עריכת הדף "המאבק על נסיעת אניות ישראליות בשבת"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

אזהרה: אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם תיכנסו לחשבון או תיצרו חשבון, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.

ניתן לבטל את העריכה. אנא בדקו את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן שמרו את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.

גרסה אחרונה הטקסט שלך
שורה 1: שורה 1:
[[קובץ:קדמה.jpg|שמאל|ממוזער|250px|אניית נוסעים של חברת צים]]
 
 
'''המאבק על נסיעת אניות ישראליות בשבת''' הוא מאבק שניהל [[הרבי]] בשנות היו"דים והכ"פים, על מנת לעורר את דעת הקהל לאיסור הנסיעה באניות ישראליות בבעלות יהודית הנוסעות ב[[שבת קודש]] תוך כדי חילול שבת. הרבי ניהל את המאבק הן במישור הפרטי - למנוע את שומעי עצתו לנסוע באניות אלו, והן במישור הציבורי - לנסות למנוע מחברות הספנות הישראליות להמשיך את ההפלגות תוך הטעיית הציבור, ולמצוא פיתרונות לחילול השבת.
 
'''המאבק על נסיעת אניות ישראליות בשבת''' הוא מאבק שניהל [[הרבי]] בשנות היו"דים והכ"פים, על מנת לעורר את דעת הקהל לאיסור הנסיעה באניות ישראליות בבעלות יהודית הנוסעות ב[[שבת קודש]] תוך כדי חילול שבת. הרבי ניהל את המאבק הן במישור הפרטי - למנוע את שומעי עצתו לנסוע באניות אלו, והן במישור הציבורי - לנסות למנוע מחברות הספנות הישראליות להמשיך את ההפלגות תוך הטעיית הציבור, ולמצוא פיתרונות לחילול השבת.
  
שורה 5: שורה 4:
  
 
==היסטוריה==
 
==היסטוריה==
בשנות היו"דים (שנות ה-50 של המאה ה-20) שימשו אניות נוסעים כאמצעי תחבורה עיקרי בין מדינות. בהפלגה בקו [[אירופה]]-{{קח|ארץ |ישראל}} היו נסיעות שנעשו בתוך פחות משבוע ונמנעו מנסיעה בשבת, אך בקו [[ארצות הברית]]-ישראל היה הכרחי לנסוע במשך יותר משישה ימים ובמילא גם ב[[שבת]]. החברה הישראלית שניהלה את ההפלגות בקו זה הייתה "שוהם שרותי הים", חברת בת של חברת הספנות הממשלתית "צים". כמובן כאשר מדובר באוניה בבעלות אינו יהודי, יש היתר והוראות מיוחדות כיצד ניתן להפליג באוניה בשבת, וכך עשו הלכה למעשה גם חסידי חב"ד.
+
בשנות היו"דים (שנות ה-50 של המאה ה-20) שימשו אניות נוסעים כאמצעי תחבורה עיקרי בין מדינות. בהפלגה בקו [[אירופה]]-{{קח|ארץ |ישראל}} היו נסיעות שנעשו בתוך פחות משבוע ונמנעו מנסיעה בשבת, אך בקו [[ארה"ב]]-ישראל היה הכרחי לנסוע במשך יותר משישה ימים ובמילא גם ב[[שבת]]. החברה הישראלית שניהלה את ההפלגות בקו זה היתה "שוהם", חברת בת של חברת הספנות "צים".
  
 
כבר מראשית נשיאותו כתב הרבי לפונים אליו להימנע מנסיעה באניות אלו, שהנסיעה בהם כרוכה בוודאות בחילולי שבת רבים{{הערה|1=ראה למשל [[אגרות קודש (אדמו"ר שליט"א)|אגרות קודש]] [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/ig/7/2221 חלק ז' ע' שסא]. [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/ig/8/2435 חלק ח' ע' קצב].}}. כמו כן פנה הרבי ל[[הרבנות הראשית לישראל|רבנות הראשית]] כדי לברר האם יש דרך להתיר את הנסיעה{{הערה|1=ראה אגרות קודש [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/ig/5/1320 חלק ה' ע' קיב], [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/ig/5/1354 ע' קמח].}}.
 
