עריכת הדף "אדנ"י"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

אזהרה: אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם תיכנסו לחשבון או תיצרו חשבון, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.

ניתן לבטל את העריכה. אנא בדקו את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן שמרו את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.

גרסה אחרונה הטקסט שלך
שורה 4: שורה 4:
 
שם אדנ"י הוא מלשון "אנת אשתמודע אדון על כולא", שענינו הוא היות [[הקב"ה]] מתלבש במדת ה[[מלכות]] להקרא אדון על פני הברואים. ולכן נאמר בתפילה "אתה גיבור לעולם אדנ"י" שענין שם אדנ"י הוא על ידי הגבורה והצמצום, להיות התפרדות לברואים רבים.
 
שם אדנ"י הוא מלשון "אנת אשתמודע אדון על כולא", שענינו הוא היות [[הקב"ה]] מתלבש במדת ה[[מלכות]] להקרא אדון על פני הברואים. ולכן נאמר בתפילה "אתה גיבור לעולם אדנ"י" שענין שם אדנ"י הוא על ידי הגבורה והצמצום, להיות התפרדות לברואים רבים.
  
שם אדנ"י הוא אחד משבעה שמות שאינם נמחקים, שהם השמות של הכלים של [[עשר ספירות]] של [[עולם האצילות]]. שם אדנ"י הוא שם של הכלים של [[מלכות דאצילות]] שהיא שורש הנבראים בעולמות [[בי"ע]]. [[מלכות דאצילות]] יורדת להתלבש ב[[כסא]] ב[[עולם הבריאה]], וזהו שאמר [[ישעיהו ו, א]]: "וארא את אדנ"י יושב על כסא רם ונשא", שראה את שם אדנ"י, [[מלכות דאצילות]] בהתלבשותה ב[[מרכבה]] ב[[עולם הבריאה]] הנקרא בשם [[כסא]].
+
שם אדנ"י הוא אחד משבעה שמות שאינם נמחקים, שהם השמות של הכלים של [[עשר ספירות]] של [[עולם האצילות]]. שם אדנ"י הוא שם של הכלים של [[מלכות דאצילות]] שהיא שורש הנבראים בעולמות [[בי"ע]]. [[מלכות דאצילות]] יורדת להתלבש ב[[כסא]] ב[[עולם הבריאה]], וזהו שאמר [[ישעיהו]]: "וארא את אדנ"י יושב על כסא רם ונשא", שראה את שם אדנ"י, [[מלכות דאצילות]] בהתלבשותה ב[[מרכבה]] ב[[עולם הבריאה]] הנקרא בשם [[כסא]].
  
 
==צירופי שם אדנ"י ושילוביו==
 
==צירופי שם אדנ"י ושילוביו==
שנים עשר הצירופים של שם [[הוי"ה]] הם כנגד שתים עשרה השעות של היום, שנים עשר הצירופים של שם אדנ"י, הם כנגד שתים עשרה שעות הלילה.
+
שנים עשר הצירופים של שם [[הוי"ה]] הם כנגד שנים עשר השעות של היום, שנים עשר הצירופים של שם אדנ"י, הם כנגד שנים עשר שעות הלילה.
  
 
[[יחודא עילאה]] הוא בחינת שילוב של שם [[הוי"ה]] בשם אדנ"י ושם [[אלהי"ם]], ו[[יחודא תתאה]] הוא בחינת שילוב של שם אדנ"י ושם [[אלהי"ם]] בשם [[הוי"ה]]
 
[[יחודא עילאה]] הוא בחינת שילוב של שם [[הוי"ה]] בשם אדנ"י ושם [[אלהי"ם]], ו[[יחודא תתאה]] הוא בחינת שילוב של שם אדנ"י ושם [[אלהי"ם]] בשם [[הוי"ה]]
  
