אור של תולדה

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מברשת לפסח.png ערך זה זקוק לעריכה: ייתכן שהערך סובל מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. אם אתם סבורים כי אין בדף בעיה, ניתן לציין זאת בדף השיחה.

אור של תולדה,[1] הינו מושג בתורת הקבלה, הנקרא גם מעקה או פורסא.

ההסבר לענין זה הוא, כאשר יבא אור השפע מיצירה לעשייה אינו על ידי סדר השתלשלות מעילה לעילה כמו בעולם היצירה עצמו, אלא מוכרח שיתלבש ויתעלם האור בלבוש גס ועב, כמו מסך והאור הבוקע המסך העב.

זו היא הדרך היחידה בה שיכול עולם העשיה לקבל את האור העצום של עולם היצירה, מאחר שגם מבחינת מלכות דיצירה לא יכלו לקבל רק בבחינת מקיף, לכן נצרכת הלבשה זו.

דוגמא כדי להבין את הבנת המסך הזה, מביא אדמו"ר הזקן:

ספר משלי

ישנו אופן של הלבשת אור של שכל עמוק במשלים וחידות, כמו משלי שלמה, שהעלים עמקות חכמה במשלים, והנה השומע המשל בלבד ואינו מבין מה שנרמז בתוכו, אין המשל אצלו רק דברים בטלים בעלמא, ומי שמבין השכל הנרמז בו גם כן איננו משיגו כמו שהוא רק אפס קצהו ממה שמובן מתוך דברי המשל, והרי זה כמי שרואה את האור הגדול דרך המסך המבדיל בינו לבין האור, שאיננו רואה מהות האור ממש רק הארתו דרך המסך כנ"ל.

כך יובן הדוגמא: ענין התלבשות שפע מיצירה לעשייה, אינו אלא על ידי העלם השפע בתוך המסך הנקרא פרסא, והאור שיבקע מתוכו, אותו בלבד יכולים לקבל.


מקורות

מאמרי אדמו"ר הזקן, תקס"ו ח"א, ד"ה להבין בתוספת ביאור שרש ענין הנ"ל עמ' פ.

הערות שוליים

  1. ראה עץ חיים שער (מב) דרושי (כללות) אבי"ע פרק יג. סידור (עם דא"ח) שער המילה קמה, ב. ביאורי אדמו"ר הזקן ויצא יז, א. תו"א לך יב, ב.