כבר מראשית נשיאותו כתב הרבי לפונים אליו להימנע מנסיעה באניות אלו, שהנסיעה בהם כרוכה בוודאות בחילולי שבת רבים{{הערה|1=ראה למשל [[אגרות קודש (אדמו"ר שליט"א)|אגרות קודש]] [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/ig/7/2221 חלק ז' ע' שסא]. [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/ig/8/2435 חלק ח' ע' קצב].}}. כמו כן פנה הרבי ל[[הרבנות הראשית לישראל|רבנות הראשית]] כדי לברר האם יש דרך להתיר את הנסיעה{{הערה|1=ראה אגרות קודש [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/ig/5/1320 חלק ה' ע' קיב], [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/ig/5/1354 ע' קמח].}}.
  
בשנת [[תשט"ז]] המאבק עלה במדרגה והרבי החל לפנות לרבנים ואישי ציבור שונים שיעשו את כל מה שביכלתם למנוע את ההפלגות ולעורר את ציבור שומרי המצוות על האיסור שבדבר{{הערה|1= ראה אגרות קודש חלק י"ג [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/ig/13/4519a&search ע' רנג]. [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/ig/13/4531 ע' רסג]. [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/ig/13/4555 ע' רפה, ובמכתבים הנסמנים שם]. ובעוד מכתבים המצויינים להלן. במכתב}}. כאשר נסעו [[השלוחים לארץ הקודש (תשט"ז)|קבוצת שלוחי הרבי]] ל[[ארץ הקודש]] לעודד את תושבי [[כפר חב"ד]] בעקבות [[רצח יד החמישה|הפיגוע הנורא]], דאג הרבי שלא יסעו באניה אלא במטוס{{הערה|1=אגרות קודש חלק יג [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/ig/13/4470 ע' רא].}}. בהזדמנות שילם הרבי את הוצאות הטיסה (היקרות יותר) למשפחה שביקשו לנסוע באניה ישראלית{{הערה|1=[http://chabad-il.org/hit/hit254.htm#4 קובץ התקשרות].}}.
+
בשנת [[תשט"ז]] המאבק עלה במדרגה והרבי החל לפנות לרבנים ואישי ציבור שונים שיעשו את כל מה שביכלתם למנוע את ההפלגות ולעורר את ציבור שומרי המצוות על האיסור שבדבר{{הערה|1= ראה אגרות קודש חלק י"ג [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/ig/13/4519a&search ע' רנג]. [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/ig/13/4531 ע' רסג]. [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/ig/13/4555 ע' רפה, ובמכתבים הנסמנים שם]. ובעוד מכתבים המצויינים להלן. במכתב }}. כאשר נסעו [[השלוחים לארץ הקודש (תשט"ז)|קבוצת שלוחי הרבי]] ל[[ארץ הקודש]] לעודד את תושבי [[כפר חב"ד]] בעקבות [[רצח יד החמישה|הפיגוע הנורא]], דאג הרבי שלא יסעו באניה אלא במטוס{{הערה|1=אגרות קודש חלק יג [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/ig/13/4470 ע' רא].}}. בהזדמנות שילם הרבי את הוצאות הטיסה (היקרות יותר) למשפחה שביקשו לנסוע באניה ישראלית{{הערה|1=[http://chabad-il.org/hit/hit254.htm#4 קובץ התקשרות].}}.
  
 
בקיץ של אותה שנה דיבר הרבי לראשונה על הנושא בפומבי{{הערה|1=[http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/tm/17/8/74 שיחת י"ב תמוז תשט"ז]. ראה גם [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/ig/13/4535 אגרות קודש חלק י"ג ע' רסה].}}. בהמשך לכך נערכו כמה ממכתבי הרבי המבהירים את האיסור בנסיעה באניות ישראליות, ובהם מענות לטענות שנשמעו בנושא - והודפסו בשנת [[תשי"ח]] בקונטרס מיוחד, וכן ב[[בטאון חב"ד]] בחודש שבט [[תשי"ט]]{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=25802&st=&pgnum=20&hilite= ע' 20 ואילך]. נדפס גם בהוספות ללקוטי שיחות חלק ו' ע' 398 ואילך.}}.
 
