עריכת הדף "כתובים"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

אזהרה: אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם תיכנסו לחשבון או תיצרו חשבון, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.

ניתן לבטל את העריכה. אנא בדקו את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן שמרו את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.

גרסה אחרונה הטקסט שלך
שורה 1: שורה 1:
'''כתובים''' הוא חלק מ[[תנ"ך]], ובו אחד-עשר ספרים ומגילות.
+
'''כתובים''' הוא חלק מ[[תנ"ך]], ובו אחד-עשר ספרים.
 
==ספרי כתובים==
 
==ספרי כתובים==
  
*'''[[תהלים]]''' - תהלים, הוא ספר מהכתובים, הכולל מזמורים שונים, ואשר חובר על ידי דוד המלך יחד עם עשרה זקנים. בספר תהלים מאה וחמישים מזמורים מסוגים שונים: מזמורי הלל, מזמורי הודאה, מזמורי שבח.
+
*'''תהלים''' - תהלים, הוא ספר מהכתובים, הכולל מזמורים שונים, ואשר חובר על ידי דוד המלך יחד עם עשרה זקנים. בספר תהלים מאה וחמישים מזמורים מסוגים שונים: מזמורי הלל, מזמורי הודאה, מזמורי שבח.
  
*'''[[ספר איוב|איוב]]''' - איוב הינו דמות הצדיק הנדונה בספר איוב, החלק השלישי מה"כתובים" שבתנ"ך, שהועמד בנסיון קשה - ביסורים שהפכו להיות סמל לשיא של סבל ויסורים - "יסורי איוב". ספר איוב נכתב על ידי [[משה רבינו]]{{הערה|ברייתא בב"ב יד, ב.}}.
+
*'''איוב''' - איוב הינו דמות הצדיק הנדונה בספר איוב, החלק השלישי מה"כתובים" שבתנ"ך, שהועמד בנסיון קשה - ביסורים שהפכו להיות סמל לשיא של סבל ויסורים - "יסורי איוב". ספר איוב נכתב על ידי [[משה רבינו]]{{הערה|ברייתא בב"ב יד, ב.}}.
  
*'''[[משלי]]''' - ספר משלי הוא ספר בו כתובים משלי [[שלמה]] המלך שחיברו ב[[רוח הקודש]], ונכתבו על ידי חזקיה המלך וסיעתו{{הערה|ב"ב טו, א.}}.
+
*'''משלי''' - ספר משלי הוא ספר בו כתובים משלי [[שלמה]] המלך שחיברו ב[[רוח הקודש]], ונכתבו על ידי חזקיה המלך וסיעתו{{הערה|ב"ב טו, א.}}.
  
*'''[[מגילת איכה|איכה]]''' - מגילת איכה היא מגילה שנכתבה על ידי [[ירמיהו]] ה[[נביא]]{{הערה|ראה גיטין נח, א. תענית כב, ב. תוספתא תענית ב, י. איכה רבתי א, נג. ועוד}} עוד לפני החורבן בנבואה על [[חורבן בית המקדש]] וה[[גלות]]. נהוג לומר מגילה זו בליל [[תשעה באב]] וביומו{{הערה|כך הוא מנהג חב"ד}}. המקור הראשון לקריאת המגילה בתשעה באב מופיע במסכת סופרים{{הערה|יד, ג; יח, ד}}, ובתלמוד ירושלמי{{הערה|שבת עט, א}} מובא על אמוראים שנהגו לקרוא בה בתשעה באב.
+
*'''איכה''' - מגילת איכה היא מגילה שנכתבה על ידי [[ירמיהו]] ה[[נביא]]{{הערה|ראה גיטין נח, א. תענית כב, ב. תוספתא תענית ב, י. איכה רבתי א, נג. ועוד}} עוד לפני החורבן בנבואה על [[חורבן בית המקדש]] וה[[גלות]]. נהוג לומר מגילה זו בליל [[תשעה באב]] וביומו{{הערה|כך הוא מנהג חב"ד}}. המקור הראשון לקריאת המגילה בתשעה באב מופיע במסכת סופרים{{הערה|יד, ג; יח, ד}}, ובתלמוד ירושלמי{{הערה|שבת עט, א}} מובא על אמוראים שנהגו לקרוא בה בתשעה באב.
  
