הבדלים בין גרסאות בדף "משתמש:חבדפד770/ארגז החול הכי מרכזי/ספירות אין קץ"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(הגהה)
שורה 1: שורה 1:
 +
'''ספירות אין קץ''' הם דרגה המורה על יכולתו של [[הקב"ה]] לברוא גם [[ספירות]] לא מוגבלות.
 +
 
== ספירות אין קץ ==
 
== ספירות אין קץ ==
 
בשם זה מכונה יכולתו האין סופית של הבורא, לברוא את העולם בצורה אחרת לגמרי מאיך שאנחנו מכירים.
 
בשם זה מכונה יכולתו האין סופית של הבורא, לברוא את העולם בצורה אחרת לגמרי מאיך שאנחנו מכירים.
שורה 4: שורה 6:
 
אנחנו מכירים את העולם בצורה מוגבלת ומצומצמת, הנובעת [[עשר ספירות]] בעולם ה[[אצילות]], אך הקב"ה יכול להאציל - ליצור - לא עשר ספירות "מוגבלות" אלא גם ספירות אין קץ<ref>ראה למשל תקוני זוהר בהקדמה יז. "אנת הוא חד ולא בחושבן" - ומפרש אדמוה"ז (מאמרי אדמוה"ז תקס"ו א' עמ' פד) , לא בחשבון מוגבל של ע"ס אלא "רבוא רבבות ספירות עד אין קץ ושיעור"</ref>.
 
אנחנו מכירים את העולם בצורה מוגבלת ומצומצמת, הנובעת [[עשר ספירות]] בעולם ה[[אצילות]], אך הקב"ה יכול להאציל - ליצור - לא עשר ספירות "מוגבלות" אלא גם ספירות אין קץ<ref>ראה למשל תקוני זוהר בהקדמה יז. "אנת הוא חד ולא בחושבן" - ומפרש אדמוה"ז (מאמרי אדמוה"ז תקס"ו א' עמ' פד) , לא בחשבון מוגבל של ע"ס אלא "רבוא רבבות ספירות עד אין קץ ושיעור"</ref>.
  
זה לא רק יכולת מופשטת, אלא גם דרגה בפועל באוא"ס. זה אומר שגם באוא"ס לפני הצמצום יש כבר התחלה של ספירות, של הגבלה. הקב"ה כבר אז התחיל 'לחשוב ולתכנן' עולם מוגבל. כמובן באופן מאוד דק<ref>המשך תרס"ו עמ' קפד ואילך</ref>.  
+
זה לא רק יכולת מופשטת, אלא גם דרגה בפועל באוא"ס. זה אומר שגם באוא"ס לפני הצמצום יש כבר התחלה של ספירות, של הגבלה. הקב"ה כבר אז התחיל 'לחשוב ולתכנן' עולם מוגבל. כמובן באופן מאוד דק{{הערה|המשך תרס"ו עמ' קפד ואילך.}}.
 
 
  
 
== מהותן של הספירות אין קץ ==
 
== מהותן של הספירות אין קץ ==
המהות של ספירות אלו, שונה מהספירות המוכרות לנו, בשני פרטים:  
+
המהות של ספירות אלו, שונה מהספירות המוכרות לנו, בשני פרטים:
1. המהות של כל אחת מהספירות תהיה מופשטת לחלוטין, בלי שום הגדרה והגבלה. (אפילו לא הגדרה של [[רצון]]<ref>המשך תרס"ו עמ' קע</ref>)
+
1. המהות של כל אחת מהספירות תהיה מופשטת לחלוטין, בלי שום הגדרה והגבלה. (אפילו לא הגדרה של [[רצון]]{{הערה|המשך תרס"ו עמ' קע.}})
  
 
2. כל הספירות ביחד יהיו בלי קץ, בלי סוף.
 
2. כל הספירות ביחד יהיו בלי קץ, בלי סוף.
  
 
זה לעומת הספירות המוכרות לנו, שכל ספירה בפ"ע יש לה גדר מסוים, ומספר כולם ביחד הוא עשר.
 
זה לעומת הספירות המוכרות לנו, שכל ספירה בפ"ע יש לה גדר מסוים, ומספר כולם ביחד הוא עשר.
 
  
 
== החילוק בין עשר ספירות הגנוזות לספירות אין קץ ==
 
== החילוק בין עשר ספירות הגנוזות לספירות אין קץ ==
שורה 25: שורה 25:
 
{{הערות שוליים}}
 
{{הערות שוליים}}
 
[[קטגוריה:תורת החסידות]]
 
[[קטגוריה:תורת החסידות]]
 +
[[קטגוריה:ספירות]]

גרסה מ־03:58, 23 במרץ 2021

ספירות אין קץ הם דרגה המורה על יכולתו של הקב"ה לברוא גם ספירות לא מוגבלות.

ספירות אין קץ

בשם זה מכונה יכולתו האין סופית של הבורא, לברוא את העולם בצורה אחרת לגמרי מאיך שאנחנו מכירים.

אנחנו מכירים את העולם בצורה מוגבלת ומצומצמת, הנובעת עשר ספירות בעולם האצילות, אך הקב"ה יכול להאציל - ליצור - לא עשר ספירות "מוגבלות" אלא גם ספירות אין קץ[1].

זה לא רק יכולת מופשטת, אלא גם דרגה בפועל באוא"ס. זה אומר שגם באוא"ס לפני הצמצום יש כבר התחלה של ספירות, של הגבלה. הקב"ה כבר אז התחיל 'לחשוב ולתכנן' עולם מוגבל. כמובן באופן מאוד דק[2].

מהותן של הספירות אין קץ

המהות של ספירות אלו, שונה מהספירות המוכרות לנו, בשני פרטים: 1. המהות של כל אחת מהספירות תהיה מופשטת לחלוטין, בלי שום הגדרה והגבלה. (אפילו לא הגדרה של רצון[3])

2. כל הספירות ביחד יהיו בלי קץ, בלי סוף.

זה לעומת הספירות המוכרות לנו, שכל ספירה בפ"ע יש לה גדר מסוים, ומספר כולם ביחד הוא עשר.

החילוק בין עשר ספירות הגנוזות לספירות אין קץ

באוא"ס לפני הצמצום יש שתי מדריגות בכללות. עצם האור, והתפשטות האור. בהתפשטות האור גופא יש 2 דרגות גם כן. דרגה אחת שכבר שייכת (ברובד מאוד עמוק) לעולמות, היא מקור למקור להם, ולכן היא נקראת עשר ספירות הגנוזות, כי בתוך הפשיטות העצמית של אור אין סוף כבר יש "התחלה" (בדקות מאוד!) של עשר ספירות - של מקור לעולם מוגבל.
ויש דרגה שנייה, שלמעלה מזה. מבחינתה אין שום מקום ואפשרות שיהיה הגבלה של עשר ספירות. הספירות שיגיעו מצד דרגה זו יהיו "אין קץ", כלעיל.

ראה גם

עשר ספירות הגנוזות

הערות שוליים

  1. ראה למשל תקוני זוהר בהקדמה יז. "אנת הוא חד ולא בחושבן" - ומפרש אדמוה"ז (מאמרי אדמוה"ז תקס"ו א' עמ' פד) , לא בחשבון מוגבל של ע"ס אלא "רבוא רבבות ספירות עד אין קץ ושיעור"
  2. המשך תרס"ו עמ' קפד ואילך.
  3. המשך תרס"ו עמ' קע.