טייטלבוים הושמטו במהדורות החדשות של ספריו, ורואים אור בספר).
 
 
 
== מבנה הספר ==
 
על תוכן האגרות כותבים המדפסים:
 
{{ציטוט|תוכן=האגרת הראשונה זוהי תשובתו אשר השיב אל המקשן אשר פנה אליו בטענה רבה בקול שאון כפי רוח הממלין בהתלבות שעתית מתוך הגיון בספר ויואל משה וקונטרס על הגאולה ועל התמורה, וע"פ דעה המקובלת בעדת סאתמאר. ואגרת התשובה נכתבה על אתר בלילה ההוא, ואף היא מצדו מתוך ההגיון בספר ויואל משה וקונטרס על הגאולה ועל התמורה.
 
 
 
האגרת השני' נכתבה כמו כן בעת ההיא, לאיש נשוא פנים מעדת סאתמאר, ואולם משמו של פלוני אלמוני שלוחא דרחמנא, אשר באו בטרוניא עמו והקניטוהו בקנטורין של קושיות, ואפפו עליו רעות במעטה שחור של קנאות, ופנה אל חכם הרזים הכהן הגדול{{הערה|[[יואל כהן]]}} י"נ שדעתו יפה, שיבוא בעזרו על ידי מסירת קולמוס אליו, ויתפרקו כל הקושיות, לשכך כעס וחימה מהעדה הנ"ל, להשקיט הסופה וסערה, ולהב אש אוכלה, של הזמן...
 
 
 
ניתוסף בסוף האגרות, מכתב תשובה מהגאון הרב הצדיק מוה"ר רבי [[מרדכי רוקח]] גאבדק"'ק בילגוריי זצ"ל אל האדמו"ר רבי [[יעקב יוסף טווערסקי]] מ[[סקווירא]] זצ"ל במענה דע"ק של אחיו האדמו"ר רבי [[אהרן רוקח|אהרן מבעלזא]] זצ"ל בנידון דידן, הן בנוגע הלכה למעשה, והן מטעם ההשקפה בהשגחה העליונה ית', כי הקב"ה פתח שערי ארץ-הקודש ת"ו, בימים ההם בעת שננעלו השערים לנדודים שרידי חרב.
 
 
 
וכמו כן תשובת האדמו"ר מבעלזא זצ"ל בנידון אל האדמו"ר [[רבי יוסף יצחק שניאורסון (אדמו"ר הריי"צ)|רבי יוסף יצחק מליובאוויטש]] זצ"ל על ידי חתנו של האדמו"ר מליובאוויטש ה"ה הגה"צ מוה"ר רבי [[שמריהו גוראריה|שמרי' גורארי']] זצ"ל, כפי שנכתב ונדפס על ידי הרה"ח זקן ויושב בישיבה מוה"ר צבי זאב פרידמן שליט"א משמש בקודש אצל האדמו"ר מבעלזא זצ"ל בספרו זכור ימות עולם פל"ד.
 
 
 
וכמו כן קריאת האדמו"ר מבעלזא זצ"ל למען [[החזית הדתית המאוחדת]] בחודש טבת תש"ט, ורצוף לה חתימת ידו של האדמו"ר בעל [[הבית ישראל]] מ[[גור]] זצ"ל.
 
 
 
וכן קריאת גדולי התורה למען רשימת החזית הדתית בחודש תמוז תשט"ו.
 
 
 
וכן שתי תשובות בנידון דידן מהרהגה"צ מוה"ר רבי בנימין מנדלסון גאבדק"ק קוממיות זצ"ל, תשובה אחת לפום שיטת ההתבדלות ע"פ דרך [[משה סופר|החת"ס]], ובה מזכיר שאכן אף נשא ונתן עם האדמו"ר רבי יואל מסאטמר זצ"ל וכו', ותשובה השניה בה מצהיר את דעתו של מרן הגאון [[אברהם ישעיהו קרליץ|החזו"א]] זצ"ל.|מקור=פתח דבר}}
 
 
 
==הוספות במהדורה השלישית==
 
הספר יצא במספר מהדורות זו אחר זו, ובמהדורה השלישית המורחבת נוספו:
 