 
הספר מכיל שירות קינה, ומקונן על מצבה הנורא של [[ירושלים]] בשעת המצור ערב החורבן, על מצבה העגום והקשה של [[ירושלים]] ושל עם ישראל כולו לאחר החורבן, ועל הסתר הפנים האלוקי בעקבותיו. הוא אף מצדיק את גזר הדין הקשה שנגזר על ישראל בשל חטאותיו ופשעיו הרבים.
 
הספר מכיל שירות קינה, ומקונן על מצבה הנורא של [[ירושלים]] בשעת המצור ערב החורבן, על מצבה העגום והקשה של [[ירושלים]] ושל עם ישראל כולו לאחר החורבן, ועל הסתר הפנים האלוקי בעקבותיו. הוא אף מצדיק את גזר הדין הקשה שנגזר על ישראל בשל חטאותיו ופשעיו הרבים.
  
*'''[[שיר השירים]]''' - מגילת שיר השירים, היא אחת מחמש המגילות שב[[תנ"ך]] של [[שלמה המלך]], ונאמר עליה שהיא בדרגת "קודש קדשים", ונכתבה על ידי חזקיה המלך וסיעתו{{הערה|ב"ב טו, א.}}.
+
*'''שיר השירים''' - מגילת שיר השירים, היא אחת מחמש המגילות שב[[תנ"ך]] של [[שלמה המלך]], ונאמר עליה שהיא בדרגת "קודש קדשים", ונכתבה על ידי חזקיה המלך וסיעתו{{הערה|ב"ב טו, א.}}.
  
*'''[[מגילת רות|רות]]''' - מגילת רות היא אחת מחמשת המגילות שבתורה שבכתב, ונכתבה על ידי שמואל הנביא{{הערה|ב"ב יד, ב.}}.
+
*'''רות''' - מגילת רות היא אחת מחמשת המגילות שבתורה שבכתב, ונכתבה על ידי שמואל הנביא{{הערה|ב"ב יד, ב.}}.
  
*'''[[קהלת]]''' - מגילת קֹהֶלֶת היא אחת מחמש המגילות הנכללות בחלק הכתובים שב[[תנ"ך]]. המגילה חוברה על ידי [[שלמה המלך]] ב[[רוח הקודש]], ונכתבה על ידי חזקיה המלך וסיעתו{{הערה|ב"ב טו, א.}}.
+
*'''קהלת''' - מגילת קֹהֶלֶת היא אחת מחמש המגילות הנכללות בחלק הכתובים שב[[תנ"ך]]. המגילה חוברה על ידי [[שלמה המלך]] ב[[רוח הקודש]], ונכתבה על ידי חזקיה המלך וסיעתו{{הערה|ב"ב טו, א.}}.
  
 
המגילה עוסקת בתכלית ובמטרת האדם, בשלילת עניני [[העולם הזה]] ומסיימת במסקנה: "סוֹף דָּבָר הַכֹּל נִשְׁמָע, אֶת הָאֱלֹקִים יְרָא וְאֶת מִצְוֹתָיו שְׁמוֹר, כִּי זֶה כָּל הָאָדָם"{{הערה|1=קהלת יב, יג. וראה [http://chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/ig/20/7447&search=+%D7%A7%D7%94%D7%9C%D7%AA+ אגרות קודש חלק כ' אגרת ז'תמז].}}.
 
המגילה עוסקת בתכלית ובמטרת האדם, בשלילת עניני [[העולם הזה]] ומסיימת במסקנה: "סוֹף דָּבָר הַכֹּל נִשְׁמָע, אֶת הָאֱלֹקִים יְרָא וְאֶת מִצְוֹתָיו שְׁמוֹר, כִּי זֶה כָּל הָאָדָם"{{הערה|1=קהלת יב, יג. וראה [http://chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/ig/20/7447&search=+%D7%A7%D7%94%D7%9C%D7%AA+ אגרות קודש חלק כ' אגרת ז'תמז].}}.
  