בקיץ של אותה שנה דיבר הרבי לראשונה על הנושא בפומבי{{הערה|1=[http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/tm/17/8/74 שיחת י"ב תמוז תשט"ז]. ראה גם [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/ig/13/4535 אגרות קודש חלק י"ג ע' רסה].}}. בהמשך לכך נערכו כמה ממכתבי הרבי המבהירים את האיסור בנסיעה באניות ישראליות, ובהם מענות לטענות שנשמעו בנושא - והודפסו בשנת [[תשי"ח]] בקונטרס מיוחד, וכן ב[[בטאון חב"ד]] בחודש שבט [[תשי"ט]]{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=25802&st=&pgnum=20&hilite= ע' 20 ואילך]. נדפס גם בהוספות ללקוטי שיחות חלק ו' ע' 398 ואילך.}}.
שורה 22: שורה 21:
 
לאחר שהתעוררה הסערה בנושא נשמעו טענות נגדיות על מנת להשקיט את הסערה, והרבי התייחס אליהן אחת לאחת.
 
לאחר שהתעוררה הסערה בנושא נשמעו טענות נגדיות על מנת להשקיט את הסערה, והרבי התייחס אליהן אחת לאחת.
  
היו שטענו שאין בהפעלת האניה חילול שבת, וחברת צים אף פרסמה חוות דעת מפורטת של מהנדס שהסביר שאין צורך בחילול שבת עבור הפלגת האניה כיוון שהכל נעשה על ידי מכונות באופן אוטומטי. הרבי השיב בפירוט על טענות אלו והוכיח שהן שקר והטעייה, כיון שלא תיתכן בימינו הפעלת אניה באופן אוטומטי במשך 24 שעות. הרבי הסביר (תוך שהוא מסתמך על הידע שלו בהנדסת אניות מלימודיו ב[[צרפת]] ומעבודתו ב[[ארצות הברית]]) אלו מלאכות של חילול שבת נדרשות כדי להפעיל את האניה, זאת מלבד השירותים השונים לנוסעים שמוכרחים להיות תוך חילול שבת{{הערה|1=ראה אגרות קודש חלק י"ג [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/ig/13/4580 ע' שטו]. [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/ig/13/4583 ע' שכא]. [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/ig/13/4707 ע' תנג]. ועוד.}}.
+
היו שטענו שאין בהפעלת האניה חילול שבת, וחברת צים אף פרסמה חוות דעת מפורטת של מהנדס שהסביר שאין צורך בחילול שבת עבור הפלגת האניה כיוון שהכל נעשה על ידי מכונות באופן אוטומטי. הרבי השיב בפירוט על טענות אלו והוכיח שהן שקר והטעייה, כיון שלא תיתכן בימינו הפעלת אניה באופן אוטומטי במשך 24 שעות. הרבי הסביר (תוך שהוא מסתמך על הידע שלו בהנדסת אניות מלימודיו ב[[צרפת]] ומעבודתו ב[[ארה"ב]]) אלו מלאכות של חילול שבת נדרשות כדי להפעיל את האניה, זאת מלבד השירותים השונים לנוסעים שמוכרחים להיות תוך חילול שבת{{הערה|1=ראה אגרות קודש חלק י"ג [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/ig/13/4580 ע' שטו]. [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/ig/13/4583 ע' שכא]. [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/ig/13/4707 ע' תנג.]. ועוד.}}.
  
