עריכת הדף "מצה שמורה"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

אזהרה: אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם תיכנסו לחשבון או תיצרו חשבון, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.

ניתן לבטל את העריכה. אנא בדקו את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן שמרו את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.

גרסה אחרונה הטקסט שלך
שורה 17: שורה 17:
 
המצות המהודרות ביותר, הינם מצות שנשמרו ממגע עם מים כבר בשעת הקצירה, בעוד החיטים מחוברות בשיבולים. המהדרים קוצרים את החיטים בימים חמים בדווקא, שאין שום חשש ללחלוחית מים שעשויה להחמיץ את הקמח.
 
המצות המהודרות ביותר, הינם מצות שנשמרו ממגע עם מים כבר בשעת הקצירה, בעוד החיטים מחוברות בשיבולים. המהדרים קוצרים את החיטים בימים חמים בדווקא, שאין שום חשש ללחלוחית מים שעשויה להחמיץ את הקמח.
  
בחסידות מובא פעמים רבות, שהנאמר בזוהר על המצה שהיא 'מאכל האמונה' ו'מאכל הרפואה', הוא דווקא ב'מצה שמורה'{{הערה|שיחת י"א ניסן תש"ט, ספר המאמרים תש"ט עמוד 142.}}.
+
בחסידות מובא פעמים רבות, שהנמאר בזוהר על המצה שהיא 'מאכל האמונה' ו'מאכל הרפואה', הוא דווקא ב'מצה שמורה'{{הערה|שיחת י"א ניסן תש"ט, ספר המאמרים תש"ט עמוד 142.}}.
  
 
להלכה נפסק, שבמידת האפשר יש להדר ולהחמיר להשתמש בליל הסדר למצת-מצוה במצות השמורות משעת קצירה{{הערה|יש הפוסקים שזהו לעיכובא. ראו הדיון בדעת אדמו"ר הזקן בענין זה, 'הלכות ליל הסדר' (חיים אליעזר אשכנזי) עמוד שיח.}}.
 
להלכה נפסק, שבמידת האפשר יש להדר ולהחמיר להשתמש בליל הסדר למצת-מצוה במצות השמורות משעת קצירה{{הערה|יש הפוסקים שזהו לעיכובא. ראו הדיון בדעת אדמו"ר הזקן בענין זה, 'הלכות ליל הסדר' (חיים אליעזר אשכנזי) עמוד שיח.}}.
  
במשך שנים רבות ההידור של מצות 'שמורה משעת קצירה' במשך כל ימי חג הפסח הייתה נחלת מעטים, וגדולי החסידים חששו להחזיק עצמם במדרגה זו ולהדר בכך, ואכלו במשך שאר ימי החג מצות 'שמורה משעת טחינה', אך בעקבות השינויים באופן עשיית המצות בדורות האחרונים, קיבלו זאת כל החסידים על עצמם כחיוב גמור{{הערה|נלקט באוצר מנהגי חב"ד ניסן-סיון עמוד לח.}}.
+
במשך שנים רבות ההידור של מצות 'שמורה משעת קצירה' במשך כל ימי חג הפסח היתה נחלת מעטים, וגדולי החסידים חששו להחזיק עצמם במדרגה זו ולהדר בכך, ואכלו במשך שאר ימי החג מצות 'שמורה משעת טחינה', אך בעקבות השינויים באופן עשיית המצות בדורות האחרונים, קיבלו זאת כל החסידים על עצמם כחיוב גמור{{הערה|נלקט באוצר מנהגי חב"ד ניסן-סיון עמוד לח.}}.
  