*'''[[מגילת אסתר|אסתר]]''' - מגילת אסתר היא אחד מכ"ד כתבי הקודש מן הכתובים. המגילה נכתבה על ידי אנשי כנסת הגדולה{{הערה|ב"ב טו, א; וראה סדר עולם פרק כט שם מבואר שאסתר כתבה את מגילת אסתר, ועי' חידושי הרי"ז הלוי על הרמב"ם מגילה פ"ב ה"ט}}, והיא מספרת את סיפור [[חג הפורים]].
+
*'''אסתר''' - מגילת אסתר היא אחד מכ"ד כתבי הקודש מן הכתובים. המגילה נכתבה על ידי אנשי כנסת הגדולה{{הערה|ב"ב טו, א; וראה סדר עולם פרק כט שם מבואר שאסתר כתבה את מגילת אסתר, ועי' חידושי הרי"ז הלוי על הרמב"ם מגילה פ"ב ה"ט}}, והיא מספרת את סיפור [[חג הפורים]].
 
המגילה נקראת בברכה ב[[חג הפורים]] בלילה ובבוקר.
 
המגילה נקראת בברכה ב[[חג הפורים]] בלילה ובבוקר.
  
*'''[[ספר דניאל|דניאל]]''' - ספר דניאל עוסק בתקופה שמגלות יהויכין מלך יהודה בידי נבוכדנצר. שמונה עשרה שנים מכיבוש יהויקים לפני חורבן בית המקדש הראשון, עד לימי דריווש השני מלך פרס ומדי, כלומר תחילת ימי הבית השני. נאמר בתלמוד כי הספר התחבר על ידי אנשי כנסת הגדולה, כלומר תחילת תקופת בית שני.
+
*'''דניאל''' - ספר דניאל עוסק בתקופה שמגלות יהויכין מלך יהודה בידי נבוכדנצר. שמונה עשרה שנים מכיבוש יהויקים לפני חורבן בית המקדש הראשון, עד לימי דריווש השני מלך פרס ומדי, כלומר תחילת ימי הבית השני. נאמר בתלמוד כי הספר התחבר על ידי אנשי כנסת הגדולה, כלומר תחילת תקופת בית שני.
  
*'''[[עזרא]]''' - מקומו אחרי ספר דניאל ולפני ספר נחמיה, והוא נכתב על ידי עזרא{{הערה|ב"ב יד, ב.}}. חז"ל אומרים, כי במקור כלל ספר עזרא את ספר נחמיה, ושניהם נחשבו לספר אחד ששמו עזרא. הספר עוסק בין היתר בסיפורו של עזרא הסופר.
+
*'''עזרא''' - מקומו אחרי ספר דניאל ולפני ספר נחמיה, והוא נכתב על ידי עזרא{{הערה|ב"ב יד, ב.}}. חז"ל אומרים, כי במקור כלל ספר עזרא את ספר נחמיה, ושניהם נחשבו לספר אחד ששמו עזרא. הספר עוסק בין היתר בסיפורו של עזרא הסופר.
  
*'''[[נחמיה]]''' - על פי חלוקת התנ"ך הוא נחשב כחלק מספר עזרא ולא כספר בפני עצמו. הספר עוסק ברובו בשיקומו של היישוב היהודי בארץ ישראל על ידי השבים לארץ בתקופת ראשית בית המקדש השני, בסביבות המאה החמישית לאלף הרביעי. הספר נכתב על ידי נחמיה בן חכליה{{הערה|מהרש"ל ב"ב יד, ב}}, ראש יהודי הארץ באותה תקופה שמונה על ידי השלטון הפרסי.
+
*'''נחמיה''' - על פי חלוקת התנ"ך הוא נחשב כחלק מספר עזרא ולא כספר בפני עצמו. הספר עוסק ברובו בשיקומו של היישוב היהודי בארץ ישראל על ידי השבים לארץ בתקופת ראשית בית המקדש השני, בסביבות המאה החמישית לאלף הרביעי. הספר נכתב על ידי נחמיה בן חכליה{{הערה|מהרש"ל ב"ב יד, ב}}, ראש יהודי הארץ באותה תקופה שמונה על ידי השלטון הפרסי.
  