עוד טענו שיש [[פיקוח נפש]] בהפלגת האניה, אם בגלל הסכנה לעצור את ההפלגה ולהעמיד את האניה בלב ים - על טענה זו השיב הרבי שאין לה בסיס, ואדרבה, הסכנה גדולה יותר בהפלגה מאשר בעגינה, מה גם שאפשר לעגון בנמל ולא בלב ים{{הערה|ראה חי"ג ע' רפה הנ"ל.}},  
+
עוד טענו שיש [[פיקוח נפש]] בהפלגת האניה, אם בגלל הסכנה לעצור את ההפלגה ולהעמיד את האניה בלב ים - על טענה זו השיב הרבי שאין לה בסיס, ואדרבה, הסכנה גדולה יותר בהפלגה מאשר בעגינה, מה גם שאפשר לעגון בנמל ולא בלב ים{{הערה|ראה חי"ג ע' רפה הנ"ל,  
 
או שטענו שיש פיקוח נפש בעצירת האניות שתגרום נזק כספי למדינה ועלולה להביא לנזק ביטחוני - על כך השיב הרבי שהנזק הגדול ביותר הוא חילול שבת שהביא לחורבן, כמאמר חז"ל{{הערה|שבת קיט, ב.}}. ומלבד זאת אם נתחשב בטענה זו צריכים להתיר גם פתיחת בתי חרושת בארץ ישראל בשבת וכדומה (חלילה), שהנזק הכספי בסגירתם גדול יותר{{הערה|1=ראה אגרות קודש [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/ig/13/4596 חלק י"ג ע' שלג]. ועוד.}}.
 
או שטענו שיש פיקוח נפש בעצירת האניות שתגרום נזק כספי למדינה ועלולה להביא לנזק ביטחוני - על כך השיב הרבי שהנזק הגדול ביותר הוא חילול שבת שהביא לחורבן, כמאמר חז"ל{{הערה|שבת קיט, ב.}}. ומלבד זאת אם נתחשב בטענה זו צריכים להתיר גם פתיחת בתי חרושת בארץ ישראל בשבת וכדומה (חלילה), שהנזק הכספי בסגירתם גדול יותר{{הערה|1=ראה אגרות קודש [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/ig/13/4596 חלק י"ג ע' שלג]. ועוד.}}.
  
היו שניסו להציע שגויים יעבדו באניה עבור המלאכות הנדרשות, אך הרבי השיב שאפשרות זו לא מתאימה למציאות מכמה בחינות: ראשית, בגלל כמות העובדים הגדולה שצריכים להיות בכל אניה, ומתוכם מכונאים מומחים. שנית, כי אי אפשר לוודא שאכן רק הגויים יעשו את המלאכות האסורות. לכן ההצעה הטובה והיעילה ביותר היא לעגון באחד הנמלים שבדרך למשך יום השבת{{הערה|1=ראה אג"ק חי"ג ע' שטו הנ"ל. [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/ig/20/7554 חלק כ' ע' קכד].}}. הרבי אף ציין במדוייק כמה נמלים אפשריים שבהם ניתן לעגון, במענה לטענה שאין אפשרות לסדר נסיעה בדרך כזו{{הערה|1=אגרות קודש חלק י"ג [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/ig/13/4617 ע' שסה].}}.
+
היו שניסו להציע שגויים יעבדו באניה עבור המלאכות הנדרשות, אך הרב השיב שאפשרות זו לא מתאימה למציאות מכמה בחינות: ראשית, בגלל כמות העובדים הגדולה שצריכים להיות בכל אניה, ומתוכם מכונאים מומחים. שנית, כי אי אפשר לוודא שאכן רק הגויים יעשו את המלאכות האסורות. לכן ההצעה הטובה והיעילה ביותר היא לעגון באחד הנמלים שבדרך למשך יום השבת{{הערה|ראה אג"ק חי"ג ע' שטו הנ"ל. [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/ig/20/7554 חלק כ' ע' קכד].}}. הרבי אף ציין במדוייק כמה נמלים אפשריים שבהם ניתן לעגון, במענה לטענה שאין אפשרות לסדר נסיעה בדרך כזו{{הערה|1=אגרות קודש חלק י"ג [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/ig/13/4617 ע' שסה].}}.
  