 
==מלכות דחכמה סתימאה==
 
==מלכות דחכמה סתימאה==
בחינה שנייה הנקראת בשם אדנ"י היא [[מלכות]] של [[חכמה סתימאה]], וזהו מה שנאמר: "אם עונות תשמור י"ה אדנ"י מי יעמד", ששם זה הוא גבוה יותר מ[[י"ה]], [[אבא]] ו[[אמא]], והוא מלכות דחכמה סתימאה שהוא בחינת [[מקיף]] של תיקון הראשון של [[י"ג תיקוני דיקנא]], והיא מקבלת מפאת הראש שהוא [[מלכות]] ד[[גלגלתא]], ובחינה זו נמשכת דווקא על ידי קבלת עול.
+
בחינה שניה הנקראת בשם אדנ"י היא [[מלכות]] של [[חכמה סתימאה]], וזהו מה שנאמר: "אם עונות תשמור י"ה אדנ"י מי יעמד", ששם זה הוא גבוה יותר מ[[י"ה]], [[אבא]] ו[[אמא]], והוא מלכות דחכמה סתימאה שהוא בחינת [[מקיף]] של תיקון הראשון של [[י"ג תיקוני דיקנא]], והיא מקבלת מפאת הראש שהוא [[מלכות]] ד[[גלגלתא]], ובחינה זו נמשכת דווקא על ידי קבלת עול.
  
 
שם זה הוא המקור להתהוות [[נברא|הנבראים]], כי הוא יתברך אדון כל הארץ, ובכדי שאכן יהיה אדון - צריך שתברא הארץ וכל אשר בה ותחול עליה אדנותו יתברך.
 
שם זה הוא המקור להתהוות [[נברא|הנבראים]], כי הוא יתברך אדון כל הארץ, ובכדי שאכן יהיה אדון - צריך שתברא הארץ וכל אשר בה ותחול עליה אדנותו יתברך.
==אין מלך בלא עם==
+
==[[אין מלך בלא עם]]==
חכמינו זכרונם לברכה אומרים (פרקי דר' אליעזר פרק י"א) כי "[[אין מלך בלא עם]]" - גדולת המלך ואדנותו על עמו, באה לידי ביטוי רק כאשר קיימת מציאות של עם, שעליהם תהיה מלכותו, ורק כאשר העם מתבטל אליו ולרצונותיו. כמו שכתוב (משלי יד, כח) "ברוב עם - הדרת מלך": כאשר ישנו עם רב שממליך עליו את המלך, אזי הדרתו וגדולתו גדולים יותר ורבים יותר.
+
חכמינו זכרונם לברכה אומרים כי "[[אין מלך בלא עם]]" - גדולת המלך ואדנותו על עמו, באה לידי ביטוי רק כאשר קיימת מציאות של עם, שעליהם תהיה מלכותו, ורק כאשר העם מתבטל אליו ולרצונותיו. כמו שכתוב "ברוב עם - הדרת מלך": כאשר ישנו עם רב שממליך עליו את המלך, אזי הדרתו וגדולתו גדולים יותר ורבים יותר.
  
 
הגדרת המושג "עם" - שהתבטלותו למלך הוא תנאי למלכות, היא בשנים: מחד, הם זרים ונפרדים מהמלך, ולא בנים או קרובים, כי אפילו יהיו לו בנים רבים ביותר, אשר יכבדוהו מאד, אין זה כבוד מלך, אלא כיבוד אב בלבד. רק כאשר גם אנשים זרים, מבטלים בתכלית את ישותם למלך, אפילו עד כדי [[מסירות נפש]], ועושים זאת ברצונם ובחירתם החפשית, הרי זו הוכחה וביטוי לגדולת מלכות המלך. אך מאידך, העם - על-אף היותם זרים למלך, מכל מקום - הם מערכו וסוגו של המלך, דהיינו - בני אדם, שמקבלים מלכותו עליהם ברצון ובבחירה, ולא בהמות וכדומה - שבהם הוא רק רודה ושולט.
 
הגדרת המושג "עם" - שהתבטלותו למלך הוא תנאי למלכות, היא בשנים: מחד, הם זרים ונפרדים מהמלך, ולא בנים או קרובים, כי אפילו יהיו לו בנים רבים ביותר, אשר יכבדוהו מאד, אין זה כבוד מלך, אלא כיבוד אב בלבד. רק כאשר גם אנשים זרים, מבטלים בתכלית את ישותם למלך, אפילו עד כדי [[מסירות נפש]], ועושים זאת ברצונם ובחירתם החפשית, הרי זו הוכחה וביטוי לגדולת מלכות המלך. אך מאידך, העם - על-אף היותם זרים למלך, מכל מקום - הם מערכו וסוגו של המלך, דהיינו - בני אדם, שמקבלים מלכותו עליהם ברצון ובבחירה, ולא בהמות וכדומה - שבהם הוא רק רודה ושולט.
  