*'''[[דברי הימים]]''' - דבְרֵי הַיָּמִים הוא ספר מספרי המקרא, הספר כלול בחלק הכתובים. הספר מציג בראשיתו סקירה גנאלוגית מאדם הראשון עד למשפחות שנים עשר השבטים וצאצאיהם, לאחר מכן הוא סוקר כרונולוגית את קורות עם ישראל מסוף תקופת מלכות שאול ועד לחורבן ממלכת יהודה והצהרת כורש. ספר דברי הימים נכתב בחלקו על ידי עזרא הסופר וחלקו האחר על ידי נחמיה בן חכליה{{הערה|ב"ב טו, א וראשונים שם.}}.
+
*'''דברי הימים''' - בְרֵי הַיָּמִים הוא ספר מספרי המקרא, הספר כלול בחלק הכתובים. הספר מציג בראשיתו סקירה גנאלוגית מאדם הראשון עד למשפחות שנים עשר השבטים וצאצאיהם, לאחר מכן הוא סוקר כרונולוגית את קורות עם ישראל מסוף תקופת מלכות שאול ועד לחורבן ממלכת יהודה והצהרת כורש. ספר דברי הימים נכתב בחלקו על ידי עזרא הסופר וחלקו האחר על ידי נחמיה בן חכליה{{הערה|ב"ב טו, א וראשונים שם.}}.
  
 
==בהלכה==
 
==בהלכה==
שורה 39: שורה 39:
  
 
==לעתיד לבוא==
 
==לעתיד לבוא==
הרמב"ם כותב{{הערה|הלכות מגילה וחנוכה ב יח.}} שכל ספרי הנביאים וכל הכתובים עתידים ליבטל לימות המשיח, חוץ ממגילת אסתר. וכלשונו:
+
הרמב"ם כותב{{הערה|הלכות מגילה וחנוכה ב יח.}} שכל ספרי הנביאים וכל הכתובים עתידים ליבטל לימות המשיח, חוץ ממגילת אסתר. וכלשונו: {{ציטוט|תוכן=הרי היא קיימת כחמשה חומשי תורה, וכהלכות של תורה שבעל פה, שאינם בטלים לעולם. ואף על פי שכל זיכרון הצרות יבטל, שנאמר "כי נשכחו הצרות הראשונות וכי נסתרו מעיני" {{הערה|ישעיהו סה טז}}, ימי הפורים לא יבטלו, שנאמר "וימי הפורים האלה לא יעברו מתוך היהודים וזכרם לא יסוף מזרעם" {{הערה|אסתר ט כח}} |מרכאות=כן}}.
{{ציטוט|תוכן=הרי היא קיימת כחמשה חומשי תורה, וכהלכות של תורה שבעל פה, שאינם בטלים לעולם. ואף על פי שכל זיכרון הצרות יבטל, שנאמר "כי נשכחו הצרות הראשונות וכי נסתרו מעיני"{{הערה|ישעיהו סה טז}}, ימי הפורים לא יבטלו, שנאמר "וימי הפורים האלה לא יעברו מתוך היהודים וזכרם לא יסוף מזרעם"{{הערה|אסתר ט כח}} |מרכאות=כן}}.
+
{{הערות שוליים}}
 
 
 
{{תנך}}
 
{{תנך}}
{{הערות שוליים}}
 

לתשומת לבך: תרומתך לחב"דפדיה תפורסם תחת תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף חב"דפדיה:זכויות יוצרים לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך, או העתקת אותו ממקור שאינו מוגן בזכויות יוצרים. אין לעשות שימוש בחומר המוגן בזכויות יוצרים ללא רשות!

ביטול עזרה בעריכה (נפתח בחלון חדש)