 
על הטענה מה יועיל הרבי בסערה, השיב הרבי שכאשר בעלי האניות יראו את הלחץ הם יאפשרו לפחות לחלק מהאניות לנסוע באופן המותר, וכך לפחות היהודים שומרי המצוות ינצלו מהאיסור{{הערה|חי"ג ע' שסה שם.}}.
 
על הטענה מה יועיל הרבי בסערה, השיב הרבי שכאשר בעלי האניות יראו את הלחץ הם יאפשרו לפחות לחלק מהאניות לנסוע באופן המותר, וכך לפחות היהודים שומרי המצוות ינצלו מהאיסור{{הערה|חי"ג ע' שסה שם.}}.
  
הסערה והטענות בנושא התפרסמו בעיתוני ארץ הקודש, ועוררו הדים רבים. לאור דברי הרבי נמנעו יהודים רבים, וכמובן חסידי חב"ד, מנסיעה באניות אלו.
+
הסערה והטענות בנושא התפרסמו בארץ והגיעו לעיתונות, ועוררו הדים רבים. לאור דברי הרבי נמנעו יהודים רבים, וכמובן חסידי חב"ד, מנסיעה באניות אלו.
  
 
לאחר כמה שנים, בשנת [[תשכ"א]] הגיב הרבי למכתבו של יהודי שהציע לסדר חברת ספנות שומרת שבת, ובירך אותו על היוזמה{{הערה|חלק כ' ע' קכד שם.}}.
 
לאחר כמה שנים, בשנת [[תשכ"א]] הגיב הרבי למכתבו של יהודי שהציע לסדר חברת ספנות שומרת שבת, ובירך אותו על היוזמה{{הערה|חלק כ' ע' קכד שם.}}.
 
==לקריאה נוספת==
 
*הרב [[יוסף יצחק הבלין]], [[שלחן מנחם]], או"ח, ב, [[ה' טבת]] [[תשנ"ג]], עמ' ט'
 
*'''ויילחם מלחמות השם''', מוסף [[שבועון כפר חב"ד]] חג הסוכות [[תשפ"ב]]
 
  
 
==קישורים חיצוניים==
 
==קישורים חיצוניים==
 
*'''ממכתבי הרבי בנושא''': [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14929&st=&pgnum=410&hilite= לקוטי שיחות חלק ו' ע' 398]
 
*'''ממכתבי הרבי בנושא''': [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14929&st=&pgnum=410&hilite= לקוטי שיחות חלק ו' ע' 398]
* ר' [[שניאור זלמן ברגר]], '''[http://old2.ih.chabad.info/#!g=1&url=article&id=74418 מאבקו של הרבי על נסיעת אוניות ישראליות בשבת]''', מתוך {{בית משיח|}}, י"ט שבט [[תשע"ג]]
+
*'''[http://old2.ih.chabad.info/#!g=1&url=article&id=74418 מאבקו של הרבי על נסיעת אוניות ישראליות בשבת]''', מתוך {{בית משיח|}}, י"ט שבט תשע"ג
*ר' [[מרדכי מנשה לאופר]], '''במערכה על קדושת השבת''', גליון [[התקשרות (עלון)|התקשרות]]: [http://chabad-il.org/hit/hit254.htm#4 חלק א] • [http://chabad-il.org/hit/hit256.htm#4 חלק ב]
+
*'''במערכה על קדושת השבת''', גליון [[התקשרות (עלון)|התקשרות]]: [http://chabad-il.org/hit/hit254.htm#4 חלק א] • [http://chabad-il.org/hit/hit256.htm#4 חלק ב]
 
 
{{הערות שוליים}}
 
 
 
[[קטגוריה:וילחם מלחמות ה']]
 

לתשומת לבך: תרומתך לחב"דפדיה תפורסם תחת תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף חב"דפדיה:זכויות יוצרים לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך, או העתקת אותו ממקור שאינו מוגן בזכויות יוצרים. אין לעשות שימוש בחומר המוגן בזכויות יוצרים ללא רשות!

ביטול עזרה בעריכה (נפתח בחלון חדש)