עריכת הדף "חזקיהו המלך"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

אזהרה: אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם תיכנסו לחשבון או תיצרו חשבון, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.

ניתן לבטל את העריכה. אנא בדקו את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן שמרו את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.

גרסה אחרונה הטקסט שלך
שורה 35: שורה 35:
 
[[הרבי]] מסביר{{הערה|[[לקוטי שיחות]] כרך לה, נח שיחה ג עמ' 32}}, שהמדרש ופרש"י מחולקים בטעם הדבר שדורות אלו לא הוצרכו לאות, שיש לבארו בב' אופנים: א) שזהו מצד זכות ה[[צדיק]]ים שבדור, המגינה על ה[[עולם]]. ב) מצד מצב כל אנשי הדור, שמצד צדקתם כו' אינם זקוקים לאות הקשת, שמלכתחילה אינם ראויים לעונש.
 
[[הרבי]] מסביר{{הערה|[[לקוטי שיחות]] כרך לה, נח שיחה ג עמ' 32}}, שהמדרש ופרש"י מחולקים בטעם הדבר שדורות אלו לא הוצרכו לאות, שיש לבארו בב' אופנים: א) שזהו מצד זכות ה[[צדיק]]ים שבדור, המגינה על ה[[עולם]]. ב) מצד מצב כל אנשי הדור, שמצד צדקתם כו' אינם זקוקים לאות הקשת, שמלכתחילה אינם ראויים לעונש.
  
ברש"י מפורש "שיש דורות שלא הוצרכו לאות לפי ש[[צדיק]]ים גמורים היו", שתיבת "היו" מוסבת על תיבת "דורות" שלפני', שהדורות עצמם היו צדיקים גמורים. ומזה מובן, שהדוגמאות שמביא [[רש"י]] אחר כך, "כמו דורו של חזקיהו מלך יהודה ודורו של רבי שמ­עון בן יוחאי", אין כוונתו בזה להדגיש גודל צדקתם של שני צדיקים אלה{{הערה|ע"ד פרש"י בש"ס (כתובות שם) "ואם יש [[צדיק גמור]] בדור אין צריך אות". אבל ראה הנסמן לקמן.}}, אלא שאנשי דורו של חזקיהו ואנשי דורו של [[רשב"י]] היו צדיקים גמורים. וכדמצינו בפירוש בחז"ל{{הערה|סנהדרין צד, ב (הובא גם ביפ"ת לב"ר שם..}} לגבי דורו של חזקיהו, שבימיו "בדקו מדן ועד באר שבע ולא מצאו עם הארץ כו' ולא מצאו תינוק ותינוקת איש ואשה שלא היו בקיאין בהלכות טומאה וטהרה ועל אותו הדור הוא אומר כו'" - וזוהי הסיבה שלא הוצרכו לאות.
+
ברש"י מפורש "שיש דורות שלא הוצרכו לאות לפי ש[[צדיק]]ים גמורים היו", שתיבת "היו" מוסבת על תיבת "דורות" שלפני', שהדורות עצמם היו צדיקים גמורים. ומזה מובן, שהדוגמאות שמביא [[רש"י]] אח"כ, "כמו דורו של חזקיהו מלך יהודה ודורו של רבי שמ­עון בן יוחאי", אין כוונתו בזה להדגיש גודל צדקתם של שני צדיקים אלה{{הערה|ע"ד פרש"י בש"ס (כתובות שם) "ואם יש [[צדיק גמור]] בדור אין צריך אות". אבל ראה הנסמן לקמן.}}, אלא שאנשי דורו של חזקיהו ואנשי דורו של [[רשב"י]] היו צדיקים גמורים. וכדמצינו בפירוש בחז"ל{{הערה|סנהדרין צד, ב (הובא גם ביפ"ת לב"ר שם..}} לגבי דורו של חזקיהו, שבימיו "בדקו מדן ועד באר שבע ולא מצאו עם הארץ כו' ולא מצאו תינוק ותינוקת איש ואשה שלא היו בקיאין בהלכות טומאה וטהרה ועל אותו הדור הוא אומר כו'" - וזוהי הסיבה שלא הוצרכו לאות.
  
 
(ואף שזה בא על ידי חזקיהו המלך (כמסופר בחז"ל שם{{הערה|וראה לקוטי ישחות חלק ד' (ע' 1230. ע' 1235 ואילך) בנוגע לרבי יהושע בן לוי, שהוא פעל זיכוך בהדור. וראה [[לקוטי שיחות]] חי"ז ע' 363 הערה 77.}}), מכל מקום, מה שנוגע כאן (בטעם שלא היו צריכים לאות) אינו גודל זכותו דחזקיה בזה, אלא זה שב­פועל היו אנשי דורו צדיקים גמורים).
 
(ואף שזה בא על ידי חזקיהו המלך (כמסופר בחז"ל שם{{הערה|וראה לקוטי ישחות חלק ד' (ע' 1230. ע' 1235 ואילך) בנוגע לרבי יהושע בן לוי, שהוא פעל זיכוך בהדור. וראה [[לקוטי שיחות]] חי"ז ע' 363 הערה 77.}}), מכל מקום, מה שנוגע כאן (בטעם שלא היו צריכים לאות) אינו גודל זכותו דחזקיה בזה, אלא זה שב­פועל היו אנשי דורו צדיקים גמורים).

לתשומת לבך: תרומתך לחב"דפדיה תפורסם תחת תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף חב"דפדיה:זכויות יוצרים לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך, או העתקת אותו ממקור שאינו מוגן בזכויות יוצרים. אין לעשות שימוש בחומר המוגן בזכויות יוצרים ללא רשות!

ביטול עזרה בעריכה (נפתח בחלון חדש)