 
==אצל רבותינו נשיאינו==
 
==אצל רבותינו נשיאינו==
אצל רבותינו נשיאינו הקלו ב[[אחרון של פסח]] בכמה עניני הידור שנהגו בהם במשך כל ימי חג הפסח, וביניהם אכילת מצה 'שמורה משעת טחינה' ביום האחרון של החג, אך [[אדמו"ר הרש"ב]] החל להקפיד שלא להשתמש במצות כאלו אף באחרון של פסח{{הערה|לקוטי סיפורים קמוד קצג. ושם, שכאשר שאלו אותו מדוע לא נוהג כמו אביו, השיב שכאשר יביאו לו את המצות של אביו, יאכל מהם גם הוא...}}, חסידים ביארו על כך שהטעם הוא משום שבדורות קודמים במצות 'שמורה משעת טחינה' היו בטוחים שזו מצה כשרה אלא שהיה חסר בה ההידור של 'שמורה משעת קצירה', ואילו בדורות אלו במצות 'שמורה משעת קצירה' יש פקפוק על עצם הכשרות שלהם{{הערה|לקוטי סיפורים עמוד קצד.}}.
+
אצל רבותינו נשיאינו הקלו ב[[אחרון של פסח]] בכמה עניני הידור שנהגו בהם במשך כל ימי חג הפסח, וביניהם אכילת מצה 'שמורה משעת טחינה' ביום האחרון של החג, אך [[אדמו"ר הרש"ב]] החל להקפיד שלא להשתמש במצות כאלו אף באחרון של פסח{{הערה|לקוטי סיפורים קמוד קצג. ושם, שכאשר שאלו אותו מדוע לא נוהג כמו אביו, השיב שכאשר יביאו לו את המצות של אביו, יאכל מהם גם הוא...}}, וחסידים ביאור על כך שהטעם הוא משום שבדורות קודמים במצות 'שמורה משעת טחינה' היו בטוחים שזו מצה כשרה אלא שהיה חסר בה ההידור של 'שמורה משעת קצירה', ואילו בדורות אלו המצות 'שמורה משעת קצירה' יש פקפוק על עצם הכשרות שלהם{{הערה|לקוטי סיפורים עמוד קצד.}}.
  
בבית רבותינו נשיאינו נזהרו שמצה פשוטה לא תימצא כלל בבית, גם לא עבור המשרתים העובדים בבית{{הערה|ספר השיחות בלשון הקודש חלק ב' עמוד ק', משיחת ליל אחרון של פסח תש"ב.}}.
+
בבית רבותינו נשיאינו נזהרו שמצא פשוטה לא תימצא כלל בבית, גם לא עבור המשרתים העובדים בבית{{הערה|ספר השיחות בלשון הקודש חלק ב' עמוד ק', משיחת ליל אחרון של פסח תש"ב.}}.
  
 
==ראו גם==
 
==ראו גם==
שורה 34: שורה 34:
 
==לקריאה נוספת==
 
==לקריאה נוספת==
 
*לקוטי דיבורים חלק א', ליקוט ה' סעיף י"ב (בלשון הקודש - עמוד 164)
 
*לקוטי דיבורים חלק א', ליקוט ה' סעיף י"ב (בלשון הקודש - עמוד 164)
*'''חלוקת מצה שמורה''', במדור 'חיי רבי' שבועון כפר חב"ד גליון 1900
 
  
 
==קישורים חיצוניים==
 
==קישורים חיצוניים==
 
*'''[http://he.chabad.org/library/article_cdo/aid/1165524 במיוחד לליל הסדר: השיגו לכם מצה שמורה]''' {{בית חבד}} אתר בית חב"ד
 
*'''[http://he.chabad.org/library/article_cdo/aid/1165524 במיוחד לליל הסדר: השיגו לכם מצה שמורה]''' {{בית חבד}} אתר בית חב"ד
*ד"ר [[גיל יוסף שחר]], '''[http://www.rambam-medicine.org.il/category/shmura-matza-secrets המצה השמורה כפי שמעולם לא הכרתם]''', המכון לרפואה על פי הרמב"ם
+
*ד"ר גיל יוסף שחר, '''[http://www.rambam-medicine.org.il/category/shmura-matza-secrets המצה השמורה כפי שמעולם לא הכרתם]''', המכון לרפואה על פי הרמב"ם
 
*'''[http://abc770.org/article/node/2521 כך השיג הרבי מצה שמורה במסירות נפש]''', אתר אור איך סוף
 
*'''[http://abc770.org/article/node/2521 כך השיג הרבי מצה שמורה במסירות נפש]''', אתר אור איך סוף
*'''[https://chabad.info/wp-content/uploads/2022/04/14-04-2022-16-30-56-%D7%91%D7%99%D7%AA-%D7%94%D7%94%D7%95%D7%A8%D7%90%D7%94-15-E.pdf הכשרות על מצות מכונה ודיני מצה שמורה]''', במדור הלכה לצעירים בגליון מבית ההוראה ניסן תשפ"ב
+
 
 
{{פסח}}
 
{{פסח}}
 
{{הערות שוליים}}
 
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:מצה|שמורה]]
+
[[קטגוריה:מצה]]
 +
[[קטגוריה:הידורי מצוה]]

לתשומת לבך: תרומתך לחב"דפדיה תפורסם תחת תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף חב"דפדיה:זכויות יוצרים לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך, או העתקת אותו ממקור שאינו מוגן בזכויות יוצרים. אין לעשות שימוש בחומר המוגן בזכויות יוצרים ללא רשות!

ביטול עזרה בעריכה (נפתח בחלון חדש)