 
 
* {{ציטוטון|מכתב מהאדמו"ר רבי [[משה יצחק געווירצמאן]] [המכונה רבי איציקל] מ[[פשעווארסק]] – [[אנטוורפן|אנטווערפען]] זצ"ל להראותו אל [[דב בריש וידנפלד|הרהגה"צ מטשעבין]] זצ"ל, ולהאדמו"ר בעל "בית ישראל" מגור זצ"ל, בענין הקול קורא בשנת ה'תשכ"א לאסור ההשתתפות ב[[בחירות לכנסת|בחירות הכנסת]] ב[[מדינת ישראל|ארץ ישראל]], כי החתימו את שמו עליו בראש, בהצליף דעה על ידי טלפון פתאומי, ולא עלה במחשבה שזה נגד דעת האדמו"ר רבי אהרן מבעלזא זצ"ל ומבקש מחילה [ישנו ממנו זצ"ל עוד מכתב בנידון].}}
 
 
 
* מכתב {{ציטוטון|מהאדמו"ר רבי יוסף גרינוואלד זצ"ל בעל ויחי יוסף גאב"ד [[פאפא]], אשר בו מבהיר את השקפתו בהשגחה העליונה ית', כי בהקמת מדינת ישראל נחלצו יהודים נבוכים מלהשתמד רח"ל. [ישנו מכתב ממנו זצ"ל אל גיסו הרהגה"צ מוה"ר דוד אב"ד באניהד זצ"ל, בא"ד בלשונו "ח"ו לא למנוע ללמוד עם תלמידים ולא נפ"מ על ידי מי התמיכה וכגון מנעלאגין" (קונטרס לפליטה גדולה דף י"ג)].}}
 
 
 
* גילוי דעת {{ציטוטון|מהגאון הצדיק מוה"ר רבי אשר אנשיל יהודה מילער זצ"ל אב"ד פעטרושען בעמח"ס שמן אשר, לחם אשר, פרורי לחם, קרבן אשר, בענין מצות [[ישוב ארץ ישראל]] בתנאים הקיימים כיום, ובענין [[שלוש שבועות]], ובענין, אם להנות מתמיכה כספית של השלטון הציוני, ובענין ההתבדלות, והראיה ממעשה רב, ה"ה ההצלה של האדמו"ר רבי יואל מסאטמר זצ"ל.}}
 
 
 
* {{ציטוטון|מכתב מהגאון הצדיק מוה"ר רבי [[יוסף נפתלי שטערן]] זצ"ל רב ב[[ארד|אראד]] וראש [[ישיבת פרשבורג|ישיבת פרעשבורג]], [אשר האיר פני תבל בהופעת תורתו של זקנו מרן בעל החתם סופר זצ"ל] בעניני ההתבדלות, והבחירות בארץ ישראל, ע"פ דעת תורה ושיטת זקנו מרן החתם סופר זצ"ל.}}
 
 
 
* {{ציטוטון|פרוטוקול של ועדת החקירה של [[האומות המאוחדות|האו"ם]], לקראת הקמת מדינת ישראל, את בקשתו של הגאון הצדיק [[יוסף צבי דושינסקיא|מהרי"ץ דושינסקיא]] זצ"ל אב"ד [[העדה החרדית]] בירושלים ת"ו. '''"כי שערי ארץ ישראל יהיו פתוחים לכל יהודי, ולהחרדים יהיו שויון זכויות"''', אמנם בענין פקודת השילטון העצמאי לא הגה במפורש לא לחיוב ולא לשלילה.|פתח דבר למהדורה שלישית המורחבת}}
 
 
 
==קישורים חיצוניים==
 
* [http://www.col.org.il/show_news.rtx?fromAdmin=yes&artID=76096 אור חדש: קנאות באספקלריה תורנית סאטמר וליובאוויטש] {{חב"ד און ליין}}
 
 
 
==לקריאה נוספת==
 
* [[קובץ:ספר מענה חכם.pdf]]
 
 
 
{{הערות שוליים}}
 
 
 
[[קטגוריה:השקפה בתורת חב"ד]]
 

גרסה אחרונה מ־03:51, 1 באוקטובר 2021