שיחה:דרכים נסתרות

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

בהקדמה לספר, מוסבר על עיבוד הספר. מי שיוכל, יעבד קטעים מכאן לתוך הערך.

'ספר הזכרונות' נע לכל אורכו בשני מסלולים – קצר וארוך.

המסלול הקצר, הוא לב העלילה, מגולל את סיפור חייו של ברוך, נער יתום מוויטבסק, תוך התמקדות מיוחדת בפרק-הזמן שבין השתדכותו לבין נישואיו עם רבקה, בתו של ר' אברהם 'הגנן' מליאוזנה. ברוך ורבקה, נגלה כבר עתה, עתידים בבוא השעה לחבוק בן שיאיר את שמי היהדות באור תורתו וקדושתו – הוד כ"ק רבי שניאור-זלמן מליאדי, בעל התניא והשולחן-ערוך זכותו תגן עלינו.

המסלול הארוך, לעומת זאת, מחזיר את הקורא שנים רבות לאחור ומתאר ברגש רב ובצבעוניות משובבת נפש את הרקע שקדם להתגלות דרך החסידות בעולם.

ברוך הצעיר, בעל הכישרונות המיוחדים והחושים הפתוחים, נודד מעיר לעיר וממקום למקום; פוגש דמויות מכל הסוגים וע?ד לוויכוחים בין גישות שונות ואף מנוגדות זו לזו, בעבודת הבורא. הוא מתבונן בכל אלה מהצד ומאמץ ללבו את הדברים העולים בקנה אחד עם אופיו הרגיש והשכלתני כאחד. בתוך כך הוא נחשף להווי המסתורי של חבורת המקובלים הפועלים כ'נסתרים', במטרה להפיץ את פנימיות התורה בקהילות ישראל ולהביא את בשורתה גם אל תלמידי-החכמים, שעד אז עסקו אך ורק בתורת הנגלה.


הנטייה הטבעית של רבים היא לחשוב ש'ספר הזכרונות' הוא ספר-סיפורים קל לקריאה. ואולם מי שקורא את הספר – ובמיוחד מי שעושה זאת ברצף – מופתע לגלות עד כמה העלילה הזאת מורכבת, שלא לומר סבוכה. היא בנויה כשדרה מרכזית שממנה יוצאים רחובות ומהם מסתעפים סמטאות ושבילים. לא-פעם מוצא עצמו הקורא תועה בסמטה צדדית, מאמץ את מוחו להיזכר איך בכלל הגיע אליה ומהי הדרך חזרה אל השדרה.

לכן בחרתי לקטוע, מפעם לפעם, את רצף העלילה, לתת מעין סיכום קצר של הדברים עד כה, תוך אזכור נקודת-המוצא, ורק אז להמשיך הלאה. לדוגמה: "את כל הסיפור הזה שמע ברוך מוויטבסק מפיו של ר' משה-לייב, חתנו השני של אליעזר-ראובן הנפך מדוברומיסל".

מהסיבה הנזכרת וכדי לפשט עוד את הדברים, השתמשתי בחלק רב מהמקרים בשם אחד בלבד מתוך שני השמות של הדמויות בעלילה. שמואל-נחום, פייביש-העניך וגעצל-שלמה (במקור) יהיו אפוא – שמואל, פייביש וגעצל.

אמצעי נוסף להקלה על הקוראים הצעירים הוא מתן תג-זיהוי לכל אחד מהגיבורים. כך, לדוגמה, כאשר גיבור העלילה, ברוך, שומע מפי חברו יצחק-שאול סיפור על ברוך אחר, ומיד לאחר מכן מתגלגלת העלילה לכיוונו של ברוך שלישי (סבו של ברוך הראשון...), זוכים השלושה לכינויים מבדלים – ברוך מוויטבסק, ברוך מוויאזין וברוך 'בטלן'". פיני 15:32, 2 נובמבר 2009 (IST)