מלכותא דארעא כעין מלכותא דרקיעא, שגם למעלה הנה, על ידי ש[[אור אין סוף]] ברוך הוא מצטמצם ב[[ספירות]] בכלל, ובמיוחד ב[[ספירת המלכות]] ושם א-דני, הנה, כאשר ההשפעה על ידי המלכות, פועלת שתעשה מציאות "עם", שהיא התהוות וקיום כל הבריאה, שתהיה כמות שהיא עכשיו - שהנברא חש את עצמו ליש גמור ודבר נפרד - נוסף כביכול, על מציאות הבורא, היינו, שהנברא אינו חש שמציאותו מאוחדת לגמרי בה' יתברך - הרי זהו בחינת "עם".
+
מלכותא דארעא כעין מלכותא דרקיע, שגם למעלה הנה, על-ידי ש[[אור אין סוף]] ב"ה מצטמצם ב[[ספירות]] בכלל, ובמיוחד ב[[ספירת המלכות]] ושם א-דני, הנה, כאשר ההשפעה על ידי המלכות, פועלת שתעשה מציאות "עם", שהיא התהוות וקיום כל הבריאה, שתהיה כמות שהיא עכשיו - שהנברא חש את עצמו ליש גמור ודבר נפרד - נוסף כביכול, על מציאות הבורא, היינו, שהנברא אינו חש שמציאותו מאוחדת לגמרי בה' יתברך - הרי זהו בחינת "עם".
  
ועם זאת, ההתהווּת היא באופן כזה שהאדם מישראל - שהוא מערכו של מלך מלכי המלכים הקב"ה, להיותו חלק אלוקה ממעל - יביא את הבריאה לידי ביטול היש וביטול במציאות על ידי התורה, שהוא ביטוי למלכות ה' - אדון כל הארץ, כי אדם מלשון 'אדמה לעליון' (ישעיהו יד, יד), שנברא בצלם ודמות של מעלה (כפי שהוא לאחר ה[[צמצום]] וההתלבשות בספירות), כי חלק הוי' עמו, ולפיכך ה' הוא מלך ישראל וגואלו. ובזה דוקא, על ידי ביטול הנבראים שבבחינת יש אל הוי', תושלם אדנותו ומלכותו של ה', כי "[[אין מלך בלא עם]]".
+
ויחד עם זאת, ההתהות היא באופן כזה שהאדם מישראל - שהוא מערכו של מלך מלכי המלכים הקב"ה, להיותו חלק אלוקה ממעל - יביא את הבריאה לידי ביטול היש וביטול במציאות על-ידי התורה, שהוא ביטוי למלכות ה' - אדון כל הארץ, כי אדם מלשון 'אדמה לעליון', שנברא בצלם ודמות של מעלה (כפי שהוא לאחר ה[[צמצום]] וההתלבשות בספירות), כי חלק הוי' עמו, ולפיכך ה' הוא מלך ישראל וגואלו. ובזה דוקא, על-ידי ביטול הנבראים שבבחינת יש אל הוי', תושלם אדנותו ומלכותו של ה', כי "[[אין מלך בלא עם]]".
  
 
{{סגל}}
 
{{סגל}}
 +
  
 
[[קטגוריה:שמות ה']]
 
[[קטגוריה:שמות ה']]
[[קטגוריה:תורת החסידות]]
 

לתשומת לבך: תרומתך לחב"דפדיה תפורסם תחת תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף חב"דפדיה:זכויות יוצרים לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך, או העתקת אותו ממקור שאינו מוגן בזכויות יוצרים. אין לעשות שימוש בחומר המוגן בזכויות יוצרים ללא רשות!

ביטול עזרה בעריכה (נפתח בחלון חדש)

תבניות המופיעות בדף זה: