הבדלים בין גרסאות בדף "מוחין ומידות"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 1: שורה 1:
 
==מוחין לעצמו, מדות לזולת==
 
==מוחין לעצמו, מדות לזולת==
  
ענינו של שכל באדם היא השכלתו והשגתו שלו עצמו, לעומת זאת המדות שבלב ענינם הרגש שלך האדם כלפי הזולת דווקא
+
ענינו של שכל האדם היא ההשכלה וההשגה שלו עצמו, לעומת זאת המדות עניינם הרגש של האדם כלפי הזולת דווקא.
  
השינוי מתבטא בכל הדרגות שבהם:
+
שינוי הנ"ל מתבטא בכל הדרגות שבהם:
  
 
'''מוחין'''  
 
'''מוחין'''  
*מהות השכל היא השגה והבנה שהאדם עצמו יבין את ההשכלה ואין לזה שייכות לזולתו
+
*"מהות המוחין" היא השגה והבנה שהאדם עצמו יבין את ההשכלה ואין לזה שייכות לזולתו
*פעולת המוחין להבין ולהשיג דבר שכל אין לזה צורך בזולת, גם האדם לעצמו ללא זולת יכול להשכיל השכלות. ואדרבה, לפעמים בכדי לעמוד על דבר שכל על בוריו הוא דווקא כשהאדם לבדו.
+
*"פעולת המוחין" להבין ולהשיג דבר שכל אין לזה צורך בזולת, גם האדם לעצמו ללא זולת יכול להשכיל השכלות. ואדרבה, לפעמים בכדי לעמוד על דבר שכל על בוריו הוא דווקא כשהאדם לבדו.
  
 
'''מדות'''
 
'''מדות'''
*מהות המדות הם ההתייחסות של האדם לזולתו לאוהבו או לשנאתו לרחם או להתחסד ושייך דווקא כשקיים זולת במציאות.
+
*"מהות המדות" הם ההתייחסות של האדם לזולתו לאוהבו או לשנאתו לרחם או להתחסד ושייך דווקא כשקיים זולת במציאות.
*התעוררות המדות (כאברהם אבינו שהתעורר במידת החסד וציפה לאורחים) זה דווקא עם ישנו מציאות של זולת בעולם למי להתחסד לכן שייך להתעורר במידת החסד ברצון להתחסד.  
+
*"התעוררות המדות" (כאברהם אבינו שהתעורר במידת החסד וציפה לאורחים) זה דווקא עם ישנו מציאות של זולת בעולם למי להתחסד לכן שייך להתעורר במידת החסד ברצון להתחסד.  
*פעולת המדות (לרחם או להשפיע חסד) דווקא אם יש מציאות של זולת למי להשפיע בפועל.
+
*"פעולת המדות" (לרחם או להשפיע חסד) דווקא אם יש מציאות של זולת למי להשפיע בפועל.
  
 
==מקורות לעיון==
 
==מקורות לעיון==

גרסה מ־23:50, 16 בנובמבר 2014

מוחין לעצמו, מדות לזולת

ענינו של שכל האדם היא ההשכלה וההשגה שלו עצמו, לעומת זאת המדות עניינם הרגש של האדם כלפי הזולת דווקא.

שינוי הנ"ל מתבטא בכל הדרגות שבהם:

מוחין

  • "מהות המוחין" היא השגה והבנה שהאדם עצמו יבין את ההשכלה ואין לזה שייכות לזולתו
  • "פעולת המוחין" להבין ולהשיג דבר שכל אין לזה צורך בזולת, גם האדם לעצמו ללא זולת יכול להשכיל השכלות. ואדרבה, לפעמים בכדי לעמוד על דבר שכל על בוריו הוא דווקא כשהאדם לבדו.

מדות

  • "מהות המדות" הם ההתייחסות של האדם לזולתו לאוהבו או לשנאתו לרחם או להתחסד ושייך דווקא כשקיים זולת במציאות.
  • "התעוררות המדות" (כאברהם אבינו שהתעורר במידת החסד וציפה לאורחים) זה דווקא עם ישנו מציאות של זולת בעולם למי להתחסד לכן שייך להתעורר במידת החסד ברצון להתחסד.
  • "פעולת המדות" (לרחם או להשפיע חסד) דווקא אם יש מציאות של זולת למי להשפיע בפועל.

מקורות לעיון

  • ספר המאמרים תרס"ו עמוד קי"ד ואילך
  • ספר המאמרים מלוקט ח"ה עמוד ר ואילך - מאמר ד"ה אלה פקודי תש"ל

הערות שוליים